Groepenkast serverruimte aarden

Beste forumleden,

Bij een klant wil ik voor de aanstaande stopweek, waarbij twee grote verdelers worden vervangen, de installatie voor de serverruimte aanpassen/verbeteren.
Op dit moment is de serverruimte gevoed door twee groepen van trafo 2 vanwaar de verdeler wordt vervangen. De ene groep voed een UPS waar weer een groepenkast met servers achter hangt, met cruciale bedrijfsprocessen. De andere groep voed een groepenkast waar minder cruciale servers achter zitten, deze heeft dan wel weer een overspanningsbeveiliging.

Om de servers door te laten draaien in de stopweek wil de klant de voeding van de UPS groepenkast om kunnen schakelen van trafo 2 naar trafo 5, normaal bedrijf op t2. De minder cruciale groepenkast moet alleen op trafo 5 gaan draaien. De nieuwe voeding komt van een nieuwe halyesterkast die op een vrij veld van t5 zit aangesloten. Dit is een 5G6mm² YmvK en ik heb een 35mm² aarde meegetrokken vanaf trafo 5 welke aan de aardrail in de serverruimte zit. De verdelers, UPS en serverkasten zijn met de aardrail (vereffeningsrail) verbonden.

Nu blijkt echter dat in de verdelers de veiligheidsaarde van de voedende leiding niet is aangesloten. Volgens mij is dit vroeger gedaan toen ze dachten dat er nog een schone en een vieze aarde was. Maar volgens mij moet ik gewoon alles aansluiten en zoveel mogelijk aan elkaar knopen, alleen blijf ik het een lastig onderwerp vinden.

Nu mijn vraag: hoe kan ik deze installatie het beste aarden/vereffenen?

mel

Golden Member

De voedende aarde moet natuurlijk ALTIJD worden aangesloten.
Een "schone" aarde heeft volgens mij alleen zin bij bepaalde regelprocessen..
Zeker niet bij een UPS of een server..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je moet beginnen in de trafocel. Daar kijken waar die beschermingsleiding op zit aangesloten. Die moet op de één of andere manier aan de sterpuntvlag op de trafo zitten.
Heb in het verleden al eens plaatjes gepost hoe trafo's kunnen zijn aangesloten. Het aardsysteem in de cel moet aan het sterpunt én aan minstens twee aardpennen. Het laten slaan van een "eigen" aardelectrode kan achterwege worden gelaten als de trafo in de onmiddellijke nabijheid, "aan de andere kant van de muur staat", én cel en trafo eigendom is.
Als dat correct zit, ga je verder werken.

Als er zeer gehecht word aan TT aarding, moet onderzocht worden of igv distributiegroepen de aardcircuitweerstand laag genoeg is.

Heb je het bij Trafos over middenspanningstrafo’s dus van 10 kv naar 230/400 Volt.
Als dat zo is “krijg” je van je netbeheerder een aarde, je hebt een zogenaamd TN stelsel.
Deze aarde moet je gebruiken als veiligheidsaarding voor je e installatie.
Er kan natuurlijk een eigen aarding geslagen zijn, zodat je een TT stelsel hebt.
Dan zou ik eerst maar eens nagaan of deze aarding (nog) voldoet, oftewel voldoende laag is.

Het kan zijn dat je netbeheerder aanvullende eisen stelt bij aanbieden van een aarde.

Een schone aarde is weer een heel ander verhaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@mel Dat ga ik zeker doen.

@mvdk Ik heb je plaatjes gevonden, dat zal ik moeten nakijken.
Of de er aardpennen zijn geslagen bij de trafo weet ik zo niet. Trafo 2 staat los van de hoofdverdeler, daar zit iets van 20m tussen. Trafo 5 in geïntegreerd in de hoofdverdeler middels een Eaton M2L kast. De cellen en trafo's zijn eigendom.

Kijk en huiver naar het ongelooflijke prutswerk in de groepenkast voor de "minder belangrijke" servers. Aangezien er Merlin Gerin in zit en een oude voedingskabel zit het al een tijdje zo...

