Schema rond een fotosensor

Ik ben een schema rond een fotosensor aan het reverse engineeren. Ik zie daarbij een ingang van een nand poort die niet is aangesloten. Ik heb ooit geleerd dat een niet aangesloten ttl ingang als hoog mag worden beschouwd maar gaat men bij het ontwerpen zo ver dat een pen niet wordt aangesloten als er gnd en vcc binnen 2 mm op de print zitten?

bijgevoegd schema en print:

reading can seriously damage your ignorance

Ha hennep,

Je zal alle niet-gebruikte ingangen moeten definiëren het zij hoog het zij laag dit ligt aan je poort en functie gewicht.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat er 'mag' vind je meestal in de datasheet. Het hangt af van de familie. De oer-7400-serie was nogal laagohmig en het was duidelijk dat de ingangen intern al 'hoog' werden gehouden. Daar lieten we nog weleens een ingang bungelen, hoewel het toen al niet netjes werd gevonden.

Voor deze 74HC00 vind je bij de meeste fabrikanten het volgende:

Unused inputs should be held at VCC or Ground.

Bijvoorbeeld hier (blz. 3, onderaan).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

IC2 op de PCB heeft 6 aansluitingen dat kan geen 74 serie IC zijn. Zo te zien gaat de kathode van de fotodiode direct naar het IC toe..

Arco

Special Member

Waarschijnlijk een 74LVC1G00. Wat is de marking?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo jullie zijn druk geweest vannacht. Ik heb dit gepost en ben gelijk gaan snurken :-).

@Raaf, Het schema is inderdaad niet helemaal correct. Ik heb een gewone diode getekend en een 74HC00 omdat de juiste componenten niet in LTSpice zitten. Is ook niet belangrijk. Waar het om ging was dat ik het uitgeplozen schema vastgelegd wilde hebben toen het nog vers in het geheugen zat.

@Arco, Goede veronderstelling. Ik denk ook dat het een
1G00 is maar ik kon de 'CA' markering dan ook lezen.

@FET, Ik heb hetzelfde geleerd. Laten bungelen is hoog maar kan wel storing oppikken. Nu zit hier helemaal geen printbaan aan. Veel rotzooi zal er dan niet binnenkomen.

TR1 is denk ik een dubbele npn transistor EMX1 of IMX1

De middelste pen boven van IC2 gaat onder het ic door naar R2/C4. De andere ingang van het ic, rechtsboven is niet aangesloten maar zit wel dicht bij VCC.
De schakeling werkt wel maar ik kon geen signaal meten op de uitgang, wel op de beide transistoren en een zwak signaal op de sensor. Na uittekenen van het schema werd duidelijk dat het een open collector output was. Met een pullup had ik dus zeker wel iets kunnen meten.
Ik vond het merkwaardig dat die ene ingang niet is aangesloten en overweeg om de punt van de soldeerbout even op beide ingangen te zetten. Die 2 pennen zitten ongeveer een halve mm uit elkaar en plakken aan elkaar zodra ik ze raak met de bout. Maakt het in reactiesnelheid iets uit of een ingang van een 1G00 aan vcc ligt of beide ingangen aan elkaar?

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

@Arco, Goede veronderstelling. Ik denk ook dat het een
1G00 is maar ik kon de 'CA' markering dan ook lezen.

Ik ook... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Eeven een weetje mbt LTSpice: de digitale componenten hebben de eigenschap dat een input die aan GND wordt gelegd niet meedoet in de simulatie.
Voor een logische 0 heb je een spanningsbron nodig van 0V...

Als je dat niet weet kun je je een driedubbele bult zoeken naar de oorzaak waarom je simulatie niet het verwachte resultaat levert.
Heee, daar heb je die arabier van frans-ierse komaf Bin d'Aire-Dunndad weer ;)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard, Ik ken het probleem maar hier ging het om het tekenen van het schema niet de simulatie. Ik heb niet eens geprobeerd om dit in de simulator te draaien.
Ik kan het in LTSpice net iets sneller vastleggen dan in Eagle.

[offtopic]
Zie voor digitale componenten: https://github.com/HenniePeters/LTSpice
Hier zitten een groot aantal ttl poorten in.
Ik heb de meeste componenten die ik van het internet heb gescoord op deze github repository gezet. Zo kan ik LTSpice schakelingen uitwisselen met iedereen die deze set ook heeft geinstalleerd.
[/offtopic]

reading can seriously damage your ignorance

Ha hennep,

Je heb het over simuleren bedoel je dan een echte simulatie of de werking van de schakeling :?
Als het om een echte simulatie gaat heb je dan het model van je foto detector !

Om toch nog even terug te komen op je ingang(en) ik weet niet waar je het idee vandaan heb om ingangen niet te definiëren maar niet doen.... dus nooit ingangen open laten waarom zou je een ongewenste situatie creëren met het aanschakelen maar goed het is jou ding ;)
De oude TTL serie kon je zelfs opblazen met een open ingang te veel dissipatie !
Je kan inderdaad de twee ingangen samen schakelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.