Aandrijving automatisch zolderluik

In onze verbouwing willen we een automatisch zolderluik integreren.

vb: https://www.youtube.com/watch?v=zrWtod3F_QY&feature=youtu.be

Ik ben opzoek naar een een stil systeem om het luik te openen.
Ik dacht aan de combinatie van 2 gasveren en een kleine stappenmotor om de deur te openen.

"Winchsystemen", of lineaire actuators zijn te luidruchtig aangezien de zolderruimte als slaapkamer is ingericht.

Het domoticasysteem in de woning is opgebouwd met een Wago PLC dus dat is alvast geen belemmering.
Het gewicht van de deur zal zo'n 40 kg bedragen.

Iemand een idee welk soort aandrijving hiervoor het meest geschikt is?

Zou enkel gasveren toepassen en dan openen en dichtdoen gewoon met de hand.
Constructie ala achterklep auto.

Automatisch openen en dicht, daar moet je echt goed over nadenken.
Denk bv aan brand en uitval van je systeem/spanning.....

mel

Golden Member

Een dik stuk draadend, en een moer die aan het luik vastzit.
Een motor die 2 kanten op kan draaien, bijvoorbeeld een schroeftol. en die drijft het draadend aan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Een motor die 2 kanten op kan draaien, bijvoorbeeld een schroeftol.

Op 20 september 2020 09:15:12 schreef Lichtkap:
(...)
Ik ben opzoek naar een een stil systeem...
(...)

In ons oude huis hadden we vroeger ook een luik met daaraan een contra gewicht. Dat luik kon je met 1 vinger open en dicht doen.

Maar zoals al eerder gezegd zou ik ook iets inbouwen voor nood dat deze makkelijk ontgrendeld kan worden om te ontsnappen.

Arco

Special Member

"Winchsystemen", of lineaire actuators zijn te luidruchtig aangezien de zolderruimte als slaapkamer is ingericht.

Maakt normaal gesproken niet zo veel uit. Je doet het luik toch niet dicht als er iemand boven is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Een goede linac (en die heb je wel nodig als hij het volle gewicht moet gaan drukken) is normaalgezien redelijk stil.

Maar wel duur.

Met een kleine stappenmotor ga je niet veel beginnen.

"Winchsystemen", of lineaire actuators zijn te luidruchtig aangezien de zolderruimte als slaapkamer is ingericht.

Op ziekenhuisbedden heb je ook dergelijke actuatoren om het bed van positie te veranderen. Deze zijn loeisterk en maken echt geen herrie. Dat zou een optie zijn. Alleen zijn ze niet heel snel. In noodsituaties waarschijnlijk een probleem.

Ik denk dat ik voor handbediening en een contra gewicht zou gaan. Dat gaat ook langer mee als een gasveer. Op het filmpje lijkt ze een hydraulisch systeem te gebruiken. Heel mooi maar wat doe je zonder spanning in een noodsituatie. Zou er een hydraulische buffer of accumulator in zitten?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 20 september 2020 16:05:18 (16%)

benleentje

Golden Member

"Winchsystemen", of lineaire actuators zijn te luidruchtig aangezien de zolderruimte als slaapkamer is ingericht.

Als iemand het luik open of dicht doet is er tenminste 1 persoon al wakker en deze persoon zal zelf ook al wat geluid maken tijden het lopen en bewegen, het kleine beetje geluid van de actuator zal gering zijn.
Als geluid echt een issue is dan kan het ook hydraulisch waarbij de pomp ver weg zit. Pneumatisch met perslucht kan ook.
Maar dan zal het vloerdeel wat open en dicht gaat zelf ook stil moeten zijn vooral bij het laatste stuk dicht.

Een lineaire actuator zal met isolatie er om heen nog een stiller kunnen worden.

Wat ik bijzonder vind aan deze oplossing is dat als het leuk open kan gaan terwijl er iemand op staat of er per ongeluk een kastje verschoven is wat nu op het leuk staat

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik zou alleszins een nooduitgang voorzien. Of minstens iets om de 'motor' te ontgrendelen. We hebben op het werk meerdere van deze hefsystemen in gebruik, zelfs met stalen luiken, maar het merk en type moet ik eens gaan bekijken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
benleentje

Golden Member

Ik zou alleszins een nooduitgang voorzien.

