Mennekes EV lader shuko vervangen: 5 draden uit de shuko-stekker?

Beste,

Ik heb onlangs een ongeluk(je) gehad met mijn EV lader. Bij het installeren van de lader reed een buurjongen per ongeluk over de shuko stekker die er aanzit heen. De Shuko stekker is nu een beetje gammel: een van de pootjes zit een beetje los.

Ik dacht "ahjoh, ik vervang die stekker wel even", het is immers niet het deel dat de auto in gaat. Aan dat deel zal ik niet zo snel wat rommelen.

Nu blijkt dat er van de Shuko stekker, met z'n 3 polen: fase, nul en aarde maar liefst 5 draden gaan. De draden die ik zou verwachten fase, nul en aarde zijn fors uitgevoerd. 2,5mm. Daarbij zitten dus nog 2 kleine draadjes van het kaliber signaal-kabel. Rood en wit/grijs.

Heeft iemand een clue waar deze draden voor dienen en wat er voor signaal op verwacht wordt? Het moet allemaal in de shuko stekker geïmplementeerd zijn, dus het kan niet echt bijzonder veel zijn neem ik aan?

Het betreft de volgende Mennekes EV Lader: https://www.chargeupyourday.de/pd/kabel/Ladekabel-Mode-2-Typ-2-13A-4m-…

Shiptronic

Golden Member

Even in het forum zoeken, was pas nog een topic over van iemand die de steker had afgeknipt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

van de week kan k nog zo'n kabel vervangen ergens, maar de nieuwe had er 4 draden inzitten zag ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Temperatuurbewaking

Een schuko vind >10A continue niet leuk. Zeker in een oudere installatie is dat potentieel een risico, uitgelubberde contacten, slechte klemmen, schroefverbindingen die loskomen enz

De betere granny-chargers (huisladers) hebben dus een temp sensor in de stekker die het gevolg van dit soort ellende opmerkt en dus uit/terugschakeld

zie handleiding
https://www.mennek.es/hybris/medien_sge2/betriebsanleitungen/501162_1_…
pagina 37

Bedrijfstemperatuur
De laadkabel beschikt over een regeleenheid.
In de regeleenheid bevinden zich sensoren die de bedrijfstemperaturen in de laadkabel en in de stekker naar de laadinfractuur bewaken. Worden de toegestane bedrijfstemperaturen overschreden, wordt de lading automatisch met gereduceerde laadstroom voortgezet of wordt de lading gestopt. In deze gevallen wordt de laadtijd langer

Ook het gedrag staat beschreven:

Bedrijfstemperatuur in de stekker naar de laadinfrastructuur.
Bij een bedrijfstemperatuur boven de +50 °C wordt het laden met een gereduceerde laadstroom van 6 A voortgezet. Zodra de bedrijfstemperatuur weer lager is dan +45 °C, wordt het laden bij maximale laadstroom voortgezet. Bij een bedrijfstemperatuur onder de -40 °C of boven de +65 °C wordt het laadproces gestopt.

De vraag is alleen hoe je aan zo'n vervangende schuko komt. Die temperatuurbewaking omzeilen kan (vermoedelijk is het gewoon een NTC die als je m ff meet kan vervangen door een weerstand), dan kun je iig laden, maar of dat wenselijk is... Alleen als je 100% zeker weet dat die WCD degelijk is, en je granny niet elders gebruikt

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 22 september 2020 20:48:14 (11%)]

Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

klopt wel, heb al 2 van die buiten wcd's in uitgefikte staat vervangen omdat een oud wcd voor de kerstboom ineens voor de EV werd gebruikt met vele uren 10A erover. leuk als dan 35 man stil staan omdat de patchkast ook uitvalt :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gelukkig vind ik hier wat eerste aanwijzingen! Ik begon me al wat zorgen te maken dat de auto industrie weer een mooie nieuwe truc gevonden heeft om bij een klein defect een heel nieuw groter onderdeel te moeten aanschaffen :-)

Ik vermoedde inderdaad al dat het om een beveiliging gaat. Bij het repareren ben ik ook van plan om een CEE-stekker te monteren.

