een (temp)sensor twee meters

Jinny

Golden Member

Vraag is eenvoudig, een sensor, maar twee metertjes.
Voor de watertemperatuur, maar ook bv (diesel)tankinhoud.
Een dashbord(je) buiten en een binnen. (schip)

Ofwel, hoe los ik dat op zonder omschakelen?

Wie heeft er een goed idee?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Arco

Special Member

Als het electronische meters zijn valt het waarschijnlijk redelijk makkelijk te doen.
Als het oude weekijzermeters zijn die direct zonder electronica door de sensors worden aangestuurd zal het wel lastig worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Ga maar uit van het laatste.
Een vd vorige eigenaren heeft de tempmeters (en ook de andere) bot parallel gezet.
Uitlezing klopt dus geen biet van.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Arco

Special Member

Simpelste is de meters in serie te zetten en dan de voedingsspanning verhogen middels een boost converterprintje.
Spanning dan afregelen tot de aanwijzing klopt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

het simpelste is een 4-20 mA omzetter gebruiken, en dan 2 stuks 20 mA meters in serie zetten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

2 'simpelste' ideeën die totaal anders zijn. Toch interessant!

Als de meters identiek zijn, dan zou je Arco z'n voorstel kunnen proberen. Veel van die meters zijn stroom gestuurd. Maar het zou wel eens niet lekker kunnen werken omdat de spanningsval over de meters nu anders is. De sensor 'ziet' een voeding met een veel hogere uitgangsimpedantie.

Het makkelijkste zou wel eens kunnen zijn om er een paar sensoren bij te plakken.
Spanningen meten en daar wat mee doen enzo gaat alleen werken als de spanning van de motor stabiel is.

Daarnaast zou je je kunnen afvragen hoe interessant de tank inhoud is. Ik weet niet wat het volume van de tank in jouw wastobe is, maar aan deze kant is zo nu en dan een keer peilen voldoende. Als het dan tijd voor een slang wordt, dan heb je nog wel een paar dagen om die te vinden.

Als lompe oplossing zou je nog kunnen proberen een audio-amp-opamp in unity gain op de sensor + meter 1 te zetten. Als het goed is 'ziet' meter 2 dan dezelfde spanning zonder die te beïnvloeden. Als de meters identiek zijn, dan zou bij dezelfde spanning ook dezelfde stroom moeten gaan lopen. Die audio-amp-opamp heb je nodig om een beetje stroom te kunnen leveren. Een 741 met een tor erachter doet het wellicht ook. Je hoeft tenslotte alleen maar te sinken.
Als ik er eens over nadenk... dat zou best wel eens goed kunnen gaan!

Arco

Special Member

De sensor 'ziet' een voeding met een veel hogere uitgangsimpedantie.

Meeste tanksensors 'zien' niets, 't zijn domme regelweerstanden...
Je hebt wel kans dat er over 1 van de meters een extra weerstandje nodig is als de waardes iets afwijken. (om ze exact gelijk te krijgen)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 september 2020 20:32:38 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Meeste tanksensors 'zien' niets, 't zijn domme regelweerstanden...
Je hebt wel kans dat er over 1 van de meters een extra weerstandje nodig is als de waardes iets afwijken. (om ze exact gelijk te krijgen)

De gemiddelde antenne is ook een dom stuk metaal. Toch zorgen we ervoor dat de antenne dezelfde impedantie 'ziet' als dat-ie heeft (of omgekeerd natuurlijk :) )
Je vergelijking slaat nergens op. Denk er nog ff over na. Als de impedantie van de 'bron' opeens totaal anders wordt, dan zal het verschil in stroom tussen 'vol' en 'leeg' (zo je wilt 'warm' en 'koud') ook niet echt meer kloppen. Precies omdat die sensor alleen maar een weerstand is...

De spanningsval over 1 meter is tenslotte afhankelijk van de gemeten waarde. De spanningsval over 2 meters zal dus 2x zo groot zijn (aangenomen dat de meters identiek zijn). Dat kun je dus niet ondervangen met een 'vaste' hogere voedingsspanning.
Ohja, het zal vast wel *iets* aangeven...

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 18 september 2020 20:37:20 (18%)

Arco

Special Member

Je hebt gelijk...
De aanwijzing klopt zo niet meer doordat de weerstandsverhouding meter(s)/sensor verandert.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dacht dat de paneelmeters drie aansluitingen hebben , + , gnd en s . Met een sensor naar de ground aangesloten .

Arco

Special Member

Meestal alleen als ze verlichting ingebouwd hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Verlichting schuift er afzonderlijk in .

