een (temp)sensor twee meters

Verlichting schuift er afzonderlijk in .

Jinny

Golden Member

Voor mijn hoeveelheid brandstof, 600 liter over twee tanks, en straks 800 over drie tanks.
Waarvan de laatste 200 liter geen meter nodig heeft omdat dat niet kan.

En eigenlijk nog belangrijker, 900 liter schoon water over twee tanks.
Waarbij vanwege de kraan tussen de tanks er eigenlijk twee sensors zijn en maar een meter.
We houden het simpel.... :+

Als lompe oplossing zou je nog kunnen proberen een audio-amp-opamp in unity gain op de sensor + meter 1 te zetten. Als het goed is 'ziet' meter 2 dan dezelfde spanning zonder die te beïnvloeden. Als de meters identiek zijn, dan zou bij dezelfde spanning ook dezelfde stroom moeten gaan lopen. Die audio-amp-opamp heb je nodig om een beetje stroom te kunnen leveren. Een 741 met een tor erachter doet het wellicht ook. Je hoeft tenslotte alleen maar te sinken.
Als ik er eens over nadenk... dat zou best wel eens goed kunnen gaan!

Is wel een idee, wie heeft dat eens uitgeprobeerd?
Paar van zulke printjes lost de meeste probleempjes wel op...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 18 september 2020 20:08:14 schreef Jinny:
Ga maar uit van het laatste.
Een vd vorige eigenaren heeft de tempmeters (en ook de andere) bot parallel gezet.
Uitlezing klopt dus geen biet van.

Met een viltstift de correcte waarde ernaast schrijven

Jinny

Golden Member

Op 18 september 2020 21:43:35 schreef ohm pi:
[...]Met een viltstift de correcte waarde ernaast schrijven

Oplossing simpel maar gaan we niet doen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Ik ga mee in de 4-20 ma oplossing.

Evt kan 0 tot 10 V ook en dan parallel..

Als je wilt heb ik hier nog phoenix omvormers liggen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Voor 4/20 heb ik ook andere meters nodig, maar ik houd het in het achterhoofd.

Liefst houd ik eea gewoon min of meer origineel, dwz alles in dezelfde jaren 80 stijl...
Als het echt niet anders kan is 4/20 de oplossing waarbij alles omgebouwd gaat worden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Wat accepteren je meters nu??

En wat geven je sensoren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Tijd voor een Tablet met software en een mooie GUI :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Op 18 september 2020 22:30:03 schreef High met Henk:
Wat accepteren je meters nu??

En wat geven je sensoren.

Old fasion meters, heb nog niet gemeten hoe of wat.
Is qua watertemp niks meer of minder dan een weerstand naar massa.

Tijd voor een Tablet met software en een mooie GUI

Bah, nee, niet dus.

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 18 september 2020 22:41:40 (14%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

door de 2e meter parallel, veranderd de verhouding, een opamp-je kan het oplossen !

Een standaard voor tank meters = 0(4)-180 Ω wat 0 er wat 100 % is kan je bij de vlotter er vaak makkelijk ombouwen, heb er meerder gemaakt.

dit is ook een standaard

Weerstandswaarde bij vlotterstand:
leeg: 280 Ω, vol: 40 Ω.

Het simpelste is eigenlijk klokje 2 zijn eigen sensor geven(+sensordraad trekken) , dan heb je ook gelijk backup/vergelijk veel veiliger. Het simpelst e is een sensor plaatsen met de juiste curve voor de klok, kosten zijn nihil zolang je de sensor maar automotive aanschaft,, en in de watersport wereld, die prijzen zijn absurt! goede water dichte connector heeft voorkeur, maar die enkele 6,3 mm AMP voldoet ook prima

Meter + sensor = 1 set , niet elke klok verwacht dezelfde sensor, Merk meter en merk sensor moet een match zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Als je de interne weerstand van de sensors en van de meters weet, is er met een klein microcontrollertje wel wat te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Morgen ben ik op de tobbe, ik zal dan even wat meten.
Heeft allemaal geen haast, ik ga deze winter alle E vervangen naar mijn zin.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Op 18 september 2020 22:55:16 schreef Arco:
Als je de interne weerstand van de sensors en van de meters weet, is er met een klein microcontrollertje wel wat te maken...

Vind je dat niet wat overkill als je het met 1 standaard sensor en 1 kabeltje betrouwbaar op kan lossen? het is een boot, en op het water wil je dat het KISS werkt.

