Dahlander motor en frequentie regelaar

Ik heb een afkortzaag met twee snelheden. Echter... de zaag is helaas een keer omgevallen en nu is de besturingskast kapot. Voor zover ik het heb kunnen achterhalen is het een dahlandermotor.

In de besturingskast zat een schakelaar (1-0-2), een relais en een trafo. Alle onderdelen zijn min of meer kapot. Relais en trafo zijn voor de beveiligingsschakelaar op de handel van de zaag, vermoed ik.

Nu zou ik eigenlijk een frequentie regelaar er op willen zetten.
Op de draden die uit de motor komen kan ik geen nummering vinden.
Wel zijn er nog wat aangesloten op de schakelaar, waar wel nog een indicatie op staat.

Ik heb de volgende vragen:
1. Kan ik gewoon een frequentie regelaar aansluiten op hogesnelheid stand
2. Welke max stroom moet ik van uitgaan voor een regelaar (zie foto type plaatje)? Ik heb wat Danfoss 380 regelaars op MP gezien.
3. Hoe kan ik uitvinden welke draad wat is. (en dus niet blind uitgaan van de letters op de schakelaar (zie foto)

Dank!

Welke codering staan er nog meer op de schakelaar?
Het is een dahlander of een motor met gescheiden wikkelingen, ik vermoed de laatste.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Het is een dahlandermotor. Op het lage toerental heeft deze motor een groter koppel, dus als je er een frequentieregelaar op zet in driehoek verlies je nogal wat koppel.
Het originele lage toerental van 720RPM komt tegenwoordig uit op 760RPM. Niet shocking veel meer dan origineel, maar toch iets.

Ik mag graag frequentieregelaars op machines bouwen, maar hier zou ik toch gaan voor de originele dahlanderschakeling. Ik zou het wel doen met drukknoppen en drie magneetschakelaars en gewoon drukknopppen.

Ik weet niet waarom je op Danfoss gefocust bent, maar daar staat nooit op voor welk motorvermogen hij bedoeld is. Ik zou in dit geval uitgaan van 1,5kW motorvermogen, dus een nominale stroom van minimaal 4A en een piekstroom van minimaal 7A.
Alle andere merken vermelden gewoon voor welk motorvermogen de drive is, dus dat zoekt wat gemakkelijker. Ik zou zoeken naar een 1,5 of 2,2kW drive. Niet groter en niet kleiner!
Hou er ook rekening mee dat veel van die kleine drives een 230V voeding hebben en daar heb jij niks aan. Jij moet op zoek naar een 400V drive.

Of dus beter: gewoon een dahlander.

Dank voor je reactie!

Redenatie om voor een FR te gaan is dat het een stuk eenvoudiger is.
Zeker omdat ik schema technisch niet helemaal zeker ben. Die Danfoss dingen staan voor een schappelijke prijs op MP. Maar ik zal ook even verder zoeken. Er zijn veel regelaars te koop, maar niet veel 380v.

GJ_

Moderator

Als je naar 380V zoekt kun je lang zoeken, 400V komt vaker voor ;-)

Heb je ook gekeken hoe de aansluitingen in de klemmenkast van de motor gemerkt zijn? Op de schakelaar T!-T2-T3=l1-l2-l3 of R-S-T en codering U-V-W zonder voor of achter cijfer horen niet bij een dahlander maar bij een ster/driehoek of omkeer schakelaar.
Op het motor plaatje staat achter hoge rpm driehoek en achter de lage rpm dubbelster ,dit is normaal bij een dahlander anders om maar mogelijk moet je dit los van elkaar zien

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Redenatie om voor een FR te gaan is dat het een stuk eenvoudiger is.
Zeker omdat ik schema technisch niet helemaal zeker ben.

Schema is gewoon wat is zoals de draden op de schakelaars zitten. De maxhine heeft zo gewerkt en is dus prima.

Ik werk al 20 jaar met kolom boormachines en 90% van de tijd staat die op de laagste snelheid 9% op de hogere snelheden.
In maar 1% van de gevallen wil ik een lagere snelheid ivm hele grote maat boor. 20mm of groter in staal. Dat is voor ons heel groot ;).

Zolang je dus onder die 20mm boor grote blijft is de snelheid van de machine zonder frequentie regelaar voldoende. Onze Boor kolom is zonder dahlander schakeling en met dahlander kan je nog iets grotere maten boren.
Als je dan een FO neemt is de lagere snelheid dus beter omdat je de hoge toch weinig gebruikt. En met een FO kan ook beide snelheden maar je mag enkel van snelheid schakelen als de FO in rust is en de motor niet aangestuurd word.

GJ_

Moderator

Op 20 september 2020 14:36:00 schreef Hunebedbouwer:
Op het motor plaatje...

Dat plaatje lijkt me toch nogal een rommeltje. Die snelheden staan er idd verkeerd op lijkt het. Was me nog niet opgevallen.

Mijn hoop is dat ik gewoon de drie fases de regelaar laat ingaan, en daar uit vandaan met drie draden naar de motor gaan. Vandaar dat ik dat zie als simpel. Maar de laatste opmerking over de schakelaar baart mij zorgen. Ik trek vanavond schakelaar er even uit en maak daar wat foto's van. Mits ik mezelf wat beter voel aangezien ik gevloerd ben door een griepje (nocorona)

mel

Golden Member

Met een regelaar kan je de schakelaar gewoon weglaten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Gezien de draden zonder motorklemmenblokje direct op de schakelaar zitten, lijkt het mij verstandig alles goed op te schrijven.
En toch ook maar die schakelaar te vervangen. Liefst door een sleutelschakelaar, dat de sleutel alleen beschikbaar komt als de gewenste FO uitgeschakeld is.
Eigenlijk best wel ingewikkeld.