Uit het gevonden en meegestuurde topic haal ik nog niet echt een oplossing. Er wordt, volgens mij, soms verkeerd gelezen en begrepen dat het om het deel van de control-box naar de auto gaat. Later wordt er wel juist op terug gekomen dat het om de WCD naar de control-box gaat. Of lees ik er nu compleet overheen?

Is het zo 'simpel' als, meten wat de weerstand nu tussen de twee draden op de huidige Shuko is en daar op een weestand of NTC aanschaffen en in de aan te sluiten CEE-stekker koppelen?

Voor mij is een shuko een normale (NL) randaarde steker.

Kun je de oude steker niet openbreken, of lospellen en dan het weerstandje zien te vinden dat je zoekt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 22 september 2020 22:47:08 schreef Toeternietoe:
Voor mij is een shuko een normale (NL) randaarde steker.

Kun je de oude steker niet openbreken, of lospellen en dan het weerstandje zien te vinden dat je zoekt?

Shuko is inderdaad een normale stekker met randaarde. Zo'n jongen dus:
https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/m/e/mennekes-schuko-stekker-4125158.jpg

Het gaat om een volledig gegoten stekker. Afpellen (zat ik ook even aan te denken), heeft denk ik niet zo veel zin. De boel gaat dan alsnog helemaal kapot met kans op onherkenbaar beschadigen van de weerstand/NTC/diode/ect. binnenin.

Semtexx

Golden Member

Ik werk bij een fabrikant van EVs.
Kijk aub uit met het vervangen van zo'n stekker. De eisen aan de contactverbinding zijn hoog, en niet zonder reden.

Je zal niet de eerste zijn waar de stekker of de WCD smelt doordat er een nieuwe stekker aangezet werd.

Het brandrisico is in ieder geval hoog.

dat de stekker verbrand is ook niet zelden omdat het wcd niet was meevervangen. 1 van de 2 gaar dan verbranden beiden. men zet er geen aderhulzen aan of zet een goedkoop bouwmarkt wcd die al voorgeroest worden geleverd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Qua veiligheid heb ik de maatregelen genomen die ik kan nemen. Er loopt een aparte groep vanuit de meterkast naar 1 wandcontactdoos (eigenlijk opbouwdoos). Alle aders zijn stevig verbonden, waar ze verbonden moeten zijn.

Zoals ik in een eerdere post al schreef ben ik nu ook voornemens een CEE stekker te monteren i.h.k.v. beter contact.

Máár dan moet ik nog wel achter het mysterie komen van de NTC/diode/weerstand die ik moet koppelen aan de twee extra aders :)

Je mag niet zelf knutselen aan de kabels of het apparaat.
De veiligheid is daardoor niet meer gegarandeerd.

Mijn advies:
Neem contact op met de leverancier of producent en vraag om een oplossing.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Met Mennekes, de leverancier, heb ik reeds een aantal malen geprobeerd contact op te nemen. Komt telkens geen reactie.

Wel erg matig voor een product dat dik 500 euro kost en alleen de stekker kapot is.

Via dit forum kom ik volgens mij ook niet veel verder aangezien men toch op veiligheid blijft drukken en daarmee de hulpvraag eigenlijk negeert.

Ik ga Mennekes blijven stalken. Ik voel er namelijk zeer weinig voor om een nieuwe lader aan te schaffen in dezen. Zo maken we er wel een heel erge consumptiemaatschappij van.

Maar kun je die defecte niet loshalen, of iig zover dat je de 2 kabeltjes kunt bereiken, dan kun je meten

Veiligheid is belangrijk, maar er zijn ook genoeg laders zonder die temperatuurbewaking. Als je EN een goede WCD neemt, en zelfs CEE gaat gebruiken dan is het risico (imho) acceptabel om heel die sensor te skippen.

Zoals gezegd gok ik op een NTC oid, even meten en je bent daar snel genoeg achter

EricP

mét CE

Je mag niet zelf knutselen aan de kabels of het apparaat.

Kun je ons ook laten weten in welke wet (of desnoods regeling) dat staat? Dat is nl. het enige wat bepaalt of iets 'mag' of niet.

