Zekeringen en aardlekschakelaar

Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een industriële installatie op 3fase (230/400v). Hierbij komt een besturingskast met enkele schakelingen, voor het beveiligen van deze schakelingen heb ik advies nodig.

Zodra de 3 fases de kast binnen komen wil ik er een aardlekschakelaar op zetten (3fase 40A), en opsplitsen in 3 groepen.

Groep 1 zal twee verwarmingselementen van elk 7,5kW voeden. Deze worden aangestuurd met een schakelaar en hier wil ik een installatieautomaat van 25A op zetten.

Groep 2 zal een hydraulische aggregaat voeden van 1 fase 1,1kW, ook gestuurd met een schakelaar. Hier wil ik een installatieautomaat van 6A op zetten van Type C.

Groep 3 zal een 230VAC PLC en een 24VDC voeding voeden voor besturingstechnische zaken.

Mijn vraag is, ziet dit er veilig uit? Zal ik nog een installatieautomaat op de PLC zetten? (het is een Siemens s7-1200).

GJ_

Moderator

Een aardlek hoort eigenlijk niet in de schakelkast thuis.

Groep 1 weet ik niet wat de spanning van die elementen is, maar boven de 32A gebruik ik liever geen automaten maar gewoon mespatronen.

Groep 2 kun je rustig met een C10A doen, je gebruikt voor die motor minimaal 1,5mm2.

Achter een schakelende 24V voeding zou ik zeker nog wat DC beveiligingen zetten. Zelf gebruik ik Murr MICO, maar andere merken hebben ook dergelijke modules. Een automaat na een voeding is absoluut nutteloos.
Ik neem aan dat die PLC een 24Vdc voeding heeft dus daarmee is je vraag ook gelijk beantwoord.

Industrieel?
Dan vraag 1, wat krijg je toegeleverd?
Meestal heb je dan een veiligheidsaarding, en vaak is dan een aardlek niet nodig.

Waarom kies je voor aardlekschakelaars in deze omgeving?

Een automaat voor de PLC?
Als je DC voeding juist gedemensioneerd is dan hoeft dat niet.
Afhankelijk van je configuratie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)