kenwood p26 probleem. Begint al met draaien als hem aanzet

brains

Golden Member

Beste mensen,

beetje achtergrond informatie maar dat is niet nodig om te lezen
Een vriendin van mama en mij is 70. Ze zou weer graag plaatjes van vroeger draaien, ze heeft een collectie lp's die ze graag weer zou draaien. Nu had ze zo'n goedkoop retro stijl platenspelertje bij de aldi gekocht maar ik heb gezegd dat die dingen flut zijn en je platen snel kapot maken met die slechte naalden en verkeerde naalddruk. Die heeft ze nu dus terug gebracht. Nu ga ik op zoek naar een echte oude koffer platenspeler en of losse om om te knappen maar ondertussen wil ik ook kijken of ik de platenspeler van haar stereo toren kan repareren.
Het is een kenwood p26. Haar zoon zei dat het volgende aan de hand was. Als je hem aanzet dan begint hij meteen al te draaien, ook al ligt de arm nog op zijn rustpositie. Als je hem dan in het begingroef van de plaat zet dan stopt hij met draaien. Zet je hem 2 cm verder dan draait hij wel. Ik ben vergeten te vragen of hij dan wel goed speelt.
Ik zat zelf te denken aan mogelijk brakke schakelaar en of versleten aandrijf riem.
Nu heb ik de service manual al van electrotanya gedownload.
Ik zie daar een schakelaar zitten. Verder lijkt me dit een heel basis spelertje.
Ik wil er niet te veel moeite in steken want het is wel echt jaren 90 plastic fantastic als ik de foto's op internet zie en in mijn herinnering.
Iemand nog tips?

Ik zou meer moeite willen insteken om een andere op te knappen/testen maar ik ben nog op zoek naar eentje.
Cecile heeft niet veel geld maar ik zei, je kunt die 50 euro die je terug gekregen hebt van dat aldi ding beter besteden aan mij om een echte retro platenspeler op te knappen en in een nieuwe naald en of aandrijfsnaar. dan kun je nog jaren vooruit en heb je wel iets degelijks.

update: Goede opmerking van vergeten, ik was vergeten de service manual te posten.

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.
vergeten

Golden Member

Er zit ergens in het mechanische deel een µ-switch of andere schakelaar die kijkt naar de positie van de arm.

Het lijkt erop dat dat mechaniek verbogen of ontsteld is geraakt.

Je hebt een servicemanual schrijf je, kan je die even hier op CO posten?
Je kan via de editknop je eerste bericht editten en hem eraan toevoegen (uploaden) als hij niet te groot is. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
brains

Golden Member

Ik ga zeker eens kijken naar de switch. Maar ik moet de platendraaier nog een keertje ophalen en kan dan fysiek eens kijken.
En nog eens navragen of hij wel goed speelt als de naald eenmaal 2 cm verder op de plaat staat.

Ik heb pas ook zo'n platenspelertje onder handen gehad (samen met de rest van het torentje).
"In" de draaischijf zitten twee schakelaartjes, die de startposities van respectievelijk 33 en 45 toeren platen bepalen, ik denk dat je het in die hoek moet zoeken.
Het kan zijn dat de anti-slip mat alleen maar verkeerd op de schijf ligt, daar zitten uitsparingen in voor die schakelaartjes.

brains

Golden Member

twan1983 bedankt voor je tips. Ik ga eens in het weekeinde proberen kijken naar de platenspeler.
ik hou jullie op de hoogte.