QUAD Potentiometer 100K met motor

Ik wil voor een project (Sinus generator met automatische sweep) een QUAD Potentiometer 100K met motor gebruiken. Ik kwam de ALPS RK16814MG tegen, een besteld bij een Duitse ebayer met 100% positieve feedback, dit blijkt dan alsnog Chinese rotzooi te zijn, zo liep er al vet uit bij de ontvangst. De 4 gangen weken onderling tussen de 15% ~ 18% af, kortom niet geschikt voor mijn doel en inmiddels retour. Volgens de verkoper <familygate> is het uiteraard origineel ALPS.

Het valt wel op dat er in het datasheet niets gezegd word over gelijkloop en weerstandsverschillen onderling.

https://nl.mouser.com/datasheet/2/15/RMP_RK16-1370992.pdf

Is ALPS inmiddels te scharen in hetzelfde rijtje als Grundig, Blaupunkt & Co, puur teren op de oude reputatie ?

Iemand een idee waar ik nog een fatsoenlijke 4 gangen lineaire 100K pot met motor kan kopen, en ja dat mag best wat kosten.

<Edit> 29-9 Item retour gezonden, maar de verkoper wil plotseling geen refund meer doen, Ebay case geopend, beter geen zaken doen met deze verkoper.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rbeckers

Overleden

Misschien is het een idee om 4 stuks 10 slagen potmeters te gebruiken en die mechanisch te koppelen met een motor.

Zonder verder enig datasheet gelezen te hebben; wellicht een digitale potmeter (zo'n IC) een optie?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 21 september 2020 16:12:45 schreef Roland van Leusden:

Het valt wel op dat er in het datasheet niets gezegd word over gelijkloop en weerstandsverschillen onderling.

Je zegt er ook niets over :-) ... Ik bedoel, hoe gelijk moeten ze lopen? wat is je toegestane % afwijking?

als de Ohmsverandering per graad verdraaien over het ganse bereik heel constant moet zijn kom je algauw uit bij draadgewonden potmeters van een zekere Japane fabrikant (waarvan de naam me nu even ontsnapt, maar kan het opzoeken,heb er liggen)

Arco

Special Member

Digital potmeter met encoder? Bijv. de AD5144A (quad potmeter)

https://www.analog.com/-/media/analog/en/products/image/functional-block-diagrams/ad5144a-fbl.png?la=en&h=270

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 september 2020 21:19:52 schreef kris van damme:
[...] een zekere Japane fabrikant

Dat zou zomaar Sakae kunnen zijn.
Ooit werkte ik aan autopilots voor schepen. De roerstandpotmeter had het zwaar te verduren en moest van eerste kwaliteit zijn. Daar trof je ook wel Sakae, maar ook vaak Colvern; die was robuuster, maar Sakae nauwkeuriger.
Sakae maakte ook de sin-cos potmeter voor de koersinstelling, nu ik eraan denk; een dubbele potmeter waarvan de ene loper een sinusverloop in de uitgangsspanning gaf, en de andere loper een cosinusverloop.
En toch bestond er toen al elektronica. ;) :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 september 2020 00:28:05 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat zou zomaar Sakae kunnen zijn.

Dat is idd het merk waar ik even niet kom opkomen.

Ze hebben ook potmeters zonder eindstop. Handig voor een sweep, kan je blijven doordraaien.

Op 21 september 2020 21:32:59 schreef Arco:
Digital potmeter met encoder?

Dat is ook mijn gedachte. Waarom een gemotoriseerde potmeter als je hetzelfde effect kunt krijgen met een encoder en de juiste (door jou genoemde) controller chip.

Meep! Meep!

Hi,

Als het een sinus generator is met lage vervormings cijfers, dan zijn veel van jullie gemaakte opmerkingen niet aan de orde.

Een DAC gebruiken in een State Variable Sinus genrator is heel goed mogelijk, zo'n soort opset zit ook in mijn Audio Precision.
En dat is zeker geen vier voudige electronische potmeter maar meestal echt goede 4 quadrant DAC.

Een digitale potmeter heeft ook het zelfde ongewenste effect waar Roland nu ook tegenaan loopt met zijn ALPS potmeter.
De vier secties kunnen best als regelbare spanningsdeler binnen 5% zijn, maar ge je nu de potmeter b.v. in een Sinus generator gebruiken,
dan is b.v. sectie "1" 10.8K, sectie "2" 9,56K. enz, totaal ongewenst bij een Sinus genrator.
Je wilt daar dat de totale weerstand van iedere sectie gelijk is en dat ook de gelijkloop van de secties goed genoeg is voor je specificaties.

Ik heb heel wat potmeters getest voor Sinus genratoren, de meeste zijn onbruikbaar door de grote verschillen tussen de secties.
Dit resulteerd in hogere vervormings cijfers en ook vaak veel "bounce" bij het varieeren van de frequentie.

Waarom Roland vier secties nodig heeft en ook een lineair model weet ik niet goed, ik zou graag zijn schema opbouw eens zien.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Typical is 1% afwijking voor de AD5144 (worst case 8%), vind ik heel netjes.
Je moet onderdelen ook gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn. Normaal is 10% afwijking in audio apparatuur totaal geen probleem.

Potmeters zijn ook niet bedoeld of geschikt als super precisie onderdeel.
Als dat nodig is zelf een weerstandsdeler van precisieweerstanden bouwen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 september 2020 16:12:45 schreef Roland van Leusden:

Is ALPS inmiddels te scharen in hetzelfde rijtje als Grundig, Blaupunkt & Co, puur teren op de oude reputatie ?

nee, maar alle exoten zijn er wel uit.
Of je moet per 10.000 willen bestellen, dan lukt het nog wel.

je kunt Kobler even proberen, die heeft nog wel eens een exoot:
http://www.fk-industrie.de/en/

RTFM, dan pas vragen...

Waarom Roland vier secties nodig heeft en ook een lineair model weet ik niet goed, ik zou graag zijn schema opbouw eens zien.

Ik wou een sectie gebruiken als terug koppeling richting een microcontroller.

Iedereen bedankt voor de terugkoppeling, er komen wat merken en oplossingen voorbij die ik nog niet kende / bedacht had.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een digitale potmeter heeft ook het zelfde ongewenste effect waar Roland nu ook tegenaan loopt met zijn ALPS potmeter.
De vier secties kunnen best als regelbare spanningsdeler binnen 5% zijn, maar ge je nu de potmeter b.v. in een Sinus generator gebruiken,
dan is b.v. sectie "1" 10.8K, sectie "2" 9,56K. enz, totaal ongewenst bij een Sinus generator.

Een digitale potmeter kan je wel zelf eerst kalibreren zodat ze alle 4 uiteindelijk allemaal 10k zijn en dan bv via een aangepaste tabel de 4 afzonderlijk delen aansturen zodat ze mooi gelijk blijven.

Potmeters zijn ook niet bedoeld of geschikt als super precisie onderdeel.

Waarom niet. In oude meetbruggen zitten zeer nauwkeurige potmeters en lees je de waarde direct van de potmeter schaal af. Voor hedendaagse begrippen wat minder nauwkeurig maar 0,1% was zeker haalbaar.

Als dat nodig is zelf een weerstandsdeler van precisieweerstanden bouwen...

Voor een weerstandsdeler moeten van te voren beide waarde bekend zijn en dan is het ook logisch dat je dan vaste weerstanden gebruikt, maar bij het instellen van de generator kan je geen spanningsdeler gebruiken want dan valt er weinig in te stellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi,

benleentje, Ik weer dat als je een microcomputer gebruikt dat je de wiper kan "kalibreren"
Maar ieder deel van de electronisce potmeter word in de fabriek afgeregeld op de loper stand.
Hierdoor zijn er grote verschillen mogelijk in de potmeter waarde zelf, Arco gaf aan dat hij "Worst Kaas" van 8% zag staan,
Als de eene sectie +6,8% is en de andere sectie -5,3% dan is dat bij Sinus generatoren erg ongewenst.

Bij Wienbrug Sinus generatoren moet je dan een groot AGC bereik hebben en dit gaat altijd ten koste van je THD en je regeltijd (Bounche)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Waarom niet. In oude meetbruggen zitten zeer nauwkeurige potmeters

Meeste meetbruggen hadden daarom juist schakelaars om de decaden in te stellen. Potmeter voor fijnafstelling.
Daar stak het niet zo precies, want de waarde van die fijnafstemming was meestal maar een fractie van de totale waarde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zou dit iets zijn ?

stappenmotor als aandrijving of
motortje en 4e potmeter erbij knutselen met tandriem?

[Bericht gewijzigd door 575 op dinsdag 22 september 2020 20:03:15 (16%)

575, ziet er bruikbaar uit, waar is die te koop ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

prive collectie
stuur me maar even een mailtje

Kan je niet 4 losse echt goede potmeters nemen met doorlopende as. Dan kan je met het koppelen van de as ze allemaal op gelijke waarde zetten en als het goede potmeters zijn zal de rest ook wel gelijk zijn.
Potmeters koppelen met een tandriem en riemschijven is ook goed te doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje is ook een optie inderdaad, eigenlijk heb ik aan 3 genoeg, maar die zijn minder courant dan 4.

@575 Mail verzonden

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.