Installatie zonnepanelen

Sine

Moderator

Normaal gebruik je hier dubbele hulzen, dan mag je het onder 1 klem zetten.
Twee enkele hulzen lijkt me hier niet de bedoeling, kijk eens in de handleiding van de betreffende automaat, daar staat in of er uberhaupt twee draden onder een klem mogen.

Als er gewoon plaatsen vrij zijn op het verdeelrailtje dan is het ERG vreemd om ze daar niet af te takken.

Ik kan nergens een datasheet vinden van dit model E204 40A, de E204 40R bestaat wel, maar op de site van ABB zijn de downloadlinks kapot. Het lijkt me het best dat ik dan uit voorzorg maar even iemand ga zoeken die het kan loskoppelen. De PV installatie werkt toch niet, want ze hebben het niet werkend achtergelaten.

Als ik het zo zie zitten de aansluitbokjes voor de hoofdschakelaar.
Zoiets dan maar?
https://www.sandervunderink.nl/aftakblok-universeel-2-x-10-mm.html

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op woensdag 16 september 2020 14:47:46 (39%)

GJ_

Moderator

Deze oplossing is gewoon erg lelijk maar niet direct brandgevaarlijk of zo. Ik zou het ze wel zelf op laten lossen en er zelf gewoon van af blijven.

Van de hoofdschakelaar gaan de draden naar die onderste rail, vanaf die rail gaan ze vervolgens naar de aardlekschakelaars.

@GJ - Zelf ga ik er niet aanzitten, ik heb hier niet de juiste kennis en ervaring voor, alhoewel ik het zelf nooit zo gemonteerd zou hebben.

Maar voor de duidelijkheid, als dus één van die draden niet 100% vastzit en ik trek 4 uur 11kW door de draden heb ik geen risico op brand? Hier was ik een beetje bang voor namelijk.

GJ_

Moderator

Als een draad niet aangedraaid zit is het altijd foute boel, of het nou één of twee draden zijn.

Ja, maar heb je met twee draden niet een grotere kans dat hij bij één draad niet helemaal zou klemmen als bijvoorbeeld één aansluiting net wat dunner is dan de ander? Of is dat heel stom gedacht van mij?

GJ_

Moderator

De draden zijn gelijk van diameter en de kooi van de klem kan dan wel wat vervormen. Ik zie voor zover mogelijk van hier uit geen direct gevaar.

Wacht even, een "erkend" bedrijf levert prutswerk af en de installatie werkt niet eens?

Ik zou overal van afblijven en stappen ondernemen.

@GJ - Dank, dat geeft mij een beetje vertrouwen om dit nog even zo te laten zitten.

Ik probeer al 2 dagen contact te krijgen met het bedrijf, maar het lukt niet om iemand te pakken te krijgen die daadwerkelijk een actie kan uitzetten. Of kan aangeven of het nu juist is aangesloten. Want buiten dit is er in mijn ogen nog veel meer prutswerk afgeleverd. stroomkabel los over de grond in de kruipruimte, stroomkabel tegen gasafvoer CV ketel gemonteerd, deze wordt best warm. Die DC draden die los over het dak lopen (ook de aansluitstekkers) en zo onder de pannen gaan zonder enige doorvoer. Bij een beetje wind schuren die natuurlijk tegen die pannen aan, uiteindelijk gaat dit door lijkt mij.

Het vervelende is dat ik denk dat dit allemaal niet goed is, maar echt verstand heb ik er niet van. Monteurs geven aan dat het prima is, ik zou het zelf echter nooit zo aansluiten. Fijn om dat via een forum toch wat andere meningen te kunnen polsen.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik heb zelf helaas geen NEN hier liggen maar in de meest recente NEN uitgave is ondermeer beschreven hoe de kabels van de panelen afgemonteerd moeten worden. Hierin staat ondermeer dat de panelen en de montagerails van aarde moeten worden voorzien.

Naast dat de kabels los onder het dak gevaarlijke situaties kunnen opleveren is er mogelijk nog een probleem, als de kabels in een lus liggen kunnen die enorm veel radio frequentie storing veroorzaken, de kabels van de panelen naar de omvormer dienen daarom altijd parallell aan elkaar te liggen.

