Nieuwe groepenkast


pa3gws

Golden Member

Als je brand krijg door die installatie laat de verzekering het ook gewoon afweten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wat je kan proberen, is vragen aan de monteur die de meter komt wisselen, om die twee onderbakken om te wisselen, door de meter alleen maar op die grote onderbak te zetten. Dan kun je op enig geschikt moment de ruimte van dat kleine bakje, wat dan tussen de meter en je verdeler zit, voor je zelf gebruiken, door het eraf te schroeven.
Maar is die meter niet al een driefase ding?

zou beginnen als de kast eruit gaat om de achterwand van hout te maken, wel zo fijn..

gezien er behang zit, zal de linkermuur en deur later zijn gemaakt. indertijd hing de meterkast gewoon open in de gang..

meterbord en hoofdkast zijn iig uit de jaren 50, begin 60's.

[Bericht gewijzigd door testman op 25 september 2020 17:34:12 (13%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie 8 eindgroepen en maar 7 afgaande leidingen boven de verdeler.
Is er 1 eindgroep reserve of gaan er 2 eindgroepen door dezelfde kabel cq buis?

de aarddraad rechts van de kast lijkt me meer een loden kabel, heel dik maar buigzaam. als dat zo is dan is de vraag of die aan de waterleidingf hangt en dus quasi niks meer doet tegenwoordig als de leiding in de straat tyleen is geworden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zijn maar 7 afgaande leidingen. Maar het is niet allemaal te volgen. Er zijn muurtjes voor leidingen en dozen gemetseld.

De aardleiding is 25 mm2 koper en gaat via een buis naar onderen, maar zit niet aan de waterleiding. Die is inderdaad van tyleen, vroeger zat er een aardleiding aan de dienstleiding.

Ik denk een nieuwe Hager 3-rij kast te plaatsen met 3 x 4 -1 fase groepen en 1x3 fase voor de kookplaat.
Dan kan ik aparte groepen maken voor wassen, drogen, oven, closi in boiler en de garage. Voor de garage en mijn hobby kamertje een C type automaat.

Dat allemaal met YMVK door het plafond.

Morgen nog wat plafonds slopen.

ymvk ipv vd is prima, wel vastzetten natuurlijk. zeker voor aparte groepen wel zo handig. als je moet gaan lassen wel kabeldozen gebruiken, die ronde T doosjes wegsmijten, veel te klein die rommel. ik zou ook waar je erbij kunt ook aarde erin trekken, dat is bij nieuwbouw al 24 jaar de standaard. had van de week nog een schoolvoorbeeld van waarom ongeaarde wcd's fouten uit het verleden zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 september 2020 11:54:53 schreef Roland van Leusden:
[...]

[...]

Vergeet het maar, in NL heb je als koper een onderzoeksplicht, daarnaast mag je er vanuit gaan dat een woning van een dergelijke leeftijd elementen bevat die gedateerd zijn / niet conform de huidige eisen zijn. De betreffende woning zal dan ook zeker met een zgn ouderdomsclausule verkocht zijn.

[...]

Maar wel vragen tijdens de bezichtiging of er meer is gedaan tijdens de vernieuwing van de installatie dan alleen de groepenkast. Factuur vragen van de kosten van de vernieuwing en de verrichte werkzaamheden.

Mijn buurman is makelaar en die heeft ervaring met dit soort zaken. In de huidige markt word je als al te kritische koper al gauw buiten spel gezet. Er zijn genoeg anderen immers.

[...]

Je kunt de verkopende makelaar niet aanspreken op verborgen gebreken, alleen de voormalige eigenaar. En als het tegen zit is die inmiddels met de noorderzon verdwenen. Dat had een oud collega van mij ook, de man van wie hij het had gekocht was een week na de overdracht geëmigreerd naar het buitenland, de lekkages die hij enige tijd later ontdekte na de koop kwamen voor zijn eigen rekening.

Tenzij je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik deze route niet gaan, een beetje advocaat kost tenslotte ook zo'n 150€ / uur.

Hangt er vanaf hoe ze het vermeld hebben. Als ze zeggen dat de installatie vervangen is, heb je best kans. Een kennis van mij kocht ook zon huis. Installatie zou vervangen zijn. Wat bleek, ze hadden bij stopcontacten e.d. de laatste 10 cm van katoendraad vervangen door modern draad, dat aan elkaar gedraaid en terug de buis in geschoven. De verkoper mocht toen achteraf de gehele elektrische renovatie betalen.

Spanning staat en stroom gaat!

die truc zie je wel vaker, meterkast open en daar zit moderne VD draad. na de eerste doos onder de vloer zit weer die oude stoffen draad. tegenwoordig kom je het niet meer zo vaak tegen, maar met een grondige renovatie is die kans er zeker nog wel. recent een kast vervangen, daar zat een stoffen aarde als hoofdaarde nog in, bijlange geen 6mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Vertint koper in katoen mag je al jaaaaren niet eens meer aansluiten.
En ik doe het ook niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
mel

Golden Member

Op 26 september 2020 18:54:35 schreef meander:
[...]

Hangt er vanaf hoe ze het vermeld hebben. Als ze zeggen dat de installatie vervangen is, heb je best kans. Een kennis van mij kocht ook zon huis. Installatie zou vervangen zijn. Wat bleek, ze hadden bij stopcontacten e.d. de laatste 10 cm van katoendraad vervangen door modern draad, dat aan elkaar gedraaid en terug de buis in geschoven. De verkoper mocht toen achteraf de gehele elektrische renovatie betalen.

Dan vinden ze het gek dat er brand ontstaat.. En in de krant komt dan te staan "kortsluiting"...
De meeste mensen denken: elektriciteit, dat doe ik wel even.... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Na veel puzzelen heb ik toch een plaatsje gevonden voor een klein groepenkastje elders. Ik wil dan de bestaande kast vervangen door een kwaliteitskast met daarin een hoofdschakelaar, krachtgroep voor de kookplaat, 2 stuks aardlek met ieder 4 groepen. Het 2e groepenkastje elders met een aardlek en 4groepen daarachter. Maar er moet dus een kabel komen tussen de eerste kast en de tweede, dat kan denk ik 3 x 4mm2.
Maar ik vraag me af of het toegestaan is deze af te takken na de hoofdschakelaar. Zit net eens te kijken in de Kenteq werken met NEN 1010, kan er niets over vinden.
Alexandre

mel

Golden Member

Als je een tweede kast gaat voeden, heet dat een onderverdeler, en dat mag , erger, dat MOET na de hoofdschakelaar, maar wel de afgaande kabel beveiligen met zekeringen. (Of een automaat).
En de onderverdeling moet een hoofdschakelaar hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Klopt, de kabel die de onderverdeler voed -moet- in de hoofd verdeler gezekerd zijn en -na- de hoofdschakelaar afgetakt.
Als het tegen zit kan je dus hoopjes problemen krijgen met je selectiviteit.
Ik doe die truc regelmatig, maar dan in installaties waar de hoofdzekering 80A of meer is.
Met 3x25 is het een heel gepruts.
Met 1x40 heb je iets meer hoofdruimte..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Of je laat de selectiviteit varen. Als je de groepen in dezelfde kast had gehad, was deze er ook niet geweest. In dat geval dimensioneer je en beveilig je de afgaande kabel op dezelfde waarde als de hoofdstop.

Qua veiligheid maakt het dan niet uit.

Spanning staat en stroom gaat!

als je dan uitgaat van 3x 25A voeding is afhankelijk van de meters kabel 5x4mm2 genoeg. beter neem je 5x6mm2, voor de toekomst als je zonnepanelen, autolader, warmtepomp hebt..

met 25A traag hoofdvoeding kun je niet veel meer als C20 voorbeveiligen voor de ovk, dan kun je 2,5 of 4 sowiso gebruiken. 2,5mm2 afhankelijk van de meters..

Vertint koper in katoen mag je al jaaaaren niet eens meer aansluiten.
En ik doe het ook niet.

kwam van de week ergens waar de porceleinen lichtschakelaars nog in gebruik waren, en nee t was geen museum..

[Bericht gewijzigd door testman op 29 september 2020 17:52:52 (25%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, zo ga ik het doen. Na de hoofdschakelaar naar de secundaire groepenkast. Deze hoeft slechts 1 fasig te zijn. Maar moet dus in de hoofdkast wel gezekerd worden met een eigen zekering(automaat), b.v. 25A. In de secundaire kast een aardlekschakelaar en daar achter de 4 groepen.
Ik denk dat ik een denkfout maak.
Alexandre

mel

Golden Member

Een aardlek is GEEN hoofdschakelaar...
Je hoeft alleen de eindgroepen te voorzien van een aardlekbeveiliging.
En een hoofdschakelaar bij de voedende kant, natuurlijk ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee, ik druk me chaotisch uit. De hoofdkast, 3 fase komen binnen. Dan de hoofdschakelaar. Na de hoofdschakelaar een 3 fase aardlekschakelaar, daarachter een 3 fase zekeringsautomaat en afgaand naar de kookplaat. Verder na de hoofdschakelaar 2 stuks 1 fase aardlekschakelaar en daarachter 4stuks 1 fase groepen. Ook na de hoofdschakelaar een afgaande leiding naar de secundaire kast waarin een aardlekschakelaar met 4 groepen er achter.
Zo zou ik het willen, maar is dit toegestaan?

Dat is prima, maar in de 2de kast moet je ook de binnenkomende kabel eerst door een hoofdschakelaar laten gaan. Dit is verplicht zodat je ter plekke veilig aan die kast kan werken. Na die hoofdschakelaar komt dan de aardlek met eindgroepen.

Je hebt dan vanaf de eerste kast: hoofdschakelaar, automaat, kabel, hoofdschakelaar 2e kast, aardlek, eindgroepen.

Spanning staat en stroom gaat!

Serieuze vraag (dit is niet mijn vak):
Is 2 hoofdschakelaars wel zo'n goed idee?

Het moet dan wel heel erg duidelijk zijn dat de "2e hoofdschakelaar" eigenlijk géén hoofdschakelaar is.

Voor werkzaamheden in de 2e kast zou ik dan de "echte" hoofdschakelaar uitzetten.
Ik realiseer me dat dat in woonhuizen misschien zo zou kunnen, maar in "grote" installaties niet meer.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Als je de eerste hoofdschakelaar uit zet heb je in het hele huis niks meer.
Je kunt ook de automaat voor de kabel naar de onderverdeling uitschakelen.
In beide gevallen is het nadeel dat je er bij de onderverdeelkast geen zicht meer op hebt, dus als een of andere onverlaat die weer aanzet ben je de sjaak.

Ik vraag me wel af waarom je in de onderverdeling de aardlekschakelaar niet als hoofdschakelaar mag gebruiken. Scheelt weer een schakel en is net zo veilig.

Sangre

Golden Member

En wat als je de 2e kast strak naast de eerste zou plaatsen en met die speciale koppelstukjes aan elkaar knoopt, mag je het dan als 1 kast beschouwen?

mel

Golden Member

Op 30 september 2020 15:47:14 schreef Sangre:
En wat als je de 2e kast strak naast de eerste zou plaatsen en met die speciale koppelstukjes aan elkaar knoopt, mag je het dan als 1 kast beschouwen?

Ja
@ Klaas. je kan die automaten ook op slot zetten, dan krijg je ze niet meer in.
Hetzelfde geldt voor zekeringen, daar zijn dummy,s voor.
Maar het is nu eenmaal zo, dat iedere onderverdeler een hoofdschakelaar dient te hebben.
En je zet pas aardleks in de eindgroepen...

[Bericht gewijzigd door mel op 30 september 2020 15:58:39 (37%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik ben er uit. Een tweede kast op afstand wordt toch gecompliceerd. In een twee rij Hager Vision kan ik kwijt:
3 x fase hoofdschakelaar
3 x fase alamat voor de kookplaat
10 x 1 fase licht groepen
3 x aardlek 1 fase voor bovengenoemde groepen
Ik heb dan een groep minder dan eerst gewenst, ik ga de close-in boiler en de vaatwasser met een Combiswitch op 1 groep zetten.

Al het gevaarlijke broddelwerk inmiddels verwijderd, alleen de buitenverlichting moet nog worden afgebroken.
Onder het dakoverstek hangen drie flood light stralers, aangesloten met schemerlampdraadjes.

Ik ben veel wijzer geworden door jullie inbreng waarvoor mijn dank.

aLEXandre