JA dat is ook wat. Als je aan de bovenkant van het leuk zit en het zit dicht gaat die enkel open als de motor werkt anders zit het potdicht en onmogelijk te openen.
Wat wel kan is omdat het luik altijd naar beneden drukt de actuator geen volle oog nodig heeft maar een half open. En dan kan je het luik er altijd uit tillen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat wel kan is omdat het luik altijd naar beneden drukt de actuator geen volle oog nodig heeft maar een half open. En dan kan je het luik er altijd uit tillen

Dan creëer je dus een probleem voor ouder en/of minder sterke mensen en kinderen. Niet iedereen kan een luik van 40 kilo optillen. En als het luik uit het oog getild is kan het op je hoofd vallen. 40 kilo wegkoppen is op zachtst gezegd minder fijn.

Het contra gewicht idee lijkt me dan echt veiliger. Dat zou dan kunnen automatiseren met een wat eenvoudigere mechanische opener waarbij je het luik wel eenvoudig uit een eventueel oog kan tillen.

benleentje

Golden Member

Dan creëer je dus een probleem voor ouder en/of minder sterke mensen en kinderen.

Dat hele luik idee is in mijn ogen al creëer een onnodig probleem. :)En in geval van kinderen is een leuk van 40kg onmogelijk te openen en dat komt dan niet door dat halve oog maar gewoon door de constructie. Met het halve oog heb je nog tenminste een kans dat je het open krijgt waarbij het anders puur onmogelijk is.

Met de juiste gasveren heb je geen contra gewicht nodig en kan het luik eenmaal open ook niet vallen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Daarom dat wij luiken met gasveren toch zekeren met een ketting? Als er even tegen het luik wordt gestoten is het niet denkbeeldig dat het luik toch naar beneden valt. Zijn de gasveren zwaarder, dan heb je weer kracht nodig om het luik dicht te krijgen.

Heel de luik constructie vind ik niet passen voor een gebruikte zolder. Maak bovenaan de trap gewoon een deur en klaar is kees.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
benleentje

Golden Member

Heel de luik constructie vind ik niet passen voor een gebruikte zolder.

Precies een onnodig probleem. IK heb zelf wel een elektrisch luik naar mijn kelder maar ook een trap. Het luik is allen voor hele grote of zware dingen die niet via de trap kan en hoeft maar heel weinig open.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ben het wel een beetje eens. Het luik idee gebruik je in ruimtes die je moet verdedigen tegen boeven of zombies ofzo. Je kunt er dan met zijn alleen op gaan zitten. Of je gebruikt het in ruimtes waar je zo zelden of nooit komt en een het bouwen van een fatsoenlijke trap zo lastig is dat het de moeite niet loont.

Bij een waar ik mijn werkplaatsje had zat boven de werkplaats een oude hooizolder met als toegang een dergelijk luik. Dat luik had met een kabel en een katrol een contragewicht en dat werkte eigenlijk een jaar of vijftig voortreffelijk. Maar het zou geen oplossing geweest zijn als toegang tot bijvoorbeeld een (kinder) slaapkamer waar je zesduizend keer op een dag naar toe moet.

Wel leuk trapeze speelgoed voor kinderen trouwens. Ik had daar als kind denk ik eindeloos mee lopen spelen denk ik.

mel

Golden Member

Als er iemand op zolder slaapt, dan blijft het luik toch zeker open? Anders kan het best warm worden daar..
En als het open staat, heb je automatisch een vluchtweg

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou het alleen doen als elke meter telt. Voor een biljartkamer ofzo. Met kinderen zou ik dit doodeng vinden. (Vingertjes, erop zitten, in het gat vallen.)

Zoals ex-fietser noemt, (ziekenhuis)bedverstellers, autostoelverstellers. Muisstil is ook weer niet nodig lijkt me? Die luiken op dat youtube linkje hebben een flinke elektrische opener.

Een licht aluminium raamwerk is misschien een goede stap richting gewichtsbesparing. Een podiumplaat van 2 bij 1 mag 1500kg dragen op 4 pootjes en weegt 32kg. Een luik wat rondom steun heeft en waarschijnlijk kleiner is moet flink lichter dan 40kg kunnen.

Je kan ook nog 'hybride' gaan. Een ombouw van 75cm hoog en dan (schuin) een luik erop. Dan heb je meer ruimte om contragewicht en techniek weg te werken en het luik kan ook veel lichter. In nood kruipt iemand gewoon door het verticale deurtje. Je kan er niet echt overheen lopen maar wel met je biljart, ruimtelijk gevoel of daglicht goed uitkomen.

Voor een backup bij brand e.d. kan je het luik opdelen. Alles gaat open en dicht met 1 motor. Echter in nood kan je een kleiner en dus lichter gedeelte opentrekken en daarna eventueel nog de tweede helft.

Laatste suggestie: een schuifdaksysteem. Het luik rolt (gedeeltelijk) weg, hoe meer je het horizontaal weg kan schuiven hoe minder zwaar je techniek voor het openen en openhouden hoeft te zijn.