Een en ander is hier terug te vinden https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/tips/voorkom-storingen-do…

Kun je meerdere mppt controllers aansluiten op een accu pack ? Ik wil meerdere panelen gaan hangen, met het liefst meerdere controllers die de 24v accu's laden, zeg 2-3 zonnepaneel controllers.

Alles met een knipoog ;-)

Op 16 september 2020 15:07:53 schreef Sidney195:
...

Maar voor de duidelijkheid, als dus één van die draden niet 100% vastzit en ik trek 4 uur 11kW door de draden heb ik geen risico op brand? Hier was ik een beetje bang voor namelijk.

Nee, dat is gewoon 16A per draad en vergelijkbaar met miljarden vaatwassers, drogers, kookplaten, ovens, jacuzzi's, andere EV palen etc die allemaal met precies hetzelfde of veel minder gehaast vakmanschap of hobbygeknutsel in elkaar zijn gezet.

4 uur of 10 minuten maakt ook niet uit natuurlijk.

Brand bij slechte aansluiting ligt vaak al héél lang te etteren én moet dan in een brandbare omgeving hangen, zoals een plastic stekkerdoos achter een kast.

Controleer voor je gemoedsrust af en toe op verkleuring bij de aansluitingen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De aansluiting van de draden is 1, 2, 3 niet maar zo af te keuren.
2 gelijke draden (dus soort en diameter) onder 1 klem mag vaak.
Of het bij jouw ook mag kan ik niet beoordelen, maar het lijkt me van wel.
Uiteraard horen de schroeven goed aangedraaid te worden.
Dat hoort met een momentschroevendraaier.
Te los is niet goed, te vast ook niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Vind het allemaal maar een beetje vaag. Als ik het goed begrijp wordt er in ieder geval een hoop afgeprutst en is het wachten tot het een keer fout gaat.

4 uur of 10 minuten maakt overigens wel een groot verschil, bij 4 uur is de warmteontwikkeling namelijk een stuk groter waardoor materiaal verder uitzet en krimpt. Dit begrijp zelfs ik als niet elektricien ;)

In de NEN staat dit

De NEN-EN-IEC 61439-1 is daar zelfs nog strikter in: 8.6.3. In het algemeen behoort er slechts één geleider op een aansluitklem te worden aangesloten; het aansluiten van twee of meer geleiders op één aansluitklem is uitsluitend toegelaten wanneer de aansluitklemmen daarvoor zijn ontworpen.

Zijn de NEN richtlijnen of zijn dit echt regels waaraan voldaan moet worden?

Op 16 september 2020 16:56:21 schreef Sidney195:
In de NEN staat dit

De NEN-EN-IEC 61439-1 is daar zelfs nog strikter in: 8.6.3. In het algemeen behoort er slechts één geleider op een aansluitklem te worden aangesloten; het aansluiten van twee of meer geleiders op één aansluitklem is uitsluitend toegelaten wanneer de aansluitklemmen daarvoor zijn ontworpen.

Maar hoe weet je als gebruiker als je voor die meterkast staat of die klem daarvoor ontworpen is?

Niet zeker, maar ik heb verschillende automaten en bij een aantal automaten zitten er twee draden in, deze automaten hebben ook 2 aparte gaten. Ik ga ervan uit dat deze er dus voor ontworpen zijn. Dit lijkt mij ook logisch, je gaat geen schakelaar ontwerpen voor een aansluiting van meerdere draden, maar met maar een enkel aansluitpunt, toch?

De hoofdschakelaar heeft maar één montage mogelijkheid en er zit immers ook nog een aparte rails onder waarop staat dat wanneer er een hoofdschakelaar aanwezig is, de voeding op de rails aangesloten moet worden

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2020 17:29:04 schreef Sidney195:
De hoofdschakelaar heeft maar één montage mogelijkheid en er zit immers ook nog een aparte rails onder waarop staat dat wanneer er een hoofdschakelaar aanwezig is, de voeding op de rails aangesloten moet worden

Daar zou ik graag een plaatje (foto) van willen hebben.
De voeding doe je zonder onderbreking op de hoofdschakelaar, vanaf de hoofdschakelaar kun je naar verdeelrail gaan.
In een kast moet je zo min mogelijk komponenten hebben die onder spanning blijven staan bij uitgeschakelde hoofdschakelaar.
Ook dat kun je vinden in de NEN61439.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat is te zien op de foto van een pagina terug. Aan de onderzijde van de hoofdschakelaar gaan 3 fase en een nul direct naar de meter. Vanaf de bovenzijde gaat er 3 fase en een nul naar de aansluitrail en dan nu ook nog 3 fase en een nul naar de nieuwe alamat van de PV.

Op 16 september 2020 16:56:21 schreef Sidney195:
..
4 uur of 10 minuten maakt overigens wel een groot verschil, bij 4 uur is de warmteontwikkeling namelijk een stuk groter waardoor materiaal verder uitzet en krimpt. Dit begrijp zelfs ik als niet elektricien ;)
...

Nou... die klemmen en de koperen bedrading geleidt de warmte goed. De warmte die bij een goede schroefverbinding vrijkomt is enkele Watts bij tientallen Ampere. Bij een slechte verbinding, ja dan kan het gaan etteren, maar dat zal je heel snel merken/ruiken.

Dat de goede verbinding slecht gaat worden, ja het kan. Maar dat wil nog niet zeggen dat héél je groepenkast uitbrandt.

Hang er een rookmelder in als je het zo spannend vindt.

NEN1010 is een richtlijn, als een bedrijf zich hier aan houdt kan iedereen er vanuit gaan dat er géén stopcontact onder de douche wordt gemonteerd. Verboden is dat niet, maar een geval 'dood door schuld' zou een gevolg kunnen zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2020 17:48:35 schreef Sidney195:
Dat is te zien op de foto van een pagina terug. Aan de onderzijde van de hoofdschakelaar gaan 3 fase en een nul direct naar de meter. Vanaf de bovenzijde gaat er 3 fase en een nul naar de aansluitrail en dan nu ook nog 3 fase en een nul naar de nieuwe alamat van de PV.

Dat het zo zit kan ik op de foto niet zien.
Dit verhaal is tegenstrijdig aan je vorige vehaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Mooi is het niet maar als het effectief kooiklemmen zijn dan lijkt het risico mij klein.

Solarkabels die los in de wind liggen en kunnen schuren daar zou ik wel op verder gaan.

Bijgevoegd een misschien wat duidelijkere foto.

Er hangt een rookmelder, maar ik hoop die nooit nodig te hebben. Brand in een ruimte waar ook de gasaansluiting zit lijkt me zeer vervelend. Zeker als het te voorkomen is.

Belangrijk vind ik dat het gewoon op een goede en veilige manier is aangesloten.En in mijn geval is die mogelijkheid er ook gewoon, de strook heeft gewoon nog een aansluiting vrij.

De meningen over hoe de aansluiting gemaakt is zijn hier wisselend. Ik heb het idee dat sommige toch genoeg zouden nemen met een 'halve' oplossing. Niet helemaal slecht, maar ook niet gewoon juist zoals het zou horen.

Ik vind het fijn om die meningen toch gehoord te hebben. Het lijkt erin ieder geval op dat de boel nu niet direct op in brand vliegen staat.

Wel ga ik het laten aanpassen, desnoods door een ander bedrijf dan degene die het geïnstalleerd heeft.

Zoals ik al eerder gezegd heb : prutswerk. Voor het zelfde geld en tijd was het in 1 x goed.

A door aansluiting op de verzamelrail
B door twinhulzen
of
C als je dan toch 2 draden in de klem wil vrotten gebruik dan ongeïsoleerde deze passen netjes naast elkaar.

Uiteindelijk is alles netjes opgelost. Helaas heeft het 4 bezoeken gekost (laatste bezoek was van andere monteurs). Deze hebben alles nagelopen en waar nodig opnieuw aangesloten. Dit betrof dus de aansluiting in de meterkast, de kabel van omvormer naar de meterkast, de DC bekabeling, ongeveer alles dus |:( De panelen lagen ook verkeerd, maar waren eerder al verlegd.

Ben blij dat het werkt, maar wel jammer dit. Ik heb nog een beetje technische kennis, maar bij het gros van de mensen waar ze aan het werk gaan is het waarschijnlijk gewoon een gevaarlijke puinzooi. Bedrijf had aangegeven met de monteurs in gesprek te gaan...