Jinny

Golden Member

Voor mijn hoeveelheid brandstof, 600 liter over twee tanks, en straks 800 over drie tanks.
Waarvan de laatste 200 liter geen meter nodig heeft omdat dat niet kan.

En eigenlijk nog belangrijker, 900 liter schoon water over twee tanks.
Waarbij vanwege de kraan tussen de tanks er eigenlijk twee sensors zijn en maar een meter.
We houden het simpel.... :+

Als lompe oplossing zou je nog kunnen proberen een audio-amp-opamp in unity gain op de sensor + meter 1 te zetten. Als het goed is 'ziet' meter 2 dan dezelfde spanning zonder die te beïnvloeden. Als de meters identiek zijn, dan zou bij dezelfde spanning ook dezelfde stroom moeten gaan lopen. Die audio-amp-opamp heb je nodig om een beetje stroom te kunnen leveren. Een 741 met een tor erachter doet het wellicht ook. Je hoeft tenslotte alleen maar te sinken.
Als ik er eens over nadenk... dat zou best wel eens goed kunnen gaan!

Is wel een idee, wie heeft dat eens uitgeprobeerd?
Paar van zulke printjes lost de meeste probleempjes wel op...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 18 september 2020 20:08:14 schreef Jinny:
Ga maar uit van het laatste.
Een vd vorige eigenaren heeft de tempmeters (en ook de andere) bot parallel gezet.
Uitlezing klopt dus geen biet van.

Met een viltstift de correcte waarde ernaast schrijven

Jinny

Golden Member

Op 18 september 2020 21:43:35 schreef ohm pi:
[...]Met een viltstift de correcte waarde ernaast schrijven

Oplossing simpel maar gaan we niet doen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Ik ga mee in de 4-20 ma oplossing.

Evt kan 0 tot 10 V ook en dan parallel..

Als je wilt heb ik hier nog phoenix omvormers liggen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Voor 4/20 heb ik ook andere meters nodig, maar ik houd het in het achterhoofd.

Liefst houd ik eea gewoon min of meer origineel, dwz alles in dezelfde jaren 80 stijl...
Als het echt niet anders kan is 4/20 de oplossing waarbij alles omgebouwd gaat worden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Wat accepteren je meters nu??

En wat geven je sensoren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Tijd voor een Tablet met software en een mooie GUI :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Op 18 september 2020 22:30:03 schreef High met Henk:
Wat accepteren je meters nu??

En wat geven je sensoren.

Old fasion meters, heb nog niet gemeten hoe of wat.
Is qua watertemp niks meer of minder dan een weerstand naar massa.

Tijd voor een Tablet met software en een mooie GUI

Bah, nee, niet dus.

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 18 september 2020 22:41:40 (14%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

door de 2e meter parallel, veranderd de verhouding, een opamp-je kan het oplossen !

Een standaard voor tank meters = 0(4)-180 Ω wat 0 er wat 100 % is kan je bij de vlotter er vaak makkelijk ombouwen, heb er meerder gemaakt.

dit is ook een standaard

Weerstandswaarde bij vlotterstand:
leeg: 280 Ω, vol: 40 Ω.

Het simpelste is eigenlijk klokje 2 zijn eigen sensor geven(+sensordraad trekken) , dan heb je ook gelijk backup/vergelijk veel veiliger. Het simpelst e is een sensor plaatsen met de juiste curve voor de klok, kosten zijn nihil zolang je de sensor maar automotive aanschaft,, en in de watersport wereld, die prijzen zijn absurt! goede water dichte connector heeft voorkeur, maar die enkele 6,3 mm AMP voldoet ook prima

Meter + sensor = 1 set , niet elke klok verwacht dezelfde sensor, Merk meter en merk sensor moet een match zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Als je de interne weerstand van de sensors en van de meters weet, is er met een klein microcontrollertje wel wat te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Morgen ben ik op de tobbe, ik zal dan even wat meten.
Heeft allemaal geen haast, ik ga deze winter alle E vervangen naar mijn zin.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Op 18 september 2020 22:55:16 schreef Arco:
Als je de interne weerstand van de sensors en van de meters weet, is er met een klein microcontrollertje wel wat te maken...

Vind je dat niet wat overkill als je het met 1 standaard sensor en 1 kabeltje betrouwbaar op kan lossen? het is een boot, en op het water wil je dat het KISS werkt.

[EDit] en een kabeltje aanleggen gaat Jinny wel lukken!! :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Het probleem is die extra sensor..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen