APC UPS lang in noodstand houden


Hehe ik zat ook ff verder te lezen,
ik denk btw niet dat je ze ongestraft uit kan wisselen :)

--

Beter?, wellicht.

Ze zijn vooral efficienter.

Minder gewicht voor een gelijk vermogen. Dat spreekt iedere fabrikant aan.

Ze zijn zelfs zo goed dat er nadelen aan kleven.

Het frequentie bereik is zo groot dat alle hoogfrequent troep er dwars door heen gaat.

Verder liggen de wikkelingen zo dicht op elkaar dat er via capacitieve koppeling nog meer troep kan binnen komen.

Opzich niet ideaal als het gaat om een schone voeding.

Nog een goede eigenschap die niet ideaal is is de lage inwendige weerstand. Ideaal voor grote pieken maar dat geeft in de voeding (met name de diodes) weer rotzooi.

Verder klappen de trafos vanaf 500VA de zekering uit de meterkast. Ook niet ideaal dus.

--

Ref : https://www.high-endforum.nl/topic/5307-is-een-ringkerntrafo-beter-dan…

Alles met een knipoog ;-)

Btw ik heb geen mooie scope beelden gezien van de huidige Victron, iedereen incl mij vind het mooi spul, wel vreemd dat ik er niets van kan vinden op het internet.

Mijn UPS de SUA1000I, 1 kVA/670 W, 16 W standby

Nou heb ik altijd geleerd dat een Smart-UPS een goeie sinus heeft maar dat blijkt niet zo te zijn, lijkt erop alles onder de 700va gewoon ellende is.

Smart-UPS SC 420 VA (SC420I)

Smart-UPS SC 620 VA (SC620I)

Back-UPS Pro 1000 VA (BP1000I), een backup ups met een goeie sinus, weliswaar een pro :)

APC Backup-UPS onder de 1000va pro moet je gewoon altijd weggooien, alles onder 700va qua smart-ups blijkbaar ook ;) Mocht je het willen zien hoe erg het is kun je het hier opzoeken, wel mooie site :)

https://www.hardwareinsights.com/database-of-ups-output-waveforms/2/#S…

https://www.hardwareinsights.com/database-of-ups-output-waveforms/4/#A…

Alles met een knipoog ;-)

het begint al met hoe de dikke laagspanning draden vanuit de trafo zitten. een sinus ups heeft 2 draden vanuit de trafo, een blokgolf ups heeft er 3. de SC reeks ups hebben geen trafo bij mijn weten, maar een spoel. normaal is de back ups idd een slechte reeks, voornamelijk op betrouwbaarheid laten die het weleens afweten.

de oude reeksen van de back ups, met metalen kast uit de 90's waren nog goede, toen had je ook nog een 650VA model wat op 12V werkte. nu is het al snel 24V bij die vermogens..

heb nog een aantal reserve ups staan, maar als altijd is het goedkoop vinden van goede accu's meer een probleem. voor wat jaren terug had ik 250kg staan, maar dat is in enkele jaren weg, zeker bij 2ehands spul wat al 5+ jaren oud is. zeker toen ik de half jaarlijkse duurtesten ging doen bleek veel rijp voor de oud lood bak. soms viel me een brandende led op de druppellader op, die moet normaal uit zijn. 1 cel in sluiting gevallen bij een oude accu, en je kon de lucht al ruiken van de overige cellen die goed warm waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de SC reeks ups hebben geen trafo bij mijn weten, maar een spoel.

Verklaart wel die sinus iig ;)

heb nog een aantal reserve ups staan, maar als altijd is het goedkoop vinden van goede accu's meer een probleem

Hehe ik was ook al hard aan het denken of ik men 3000va niet kon foppen met iets, b.v. 48v van 18650/32700 series erin, maar als ik men huidige b.v. 4x 12v75ah erin stop klopt het nog steeds niet qua vermogen, 48v x 22A=1056W, max 22a afgifte per accu, daarom zitten er wss 8x5ah in die wss 10a p.st afzet hebben. Denk dat Lifepo4 wel gaat werken, wel erg duur.

Kort door de bocht hebben men huidige accu's een afzet van 12v22a=264W per accu. Zat nog ff te denken aan een 48v systeem in huis, hoe hoger de V, hoe beter voor omzetting, maar het word een dure hobby qua solar controller, accu's.

Was ook al aan het kijken voor een 2200va maar is ook al weer 48v, m.a.w. de 1500va is max 24v in de series, dus mss nog een goedkope in de toekomst, merkte het ook al bij die zonne controllers b.v. max 12x30a=360w, maar gebruik je hem op 24v krijg je met hetzelfde apparaat er 720w uit, denk dat ze hetzelfde probleem hebben, hoe meer watt hoe meer V.

Offtopic : Inmiddels is de zonne controller onderweg (vanuit Polen), dinsdag paneeltjes en mounting kit ophalen, kijken hoe lang het duurt deze keer met die spullen in huis voordat het gemonteerd word (ik heb al jaren 400w paneeltjes/cellen in de kast liggen, wou zelfs het doosje paneeltjes/cellen op het dak gaan leggen om ook te kunnen zeggen dat ik ook zonnepaneeltjes op het dak heb :)

Nou ook 125 euro voor 300wp monocristal panelen, kun je niet meer tegenop solderen, ik ga die 400w cellen voor aangepaste/mobiele setup's maken, denk mooie 12v/100wp paneeltjes voor op de underground party's, handig voor auto en phone.

Alles met een knipoog ;-)

Men oude APC Smart-ups 1000va (SU1000INET wit) maar is open gemaakt, die eerst maar is gaan modden, mocht het een suc6 worden, kan ik de ander (SU1000I zwart) nog altijd slopen, ik kan blijkbaar er nog 4 mosfets erbij zetten toch +20%, zoals je in de bovenstaande filmpjes zag konden hun mooi hun tracks vergroten, ziet er bij mij toch nog net ff anders uit, mss ga ik het een beetje proberen, alles extra is meegenomen :) (ziet er maar dun uit bij r14-r15 rechtsboven)

10 mosfets zijn de kosten ook niet (irfz46n ir9848)

https://www.ebay.com/itm/10PCS-IRFZ46N-Power-MOSFET-Vdss-55V-Rds-on-16…

Alleen dat eerste nummer (irfz46n) is toch alleen belangrijk ? Die ir9848 hoef ik toch geen rekening mee te houden.

-. 4x extra mosfet
-. 12-14cm fan aan de linker kant erop, mss rooster weghalen
-. Tracks vergroten waar het kan bij de mosfets
-. Voltage van 27.7v naar 27.3v via serieel met putty
-. Denk netwerkkaartje inbouwen wat ik nog heb liggen

Helaas geen ruimte voor extra condensator, ga ook de huidige kleintjes niet preventief vervangen wat ook wel aanbevolen word.

Alles met een knipoog ;-)

er ontbreekt ook een weerstandje (R18-23-28-33), waarmee je die mosfets dan aanstuurt.
verder ook nadenken over diegenen die de boel aansturen. kan die een 5de transistor nog aansturen (Q27-29-33-35)? normaal zal het wel kunnen, maar kan evengoed te krap berekent zijn, waardoor de makkelijker oplossing het verwijderen van 1 mosfet was.

misschien ook eens de specs opzoeeken van de mosfets. er zijn er nu misschien die een betere RDSon hebben dan diegenen die er nu in zitten.
mogelijks kan je van 4stuks naar 2stuks gaan en betere performantie halen
de originele heeft 16.5mohm RDSon en 46A. aan 20A heeft die dus 0.33V spanningsval of een verlies van 6.6Watt

IRF1010E bv heeft RDSon van 12mohm, kan 81A continue aan

IRFZ48Z heeft 11mohm en kan 43A aan, die zou bij 20A maar 0.22V spanningsverlies hebben en slechts 4.4W aan warmte verstoken.

IRFB3077G heeft 3.3mohm en kan 210A aan. aan 20A zit je daar dan met 0.066V of 1.32Watt verlies. 1 van deze doet beter dan 4 van uw originelen, want door parallel schakelen halveert de RDSon ook (allé, die blijft hetzelfde, alleen de stroom verdeelt over 4 mosfets zodat er per mosfet minder verlies is).
4 originelen hebben dan 4mohm en deze ene doet 3.3mohm

...
IRFB3006 2.5mohm :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok dank je wel, is idd wel een goed idee, nog wat uitzoekvoer dus :)

er ontbreekt ook een weerstandje (R18-23-28-33), waarmee je die mosfets dan aanstuurt.