De veiligheid is daardoor niet meer gegarandeerd.

Je bedoelt dat die beter 'gegarandeerd' is als je een kapot gereden steker blijft gebruiken? Je hebt er dan tenslotte niet zelf aan geknutseld...
Al met al weer een hoop paniek zaaierij...

Neem contact op met de leverancier of producent en vraag om een oplossing.

Die kun je aan zien komen: koop maar een nieuwe...

Al met al kom ik met grote regelmaat 'uitgefikte' CEE form spul tegen. Maar ik heb daar nog nooit vlammen bij gezien. Vrijwel altijd krijg je de boel niet meer uit elkaar omdat het plastic aan elkaar gesmolten is. Heel soms is het zo lekker warm geweest dat het sluiting gemaakt heeft. Dan gaat zeg maar het licht uit.

Als je de bestaande steker nog hebt, dan zou je daar eens aan kunnen meten wat de waarde tussen de draadjes is. Ding op de kachel leggen en nog eens meten. Als je mazzel hebt, kun je dan iets van de NTC bepalen. Als je pech hebt, is het parasitair gevoede 1-Wire. En dan moet je dus ff weten wat er aan de andere kant hangt (er zijn verschillende dingen die temperatuur kunnen meten en uiteraard zijn die qua protocol niet compatible. Anders zou het te makkelijk zijn).

Via dit forum kom ik volgens mij ook niet veel verder aangezien men toch op veiligheid blijft drukken en daarmee de hulpvraag eigenlijk negeert.

Helaas inderdaad... in de belevingswereld van een aantal mensen is het alleen maar veilig als het door 'een fabrikant' gemaakt is (en er natuurlijk CE op staat!). Die zouden eigenlijk eens op bezoek moeten bij een aantal productie faciliteiten. Niet zelden denk ik dan.... naaahhhhh... Dat kan ik vele male beter.

Verder nog even een formaliteit: niet de fabrikant maar jouw leverancier is formeel je aanspreekpunt. Ook daar kun je het antwoord natuurlijk wel een beetje aan zien komen, maar wellicht heb je mazzel en snapt die van jou wel wat 'service' is (en dat je voor een behoorlijke service ook best bereid bent te betalen, mits de kosten in verhouding staan tot het uitgevoerde werk).

Verder heb ik ooit wat gez**k gehad met een autodealer (gelukkig niet mijn vierwieler). Een kort briefje naar de importeur leverde een telefoongesprek op waarna het probleem een dag later wel kon worden opgelost. Ik geloof alleen niet dat de dealer in kwestie mij nog aardig vond (boeit niet, ik vond jullie toch ook al een verzameling zakken hooi en als het aan mij ligt, dan zie je me toch nooit meer terug).

Ik heb begrepen dat de originele stekker is aangegoten en niet eenvoudig kan worden geopend.
Ik heb een soortgelijke lader, van een ander merk, en daar kan je eenvoudig een andere kabel opklikken.
Ik kreeg er 2 kabels bij; één met Schuko en één met CEE-stekker.

De TS heeft hier natuurlijk niets aan, maar ik wil hiermee aangeven dat een andere stekker of verloopsnoertje niet de juiste oplossing is.
Volgens mij moet er een andere kabel op.

Ik ben het 100% eens dat zo'n apparaat gewoon gerepareerd moet kunnen worden.
Elektrisch rijden had toch ook iets met milieu te maken?
Dus inderdaad: leverancier blijven spammen. :)

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA
EricP

mét CE

De TS heeft hier natuurlijk niets aan, maar ik wil hiermee aangeven dat een andere stekker of verloopsnoertje niet de juiste oplossing is.

Oh, het 'mag' opeens wel...
Ik snap wel waar je heen wilt hoor. Maar ja, daar gaat die fabrikant echt niet zomaar aan mee werken, tenzij die erg service gericht is...

Volgens mij moet er een andere kabel op.

Dat is de meest charmante oplossing. Maar *iets* zegt me dat dat niet gaat gebeuren. Dus die stap maar gewoon over slaan...

