C40 hoofdschakelaar slaat af

Na veelvuldig bezoek aan deze site om antwoorden te vinden heb ik eindelijk een vraag waar ik zo even geen antwoord op kan vinden.

In onze onlangs aangekochte woning hebben we een enkelfase stroominstallatie. Voor de energiemeter bevindt zich een C40 installatieautomaat (GE G101T). Na de meter volgt een hoofdschakelaar (waarover ik even geen details kan vinden, Eaton LSC 40.2), twee aardlekschakelaars, een aardlekautomaat t.b.v. zonne-energie, en acht Eaton B16 installatieautomaten.

Een week geleden kreeg ik ergens kortsluiting, ten gevolge van Hobby Bob die hier ooit zo goed en kwaad als het kon dingen heeft aangelegd. De kortsluiting was feitelijk een fase en nul die goed tegen elkaar aan kwamen en met een paar vonkjes en een *pats* hoefde ik in ieder geval niet meer naar de meterkast te lopen om die groep uit te schakelen. Nadat ik de draden dit keer netjes heb gestript en goed heb bevestigd, schakelde ik de uitgeklapte stroomgroep weer in, om er toen pas achter te komen dat de hele installatie stroomloos was. Zelfs de energiemeter was blanco.
De installatieautomaat onder de meter kan ik gelukkig zelf inschakelen, en daarmee kwam alles weer tot leven.

Nu vraag ik me af of het normaal is dat kortsluiting achter een B16-automaat ervoor kan zorgen dat een C40-automaat afslaat.
Bij eerdere overbelastingen op twee andere groepen (wederom door verkeerde zuinigheid) gebeurde dit niet.
Kan het zijn dat die eerdere overbelastingen die hoofdautomaat al op het randje hebben gezet? En kan het terugleveren van energie er nog iets aan bijdragen? Dat kan op vol vermogen 3600 watt zijn, maar op dat moment kan het niet meer dan 1000 watt geweest zijn.

mvdk

Golden Member

Het deed pats, en een paar vonkjes. Dus geen overbelasting, maar kortsluiting. Hoe groot zou die kortsluitstroom zijn?

Bij een harde kortsluiting kan het heel goed zijn dat ook de hoofdautomaat er uit gaat.
Ik heb zelf eens per ongeluk door de voedingskabel naar een onderverdeling geboord, 3 fasen. Alle aders van de kabel zaten om de boor gekruld.
De smeltveiligheden van de kabel, de hoofdautomaten en alle aardlekschakelaars in de installatie lagen er gelijktijdig uit.

Op 20 september 2020 17:02:40 schreef mvdk:
Het deed pats, en een paar vonkjes. Dus geen overbelasting, maar kortsluiting. Hoe groot zou die kortsluitstroom zijn?

Ja, dat staat er ook :-) Kortsluiting, 16A.

De twee overbelastingen die ik benoemde lieten steeds na een aantal seconden of minuten de groepen afslaan. Logisch; een airfryer en een boiler of een vaatwasser + stofzuiger. Zo zit het huis vol met dat soort verrassingen.

De kortsluitstroom zal veel groter zijn geweest dan 40A. De B16 automaat beperkt de stroom niet tot 16A, die heeft ook tijd nodig om af te schakelen.

Op 20 september 2020 17:25:31 schreef KlaasZ:
De kortsluitstroom zal veel groter zijn geweest dan 40A. De B16 automaat beperkt de stroom niet tot 16A, die heeft ook tijd nodig om af te schakelen.

Dat blijkt inderdaad, haha. Maar zou een automaat met B-karakteristiek niet eerder af moeten schakelen dan de zwaarder gezekerde automaat met C-karakteristiek? In dit geval waren ze beiden afgeslagen dus ik vertrouw erop dat die van 16A gewoon werkt.

heb een heel pand gehad dat met keuren een fout zat in een schakelaar die in elke keuken zat, zette ik die in, knal, B16 groepautomaat én C25 hoofdautomaat eruit. automaten zijn niet selectief, zelfs als er nog geen 40W aan stroom loopt op dat moment..

tijd terug ook gehad bij een storing, aardlek eruit, en ook de 80A hoofdautomaat, liep op dat moment ook amper stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 september 2020 17:39:01 schreef 87brybry:
[...]

Dat blijkt inderdaad, haha. Maar zou een automaat met B-karakteristiek niet eerder af moeten schakelen dan de zwaarder gezekerde automaat met C-karakteristiek? In dit geval waren ze beiden afgeslagen dus ik vertrouw erop dat die van 16A gewoon werkt.

Nee, die worden gelijktijdig aangesproken als de stroom voldoende hoog om beide magnetisch te doen afschakelen. Maar goed ook, moest die C40 wachten tot die B16 er uit ligt , dan zou er reeds schade aan de installatie kunnen zijn.

Probleem is dat de term kortsluiting gebruikt wordt voor situaties die helemaal niet aan de technische definitie van kortsluiting voldoen, overbelasting, vonkvorming,...

Kortsluiting is bv > 50A voor een C10 en 200A voor een C40
- Bij 300A schakelen beide "gelijktijdig en onmiddellijk" af
- Bij 100A schakelt de C10 direct af en de C40 vertraagd. 100A is immers een overbelasting voor die C40

als ts dichtbij de wijktrafo zit, heb je ook hogere kortsluitstromen, de hoofdautomaat tript dan gemakkelijker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik vind automaten maar ondingen... Zekeringen zijn veel selectiever.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met gebruik van alleen automaten zijn er situaties waarbij een selectieviteit niet gewaarborgd is.
Oftewel niet altijd selectief.
Natuurlijk is een B16 normaal selectief tov een C40, maar toch.
Het heeft te maken met de constructie van de automaten en de impedantie (weerstand) van het net.

Even ter aanvulling.
In woonhuisinstallaties gaat men er vanuit dat de kortsluitstroom max 4000 Ampere is, ook bij een B16 automaat.

Stel dat ke bv een korsluitstroom van 2000 Ampere hebt, dan zal de B16 automaat natuurlijk uit schakelen. Dit uitschakelen kost tijd. Palletje trekt weg, en een gespannen veer zorgt ervoor dat de kontakten open gaan. De C40 ampere automaat krijgt die 2000 A ook voor zijn kiezen en zal ook uit moeten schakelen. Bij deze hoge stroom zal de C40A automaat wel iets trager zijn dan de B16, maar omdat het de B16 automaat ook tijd kost om uit te schakelen zal het palletje bij de C40A automaat al weg getrokken zijn als de B16 afgeschakeld heeft. Als het palletje eenmaal weggetrokken is is er geen weg terug en zal de automaat afschakelen.

Beetje simplistisch verteld. In werkelijkheid zijn er meer zaken die tellen.

Met zekeringen kun je wel installaties maken die altijd selectief zijn.
Maar zekeringen hebben weer andere nadelen.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bekende nadelen als met een kortsluiting 2 zekeringen eruit jassen, eindgroep in onderverdeler en voorbeveiliging van die onderverdeler in de hoofdverdeler. doorgaans ligt daar de oorzaak bij veroudere zekeringen, de smeltdraad door jarenlang warm/koud worden broos geworden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Daarom dat je altijd alle drie de smeltzekeringen moet vervangen na een kortsluiting.

Maar zelfs de netbeheerder doet dit niet altijd, ook niet bij zijn HS-smeltzekeringen.

Niet vergeten dat een smeltzekering vervangen niet zonder risico is. Je moet goed weten wat je doet.

Bij de grotere automaten kan je een Ir, Im, en een vertragingstijd instellen.

Op 20 september 2020 21:24:20 schreef evelo:
Daarom dat je altijd alle drie de smeltzekeringen moet vervangen na een kortsluiting.

Maar zelfs de netbeheerder doet dit niet altijd, ook niet bij zijn HS-smeltzekeringen.

Niet vergeten dat een smeltzekering vervangen niet zonder risico is. Je moet goed weten wat je doet.

Bij de grotere automaten kan je een Ir, Im, en een vertragingstijd instellen.

die laatste moet je afblijven, als je de vertraging met uitschakelen al hoger zet kan de automaat er goed niet meer uitgaan, rookt de trafo eerder op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je moet het zo zien:

De stroom was zodanig groot dat beide automaten correct beslisten: "ik ga onmiddelijk afschakelen".

Nu zou je dat "onmiddelijk" graag ook echt onmiddelijk doen, maar dat is fysiek onmogelijk: Er zit een fysiek schakelaartje in wat de stroomkring moet onderbreken. Dat bewegen kost wat tijd.

Het is dus acceptabel dat er een aantal milliseconden overheen gaan voordat de schakelaar zich opent.

Wat er dus gebeurt bij zo'n kortsluiting is dat de stroom in zeg 0.1 ms van 0 naar 1000A gaat. De B16 beslist: Dat is te veel, ik ga uit. Hij begint de procedure die zeg 5ms duurt om de stroomkring te onderbreken. Die 1000A is zoveel dat ook de C40 beslist: Ik moet onmiddelijk uit. Omdat hij een hogere threshold heeft, is ie iets later begonnen met de procedure, maar nog ruimschoots binnen de 5ms die de B16 nodig heeft om af te schakelen. Dus ook de C40 is voorbij het "point of no return" tegen de tijd dat 5ms later de B16 eindelijk de stroom heeft onderbroken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Klopt helemaal.
Een goede sluiting in de installatie tript zowel de B16 als de C40.
Daar zijn die dingen ook voor bedoeld.

Wat al eerder in deze treat is uitgelegd, zie het verschil tussen sluiting en overbelasting...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg, ik heb weer vertrouwen in de installatie!
Ik denk dat we inmiddels de meeste andere boobytraps in huis onklaar hebben gemaakt. Losliggende pvc-leidingen, uit elkaar gevallen flex-pvc achter wandjes, snoeren i.p.v. draden en verkeerd gebruikte draadkleuren. Wat een feest.

evelo

Golden Member

Op 21 september 2020 07:12:38 schreef testman:
[...]

die laatste moet je afblijven, als je de vertraging met uitschakelen al hoger zet kan de automaat er goed niet meer uitgaan, rookt de trafo eerder op..

De hoofdautomaat tot max 60msec laten wachten is in principe geen probleem.
En kan al voldoende zijn om selectiviteit te bekomen.

Maar in gewone woningen kom je zo’n automaten niet tegen :)

kwam die vermogensautomaten al tegen in de accuvoeding van een datacenter ups, schneider nsx schakelen ook DC.

waar rook was, werkt nu iets niet meer