Miele W935 tommel zet aan om te draaien maar meer niet


Foto van de EL150-D print uit de Miele. De metalen afscherming is hier al verwijderd.

Keerrelais zit naast trafo, oranje kleur. Rode zekering nog heel naast stekkerblok?

Print zit toch onderaan de deur?
Novotronic super W935?

Typenummer en print matcht niet. In een W935 hoort een EL140 te zitten...

Inderdaad Beeldbuisje,
in mijn W934 novotronic super zit een EL140 print onderaan de deur.

Print zit inderdaad onder aan de deur

Hoeben

Golden Member

Dit is de EL150-C van mijn W373.

Wat je ziet is dat de prut die uit die kleine elco komt wordt opgeruimd. Net op tijd voordat de spanningsregelaar eraan ging.

Ik heb alle relais vervangen, alle elcos en de optocoupler (alhoewel die nog goed was).

Dat kost je niet zoveel en dan hij er weer lang tegen.

Ik zou toch ook naar de borstels kijken, blijven ze niet hangen? Of de tacho? Ik zou verwachten dat hij met een foutmelding stopt, dat is puur stop en een ledje aan. Ik heb al een paar keer borstel vervangen. Maar vervang niet heel dat plastic deel, dat is veel te duur. Neem gewoon de losse borstels, wel origineel Miele want die gaan langer mee dan de kopieën.

Wat is het juiste model nummer machine (sticker in deur) en print ?

Sorry maar met al dat gezoek met Google om de oplossing te vinden voor het probleem ben ik gaan geloven dat er een 150 print in zat maar dat klopt niet.

Mijn Miele is W935 met printplaat EL140-A

Trouwens ik krijg geen foutmelding maar ik weet niet of die wel bestaan bij deze W935

Hoeben

Golden Member

Hij hoort te stoppen met een fout. Tenzij hij geen (rotatie)snelheidssensor heeft.

Gaat er niet een ledje ergens aan, of wat streepjes op het display?

Ik verdenk je relais van problemen. Als hij blijft hangen en dan ineens wel omschakelt krijgt je motor een flinke klap.

Meteen alle relais vervangen en elcos en daarna pas verdergaan zou ik zeggen. Voorkom dat er meer kapot gaat.

De motor zet wel aan maar stopt vrijwel direct en maakt nog geen één toer af en dat is vreemd want de tacho in de motor kan de motorsnelheid pas meten als de motor op toeren gaat komen. Uw vrouw heeft een paar keer knallen gehoord en in mijn optiek komen die niet uit de elektronica of uit de motor maar uit de machine zelf gekomen zijn. Heeft u de motor zonder riem aandrijving van de trommel al getest of enkel de koolborstels gecontroleerd, de motor teruggeplaatst en de riem aandrijving weer in stand gebracht. Ik lees in uw vraag niet of de trommel nog vrij rond draait en of speling tussen kuip en trommel heeft want het kan maar zo zijn dat het knallen door lagers is veroorzaakt en nu zo zwaar gaan dat de motor geen toer kan maken.

Welke regio?

[Bericht gewijzigd door fabrice op 18 september 2020 21:21:51 (33%)]

De motor is in de meeste gevallen de verachte met dit probleem.

Regio Rotterdam

Trommel is normaal rond te draaien en geen speling op het lager.

Op de print zijn geen echte (brand)sporen te zien wel hier en daar wat zwarte aanslag die er gemakkelijk is af te vegen.
Op de print heb ik een weerstand gevonden met oneindige weerstand. Zal er een foto van maken.
Relais zien er schoon en netjes uit.

Het zou toch aan de koolborstels kunnen liggen want optisch zien ze er wel goed uit maar in werking voor problemen kunnen zorgen. Ik ga er niet van uit de motorsturing defect is want dan zou de motor niet aangestuurd worden en ook niet op gang komen. De knallen die uw vrouw gehoord heeft zijn relatief want het zou ook geknetter geweest kunnen zijn die uit de motor kwam.

Op 16 september 2020 22:38:04 schreef smd:
Keerrelais is waarschijnlijk defect, daardoor de knallen..

Ik hou het hierop. Als keerrelais in orde is dan komen andere mogelijkheden in beeld.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Wat ik hier allemaal lees is waar ik in eerste instantie ook aan dacht maar 1 ding heb ik niet gelezen hier. Eerst even opsommen:
--draadbreuk. Deksel er van boven af en kuip naar onder duwen tijdens probleem of aan de kabelboom trekken beneden aan de motor en reactie observeren.
---keerrelais: dan verwacht ik sterk zoemend geluid motor. Zie motorwikkelingdefect (laatste opmerking)
--tacho: dit heb ik al dikwijls gehad. Meestal draait hij dan en valt plots uit met knipperende spoelled. Niet 30graden consistent. Maar het kan mss alsnog. Je zou een weerstan vd zelfde waarde als de tacho op de stekker kunnen zetten en kijken. Dan zou hij wild moeten optrekken. Nog nooit gedaan wegens mogelijke igbt schade maar het is de enige test die ik kon bedenken om een duidelijke diagnose van een leek te kunnen bekomen.
---andere printproblemen zijn ook mogelijk: igbt. Elco's...
---motorwikkeling: wat ook geregeld gebeurt is een short in een wikkeling. Dit zorgt er voor dat de trommel even kort beweegt en dan sterk bromt en uitvalt wegens overstroom. De print probeert dan een paar keer terug op te starten vandaar dezelfde richting. Dit is niet geheel wat je omschrijft. Maar ik heb het nog niet gelezen hier en ik probeer rekening te houden met onduidelijke en foute interpreteringen van degene die het vaststeld (TS dus). Eenvoudige test. Deur open , slot sluiten (met oogje oranje "koord" of ander voorwerp.) Toestel starten en aan trommel voelen. Op moment dat deze start voelen of deze remt, blokkeert ipv draait. Dus dat deze een remwerking heeft ipv draaiwerking.

Laten we het eerst maar bij relais houden EricN, dit is meer een boekwerk voor ervaren monteur...

Kan ik het dekseltje van het relais aftreden zodat ik de contacten kan zien.?
Al eens bij een andere Miele gehad

Ik dacht dat op deze printen van die oranje schrack relais zitten? Die gaan niet open. Bij twijfel vervangen. Zit er een tussen met 424? Bv RT424012. That's the one.

openen gaat nie..9V batterijtje en multimeter kan je hem testen