Raar fenomeen Storende TV gooit internet plat.

hobby luke

Honourable Member

Vandaag het volgende gelezen, heb het maar onder de rubriek "Video en TV" geplaatst.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/23/dorp-anderhalf-jaar-zonder-int…

mel

Golden Member

Zo raar vind ik het niet, zeker niet als het draadloos internet is..
Je zou ze de kost moeten geven , hoeveel ondeugdelijke apparaten er zijn... Als de mensen er geen last van hebben, wil nog niet zeggen dat de apparaten goed zijn. Veel mensen hebben nog nooit van RFI gehoord....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Doet me denken aan een artikeltje in Radio Elektronica, april 1957:

Nee, géén aprilgrap!

Het schijnt iets met het Barkhaussn-Kurtz effect te maken te hebben.

Foto's van Joe Sousa op aanvraag

RadioMuseum.org :

GlÌhlampe als UKW-störsender-2.doc

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Geloof er niks van. Ze gingen op zoek naar een stoorzender, en zien dat ouwe TV'tje. Ondertussen ontdekken hun ingenieurs de ware reden. Maar dat kun je nooit toegeven natuurlijk. En zeg maar eens als buitenstaander hoe het wel zit.
Ik troll een beetje. Maar ik heb 45 jaar bij een energiebedrijf gewerkt, en als weer eens een keer het licht uitging, las ik naderhand in de krant een heel ander verhaal dan wat er werkelijk was gebeurt.
Ik heb die voorlichter van ons toen eens na z'n pensioen gezegd: ik heb je nooit op een leugen kunnen betrappen. Hij gaf ook alleen maar door hoe hij het van de techneuten moest vertellen. De man keek gepijnigd.

dat verhaal van de oude tv, daar heb ik gister ook mn vraagtekens bijgezet ja. internet in een heel dorp wat eruit lag door een tv. men had eerst al kabels vervangen ed, als ze daar mee beginnen terwijl een storing steevast om 7 uur begint acht ik kabels als bronreden vrij klein.

@mvdk, sinds de uitrol van die nieuwe meters kom ik overigens het eea tegen aan braswerk van die metervervangers. pas een storing bij een klant die een verzwaring had gekregen, tegen de 400V op zn wcd's. bleek men de nul los in de meter te hebben gestoken, helemaal niet aangedraaid. uiteraard veel apparatuur kapot daar. 3 dagen later bij een kastvervanging elders, kom ik een aftakblok onder de meter tegen ( voor het TF boiler relais, door metervervanger aangelegd ) waar de voedende fase tussen het aftakblok en het plastic huis was gestoken. en zo al veel meer sinds de meters vervangen worden de afgelopen jaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het ging kennelijk om een 16" Bush. CRT of LCD wordt er niet bijvermeld, maar die dingen komen bij Vestel vandaan. Een failure mode voor sommige Vestels schijnt te zijn dat de primaire elco onderbroken raakt, waarbij het toestel redelijk goed doorspeelt maar een gigantische zooi rommel op het net zet.

Verder schijnt DSL in sommige landelijke delen van het VK behoorlijk marginaal te zijn. Geen idee wat voor uplink ze daarvoor gebruiken en of die ook over bovengrondse palen loopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

@testman.
Geloof een jaar of twee geleden hier gepost: een alert aan meterwisselaars bij Stedin om beducht te zijn op loswerkende klemmen bij bepaalde meters.
Instruktie luid ongeveer dat je moet proberen het klemmendeksel te monteren, en het daarna weer even losnemen. Aan de draden trekken en draaien, zodanig wegbuigen dat het deksel zonder de draden te raken gemonteerd kan worden.
Er zijn dus problemen met bepaalde kooiklemmen. En ze weten het.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Veel vertrouwen in het verhaal heb ik ook niet.
Natuurlijk kan een oude TV (of radio) storen.
Wie kent de Mexicaanse hond nog?

Maar om daar een heel dorp mee plat te leggen dat internet heeft via kabels!.
Wat voor een kabels zijn dat dan, dat kunnen toch alleen maar coax-kabels zijn?
Dat je WIFI er uit ligt of een stuk van 4G dat wil ik nog geloven, maar dan nog in een beperkt gebied.

Of het is een heel klein dorpje....

Ik heb wel zelf eens meegemaakt dat een HUBA luchtdrukschakelaar bij het uitschakelen een TV signaal helemaal stoorde. Dat was nog met de signalen door de lucht met een antenne. Alleen de TV die er vlak bij stond had er last van, en het duurde maar een seconde. Heeft ook lang geduurd voor dat men de boosdoener vond. Met een ander merk luchtdrukschakelaar was het probleem opgelost

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 24 september 2020 11:35:50 (31%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Thevel

Golden Member

Op 24 september 2020 10:16:34 schreef Tidak Ada:
Doet me denken aan een artikeltje in Radio Elektronica, april 1957:

En dat doet me denken aan wat een collega (zendamateur) jaren geleden meemaakte.
Hij hoorde op zijn scanner pratende mensen uit een gezin, alles was heel goed te verstaan. Dagen later was de "zender" nog steeds in de lucht.
Met een portable scanner is hij door zijn wijk gaan lopen en ongeveer 100m van zijn woning zag hij een vrouw voor het keukenraam welke met de afwas bezig was, het geluid was duidelijk te horen op zijn scanner.
Hij belde aan (en hoorde de deurbel ook op zijn scanner), de vrouw schrok natuurlijk enorm en dacht dat er een geheime zender verstopt was in de woning.
De "zender" was snel gevonden, het bleek het elektronisch kattenluik te zijn! (zo eentje die communiceert met een automatische voerbak)
De oorzaak was een rottig schakelcontact, het luik was het membraan....
Mijn collega heeft het gerepareerd en het was weer stil in de ether. :)

en zo al veel meer sinds de meters vervangen worden de afgelopen jaren..

Dezelfde mensen die wasmachines en koelkasten afleveren en aansluiten zijn ook degenen die je gas en elektra meter komen wisselen, en je glazig aankijken als je het over NEN1010 begint... Iets met pay peanuts get monkeys enzo.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Ik begrijp uit een ander nieuwsartikel dat het alleen om het internet van (een aantal) buren zou zijn gegaan. Dat is al een stuk logischer dan van een heel dorp. Hoewel sommige dorpen alleen uit een kleine verzameling buren bestaan.

Zie https://www.dailymail.co.uk/news/article-8763223/Couple-TV-knocked-ent…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vierhonderd inwoners.. in veel plaatsen is dat één straat. :)

Intussen wel een interessante storing: hij is én 1) continu, én 2) begint steeds om 7 uur 's ochtends. ...!? 8)7

Áls er werkelijk een storing was, dan was die maar voor een paar huizen, en ook steeds maar heel kort. Dus bijvoorbeeld gedurende een minuut ofzo na het inschakelen van de stoorder om 7 uur.
Dat zou ook verklaren waarom de storing zo lastig te vinden was: je bent altijd te laat, en alles werkt weer - dan valt er niets te zoeken.
Dat zijn van die storingen waarvan je juist zou wíllen dat ze continu waren, want dan vond je ze wel.

Dat artikeltje in RE vond ik toen ik het voor het eerst las al erg grappig, en het is hier in CO ook al meermalen aangehaald.
(op de foto mijn nieuwe radiootje als presse-papier)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik had me ook al verbaast over het bericht.

Nog even een voor de hand liggende opmerking die ik wel vaker gebruik.
In geval van storing van het ene apparaat op de andere, het ene apparaat zou geen stoor signaal mogen uitzenden maar het verstoorde apparaat zou er niet gevoelig voor mogen zijn.
Dit gaat natuurlijk niet op voor communicatie via de ether maar daar gaat het hier ook niet over (?) Het gaat hier om gevoelige DSL signalen (?), dat verklaart een boel dan.

Op 24 september 2020 12:01:32 schreef Thevel:
[...]
En dat doet me denken aan wat een collega (zendamateur) jaren geleden meemaakte.
Hij hoorde op zijn scanner pratende mensen uit een gezin, alles was heel goed te verstaan. Dagen later was de "zender" nog steeds in de lucht.
Met een portable scanner is hij door zijn wijk gaan lopen en ongeveer 100m van zijn woning zag hij een vrouw voor het keukenraam welke met de afwas bezig was, het geluid was duidelijk te horen op zijn scanner.
Hij belde aan (en hoorde de deurbel ook op zijn scanner), de vrouw schrok natuurlijk enorm en dacht dat er een geheime zender verstopt was in de woning.
De "zender" was snel gevonden, het bleek het elektronisch kattenluik te zijn! (zo eentje die communiceert met een automatische voerbak)
De oorzaak was een rottig schakelcontact, het luik was het membraan....
Mijn collega heeft het gerepareerd en het was weer stil in de ether. :)

Dit vind ik toch ook een opmerkelijk verhaal, zo eentje mocht ik het op café horen tussen pot en pint ik het ook niet zou geloven... (niet slecht bedoeld).

Tidak Ada

Golden Member

Ha FET,

Klopt, maar het fenomeen blijft een leuk, maar ook zeer interessant, met name met wat Joe Sousa (Lector MIT) er aan heeft gemeten.

Vooral ook leuk, dat je het artikel zo snel hebt kunnen vinden :)

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Blue Sky

Cableguy

Ik heb het wel meegemaakt dat er "ingress" op het kabelnet ontstond door defecte apparatuur bij mensen thuis. Dan is de ruisvloer zo hoog dat de up- en/of downstream signalen er maar nauwelijks of helemaal niet bovenuit komen en die liggen in de regel al 10 dB lager dan de analoge signalen met als gevolg dat de modems offline gaan. Meestal gebeurt dat in een groep waar een aantal eindversterkers achter hangen en dan is 400 woningen wel erg veel maar het is mogelijk.

Waar rook is, is stroom

Zelf wel eens een TV aangezet in onze kringloopwinkel tezamen op een CAI distributie, alles stoorde. TV uit: probleem over. Was wel in CRT tijdperk, en kon me herinneren dat het een Blaupunkt FM chassis was.

Op 24 september 2020 11:27:55 schreef mvdk:
@testman.
Geloof een jaar of twee geleden hier gepost: een alert aan meterwisselaars bij Stedin om beducht te zijn op loswerkende klemmen bij bepaalde meters.
Instruktie luid ongeveer dat je moet proberen het klemmendeksel te monteren, en het daarna weer even losnemen. Aan de draden trekken en draaien, zodanig wegbuigen dat het deksel zonder de draden te raken gemonteerd kan worden.
Er zijn dus problemen met bepaalde kooiklemmen. En ze weten het.

dat is hier niet aan de orde, de deksels zijn een stuk ruimer als bij de oude ferraris meters. waar de nul loszat, die waren geheel niet aangedraaid geweest.

I

k heb wel zelf eens meegemaakt dat een HUBA luchtdrukschakelaar bij het uitschakelen een TV signaal helemaal stoorde. Dat was nog met de signalen door de lucht met een antenne. Alleen de TV die er vlak bij stond had er last van, en het duurde maar een seconde. Heeft ook lang geduurd voor dat men de boosdoener vond. Met een ander merk luchtdrukschakelaar was het probleem opgelost

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 24 september 2020 11:35:50 (31%)]

die ken ik ook 1, oude hygrostaat welke ziggo HD tv steeds een halve minuut weg liet vallen. bleek dat men vanuit de tv stekker een los draadje naar de tuner had gespannen welke dat stoorsignaal dus oppikte..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 september 2020 19:11:42 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 september 2020 15:12:14 schreef Robbe de Smet:
[...]

Dit vind ik toch ook een opmerkelijk verhaal, zo eentje mocht ik het op café horen tussen pot en pint ik het ook niet zou geloven... (niet slecht bedoeld).

Wat is me afvraag is hoe je moduleert als er géén microfoon aan te pas komt ?

Thevel

Golden Member

Op 24 september 2020 22:05:05 schreef Herman - Belgie:
[...]

Wat is me afvraag is hoe je moduleert als er géén microfoon aan te pas komt ?

Zoals ik al eerder schreef fungeerde het luikje als een groot membraan, samen met een of ander rot contact was er een microfonisch effect.
Het verhaal is geen kroegpraatje, mijn collega is een serieuze zendamateur en verzint zoiets niet. (ik ken hem pas een jaartje of 35 :) )

Hier kwamen mensen die van al die lastig verklaarbare verschijnselen iets bruikbaars gemaakt hebben:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Thing_(listening_device)

https://cryptomuseum.com/covert/bugs/thing/index.htm

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 25 september 2020 00:23:03 (20%)

Hubie

Special Member

Edit\ Bij de referenties onder aan de pagina vond ik wat technische gegevens van de proeven,frequenties,zenders en antenne's etc. :

https://www.cryptomuseum.com/covert/cases/nl/files/Gerhard_Prins_lette…

Ook geven die documenten het politieke klimaat aan in de koude oorlog .
Uitgewezen diplomaten die eigenlijk gewoon spionnen zijn, afluisterapp. plaatsen etc.Het mooiste verhaal staat in het boek 'Spycatcher'van Peter Wright.Een telefoon installeren op de cryptokamer van een ambassade naast de Hagelin,de telefoon luisterde dan het geklik van de instellingen van de rotors af.Subliem!!
Dit verhaal lijkt mij een verhaal waar nog een mooie spannende film van gemaakt zou kunnen worden.
De techniek mag dan met sprongen vooruit gegaan zijn maar zulke af luisterpraktijken gebeuren nu ook: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4450261/bijleveld-cy…

Om ff back on topic te komen,het gehucht Aberhosan met 400 inwoners is 1 straat dus ik geloof niet dat het een broodje aap is.
Ook de Guardian en de BBC maken melding van deze storing,ik mag aannemen dat zoiets 3 x gecheckt wordt voordat ze dat in het nieuws gooien?
Van de RCD (AT Telecom) zijn ook verhalen bekend van een wekkerradio, aquariumverlichting ,voedingen etc. die een hele straat platgooiden met een storing op TV,en ja,ook TV's die aan een coax hingen dus met internet via kabel of WiFi lijkt mij dat goed mogelijk. In dit geval was het dus andersom de TV was de storingsbron.