[EDit] en een kabeltje aanleggen gaat Jinny wel lukken!! :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Het probleem is die extra sensor..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

M10x1 of 1/8 NPT krijg je toch makkelijk ergens in?

Anders kijk je even hier tussen : https://www.google.nl/search?q=temp+gauge+adapter Zo moeilijk hoeft het niet te zijn

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 18 september 2020 23:19:47 (46%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Misschien, maar niet op dezelfde plek als waar de oude zit...
Liever gebruik ik de oude en los het op met een beetje electronica.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Ik heb het nooit met die opamp geprobeerd. Maar doorgaans staat de meter in serie met de sensor. Het kan een draaispoelmeter met shunt zijn, maar ook thermisch kom ik ze tegen. 'Modern' spul zou best wel eens een spanningsdeler met de sensor kunnen maken en op het knooppunt de spanning kunnen meten.

In alle gevallen zou een opamp constructie moeten werken: als de spanning op de input van de meter klopt, dan maakt het niet meer zoveel uit of het ding stroom of spanning meet.
Enige is... welke stroom zou je max. kunnen verwachten? Mijn inschatting is dat dat niet zoveel is. Het zal niet in de amperes lopen. Met 100mA ben je er denk ik wel. Dus maak iets wat 200mA kan doen, dan ben je 'thuis'?

Ik zat aan een LM386 te denken. Helaas, die kan maar 15V hebben. Maar een LM386N-4 doet 22V. Met een beetje protectie moet dat kunnen in een tobbe. ff meten welke stroom er loopt bij 'vol' en 'leeg' en of dat kan.

Alternatief:

Uiteraard nog even nadenken over wat protectie / ontkoppeling enzo. Maar als concept kom je zo denk ik een end. Meters mee uit de tobbe, potmeter als sensor en thuis in het hobby hok ff spelen :) .

Voor wat betreft de plaats van de sensor: ik ben het wel met ship eens. Er is altijd wel een extra plekje voor een sensor te vinden. En kijk dan ook even waar die zit. In mijn optiek meet je temperatuur ergens in het blok. Bij voorkeur in de kop. Leuk om het 'ergens' in een koelvloeistofleiding te doen, maar... een lek... gebrek aan koelvloeistof... metertje zit in de lucht en vindt het prima. Idem met een pomp die niet meer pompt (door een gebroken snaar of gewoon een kapotte pomp).
En het blokje heeft het gruwelijk heet. Het zal niet de eerste zijn die daardoor vast zit.

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 19 september 2020 06:59:34 (20%)

Jinny

Golden Member

Ik ga spelen, tempmeter zit in het watergekoelde uitlaatspruitstuk.
De rest op willekeurige plekken.
Ik wil buiten kunnen aflezen oliedruk, dat werkt al prima, temperatuur, tanks en toerenteller.
Waarvan de tanks en temperatuur de probleemkinderen zijn.

Nu zit er al een meterpaneel buiten, onhandig, en niet kloppend.
Dat gaan we dus deze winter aanpassen.
Direct met de rest vd electra

Onhandig ook als in buiten het contactslot (en startknop) en binnen een trekkabel om de motor stil te zetten.
Dat gaat worden, contact naar binnen, stopmagneet monteren en binnen en buiten bedienbaar maken.
Net als de startknop.

We halen alle Einstein uitvindingen er uit vandaan. O-)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

In het spruitstuk... rare plaats. Maar destijds was er vast een goede reden voor...
En ja, we wordt wat af geknoeid! En niet alleen in de 'hobbysfeer'. Ik neem aan dat we hier de resultaten wel zien tzt?

Ooit ook wel eens zo'n probleem gehad. Ik denk dat de opamp methode wel de hoogste kans van slagen heeft. De oude en nieuwe meter in series en/of parallel gaat het niet worden. De meters zijn meestal alles behalve lineair.

En in de oude tijd waren ze echt heel goed in het corrigeren van de daardoor ontstane meetfouten. En dat was meer dan alleen maar het meetschaaltje aanpassen. De magneet of het weekijzerblok waarin het spoeltje draait gaven ze een dusdanig speciale vorm dat de magnetische veldsterkte in de luchtspleet het verloop van de meetsensor kreeg. Of in andere systemen een logaritmisch verloop kreeg. De meetschaal kon dan weer gewoon lineair worden uitgetekend. Door dit dan in massa te produceren konden meetsystemen heel goedkoop gemaakt worden en toch heel bedrijfszeker en nauwkeurig werken. En dat onder heel lastige bedrijfsomstandigheden. Ga zelf maar eens een meetsysteem bedenken dat het gewoon veertig/vijftig jaar in een mega corrosief bootje uithoud. Dat is echt heel lastig. Zeker als het een elektronische oplossing is.

