APC UPS lang in noodstand houden

Ik zou graag op verschillende voedingen de spanning willen instellen om zo prioritering te geven, ik weet alleen niet of dit zo werkt.

26.6v - UPS op 26.6v zetten i.p.v 27.3v
27v - 24v15A extra voeding
28v - Solar controller

Bedoeling is dat ik in de morgen wat extra ruimte in de accu heb om op te laden, ik heb nu al een dag gehad, als alles vol zit en geen afname is, word er ook niet opgewerkt, zo krijg ik al een initiële load en kan ik daarop gaan schakelen, ook verwacht ik dat een losse 24v15A voeding efficiënter kan laden dan de UPS.

Inmiddels ook een 24v600w warmte element gekocht die in de boiler komt voor als alles vol zit en geen afname er is, ook kan ik deze dump load veel schakelen, heeft weinig de lijden op de relais na dan, maar b.v. zon weg, element uit, zon weer terug element weer aan.

Je kunt best een APC UPS lang in noodstand houden (nog in test fase) maar dan moet je hem wel opnieuw kalibreren, ik heb de kalibratie gedaan met de zonnepanelen aan (opzich best handig), 9 uur lang in kalibratie gehad, helaas nou weer te weinig zon om het te controleren, maar volgens mij is het goed gegaan. Want het probleem was dat ondanks dat de panelen de UPS kon voeden, ging de accu status als een timer naar beneden, na 90min, gaat de UPS uit met volle accu's, stekker weer erin gedaan op 15%, accu's waren al vol, dus hij gaat fictief weer opladen voor een paar uur. (best vaag :))

Maximaal wat mijn APC UPS 1000i kan laden is 24v4a=96w, maar ik hoor hem nu met een load van 60w aardig al brommen.

Opzich wel een mooi systeem zo :)

1e rij = Eastron SMD230 (rs-485, 25 euro ali)
2e rij = APC UPS 1000i (usb, gratis of MP voor 25 euro, nieuw 700 ofzo)
De rest = EpEver Tracert-AN 3210 30A (rs-485, 72 euro (ali) uit polen)

Alles met een knipoog ;-)

Mochten de UPSjes stuk gaan ga ik denk voor deze oplossing, een Vitron Multi is 800 euro (1600w), deze chineze oplossing is 550 euro (6000w)(lokaal met 2dgn in huis), maar wel een stukje uitgebreider, meer vermogen, wifi evt, solar inv, ook kunnen koppelen, 3 fase etc, ik kende ze wel dacht alleen niet minder dan 1000 euro, ik heb ze om foto's gevraagd van de binnenkant, kan me niet voorstellen dat dit rommel is.

Productinformatie
- Type: Pure Sine Hybrid DC / AC-omvormer
- Model: PV18-3048VHM
- Fabrikant: MustSolar
- Uitgangsvermogen: 3KW
- Max. Capaciteit: 98%
- (PV) Solar-laadsterkte: 80A (MPPT)
- Vereiste zekering: 20A
- Systeembatterijvoltage: 24V
- Bedrijfsvermogen: 3000W
- Max. Vermogen: 6000W
- Uitgangsspanning: 220VAC + -3%
- Uitgangsgolfvorm: Heldere sinus

https://www.mustsolar.com/pv1800-vpk-series-high-frequency-off-grid-so…

Ondanks dat ik weinig verstand heb van elektronica, zie ik hier wel geen dikke ringtrafo inzitten, vind het concept wel erg handig, ziet er niet heel slecht uit, maar ook niet heel goed, nog even doorzoeken dus :)

Op 16 oktober 2020 11:05:00 schreef RvEldijk:
Mochten de UPSjes stuk gaan ga ik denk voor deze oplossing, een Vitron Multi is 800 (1600w), deze chineze oplossing is 550 euro

Da's erg goedkoop... Voor aanleg van 10A 230V in mijn garage ben ik meer kwijt volgens mij... (Ik draai nu op 12V 175W solar met 220W inverter en zou makkelijk naar 24V 700W (of zelfs 1000W) solar kunnen upgraden).

Van de 100 euro per jaar vaste kosten zou ik de accu's kunnen betalen.

(Edit: net offerte binnen: 1000euro aanleg, 250euro aardpen, dus RUIM voordeliger zolang ik alleen in de zomer daar ga klussen en in de winter alleen wat licht gebruik).

[Bericht gewijzigd door r-p op 16 oktober 2020 17:37:38 (14%)]

Da's erg goedkoop

Je hebt nu het binnenwerk gezien ? ik vind het knap met 3000w load en 6000w piek.

Van de 100 euro per jaar vaste kosten zou ik de accu's kunnen betalen.

Volgens mij zijn accu's niet verplicht met dit ding, maar dan krijg je gewoon wat het levert, ik hoop uit te kunnen zetten bij deze dat hij maar gaat terug leveren via de slimme meter.

net offerte binnen: 1000euro aanleg, 250euro aardpen

Ik was 420 euro kwijt, wel alles zelf doen, 2x300w monocristal, montage, kabels, epever controller 30a.

Je moet idd wel denken over de load die gaat komen, als je geen load hebt maar wel zon gebeurd er met volle accu's niets bij mij.

Kan geen koppeling/kabel met het huis gemaakt worden ?

Op 16 oktober 2020 19:43:18 schreef RvEldijk:

Ik was 420 euro kwijt, wel alles zelf doen, 2x300w monocristal, montage, kabels, epever controller 30a.

Kan geen koppeling/kabel met het huis gemaakt worden ?

420 euro is dan de panelen e.d. neem ik aan.
Die 1000 euro + 250 euro is puur voor aanleg van een 10A aansluiting door Stedin. Garage ligt 200m van mijn huis en nee, mijn tuin is niet 200 meter diep ;)

420 euro is dan de panelen e.d. neem ik aan.

Alles tot aan de accu's, accu's waren 270, ups gratis ;)

Die 1000 euro + 250 euro is puur voor aanleg van een 10A aansluiting door Stedin

Gaat allemaal om de load, wil je een 5w led lampje, zonnepanelen prima, wil je met 9a machines aan de gang altijd hele dag door, dan lijkt me een netaansluiting handig, ook nou meer dan een week bewolking gehad en dan doet het niet veel 10-80w, als de zon dan door komt dan is het wel gelijk 500w, grappige is wel in beide situaties, stroom met een verschillende load, 1 betaal je nu en je bent er "vanaf", andere begint juist de additionele kosten te lopen. :)

Dus zonnepanelen kan, maar je moet dan heel erg je load in kaart brengen, omdat het niet verbonden met je huis is.