Invloed van magneetveld op aluminium

Sine

Moderator

Magneet op een supergeleider:

https://youtu.be/RS7gyZJg5nc?t=2443

Inclusief het maken van de supergeleider :)

Op 25 september 2020 14:26:35 schreef Tidak Ada:
Als je het magneetje met zijn N/Z-as dwars op de benen van het U-profiel door het profiel laat vallen, gaat het ook nog eens om zijn as wentelen!

Als een magneet door een "buis" van aluminium valt dan genereren de wervelstromen een kracht op de magneet die het vallen tegengaat.

Nu kan je de staaf magneet als "ideaal" beschouwen en alleen het axiale veld bekijken. Dat doet niets met de achterwand van je U-profiel.

Maar de staafmagneet IS niet ideaal. Er zijn ook radiale componenten in het veld. Die zullen ook iets (maar niet zo veel) wervelstromen en tegenkrachten veroorzaken in de achterwand. En de reactiekracht op de magneet. Die veroorzaakt een draaing om de as in de magneet. Omdat de wrijvingskrachten rond die as laag zijn zal er met weinig kracht een significante spin ontwikkeld kunnen worden.

Als dit klopt, dan is het zo dat ale je de open kant van de U-balk naar je toe houdt en dan de magneet door de U laat vallen, dat ie dan altijd bovenkant naar je toe gaat draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha Tidak Ada,

Mailtje is onderweg ;) ik denk dat een en ander wel duidelijk is.
Ik heb hier ook wel een aluminium U profiel en magneten daar heb ik er zo'n 50 verschillende van dus ik zou je experiment kunnen herhalen.
In het filmpje was niet duidelijk te zien of het magneetje ook draaide ik zal eigenlijk alleen maar wobbelen :D

Ik zie dat @rew ook een post heeft geplaatst.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,

Antwoord op de PM *):

Helaas, ik vond nog een dichte buis van dezelfde afmetingen als het U-profiel en dan gaat het precies zo.
De theorie van de asymmetrie gaat dus niet op. Als ik het magneetje langs zijn verticale as (N-Z) laat gaan, gebeurt er niets, behalve dat langzame vallen dus.

Afmetingen: Magneetje 5×5×15 mm
Buis en U-profiel uitwendig 20×20mm; inwendig 16×16mm

Van het effect binnen de buis kan ik logischerwijs geen filmpje maken.

Ik plaats dit antwoord ook nog in de thread.

Groet,
eric

*) filmpje was te groot voor CO (7MB)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Op 26 september 2020 13:22:05 schreef Tidak Ada:
...filmpje was te groot voor CO (7MB)

Daar hebben we ook youtube voor... ;)

Draait de magneet altijd dezelfde kant op? Zoja, verandert dit als je het profiel andersom gebruikt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 26 september 2020 13:32:54 schreef Arco:
[...]

Draait de magneet altijd dezelfde kant op? Zoja, verandert dit als je het profiel andersom gebruikt?

Ik denk het niet, principe van een kompas, denk ik.En de draaiing van de Aarde. Misschien als je in Australie die proef doet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 september 2020 13:32:54 schreef Arco:
[...]
Daar hebben we ook youtube voor... ;)

Draait de magneet altijd dezelfde kant op? Zo ja, verandert dit als je het profiel andersom gebruikt?

Ik zou me doodschamen met dit filmpje :o
Hoe bedoel je 'profiel omdraaien'? Aluminium is niet magnetisch....

Ja hij draait dezelfde kant op; als of het een wiel is dat die richting uitloopt, dus niet tegen de looprichting in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Hoe bedoel je 'profiel omdraaien'? Aluminium is niet magnetisch....

Bovenkant onder -> onderkant boven... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Maakt geen bal uit:

  • Zelfde draairichting
  • Valt niet naar boven

:+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 september 2020 13:22:05 schreef Tidak Ada:
...
De theorie van de asymmetrie gaat dus niet op.

Ben bang van wel. Of weet je zeker dat de magneet precies in het midden van het U-profiel ging?

Tidak Ada

Golden Member

Wat bedoel je met het midden? Als je het midden van de bene bedoelt, dan lukt dat niet. Om de een of andere reden gaat het magneetje toch naar de 'onderzijde' van de U of naar de voor- of achterliggende wand van een gesloten vierkantprofiel. Daar zou magnetische inductie de oorzaak van kunnen zijn (?)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 26 september 2020 23:12:48 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ah,

Het kwartje valt nu pas bij mij... ;)
Je bedoelt dat het magneetje naar beneden 'rolt' over het profiel? Dat lijkt me logisch door de wrijving...

(ik dacht dat je bedoelde dat het magneetje in het horizontale vlak draaide)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Een nog leuker experiment met deze nib magneetjes is het maken van een kuiltje in wateroppervlak. Water is diamagnetisch.

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 september 2020 01:08:45 schreef Arco:
Ah,

Het kwartje valt nu pas bij mij... ;)
Je bedoelt dat het magneetje naar beneden 'rolt' over het profiel? Dat lijkt me logisch door de wrijving...

(ik dacht dat je bedoelde dat het magneetje in het horizontale vlak draaide)

Dat zou niet kunnen, want de diagonale afmeting is groter dan de binnenafmeting van het profiel. De lengte is immers maar 1mm kleiner dan de breedte van het gootje.
Overigens meen ik al verteld te hebben dat het magneetje de N-Z as als spil heeft.
Laat ik het magneetje met die N-Z as verticaal vallen, dan beweegt het zich slordig door het gootje, alsof het ‘zijn draai niet kan vinden’.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Een vraag heb jij nu nog een tweede filmpje gestuurd of heb ik dat verkeerd begrepen :?
Ik heb vandaag mijn kisten met magneten gevonden nu beneden een aluminium profiel pakken het koper profiel wat ik had is te kort voor een goed resultaat.

Je tekening was totaal niet tot mij doorgedrongen gewoon overheen gekeken 8)7
Heb je wel opgelet dat er geen beschadigingen aan de bar magneet zitten met andere woorden is hij wel in balans !
En het los laten boven het profiel uit rust en niet gooien.
Morgen meer ik kan hier ook de Eddy stromen meten met mijn analyzer dus als je nog een scheurtje in de dakgoot wil meten dan kan dat maar ik denk dat me dat te veel werk/overhoop halen kost |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,

Geen filmpjes meer dan wat ik jou zond. Alleen nog de foto, die ik gelijk mee zond.

Hierbij nog een duidelijkere versie daarvan:

Succes met jou experimenten!

Groet,
eric

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 27 september 2020 21:43:13 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 september 2020 17:00:59 schreef Tidak Ada:
Ook een vacuümpomp met klok en een valbuis met een veertje en een stukje lood,

En ook gemeten dat het veertje (een minuscuul beetje) sneller valt?
Mijn natuurkunde leraar heeft ons dat ooit uitgelegd maar ik kan het nu met Google niet vinden...

Maar goed, hij heeft me ook verteld dat glas een (zeer stroperige) vloeistof is, vandaar dat hele oude ruiten in kerken vaak dikker zijn onderin. Maar dat is ook achterhaald (heeft met het productieproces van vroeger te maken dat er dikteverschillen inzitten).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat glas zou uitzakken met de jaren is de grootst mogelijke onzin. Echt broodje aap, steeds doorverteld door mensen die slim willen lijken, maar er nooit over nadenken. Zouden die glazen kunstvoorwerpen uit het oude Egypte dan niet allang ingezakt moeten zijn? Die zijn duizenden jaren oud, geen honderden.
(Dat van dat veertje dat sneller valt zal dus óók wel onzin zijn. Ik zou tenminste niet weten waarom daarvoor g opeens groter zou zijn.)

Het continugietproces voor glas bestond vroeger nog niet.
Een glasblazer/maker maakte al draaiend een grote schijf, waaruit dan de ruiten gesneden werden. Het stuk in het midden was het goedkoopst, want daar kon je niet doorheen kijken. Juist dat 'bolletjesglas' vinden toeristen nu het mooiste in oude huisjes. :)
De uitgesneden ruiten waren aan wat de binnenkant was, iets dikker.
Een normale glaszetter zou de dikke kanten van alle ruiten natuurlijk netjes allemaal aan dezelfde kant zetten. Meestal onder, maar er bestaan oude gebouwen waarin de ruiten allemaal de dikke kant boven hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 september 2020 13:22:05 schreef Tidak Ada:
*) filmpje was te groot voor CO (7MB)

Je kunt een filmpje op WeTransfer zetten. Bij uploaden vul je twee keer je eigen emailadres in. Je krijgt dan twee emailtjes en de link in de tweede email post je op deze site. Dan hebben wij zeven dagen de tijd om je filmpje te downloaden. Je hoeft geen account aan te maken.

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 september 2020 22:06:02 schreef Frederick E. Terman:
Dat glas zou uitzakken met de jaren is de grootst mogelijke onzin. Echt broodje aap,....[....]

Volkomen mee eens!

(Dat van dat veertje dat sneller valt zal dus óók wel onzin zijn. Ik zou tenminste niet weten waarom daarvoor g opeens groter zou zijn.)

Noch die studerende onderwijzer, noch mijn natuurkunde leraar, noch de prof op de Universiteit hebben mij ooit zoiets verteld. Dus dat kan gevoeglijk als onzin beschouwd worden.

[....]
Een glasblazer/maker maakte al draaiend een grote schijf, waaruit dan de ruiten gesneden werden. Het stuk in het midden was het goedkoopst, want daar kon je niet doorheen kijken. [....]

Ik hen een tijdje geleden een filmpje gezien waar ze vensterglas maakten uit een geblazen cylinder.
De top en de blaaskant werden afgesneden en daarna werd de nog warme cilinder in de lengte aan een kant doorgesneden, waarna het glas weer verwarmd en daarna gevlakt werd.

@Ohmpi:
Filmpje is te slecht om door te sturen (overbelicht), tenzij je er op staat, maar dan mail ik het je wel, in een PM

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 september 2020 16:04:03 schreef kris van damme:
[...]

JA :-)

want bij een ideale geleider heb je géén energie verloren (in warmte), enkel toegevoerd en omgezet in potentiele . Laat je dat magneetje dus los, dan keert het terug (en blijft daar eeuwig schommelen).

het is alsof die kar uit het mechanisch analogon geen verliezen heeft en aan een veer hangt. Als je ze dan , na verplaatsing loslaat gebeurt precies het zelfde.

@Kris: Ik kom hier nog even op terug. In mijn verwijderde aanvankelijke bericht had ik het over het bewegen van een magneet door een perfect geleidende buis. De rest was onzin. Jij denkt volgens mij aan de situatie van een magneet die zweeft boven een supergeleidend oppervlak en dan even omhoog getrokken wordt (of naar beneden gedrukt). Je beschrijving klopt dan zonder meer.

Op 27 september 2020 23:11:02 schreef Tidak Ada:
@Ohmpi:
Filmpje is te slecht om door te sturen (overbelicht), tenzij je er op staat, maar dan mail ik het je wel, in een PM

Het is meer om aan te geven dat er zoiets als wetransfer bestaat. Kan soms handig zijn.

Ha Tidak Ada,

Ik heb nog een aantal testjes gedaan ( was lang geleden ) ik moet je bekennen dat ik nooit op de manier van vallen heb gelet... maar alleen op de vertraging.
Ik heb een tekening gemaakt als praat prent anders raak ik zelf verstrikt in de veldlijnen :D

Staafmagneet in vrije val door een non ferro metalen buis.

Eerst de ervaring aan mijn kant, ik gebruik een kleinere magneet die kan dus om zijn as rond in de buis draaien in tegenstelling tot de magneet van @Tidak Ada welke die ruimte niet heeft.
Als ik de magneet zonder toegevoegde energie los laat is de enige kracht op de magneet onze zwaartekracht.

Na het openen van een soort wasknijper tuimelt de magneet naar beneden en zal een EMF in de buis opwekken volgens de wet van Faraday.
Dat creëert een tegengestelde magnetische kracht die wordt erkend in de wet van Lenz.
Met als resultaat het dempende effect op de vrije val.

Als we de wet van Faraday nemen:

E = −dΦdt (het minteken erkent dat de EMF handelt om de beweging die het veroorzaakt, dwz de wet van Lenz, tegen te werken)
Maar geen stabiele richting het maakt dus kennelijk niet uit wat de richting is tenopzichte van de wand.... dan zouden we kunnen suggereren dat de verandering in flux Φ volledig te wijten is aan de verandering in positie v van de magneet met de tijd.
Aangezien de sterkte van de magneet en de geometrie van de magneet en de metalen buis vastliggen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,

Er is wat bwetreft die rotatie is een en ander mij niet duidelijk. Met name hoe ik die vectoren moet zien.

Wel zie ik dat jij een ronde staafmagneet gebruikt. Ik heb een balkvormig magneetje met ribben, zoals ik al eerder beschreef:
5×5×15mm, met de noord-zuid as over de lengte.
Zou het feit dat mijn magneetje een vierkante doorsnede heeft een aanleiding kunnen zijn dat het gaar rollen?
Kun jij aan je ronde staafje zien of het al-dan-niet ronddraait?

Helaas gaat de wiskunde van de wetten van Lenz en Maxwell mij te ver. Dat is allemaal té lang geleden en het werken met matrices is van ná mijn schooltijd en kwam ook tijdens de studie niet in beeld ;(

Groet,
eric

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Nou mijn magneet is kleiner en kan dus ronddraaien en dat doet hij ook maar dat niet alleen ook tuimelen.
Jou magneet kan door zijn lengte alleen maar rollen.

Maar zoals ik schreef dat maakt niets uit op het remmend effect !
Er zijn een aantal oorzaken de wand heeft niet overal de zelfde weerstand dus zal de opgewekte EMF overal niet even groot zijn.
Verder is er ook nog luchtweerstand dat kan bij mij met meer ruimte het dwarrelen veroorzaken.
Maar ik ga nog verder met onderzoeken ik heb nog niet mijn ferrocell lens boven water dat is een handig ding.
Vroeger gebruikt om te controleren of de tape leeg was Ampex video A format 2" die heb ik ook nog gehad :7
Dus ik post binnen kort nog iets meer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.