Het originele meet systeem moet blijven wat het is. Dus sensor en meetklok laten voor wat het is. Meestal zijn dit soort systemen redelijk laag-ohmig en loopt er voor huidige begrippen een forse stroom door het meet systeem. Daardoor kun je het nieuwe meetsysteem hoog-ohmig van het knoop punt aftakken. Een opamp kan dat heel mooi. Het wordt wel lastig om daarmee de juiste stroom voor de tweede meter te maken. In het originele meetsysteem varieert waarschijnlijk de impedantie van de meetopnemer en van het meetinstrument met de stroom en de misschien ook nog wel de spanning die daar opstaat met de waarde van de meetopnemer. Het beste wat je kunt doen is gewoon het idee van EricP proberen.

Overigens het micro controller idee niet zo heel verkeerd als het lijkt. Ik ben ook niet zo heel gek op het gebruik van cpu's overal. Ik vind dit een soort vlag op een modderschuit. Of bij jou andersom. Een modderspot op een klassiek juweel(schuit). ;) .

Maar ik heb wel eens iets gemaakt met een klein modern spi oled display dat ik plaatste op de plek van een paar duimwielschakelaars. Het paste heel erg mooi op dat plekje en van buiten ziet dat er absoluut niet lelijk uit. Eigenlij werd dat zelfs best wel mooi. Een vriens van mij heeft in zijn oude landrover een rond kleurendisplay in zijn stuurwiel gemaakt waarop de snelheid en wat andere dingen getoond worden. Hij heeft de kunstof dop die normaal gesproken in het midden van het stuur zit nagemaakt op een 3d printer en daar gewoon een vierkant HMI schermpje in gemaakt. Van dat schermpje wordt alleen maar een rond midden gedeelte getoond. De rest wordt afgedekt door de nieuwe kunstof dop. Hij was nu nog iets aan het maken om te zorgen dat het beeld stil blijft staan terwijl je aan het stuur draait.
Uiteraard is het alles behalve origineel enzo. Maar dat ziet erg mooi uit. Met wat fantasie kun je best heel veel leuks maken dat er ondanks alles goed uit ziet.

Jinny

Golden Member

Vandaag of morgen maak ik wel eens wat foto's.
Als ik het verhaal heb uitgewerkt meld ik dat uiteraard.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dag Jinny,
gaat het om VDO of MotoMeter instrumenten toevallig? Voor deze merken bestaan er temperatuur en oliedruk sensoren in de zgn "D" uitvoering.
Daar kun je twee meters tegelijk (parallel) op aansluiten. Andere oplossing is een schakelaar om de meter benedendeks danwel bovendeks met de sensor te verbinden. Dus schakelaar omzetten als je van boven stuurt.
Groet Douwe

Jinny

Golden Member

Zodra ik aan boord ben zal ik kijken Douwe.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Wat voor ingewikkelde stroom-spanningscurves de sensor en meter ook hebben....

Kan je niet gewoon een opamp spanningsvolger maken en daarmee de tweede meter aansturen? Dan moet je een identieke meter hebben die ook met deze sensor zou samenwerken zonder ingewikkelde schakeling. Als de spanning gelijk is, dan zal de stroom ook wel hetzelfde zijn.

Spanning en stroom zijn duaal. Je kan dus ook een stroom-spiegel maken en daarmee de tweede meter aansturen. Ook dat kan met een opamp. Het "stroom meten" is alleen lastiger "vrijwel ideaal" te doen dan de spanning meten. Dus de opamp ingang zal in de spanning-dupliceer-actie nauwelijks de bestaande schakeling beinvloeden terwijl dat minder nauwkeurig zal zijn bij de stroom-versie. Ik zou dus voor de spanning-volger kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Rew, dat van die opamp is op de vorige pagina al gesuggereerd met een LM386N-4.
Die gaat het dan ook wel worden.
Het voordeel is in deze dat de werkspanning van de motor 12V is.
De besturing van eea gaat 24V worden, onafhankelijk vd startaccu dus, daar misbruik ik de minst belangrijke spanningsbron voor, de boegschroefaccu's.
Boegschroefaccu's zijn fors, en worden buiten de boegschroef om niet gebruikt voor andere doeleinden.
Perfect om de besturing los te koppelen van de motor dus.
(Daar er op termijn ook een generator in komt en die ook automagisch moet gaan inschakelen en zo.)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen