Probleem bij aansturen softstarter

heb volgend probleem.
Een pomp wordt aangestuurd door een softstarter Altivar 61.
Kring is zo opgebouwd: Verliestroon (25A/0.3A) - Motorbeveiliging (GV2-L16 14A) - kontactor - Softstarter

Na een spanningsuitval start installatie automatisch terug op. Echter gaat de verliesstroomautom. v/d pomp er steeds uit. Ik dacht dat het probleem de netfilter in de softstarter was. Echter doet het zich ook voor als ik de spoel los maak van de kontactor. Wat zeer vreemd is dat het probleem verdwijnt als ik de positie van motorbeveiliging en verliestroomautom. verander. Dus eerst motorbeveiliging en dan de verliesstroomautmaat. Een defecte motorbeveiliging zou kunnen waar het niet dat de pompinstallatie bestaat uit 2 pompen en dat het probleem zich bij beide pompen voordoet. Iemand enig idee ? Alvast dank Marc

Als ik altivar 61 in goegel invoer krijg ik een frekwentieregelaar.
Je motorbeveililigingsschakelaar kan geen aardsluiting veroorzaken (tenzij je de bedrading wel heel knullig aangebracht hebt)

Als het werkelijk klopt zoals je omschrijft, dan kan er eigenlijk alleen maar een bedradingsfout zijn.

Waarom een magneetschakelaar voor de Altivar?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Altivar is een frequentieregelaar. Softstarters heten bij Schneider Altistart.

Ik blijf er bij dat het in het filter zit. Uitschakelen en zo nodig een low leakage filter gebruiken.

Een magneetschakelaar voor de frequentieomvormer is op zich niet verboden maar het starten en stoppen van de pomp door de voeding in en uit te schakelen is een dikke no no.

Ik heb mij inderdaad vergist. Geen softstarters maar frekwentieomvormers. Ook doet de positie van de motorbeveiliging en de verliesstroom er niet toe. Sorry.
Dus bij het opkomen van het net schakelen de verliesstroomautomaten uit.
Heb volgende test uitgevoerd. Iemand gaf mij de tip dat het 3fasige net mogelijks niet gelijkmatig wordt belast tijdens de opstart waardoor de vectoriele som van alle stroomvoerende geleiders niet nul. (geen mooie sinus tijdens de opstart)
Er is een 2KVA transformator aanwezig voor de 240V stuurspanningen. Deze werkt op 400V en is aangesloten op 2 fasen.
Ik heb de automaat in de primaire afgelegd en de installatie opgestart. De verliesstroomautomaten gaan er niet meer uit. Ik zie op identieke installaties waar er geen problemen zijn dat er een 1KVA transformator staat die aangesloten tussen N en F (240V)
gn, Marc

Ik snap er geen hout meer van.
Alleen die tip van iemand, die kan naar het fabeltjesrijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)