Elektrisch rijden had toch ook iets met milieu te maken?

Inderdaad. 'Milieu' is de benaming van een verdien model. En dat klopt wonderbaarlijk goed. Ook in deze weer!

Dus inderdaad: leverancier blijven spammen.

Dat is hoe dan ook een goed idee. Maar nogmaals: het is erg naïef om te verwachten dat er uit die hoek ook een oplossing gaat komen - voor een schappelijke prijs. Het zou me ook niks verbazen dat de puist die in de kabel zit dicht geplakt zit, zodat je er (formeel in elk geval) helemaal geen andere kabel aan kunt zetten. Onhandig? Ja! Maar ja, gewoon een heel nieuw ding past beter in het 'milieu' van de leverancier he...

Op 25 september 2020 15:44:01 schreef EricP:
[...]Kun je ons ook laten weten in welke wet (of desnoods regeling) dat staat? Dat is nl. het enige wat bepaalt of iets 'mag' of niet.[...]

Dat staat letterlijk in de handleiding die ik heb gedownload.

Op 25 september 2020 17:29:20 schreef EricP:
[...]Oh, het 'mag' opeens wel...

Het gaat er niet zozeer om dat het *mag*. Mijn punt is dat er losse laders zijn waarbij er heel simpel een andere kabel aan *kan*.
Daarom geef ik als voorbeeld de lader die bij mijn auto is meegeleverd die met 1x10A kan laden via "normale" stekker, of 3x16A via CEE-stekker.
Het vervangen van de voedingskabel gaat heel simpel door één schroefje los te draaien en de kabel te wisselen. Het schroefje mag je zelfs helemaal achterwege laten, want is alleen maar bedoeld om al te makkelijk onrechtmatig loskoppelen te voorkomen. Openklikken van de verbinding gaat op een nogal moeilijke, stapsgewijze manier om per ongeluk verwijderen van de kabel zo goed als onmogelijk te maken.

Ik kan me enigszins voorstellen dat TS bij de leverancier of fabrikant toch wel een nieuwe kabel gemonteerd moet kunnen krijgen. Een kabel die weer helemaal voldoet aan eisen die de fabrikant eraan stelt.
En niet een kabel met één of ander ntc'tje, of wat dan ook, erin geprutst.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA
EricP

mét CE

Je mag niet zelf knutselen aan de kabels of het apparaat.

Het gaat er niet zozeer om dat het *mag*.

Je verandert sneller van mening dan een politicus... :)

Dat staat letterlijk in de handleiding die ik heb gedownload.

Oh. En anders komt de handleiding politie... Je hebt hoogstens een dingetje met 'aansprakelijkheid'. Welnu, dat heb je hoe dan ook. Want als men een fikkie hier niet op af schiet, dan doet men het wel op de WCD die 'blijkbaar niet in orde was'. En dan aan jou om aan te tonen dat het wel zo was (en guess what... die discussie ga je hoe dan ook verliezen!).

En niet een kabel met één of ander ntc'tje, of wat dan ook, erin geprutst.

Dat formuleer je verkeerd. In een 'originele' kabel is dat door de fabrikant erin geprutst... En met een beetje mazzel door een chinees - als je snapt waar ik heen wil. Nog steeds het idee dat het alleen maar 'goed' is als het door 'de fabrikant' gebeurt? Da's wel erg naïef hoor... De gemiddelde fabrikant wil vooral geld verdienen en het moet goed genoeg zijn om geen gez**k op te leveren. Da's een heel andere insteek dan 'het moet zo goed mogelijk'.

Maar goed... als je de foto uit de link van TS bekeken had... hier lijkt de kabel gewoon vast te zitten. 'ff wisselen' is niet aan de orde. Als je al zou kunnen wisselen, dan moet dat ongetwijfeld door de fabrikant gebeuren - de leverancier zal het op basis van aansprakelijkheid wel niet willen. Kortom: ik zie het niet gebeuren.

Klopt. Goed opgelost.

[Bericht gewijzigd door Boudie op 25 september 2020 21:24:48 (56%)]

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA