led diode schakeling

Hallo allemaal..

Ik ben bezig met een klein projectje voor een spel.

De bedoeling is dat als ik de 24v DC voeding er op zet er 3 led diode continu gaan branden een rode, blauwe en groene.

ook gaan in een kolom van 50 LED's van elke kleur de eerste 3 branden.

Nu wil ik door middel van een schakeling er voor zorgen dat als ik de blauwe knop in druk dat de eerste blauwe led uitgaat en de volgende aan gaat en zo door. dit geld ook voor de rode en groene led.

Wie kan mij helpen of ideeën brengen want ik loop een beetje vast.

Arco

Special Member

Als ik je uitleg goed begrijp branden de eerste 3 leds in elke kolom. (de losse leds zijn irrelevant want die branden altijd)
Als een R/G/B toets wordt gedrukt gaat led 1 uit en led 4 aan, volgende keer led 2 uit en led 5 aan.
Wat gebeurt er indien bij 50 aangekomen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het zijn dus 50 leds rood 50 led groen 50 leds blauw deze moeten door een 3 verschillende drukknopen bediend worden bijv van rode led 1 naar rode led 2 gaan weer drukken is van 2 naar 3. maar dit geld ook voor blauw en groen.

zodra 1 van de kleuren op led 50 is moet de cirkel op nieuw beginnen dus van 50 terug naar 1.

Je kunt het in hardware doen met het IC 4017. Dat heeft 10 uitgangen die door een klokpuls na elkaar hoog worden. Als je 50 stappen hebt moet je er meerdere in cascade schakelen. Bij een cascadeschakeling verlies je van elk IC de eerste en de laatste sap, dus bij 50 stappen moeten er 7 achter elkaar.

Andere optie is met een microcontroller. Maar daar heb ik niet echt verstand van, dus daar moet iemand anders je wegwijs maken.

Op 20 september 2020 22:40:15 schreef KlaasZ:
Je kunt het in hardware doen met het IC 4017. Dat heeft 10 uitgangen die door een klokpuls na elkaar hoog worden. Als je 50 stappen hebt moet je er meerdere in cascade schakelen. Bij een cascadeschakeling verlies je van elk IC de eerste en de laatste sap, dus bij 50 stappen moeten er 7 achter elkaar.

Andere optie is met een microcontroller. Maar daar heb ik niet echt verstand van, dus daar moet iemand anders je wegwijs maken.

stel ik wil dat doen heb je voor mij dan een klein schetsje ik ben zelf ook niet helemaal thuis in deze wereld maar probeer me best te doen alles te begrijpen. ik heb een programma proteus 8. waarbij ik eerst de schakkeling simuleer.

Sine

Moderator

Op 20 september 2020 22:40:15 schreef KlaasZ:
Je kunt het in hardware doen met het IC 4017. bij 50 stappen moeten er 7 achter elkaar.

Je kunt zo ook nog multiplexen, dan kun je met twee 4017's tot 100 leds aansturen.

Eentje voor rijen en de andere voor kolommen. Met de 'rij' 4017 trigger je dan de 'kolom' 4017.
Makkelijker gaat het niet worden.

Je moet die matrix dan uiteraard uitrekken tot een rij van 50

https://www.youtube.com/watch?v=hrq94_ut6xU

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 20 september 2020 23:07:16 (12%)

Voor zover ik het kan overzien wordt dit een klusje voor een microcontroller.
Er zijn 50 leds van drie kleuren. De aansturing van de kleuren zijn onafhankelijk van elkaar, dus je kan de kleurenleds niet parallel zetten. Van een kleur brandt altijd drie ledjes tegelijk, maar als, bij een stapverandering, één ledje uitgaat dan gaat tegelijk een ander ledje aan. Dit kan alleen gerealiseerd worden als ieder ledje een eigen uitgangssignaal heeft. De microprocessorschakeling heeft dus minstens 150 uitgangssignalen en minstens drie ingangssignalen. Als je de uitgangssignalen gaat multiplexen, dan kom je weg met minimaal 25 (12x13) uitgangssignalen. De 74xx595 schuifregister komt heel snel in beeld.

Arco

Special Member

Je zegt dat bij opstarten van elke kleur de eerste 3 leds branden.
Dus bij drukken knop moet led 1 uit gaan, en led 4 aan, volgende druk led 2 uit en led 5 aan,...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sorry voor mijn late reactie.. ik hoop dat ik jullie goed begrijp maar ik heb toch even een soort van proef dingetje gemaakt op ISIS.

Nieuwe bitmapafbeelding (2).bmp

zie daar missen alleen een aantal lampen maar zoals ik hem nu heb werkt ie. maar als ik dan groen en blauw ook toevoeg op dezelfde manier crasht het systeem steeds

Nieuwe bitmapafbeelding (3).bmp

. en dan moet ik er ook nog 40 lampen bij die ik nog steeds niet weet hoe ik het moet schakelen

De pennen 13 en 14 van groen en blauw moeten op dezelfde manier aangesloten worden als de pennen 13 en 14 van rood. Dan zal groen en blauw ook wel werken.

Op 23 september 2020 22:01:26 schreef ohm pi:
De pennen 13 en 14 van groen en blauw moeten op dezelfde manier aangesloten worden als de pennen 13 en 14 van rood. Dan zal groen en blauw ook wel werken.

heb ik geprobeerd maar dan krijg ik dus dit

Nieuwe bitmapafbeelding (4).bmp

en snel daarna deze melding

Nieuwe bitmapafbeelding (5).bmp

dus denk toch dat er iets fout gaat.

Je moet toch nauwkeuriger werken.
Nieuwe bitmapafbeelding (2).bmp werkt.
Die moet je dus drie keer precies hetzelfde namaken.
Geen diodes erbij verzinnen oid.
Het wordt dus echt de plaatjes goed met elkaar vergelijken

Op 23 september 2020 23:34:43 schreef ohm pi:
Je moet toch nauwkeuriger werken.
Nieuwe bitmapafbeelding (2).bmp werkt.
Die moet je dus drie keer precies hetzelfde namaken.
Geen diodes erbij verzinnen oid.
Het wordt dus echt de plaatjes goed met elkaar vergelijken

super bedankt voor je tip!!!
Heb er even goed naar gekeken en alles verbeterd zo heb ik mijn voeding momenteel op 30V staan omdat deze op 24V uitklapt. veder heb ik alles precies het zelfde na gemaakt zie foto

Nieuwe bitmapafbeelding (6).bmp

nu is mijn vraag nu ik dit compleet heb hoe ga ik er voor zorgen dat de lampjes door tellen of is dit niet mogelijk en moet ik gewoon per 10 lampen rijtje een andere druk knop en of voeding gebruiken?

Thevel

Golden Member

Op 28 september 2020 19:52:04 schreef roy1506:
Heb er even goed naar gekeken en alles verbeterd zo heb ik mijn voeding momenteel op 30V staan omdat deze op 24V uitklapt.

30V op een CD4017?
Gaat niet lang goed....

Ik zou gewoon 3m 60 leds/m ws2812 ledstrip kopen. Dat je dan alleen rood gebruikt op leds 1-50.. tja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 september 2020 20:54:49 schreef Thevel:
[...]30V op een CD4017?
Gaat niet lang goed....

nee dat weet ik maar in het programma waar ik het nu in bouw moet het even zo.. heb begrepen dat de CD4017 15V is alles ik me niet verkeerd heb laten instueeren.

Op 29 september 2020 06:46:45 schreef rew:
Ik zou gewoon 3m 60 leds/m ws2812 ledstrip kopen. Dat je dan alleen rood gebruikt op leds 1-50.. tja.

Ik heb even gekeken wat dit is maar dit klinkt zeker intresant heb hier nooit eerder van gehoord heb je voor mij mischien een goeien website waar ik kan vinden hoe dit werkt en hoe ik dan een installatie kan maken zoals ik die wil?

Ik zou dat doen met een controllertje en WS2812 led strips.

Dan kun je zoveel leds koppelen als je wilt, en elke led apart aansturen in elke kleur die je maar wilt. Dus qwa construktie veel gemakkelijker.

Op 6 oktober 2020 19:48:57 schreef deKees:
Ik zou dat doen met een controllertje en WS2812 led strips.

Dan kun je zoveel leds koppelen als je wilt, en elke led apart aansturen in elke kleur die je maar wilt. Dus qwa construktie veel gemakkelijker.

supper bedankt maar hebben jullie een goeie website waar ik me goed kan in lezen en leren hoe dit werkt en waar kan ik dit het beste dan bestellen?

Sine

Moderator

Dat is alleen maar leuk als je een beetje software kennis hebt, daar komt net wat meer bij kijken dan een paar 4017's aan elkaar rijgen.

@roy1506

Ben je al iets verder gekomen?
Ik weet niet wat je achtergrond is en of je al wat ervaring hebt met controllers?

Als je wil kan ik je wel helpen.