Aardlekautomaat spreekt andere aardlekschakelaars aan

Situatie:

Tuinverlichting zit achter een aardlekautomaat en wordt geschakeld middels tijdklok en schemerschakelaar. Niets aparts

Echter, op willekeurige momenten laat springt de aardlekautomaat uit en spreekt ook enkele andere aardlekschakelaars aan in de groepenkast waardoor alsnog het halve huis zonder spanning zit.

Iemand die dit kan verklaren? Als er meer info nodig is hoor ik het graag.
Aarde is trouwens meegeleverd en aardlekschakelaars zijn niet oud.

Jinny

Golden Member

Goedkope LED?
Harmonischen op de nulleider dus..

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 23 september 2020 21:38:26 (58%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Blijft lastig met zo weinig informatie.

Ik kan je aanraden in el’ geval een isolatiemeting te doen op de tuinverlichting.
Daar zal vast wel wat vocht ergens in zitten.

Dat er meerdere aardlekken uitgaan kan verschillende oorzaken hebben.
Foutief bedraad is een mogelijkheid.
Dat nul aan aarde ligt kan ook nog.
Ook dat laatste is met een isolatieweertsandsmeting te vinden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

@ groepen door elkaar lopen? Fase aan groep 1 en Nul aan groep 2 dan kunnen ze er beide uit gaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als de aardlekautomaat eruit gaat zal er stroom gaan lopen imho een fase aarde sluiting. de aarding wordt opgetild daardoor en laat daarom de andere aardlekken trippen. dit komt vaker voor, vaak als er een redelijke stroom gaat lopen naar aarde. vaak omdat de aarde niet al te best is.

wrs zit er ergens een armatuur met water vol of er is bedrading rot van de tuinverlichting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goedkope LED?
Nee, hele huis is onlangs voorzien van Delta Light verlichting, zowel binnen als buiten.

Sluiting in de tuinverlichting?
Ja, een deel hebben we bestaande grondkabels gebruikt ivm straatwerk en daar zit inderdaad sluiting in. Nu werkt de rest wel.

Groepen door elkaar?
Nee, dat hebben we uitgesloten.

Zonder het deel tuin verlichting dat nu is losgekoppeld zijn er geen problemen. in het "goede" deel zit 0,0 sluiting.

Alle buitenarmaturen zijn nieuw en is geen vocht in te bekennen.

Aarde zou goed moeten zijn gezien die is meegeleverd.

delta light zijn goede armaturen, heb er ook zat van gehangen. men is tegenwoordig zot op die ali meuk, dat is wel zon tinnef rommel.

als je maar geen lightronics/hogro verlichting in de bestelling hebt, dat bedrijf is 2 dagen terug afgebrand..

heb je 0,0 sluiting tussen aarde/fase of aarde/nul of hangt alles aanelkaar?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

0,0 sluiting in het goede deel. sluiting in het slechte deel, dat nu tijdelijk los licht.

Maar de vraag is eigenlijk. Waarom een aardlekautomaat ( met daar achter tuin verlichting ) andere aardlekschakelaars aanspreekt als er ergens vocht in het deel achter de aardlekautomaat zit.

Zou je eens een foto kunnen plaatsen van de binnenkant van de groepenkast? Slechte aarding zou geen invloed mogen hebben aangezien een aardlekschakelaar puur kijkt of er geen verschil is tussen de heen en teruggaande stroom, als er verschil is dan lekt er dus ergens stroom naar de aarde.

Ik kan wel een foto maken, maar met 37 groepen ( villa ) en nog wat sturingen zit er zoveel draad dat je eigenlijk toch niets ziet.

Dan zou ik toch nog eens goed controleren of de aardlekautomaat niet per ongeluk achter de aardlekschakelaar zit aangesloten, dat zou het uitvallen van de aardlekschakelaar verklaren. Een foutje is snel gemaakt in zo'n volle kast...

Is de kabel waar sluiting in zit volledig afgekoppeld of alleen de fase en of schakeldraad?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

slechte aarding kan er wel degelijk mee te maken hebben, immers gaat er stroom lopen vanuit je fase naar de aarde, slechte aarde word opgetild, filters in apparaten krijgen ineens een spanningsverschil tussen aarde en fase welke kleiner wordt, lekstromen dus ook.

kwestie van testen, gaan de andere aardlekken ook eruit met een dikke kortsluiting of alleen met aarde/fase sluiting?

als je een alamat achter een aardlek zet gaat het niet meteen fout, pas met een aardstoring gaan beiden eruit, tenminste als alle draden erdoor gaan, als je alleen de nul pakt vanachter de aardlek gaat het wel meteen al fout.

aardstoringen die maar af en toe optreden zijn vaak aarde/nul storingen. pas bij grote lasten op die groep gaat de aardlek eruit, omdat je dan pas afdoende spanningsverschil tussen aarde en nul opbouwt om de aardlek te laten trippen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer