Electrabuis & zonbestendig

Goededag,

Ik wil aan mijn huis een 2-tal cameras hangen. Deze cameras worden met UTP en 12V gekoppeld. Nu is de enige route naar het koppelpunt via de zuidkant van mijn huis waar de zon vol op staat.
Welk type buis is hiervoor het meest geschikt? Creme, grijs of wit? Of zijn er speciale buizen die UV geschikt zijn en hiervoor beter voor kunnen worden gebruikt?

Note: WiFi is geen optie.

/Willem

Ha wvdakker,

Het is net een andere kleur eerder een toestand namelijk zwart polvalit die is bij uitstek geschikt om in de zon te hangen.
Heb ik vroeger ooit gebruikt op het werk prima :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

grijze, slagvaste buis.
De creme/gele is niet UV-bestendig

Maar eigenlijk wil je de kabels van binnenuit laten lopen, zodat men niet de kabel zelf kan doorknippen.

Met UTP en 12V? Een IP camera kun je gewoon via POE voeden, tenzij het een merkloos goedkoop ding is.
Gebruik zoiezo goede netwerkkabel, geen aluminium of staalrommel. Bij voorkeur ook geschikt voor buitengebruik (tenzij je het 100% dicht in een buis krijgt). De Ubiquiti Toughcable is bv prima geschikt.

Ik gebruik ook grijze buis voor mijn satellietschotelkabels. Prima voor buitengebruik, zit er al meer als 10 jaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Hostaliet inderdaad, dat ziet er ook meteen een stuk beter uit dan die gele meuk

Maak wel een gaatje in de buis op het laagste punt, dan kan water eruit.
Anders komen de kabels in het water te staan, veel kabelsoorten worden daar keihard door...

(water komt er altijd in te staan, als het niet door regen is dan is het door condens...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die UV bestendige buizen zijn allemaal zwart of grijs. Vooral zwart wordt in de volle zon loeiheet. Is dat niet schadelijk voor de kabel?

Op 16 september 2020 09:46:23 schreef DJSmiley:
grijze, slagvaste buis.
De creme/gele is niet UV-bestendig

Maar eigenlijk wil je de kabels van binnenuit laten lopen, zodat men niet de kabel zelf kan doorknippen.

Met UTP en 12V? Een IP camera kun je gewoon via POE voeden, tenzij het een merkloos goedkoop ding is.

Thanks.

Vanuit binnenuit wordt lastig en is geen optie.

RPi 1B ondersteunt geen POE (of wellicht alleen via extensie). Daarnaast heb ik een 12V aansluiting naast de ethernet switch. Dus POE is niet nodig.

Op 16 september 2020 09:46:23 schreef DJSmiley:
grijze, slagvaste buis.
De Ubiquiti Toughcable is bv prima geschikt.

Neem ik mee.

Op 16 september 2020 10:19:11 schreef Arco:
Maak wel een gaatje in de buis op het laagste punt, dan kan water eruit.
Anders komen de kabels in het water te staan, veel kabelsoorten worden daar keihard door...

Neem de tip mee.