Hehe dank je wel, geeft wel aan hoeveel verstand ik van heb, maar idd scherp, die moeten er idd ook nog evt in :)

Ik wilde juist meer mosfets gaan gebruiken om de load te verdelen, ik heb het bij andere APC UPSjes gezien dat ze dat deden, wel dezelfde die er al in zaten, maar daarmee zou de load meer verdeelt worden, ook over de minimale tracks, gaat me niet om het opvoeren om meer vermogen eruit te halen, meer dit oude UPSje nog een paar jaar langer mee laten gaan, als dat iets meer stroom kost is dat niet erg.

Denk juist met 2 mosfets ipv 4, dat die tracks nog meer te lijden hebben, maar wil er ook wel best 20 nieuwe inzetten, als dat het veel beter maakt, hehe wel een hoop werk, kan die 4 er extra bijzetten zonder alles uit elkaar te halen :)

The SU1000INET is classical 1000VA/670W brick-type model, line-interactive, sine wave output. It uses 12/15Ah batteries, may take up to 22 Ah but fan cooling may be required. The idle power draw is 22.5 W.

Aha, weer die koeling die er helemaal niet op zit, maar 22.5w dus :)

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op 26 september 2020 15:54:04 (13%)]

Alles met een knipoog ;-)

Wil ze best allemaal vervangen met de irfb3006gpbf als daarmee, hij efficiënter word, minder verbruikt, minder warm word etc, als ik dat zo mag uitwisselen :)

https://alltransistors.com/pdfview.php?doc=irfb3006gpbf.pdf&dire=_upd-…

https://www.ebay.com/itm/10-x-IRFB3006G-IRFB3006GPBF-Synchronous-Recti…

Ze gaan per 10, kan ik er ook net zo goed 20 in gooien, winter komt eraan, mooi klusje denk, ook wel een voordeel met allemaal nieuwe is dat ik mooi een brugje kan maken (zit nu een weerstand in de weg) naar een 2.5mm kabel/track om het nog wat te vergroten/verbeteren, maar omdat het al minder warm word door andere mosfet is het mss niet eens nodig, als die dan toch al helemaal los is kan ik ook eens nieuwe MOV's bestellen en die vervangen na 20 jaar. :)

Dit is men reserve UPS (SU1000INET wit 22w) zou wel grappig zijn als die zuiniger word dan de nieuwere USP (SU1000I zwart 16w)

Zou ze best wel in parallel willen hebben met een gesynchroniseerde sinus, zodat bij een hoge load een UPS extra aangaat, en ook weer afschakelt bij te weinig vraag, zodat je wel de efficiëntie behaald van een lichte UPS maar wel 2000va (1.340w) tot beschikking hebt, ik weet dat ze het kunnen, maar mss iets mooi voor in de toekomst, kan ze nu parallel zetten op een 24v accu pack,....maar of beide altijd aan, of iets met slapen oid gaan doen, standaard 1 ups aan, en andere aan als je wakker bent, hehe 16+22w, alleen voor de UPS :)

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op 26 september 2020 16:48:12 (21%)]

Alles met een knipoog ;-)

die ongebruikte plaatsen voor fets is omdat die print ook in een zwaarder model ups past, daar zit de koelplaat wel vol. fets erbij zetten heeft dus weinig nut. een betere koeling wel. in principe zou je met extra fets het ding naar een 1500VA kunnen upgraden, maar dan is de trafo ook te krap, en de accuzekering. tevens moet er dan een stroomtrafo gemod worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

The SU1400INET is just upgrated 1000VA model at 1400 VA/950 W, nothing else to see there, it just has fan to keep temperatures down when running for extended time. It coems with larger accumulators (17Ah original). So still the same line-interactive, sine wave output. The idle power draw is about 22 W with 20Ah Panasonic accumulators. It is also worth mentioning that many of these old models can actually deliver the labeled apparent power as active power withpower factor close to 1. In this case the unit delivered as much as 1350 W, although I loaded it from batteries only with 1250 W and it was nto able to hold the output voltage, which was declining towards 200 V as the accumulators discharged. Still it could easily deliver about 1.1 kW with output still in spec, compared to later models only outputting rated 950 W (980 W for 1500VA SUA1500I, see below).

Ik vermoed dat ik daarom 4 mosfets erbij kan zetten, en dat je van een 1000va een 1400va kan maken, dmv extra mosfets te plaatsen, ze hebben gewoon hetzelfde bord gebuikt voor deze 1400va modellen.

die ongebruikte plaatsen voor fets is omdat die print ook in een zwaarder model ups past, daar zit de koelplaat wel vol.

Hehe idd, kan dit zo waarderen die upgrade mogelijkheden. Die trafo's zijn btw wel oerdegelijk,...ding zou tot 185 graden intern aan moeten kunnen, maar je zult zelden een kapotte UPS zien door de travo.

fets erbij zetten heeft dus weinig nut. een betere koeling wel.

Denk dat het wel beter is voor de UPS extra fets, maar dan idd niet extra gaan belasten, ging meer om het ontlasten van het systeem wat eigenlijk niet gemaakt is om uren te draaien, in feite worden nu tracks ongebruikt, had beter een load kunnen lopen, en op andere juist wat minder.

Alles met een knipoog ;-)

als je 1400VA gaat trekken uit die 1000VA ups, loopt er bijna 60A uit de accu's. tegen 42A bij 1000VA, dat is dus wel iets meer. de trafo wordt wel warm op den duur, maar 185 graden is veel te heet. een trafo die 120 graden in de kern is ruik je al goed. kan me herinneren dat er op die trafo's 185C staat geprint, geld niet voor de max temperatuur.

een apc kan er wel tegen om even een pieklast te krijgen en dus op 150% te draaien, maar dat is niet continu.

heb een omvormer staan van t blauwe merk, 2500VA continu uit 12V. dat was een leuke om te testen op vollast, 250A aan labovoedingen en accu's aanelkaar geknoopt, eerst wat 10mm2 meetsnoeren voor moeten maken. in die omvormer zitten 2 fikse ringkerntrafo's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

fets bijplaatsen doet weinig.

stel, je trekt 50A uit de accus.
je hebt 4 fets parallel. elke fet doet 12.5A dus.
alle 4 de fets produceren warmte.

als je er 5 hebt, zal elke fet maar 10A meer moeten doorlaten.
elke fet zal 20% minder warmte produceren (12,5A naar 10A is -20%), maar je hebt er nu wel 5 stuks ipv 4. dus dat heft zichzelf op en de koelplaat zal nog altijd evenveel warmte verwerken.

het enige voordeel is dat je nu 62.5A zou kunnen schakelen door die extra 5de fet, en dus meer vermogen uit de UPS halen (als bekabeling, zekeringen en transfo het toelaten).

door betere fets te steken, kan je de warmte productie enigsinds beperken.

stel dat je nu 4 fets hebt met 16mohm RDSon. elke fet schakelt 12.5A, elke fet heeft dus 0.2V spanningsval en produceert 2.5W warmte. samen steken ze 10W warmte in de koelplaat.

je vervangt die 4fets nu door 2stuks met 2,5mohm RDSon.
nog altijd heb je 50A dat uit de accu's komt, maar deze keer verspreid over 2fets. elke fet dus 25A.
spanningsval over elke fet is dan 2.5mohm x 25A of 0.0625V. elke fet zal 1.56Watt aan warmte in de koelplaat duwen, of met 2stuks dus 3.1W.

die 2 betere fets produceren dus maar 3.1W samen als ze 50A schakelen, terwijl die 4originele 10W warmte produceren om diezelfde 50A te schakelen.

MAAAR, elke fet heeft ook een gatecapaciteit en de stuurtransistor moet die capaciteit op tijd vol krijgen.
die 2 fets zal je veel harder moeten aansturen om ze snel op 2,5mohm te krijgen dan die 4 oude.
je kan niet zomaar die 4 gewone vervangen door 5 hele sterke, want de eerste stuurtransistoren zullen dan te zwak worden.
zo snel gekeken zitten je originele op 48nC en die 3077's zitten op 160nC. 3keer groter dus.

2 zulke tov 4 oude verdubbel je quasi. je zal je stuurcircuit mogelijks ook moeten aanpassen.
of je vervangt die 4 fets door 1 zulke 3077.
2,5mohm x 50A = 0.125V of 6.25Watt in de koelplaat.
je halveert het vermogen in de koelplaat bijna tov de 4 gewone fets.
4x 48nC = 192nC
de 3077 heeft 160nC, is dus makkelijker aan te sturen dan die 4fets.

je soldeert de fet op de plaats waar de printbanen het kortste zijn tussen accu en transfo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

probeer maar eens een fetje los te stoken uit zo'n apc. die brede printbanen zijn meerlaags.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

of je vervangt die 4 fets door 1 zulke 3077.

Dank je wel voor het opzoeken,..duidelijk verhaal !!, dat lijkt me dan toch de beste oplossing en daarvan ook de tracks te verbeteren ipv 4 er 1 in maken, maar wist niet dat ik de nC ook in de gaten moest houden. :)
(begrijp ik nou goed een 5x 48nC = 240nC max voor deze UPS)

als je 1400VA gaat trekken uit die 1000VA ups, loopt er bijna 60A uit de accu's.

Hehe huidige accu's kunnen maar 12v22a leveren, van de 75ah, maar heb nu wel eens een load van 80% met gamepc aan en dat is te hoog als je daarmee uren op noodstroom draait, (nu gewoon 80% via netvoeding) maar denk 2e ups op de gamepc, die staat al niet al te veel aan, mooie 40% load op de 2e UPS, als de zon schijnt.

probeer maar eens een fetje los te stoken uit zo'n apc. die brede printbanen zijn meerlaags.

Ja dat is geen doen ?, moet ook weinig kans op slopen hebben zou zonde zijn, weet dat bijzetten iig geen probleem is, lijkt niet op meerlaags.

Alles met een knipoog ;-)

het is toch echt wel meerlaags. ook is het ertussen maken van die fetjes minder makkelijk als je denkt. de dichte printsporen moeten open, 2 van de 3 hebben veel koper erom zitten en moet je dus flink stoken om open te krijgen..

en altijd eerst die dikke elco's ontladen. die 75V 1500uf dingen zijn niet voor niets zo enorm, houden jaren hun lading vast zonder accu's. je kunt de ups inschakelen zonder accu's, lading voor het hoofdrelais komt dan uit de elco's. echter zodra die instaat valt deze meteen af, de ups heeft een accu nodig om door te starten.

[Bericht gewijzigd door testman op 26 september 2020 19:06:28 (42%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, dank je wel !! dan is uitwisselen sws een "no go" wist ik niet, had gisteren nog wel een mooi filmpje gevonden, hij had er 8 extra bij gezet, wel ander type, conclusie, hij ging wss iets meer verbruiken (ook logisch meer elektronica meer stroom), hij gebruikte ipv een weerstand een gewoon draadje om die hogere nC te overkomen, efficiëntie was hetzelfde (ook niet de moeite dus), echter de laadstroom werkt wel hoger (das mss wel fijn, maar met dat extra werk/risico kan ik beter een losse 24v30a voeding erbij nemen) Maar hij had ook duidelijk thermo problemen waarvan de travo denk nog wel de grootste was, ben bijna gemotiveerd om permanent 5 temps/probes sensors erin te hangen :) (weet niet waar zn interne meetpunt zit nu, maar duidelijk niet op de travo)

https://youtu.be/f0JvXG27dBM?t=278

Nou kan ik beter een goeie load test uitvoeren, en kijken hoe erg het word met die tracks en evt travo, ook kijken waar wellicht de meeste hitte opbouwt, en dat verbeteren.

en altijd eerst die dikke elco's ontladen. die 75V 1500uf dingen zijn niet voor niets zo enorm

Ik laat z'n UPS meestal maanden staan voordat ik er aan begin, ik meet 2v op de elco's en vertrouwde het wel vanaf daar, ook het ontladen van die elco's met een schroevendraaier lijkt niet egt gezond te zijn voor ze. :)

Alles met een knipoog ;-)

de printsporen verbeteren kan wel een klein beetje helpen. al de rest... die UPS zijn best goed ontworpen en zonder ingrijpende aanpassingen ga je er weinig aan verbeteren. het enige is misschien fans toevoegen om de levensduur te verhogen.

zomaar die weerstanden weghalen, kan er voor zorgen dat de stuur transistor (q27-29-32-35) ook over zijn maximum gaat. weerstanden zitten er namelijk om stroom te beperken. en die zomaar vervangen, gaat problemen geven met de transistoren ervoor (Q28-30-33-36)... en zo blijf je bezig tot je ineens een nieuwe UPS hebt gebouwd

als je ineens 4x zo hogere capaciteiten moet laden, en dan de stroombegrenzende weerstanden weghaalt, gaan er hogere piekstromen lopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

zomaar die weerstanden weghalen, kan er voor zorgen dat de stuur transistor (q27-29-32-35) ook over zijn maximum gaat. weerstanden zitten er namelijk om stroom te beperken.

