gaatjes PCB tin vrij maken ?

Hubie

Special Member

Als het veel gaatjes zijn lijkt mij een verfstripper toch de beste manier.Ik gebruik dat vaak om (geen SMD)onderdelen uit een sloopprint te halen.Je stookt een flink deel van de print in 1 keer heet en dan een flinke mep.Werkt perfect.Ook een 40 pinner heb je zo in 1 keer uit de print zonder klodders soldeer aan de pinnetjes.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 19 september 2020 02:33:09 (16%)]

Op zich is dat doorsteken totaal schadeloos als je de tin maar verwarmt voor je het doet. Je steekt de doormetallisering er toch ook niet uit als je een component in het gat steekt?

Ik zie nu trouwens wel dat die dingen op de sleutelring niet hol zijn, die bovenste set is dat wel en dat laat de optie om vastgesoldeerde componenten mee los te maken. Dat is niet super praktisch, maar ik heb er wel een paar keer wat aan gehad als ik op een doorgemetalliseerde print net niet alle soldeertin weg kreeg met litze (wat mijn standaardmethode is).

Doorboren, daarna nog een keer met de soldeerbout er achteraan.

Gr.

Erik

Doorboren, daarna nog een keer met de soldeerbout er achteraan.

Met een multilayer kun je 'm dan beter meteen weggooien, spaart wat werk uit... ;) (boren is wel het slechtste wat je kunt doen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hennep

Golden Member

Op 19 september 2020 00:54:26 schreef Kruimel:
Ik heb ooit uit China een setje van deze dingen gekocht

Een setje "dead links"
en daar betaal jij voor?