Losse aarde mag zo niet (foto 1). Ook die moet aan het uitende afgeisoleerd worden. Tenminste als deze aan de andere kant aangesloten os. Zoniet, dan moet deze weggeknipt worden.
Foto 2, dat aardblokje met die soepele draad, snik snik
Foto 3, Dat lijkt niet zo erg, maar ik vermoed dat de draad te dun is. Fraai is anders. Voor een serieuze installatie verwacht je toch wel een serieuze bedrading.
Foto 4, Twee draden onder 1 klem kan vaak, maar 3 is uit den boze.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik kan me de reden wel bedenken dat men de voedende aarde niet heeft aangesloten, als de veel dikkere aarde bepalend is ga je ze niet parallel zetten, dat zorgt voor aardlussen. wat je wel doet is de aarde aansluiten op de voedende kant, en de afgaande kant sluit je dan niet aan. ik kom dat wel vaker tegen, 5 aderige kabel welke de aarde niet gebruikt omdat die van een dikkere losse kabel komt.

de vd parallel onder de hoofdschakelaar is prutswerk. de VD op de voedende kant van de automaten is iig veel te dun, maar is wel met een oogje onder de automaten gezet, dat is wel goed..

ik zou op de omschakelkast duidelijk zetten dat je van 2 trafo's voeding hebt. anders kan men eens de fout maken om veld 2 en veld 7 af te zetten op trafo 2 terwijl de voeding op trafo 5 nog aanwezig is.

[Bericht gewijzigd door testman op 24 september 2020 19:36:34 (15%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dat kastje is een drama, voedende kabel is een 5G2,5 en intern is het ook 2,5mm². Dat wordt straks 6mm² als ik daar tijd voor krijg, misschien mag ik het hele kastje wel vervangen.

Op 24 september 2020 19:31:25 schreef testman:
ik kan me de reden wel bedenken dat men de voedende aarde niet heeft aangesloten, als de veel dikkere aarde bepalend is ga je ze niet parallel zetten, dat zorgt voor aardlussen.

Maar als je die 25mm² dan weer via een aardblokje en een 2,5mm² VD draadje naar de aardrail frutselt ben je er weinig mee opgeschoten lijkt me.

Dit heb ik al wel gedaan bij die nieuwe halyester kast, zal ik morgen eens een foto van sturen.

Ik heb een keer een soort cursusavond gehad over EMC en die beste man zei toen dat we het idee van geen aardlussen maken moesten loslaten. Dit omdat open eindes altijd capacitief gekoppeld zijn met elkaar, via bv een data kabel krijg je alsnog een grote lus, waar dan stromen en hoogfrequente signalen door gaan lopen. Wat dan zorgt voor storingen en andere narigheden. Volgens hem moest je zoveel mogelijk vermazen, aardingssystemen aan elkaar knopen, ook gebouwconstructies niet vergeten, om kortsluitlussen en een zo laag mogelijke impedantie te krijgen.
Toch blijft het een lastig onderwerp en dat bleek die avond ook wel, de wat oudere monteurs hadden grote moeite met dit concept.

Op 24 september 2020 19:31:25 schreef testman:
ik zou op de omschakelkast duidelijk zetten dat je van 2 trafo's voeding hebt. anders kan men eens de fout maken om veld 2 en veld 7 af te zetten op trafo 2 terwijl de voeding op trafo 5 nog aanwezig is.

De resopal plaatjes zijn al besteld ;)

mel

Golden Member

Op 24 september 2020 14:49:17 schreef Schuurprutser:
Kijk en huiver naar het ongelooflijke prutswerk in de groepenkast voor de "minder belangrijke" servers. Aangezien er Merlin Gerin in zit en een oude voedingskabel zit het al een tijdje zo...

Vreselijk... Welke aspirant hulpmonteur zou dit gemaakt hebben... ik zou ze gelijk de deur uit trappen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 september 2020 21:35:02 schreef Schuurprutser:

Ik heb een keer een soort cursusavond gehad over EMC en die beste man zei toen dat we het idee van geen aardlussen maken moesten loslaten. Dit omdat open eindes altijd capacitief gekoppeld zijn met elkaar, via bv een data kabel krijg je alsnog een grote lus, waar dan stromen en hoogfrequente signalen door gaan lopen. Wat dan zorgt voor storingen en andere narigheden. Volgens hem moest je zoveel mogelijk vermazen, aardingssystemen aan elkaar knopen, ook gebouwconstructies niet vergeten, om kortsluitlussen en een zo laag mogelijke impedantie te krijgen.
Toch blijft het een lastig onderwerp en dat bleek die avond ook wel, de wat oudere monteurs hadden grote moeite met dit concept.

[...]

De resopal plaatjes zijn al besteld ;)

die cursus ken ik ook, de nul dikker uitvoeren ivm de groter wordende harmonischen was ook een puntje. zeker in datacenters en serverruimten was het vermazen van de aarde belangrijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer