lichtbalk draadloos regelen (hue / bleutooth / wifi)

joopv

Golden Member

Ik heb een aantal 2dehands lichtbalken met 96 (6s x 16p) led's, die worden gevoed uit een meanwell 2,5a voeding in CC mode.
Dat is dus 2500/16 = 155mA per LED, een stevige bak licht.

Die balken werden oorspronkelijk geregeld met een "dali" optie die de LED's PWM't. Maar de meanwell voeding heeft een 1-10V control ingang.

Ik zou graag die lichtbalken in m'n Hue netwerk willen opnemen, of als dat te duur is, een ander rf bediend systeem willen gebruiken om de lamp te regelen en te schakelen.

Kan maar 1 product vinden wat aan de ene kant Zigbee 3.0 / ZLL praat en aan de andere kant 1-10V uitgeeft. AHLC610-ZLL, een doosje wat ca 25-35 euro kost. Dat is een beetje te veel per lichtbalk

Welke opties heb ik nog meer? Een hue lamp slopen voor het binnenwerk? Is dat een optie?

- die 1-10V ingang van de meanwell vergeten en een PWM printje wat via een eigen systeem op afstand bedienbaar is serie in de lamp opnemen (extra verlies)

Nog andere opties? Ik hoor regelmatig de kreet kaku vallen, heb ik daar wat aan? Zelf nog geen ervaring mee.

Kaku is naar mijn idee meer basic RF aan/uit schakelen met schemersensor en (inbouw)doosjes. Ik weet dat ze ook tcp/ip en zigbee doen maar geen idee hoe geïntegreerd dat allemaal is.

Ik doe Hue en Ikea nu via Google Home, dat werkt prima, via die route kan je zelfbouw doen. Google eens ‘ESP Google Home’

Esp en Hue kan ook denk ik maar hoe?

joopv

Golden Member

Ik zoek eigenlijk iets kant en klaars vanwege tijdgebrek.
Op banggood en ali zijn veel led-pwm modules met een afstandsbediening op 433mhz te koop voor 5 - 10 euro maar die doen niks aan pairing of adressering en kun je dus maar voor 1 lamp in je huis gebruiken.