En dat zien we dan helaas niet bij YT, we zien hem niet al een jaar draaien als inverter, dus hij kan dit idd doen, en wellicht werkt de UPS ook, maar kan goed over 2mnd afgelopen zijn met z'n UPS.

en zo blijf je bezig tot je ineens een nieuwe UPS hebt gebouwd

Dat is idd ook een klein puntje wat ik moet voorkomen :)

Was mooi geweest als ik er wat aan kon verbeteren, nog mooier als die zuiniger werkt, meer laad vermogen, maar lijkt erop dat ik alleen maar iets evt kan slopen qua mosfets (zoals die gast in het filmpje ook een track verneukt ;)), nou is onder een load kijken waar ik evt iets kan verbeteren aan het bestaande model, airflow over de travo kan iig nog beter, simpele aanpassing, ding afplakken (zeker het batterij gedeelde die er niet meer in staan) van binnen met alu tape, en dan gaten bij de travo naar buiten maken, thermo pasta onder de travo, ik heb nou ook het voordeel dat de UPS zo in 10 graden gaat staan met de winter, kan ik mooi klooien met meten voordat de zomer er weer aan komt, dit model is dus een 1400va (die terug naar een 1000va is gebracht) maar die tracks die ik wil verbeteren, zijn dus voor een 1400va, waar ik max 400va load over wil hebben, lijkt erop dat ik daar ook meer schade dan winst kan behalen, al die andere gasten uit filmpjes wilde overklokken ipv juist minder continue load wat ik wil, nu ook bij onweer bij een 80% load (of als spanning wegvalt) word er door Domoticz afgeschakelt (na 90sec) naar een load van 25%, jammer van de game, maar zo spaar je de UPS ook al. (was bedoelt om de accu's te besparen :))

Alles met een knipoog ;-)

Ik zou graag op verschillende voedingen de spanning willen instellen om zo prioritering te geven, ik weet alleen niet of dit zo werkt.

26.6v - UPS op 26.6v zetten i.p.v 27.3v
27v - 24v15A extra voeding
28v - Solar controller

Bedoeling is dat ik in de morgen wat extra ruimte in de accu heb om op te laden, ik heb nu al een dag gehad, als alles vol zit en geen afname is, word er ook niet opgewerkt, zo krijg ik al een initiële load en kan ik daarop gaan schakelen, ook verwacht ik dat een losse 24v15A voeding efficiënter kan laden dan de UPS.

Inmiddels ook een 24v600w warmte element gekocht die in de boiler komt voor als alles vol zit en geen afname er is, ook kan ik deze dump load veel schakelen, heeft weinig de lijden op de relais na dan, maar b.v. zon weg, element uit, zon weer terug element weer aan.

Je kunt best een APC UPS lang in noodstand houden (nog in test fase) maar dan moet je hem wel opnieuw kalibreren, ik heb de kalibratie gedaan met de zonnepanelen aan (opzich best handig), 9 uur lang in kalibratie gehad, helaas nou weer te weinig zon om het te controleren, maar volgens mij is het goed gegaan. Want het probleem was dat ondanks dat de panelen de UPS kon voeden, ging de accu status als een timer naar beneden, na 90min, gaat de UPS uit met volle accu's, stekker weer erin gedaan op 15%, accu's waren al vol, dus hij gaat fictief weer opladen voor een paar uur. (best vaag :))

Maximaal wat mijn APC UPS 1000i kan laden is 24v4a=96w, maar ik hoor hem nu met een load van 60w aardig al brommen.

Opzich wel een mooi systeem zo :)

1e rij = Eastron SMD230 (rs-485, 25 euro ali)
2e rij = APC UPS 1000i (usb, gratis of MP voor 25 euro, nieuw 700 ofzo)
De rest = EpEver Tracert-AN 3210 30A (rs-485, 72 euro (ali) uit polen)

Alles met een knipoog ;-)

Mochten de UPSjes stuk gaan ga ik denk voor deze oplossing, een Vitron Multi is 800 euro (1600w), deze chineze oplossing is 550 euro (6000w)(lokaal met 2dgn in huis), maar wel een stukje uitgebreider, meer vermogen, wifi evt, solar inv, ook kunnen koppelen, 3 fase etc, ik kende ze wel dacht alleen niet minder dan 1000 euro, ik heb ze om foto's gevraagd van de binnenkant, kan me niet voorstellen dat dit rommel is.

