Netoverspanningsbeveiliging OBO V10C - afzekering

Ik ben van plan een OBO V10C overspanningsbeveiliging in mijn groepenkast aan te sluiten. Deze wil ik plaatsen na de hoofdschakelaar+25A B-automaat en voor de 3 aardlekschakelaars die mijn groepen beveiligen. Dus zo dicht mogelijk bij de inkomende spanning.

Voor specs zie link

Zie onderstaand plaatje, F1 is de 25A zekering na de hoofdschakelaar. Echter ik kan niet vinden hoe groot F2 dient te zijn.

Weet iemand waarom F2 nodig is? Bij falen van de beveiliging schakelt de 25A F1 reeds af.

Welke waarde moet F2 zijn en van welk type moet deze zijn?

https://i.ibb.co/N1fy7mt/aansluitvoorbeeld.jpg

waarom zou je 25A voor alleen deze overspanningbeveiliging zetten als je hoofdzekering ook 25A is? en idd is 1 zekering genoeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman ik ben niet van plan nog een keer 25a te zetten maar vraag me af welke waarde f2 moet zijn en waarom deze er moet zitten.

F 2 moet je weglaten... in thuis situatie met "lage" voorbeveiliging

die is alleen nodig als F1 een heel zware jongen is...

zorg wel dat je kabels naar en van dat ding voldoende dik zijn om de volle 25A makkelijk te kunnen hebben.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

@chefke fase en nul 6mm2 dus moet kunnen lijkt me! Aarde is 10mm2

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mvdk

Golden Member

Op 23 september 2020 21:10:41 schreef Sander Beckers:
(...)Deze wil ik plaatsen na de hoofdschakelaar+25A B-automaat en voor de 3 aardlekschakelaars die mijn groepen beveiligen.
(...)

Hoe goed is de aarding?
Als die F2 daar niet zit, en het overspanningsding doet een keer z'n werk en blijft daarna geleiden, is dan de waarde van je aardweerstand laag genoeg om de hoofdzekering F1 te laten trippen?
Met een beetje mazzel is de spanningspiek en daarmee de stroom groot genoeg om ook die F1 op te blazen, maar zekerheid is daar niet over.
Een collega had van die overspanningsdingetjes in z'n kast zitten. Ik kijk em aan, van joh, hoezo dan? Hij zegt: toch maar, want ik weet hoe het in mekaar zit. Die had tussen de overspanningafleider en aarde 10A mespatroontjes zitten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 september 2020 10:48:57 schreef mvdk:
[...]
Hoe goed is de aarding?

Goeie vraag hoe goed de aarding is... dat kan ik zelf niet meten. Het gedeelte wat ik ervan kan zien, ziet er goed uit tot aan de aardpen. Maar hoe diep die zit en de kwaliteit ervan kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Dus voor de zekerheid misschien toch nog maar een zekering toevoegen. Automaat (welke karakteristiek?) of smeltpatroon?

Het staat in de documentatie:

zolang F1 kleiner of gelijk is aan 125 A geen F2 toepassen.
als F1 groter wordt dan 125 A, dan pas een F2 toepassen van 125A.

tja, das ook logisch. anders kan de overspanningsbeveiliging zijn werk gewoon niet doen.. en bij een zwakke aarde ook niet. Als je daar al niet zeker van bent...

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 25 september 2020 14:02:49 (13%)

mvdk

Golden Member

Die F2: een smeltpatroon. Verder wat Toeternietoe zegt.

Edit: als er een spanningspiek binnenkomt, en die overspanningbeveiliging doet z'n werk, in wat voor toestand verkeert ie daarna?
Geleidend, of open, een isolator? Is daar iets over bekend?
Als dat ding blijft geleiden, zou immers kunnen, we weten het niet, dan blijft er stroom lopen totdat de hoofdzekering het begeeft. Tis daarom dat ik vraag: hoe goed is je aarde? Als die blijvende stroom niet groot genoeg is, kan het eeuwig duren, als die groot genoeg is, een minuutje ofzo, en met een heel goede aarde: onmiddellijk. Maar we weten het niet...

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 25 september 2020 14:09:11 (83%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 september 2020 14:00:36 schreef kris van damme:
Het staat in de documentatie:

zolang F1 kleiner of gelijk is aan 125 A geen F2 toepassen.
als F1 groter wordt dan 125 A, dan pas een F2 toepassen van 125A.

tja, das ook logisch. anders kan de overspanningsbeveiliging zijn werk gewoon niet doen.. en bij een zwakke aarde ook niet. Als je daar al niet zeker van bent...

Toch zul je (denk ik) niet willen dat je voorgaande beveiliging eruit gaat. Dat is in woonhuizen de beveiliging van je netbeheerder, onder de kWh meter.
Daarom kun je beter selectief blijven.

Een 16A functioneert ook.
We zaak om in de gaten te houden is dat na elke flinke onweersbui te kontroleren of je beveiligingen (zekering EN overspanningsbeveiliging) nog goed zijn.

Op de overspanninsbeveiliging zit een verklikkertje oid die aangeeft dat deze NIET meer functioneert. Bij een geringe overspanning zal de overspanninsbeveiliging gewoon zijn werk doen. Bij een zware inslag kan (en mag) deze defect raken, en moet dan vervangen worden.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 25 september 2020 14:09:23 (14%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 september 2020 14:06:16 schreef Toeternietoe:
[...]
Toch zul je (denk ik) niet willen dat je voorgaande beveiliging eruit gaat. Dat is in woonhuizen de beveiliging van je netbeheerder, onder de kWh meter.

neeje. F1 is de 25 A zekering na de meter schrijft TS in zijn openingspost....

Overigens, je mag toch niet zomaar gaan knutselen voor die zekering?

mvdk

Golden Member

Dis hoekom ik vraag: wat is de waarde van de aardweerstand? Zit het op de Zeeuwse manier? (alle electrodes aan elkaar via de mantels van de distributiekabels) Dan piept je hoofdzekering er wel uit, als die piekspanningsbeveiliging in geleiding blijft. Als dat ding in geleiding blijft, en je hebt een pak em beet 30ohm aardcircuitweerstand, dan loopt er ten eeuwige dage een stroompje van 7Amp. Daar gaat zelfs die door mij voorgestelde 10A niet van door. Aandachtspuntje dus.
Ook een aandachtspuntje voor belgische forumleden, let op met dit soort dingen.
Het is daarom dat ik al eerder vroeg, in wat voor toestand komt dat ding als ie aangesproken heeft? Is het dan gegarandeerd een isolator geworden? Of is er ook iets anders mogelijk?

Edit: wat ik me dan ook weer afvraag, als TS Belgische voorschriften zou moeten volgen, waar zou het ding dat komen zitten?
Ik hoop dat ik antwoord krijg van iemand....

En al de tijd er van uitgaand dat de hoofdzekering of automaat niet uitpiept bij spanningspieken...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 september 2020 16:45:52 schreef mvdk:
Dis hoekom ik vraag: wat is de waarde van de aardweerstand? Zit het op de Zeeuwse manier? (alle electrodes aan elkaar via de mantels van de distributiekabels) Dan piept je hoofdzekering er wel uit, als die piekspanningsbeveiliging in geleiding blijft. Als dat ding in geleiding blijft, en je hebt een pak em beet 30ohm aardcircuitweerstand, dan loopt er ten eeuwige dage een stroompje van 7Amp. Daar gaat zelfs die door mij voorgestelde 10A niet van door. Aandachtspuntje dus.
Ook een aandachtspuntje voor belgische forumleden, let op met dit soort dingen.
Het is daarom dat ik al eerder vroeg, in wat voor toestand komt dat ding als ie aangesproken heeft? Is het dan gegarandeerd een isolator geworden? Of is er ook iets anders mogelijk?

De overspanningsbeveiliging werkt tussen fase en aarde maar ook tussen nul en aarde.
Bij een flink hoge overspanning zal een deel van de overspanningsstroom wegvloeien van fase naar nul.
Het heeft (inderdaad) met de aardverspreidingsweerstand te maken.
De overspanningsbeveiliging is tussen Nul en Aarde bijvoorbeeld 25 Volt. Als de spanning tengevolge van een inslag op de aarde (door de afleiderstroom van fase naar aarde) hoger wordt dan 25 volt, dan gaat de afleiderstroom van fase naar nul.
De afleider kan en mag ook in TT stelsels gebruikt worden. Daar is de impedantie tussen fase en nul veel lager dat tussen fase en aarde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 september 2020 16:45:52 schreef mvdk:
Dis hoekom ik vraag: wat is de waarde van de aardweerstand? Zit het op de Zeeuwse manier? (alle electrodes aan elkaar via de mantels van de distributiekabels) Dan piept je hoofdzekering er wel uit, als die piekspanningsbeveiliging in geleiding blijft. Als dat ding in geleiding blijft, en je hebt een pak em beet 30ohm aardcircuitweerstand, dan loopt er ten eeuwige dage een stroompje van 7Amp. Daar gaat zelfs die door mij voorgestelde 10A niet van door. Aandachtspuntje dus.

En al de tijd er van uitgaand dat de hoofdzekering of automaat niet uitpiept bij spanningspieken...

de aarde moet het niet alleen doen. deel gaat ook naar de N...

Op 25 september 2020 16:45:52 schreef mvdk:

Edit: wat ik me dan ook weer afvraag, als TS Belgische voorschriften zou moeten volgen, waar zou het ding dat komen zitten?
Ik hoop dat ik antwoord krijg van iemand....

Mij lijkt het verstandigst het in beide gevallen na je bereikbare hoofdschakelaar/zekering te monteren.

Ik zit ook met een vraag aan TS..welke overspanning wil hij afvangen? Stootimpulsen, bliksem,..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Edit: wat ik me dan ook weer afvraag, waar zou het ding dat komen zitten?

Dat ding moet zo dicht mogelijk bij het punt komen waar je de overspanning verwacht.

In een woonhuis zijn er 2 mogelijkheden:
A: De inslag komt van buiten, via de voedingskabel van je elektra:
Dan plaats je dat ding in je meterkast, zo dicht mogelijk bij de binnenkomende kabel. Dat is in je normale meterkast. Daaronder is het (KWh meter en huisaansluitkast) allemaal van de netbeheerder en daar mag je niet aankomen.
B: De inslag komt via de inslag in bv een kontaktdoos op zolder binnen.
Dan maak je je helemaal geen zorgen meer over de toestand van je E installatie en aangesloten apparatuur.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)