Productinformatie
- Type: Pure Sine Hybrid DC / AC-omvormer
- Model: PV18-3048VHM
- Fabrikant: MustSolar
- Uitgangsvermogen: 3KW
- Max. Capaciteit: 98%
- (PV) Solar-laadsterkte: 80A (MPPT)
- Vereiste zekering: 20A
- Systeembatterijvoltage: 24V
- Bedrijfsvermogen: 3000W
- Max. Vermogen: 6000W
- Uitgangsspanning: 220VAC + -3%
- Uitgangsgolfvorm: Heldere sinus

https://www.mustsolar.com/pv1800-vpk-series-high-frequency-off-grid-so…

Alles met een knipoog ;-)

Ondanks dat ik weinig verstand heb van elektronica, zie ik hier wel geen dikke ringtrafo inzitten, vind het concept wel erg handig, ziet er niet heel slecht uit, maar ook niet heel goed, nog even doorzoeken dus :)

Alles met een knipoog ;-)

Op 16 oktober 2020 11:05:00 schreef RvEldijk:
Mochten de UPSjes stuk gaan ga ik denk voor deze oplossing, een Vitron Multi is 800 (1600w), deze chineze oplossing is 550 euro

Da's erg goedkoop... Voor aanleg van 10A 230V in mijn garage ben ik meer kwijt volgens mij... (Ik draai nu op 12V 175W solar met 220W inverter en zou makkelijk naar 24V 700W (of zelfs 1000W) solar kunnen upgraden).

Van de 100 euro per jaar vaste kosten zou ik de accu's kunnen betalen.

(Edit: net offerte binnen: 1000euro aanleg, 250euro aardpen, dus RUIM voordeliger zolang ik alleen in de zomer daar ga klussen en in de winter alleen wat licht gebruik).

[Bericht gewijzigd door r-p op 16 oktober 2020 17:37:38 (14%)]

Da's erg goedkoop

Je hebt nu het binnenwerk gezien ? ik vind het knap met 3000w load en 6000w piek.

Van de 100 euro per jaar vaste kosten zou ik de accu's kunnen betalen.

Volgens mij zijn accu's niet verplicht met dit ding, maar dan krijg je gewoon wat het levert, ik hoop uit te kunnen zetten bij deze dat hij maar gaat terug leveren via de slimme meter.

net offerte binnen: 1000euro aanleg, 250euro aardpen

Ik was 420 euro kwijt, wel alles zelf doen, 2x300w monocristal, montage, kabels, epever controller 30a.

Je moet idd wel denken over de load die gaat komen, als je geen load hebt maar wel zon gebeurd er met volle accu's niets bij mij.

Kan geen koppeling/kabel met het huis gemaakt worden ?

Alles met een knipoog ;-)

Op 16 oktober 2020 19:43:18 schreef RvEldijk:

Ik was 420 euro kwijt, wel alles zelf doen, 2x300w monocristal, montage, kabels, epever controller 30a.

Kan geen koppeling/kabel met het huis gemaakt worden ?

420 euro is dan de panelen e.d. neem ik aan.
Die 1000 euro + 250 euro is puur voor aanleg van een 10A aansluiting door Stedin. Garage ligt 200m van mijn huis en nee, mijn tuin is niet 200 meter diep ;)

420 euro is dan de panelen e.d. neem ik aan.

Alles tot aan de accu's, accu's waren 270, ups gratis ;)

Die 1000 euro + 250 euro is puur voor aanleg van een 10A aansluiting door Stedin

Gaat allemaal om de load, wil je een 5w led lampje, zonnepanelen prima, wil je met 9a machines aan de gang altijd hele dag door, dan lijkt me een netaansluiting handig, ook nou meer dan een week bewolking gehad en dan doet het niet veel 10-80w, als de zon dan door komt dan is het wel gelijk 500w, grappige is wel in beide situaties, stroom met een verschillende load, 1 betaal je nu en je bent er "vanaf", andere begint juist de additionele kosten te lopen. :)

Dus zonnepanelen kan, maar je moet dan heel erg je load in kaart brengen, omdat het niet verbonden met je huis is.

Alles met een knipoog ;-)