tld buizen met elektronisch voorschakelapparaat gaan uit direct na aanzetten


Wij hebben hier ook nog een paar van deze in dienst, worden dagelijks gebruikt. Eigenlijk geen problemen mee, zowel de buis als de EVSA zitten er al bijna 8 jaar in.

Heb toen de lichtbak opnieuw moeten bekabelen, want de draden waren of te kort of pasten niet voor een EVSA, daarvoor was het nog een oude ballast.
In garage ook opnieuw bekabelt daar zitten 2 buizen in van 58W. Ook die doet het nog altijd prima. Hen me netjes aan de schema gehouden met zo kort mogelijke kabels.

Dat wervelen doen ze allemaal als het koud is, na een paar minuten verdwijnt dat helemaal en is de buis ook feller. In de warme zomer zag je geen wervelen.De lichtopbrengst is onmiddellijk na inschakelen nog niet optimaal. Gedurende de eerste paar minuten neemt de hoeveelheid licht nog sterk toe.

Zelfs nog een paar in voorraad.

Heb toen ook gekozen voor warme start omdat dat eigenlijk beter is voor de buizen, de elektroden slijten zo minder snel.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 28 september 2020 17:12:52 (16%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@CrossFireX: het wervelen waar ik mee te maken had hield erg lang aan, het was niet een kwestie van minuten, maar eerder van een uur.

Dus hoe dat zit is me nog niet duidelijk, het is hier gewoon ca. 20 graden, dus niet koud. En het feit dat het omwisselen van de plek in de schakeling van een wel- en niet-wervelende buis er voor zorgde dat de andere wervelende buis in de schakeling steady ging branden, vind ik ook wel raar te noemen.

Weet iemand eigenlijk wat de natuurkundige verklaring voor wervelen is? Het ziet er fascinerend uit...

Misschien heeft dit er iets mee te maken?

Een elektronisch voorschakelapparaat voedt een fluorescentielamp met een relatief hoge frequentie, in het algemeen tussen 20 en 100 kHz.
Ik weet ook dat die EVSA een versleten buis detecteren en die dan uitschakelen. Of misschien een probleem met de bedrading, dit kan soms kritisch zijn.

Ook een paar goedkope EVSA in enkele bakken die er al 5 jaar in dienst zijn.

Deze zijn wel cold start EVSA.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

het wervelen waar ik mee te maken had hield erg lang aan, het was niet een kwestie van minuten, maar eerder van een uur.

Ik heb dat ook regelmatig na het vervangen van buizen. Op het werk gaat dat makkelijk over de 1000 buizen die er op kantoor branden. Als het wervelen niet na een uur stopt of dat er mensen klagen over het wervelen vervang ik de buis maar weer. Het is helaas wel zo dat een klein percentage van de buizen gewoon defect bij aankomst is en helemaal niet werken.

Dat wervelen doen ze allemaal als het koud is, na een paar minuten verdwijnt dat helemaal en is de buis ook feller.

Pas als de buis erg koud is bv 15 graden of minder klopt dat wel maar op kantoor temperaturen moeten ze dat eigenlijk niet doen. En dan bedoel ik dat het hinderlijk is. Als je heel goed kijkt en dichtbij de buis bent wervelen ze altijd maar dat bedoel ik hier niet.
Mijn reserve buizen liggen in de werkplaats en die kunnen wel een kouder dan 15 graden zijn. Een slimmerik had ooit eens de nieuwe buizen in de koeling gelegd, daar waren ze toch ook aan het werk. Echter ging iets later de koeling aan en de volgende dag werden de buizen geplaatst ook in de koeling. Dat geeft dan mooi rood licht wat vanzelf weer goed komt.

het is hier gewoon ca. 20 graden, dus niet koud.

Voor de buis is dat nog niet helemaal warm die word nog iets warmen als die aanstaat. Maar zoals gezegd wervelen alle buizen maar het bijna nooit hinderlijk.

En het feit dat het omwisselen van de plek in de schakeling van een wel- en niet-wervelende buis er voor zorgde dat de andere wervelende buis in de schakeling steady ging branden

De buizen schijnen aan beide zijden verschillend van opbouw te zijn waardoor het draaien van de buis wel eens verschil kan maken. Ik heb daar wel eens een foto van gezien maar kan die niet meer terug vinden

maartenbakker

Special Member

Blijven wervelen kan te maken hebben met een te lage lampstroom, vermoed ik.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is mij bij (sommige) eVSA's gebleken dat het belangrijk is dat de capaciteit van de bedrading naar aarde aan één bepaalde kant laag is, dus de bak zo bedraden dat deze daadwerkelijk kort is.
Ik heb een paar decennia terug veel Philips HF-R gebruikt, maar ik weet niet meer of deze problemen gaven. De boel start dan niet en verklaart goede buizen slecht.

[edit]
Ik zie nu dat het ook op de Philips hierboven staat:

Buizen hebben last van een parasitaire gelijkricht-werking welke zichzelf versterkt.

Toen ik de bakken opnieuw bedrade hier thuis, volgde ik het schema zoals afgebeeld. Met zo kort mogelijke draden voor terminal 3 en 4. Ik had ook andere draad van 1.5mm genomen. En ze doen het allemaal goed zonder enige problemen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 28 september 2020 18:06:49 schreef benleentje:
[...]Ik heb dat ook regelmatig na het vervangen van buizen. Op het werk gaat dat makkelijk over de 1000 buizen die er op kantoor branden. Als het wervelen niet na een uur stopt of dat er mensen klagen over het wervelen vervang ik de buis maar weer. Het is helaas wel zo dat een klein percentage van de buizen gewoon defect bij aankomst is en helemaal niet werken.
[...]Pas als de buis erg koud is bv 15 graden of minder klopt dat wel maar op kantoor temperaturen moeten ze dat eigenlijk niet doen. En dan bedoel ik dat het hinderlijk is. Als je heel goed kijkt en dichtbij de buis bent wervelen ze altijd maar dat bedoel ik hier niet.
Mijn reserve buizen liggen in de werkplaats en die kunnen wel een kouder dan 15 graden zijn. Een slimmerik had ooit eens de nieuwe buizen in de koeling gelegd, daar waren ze toch ook aan het werk. Echter ging iets later de koeling aan en de volgende dag werden de buizen geplaatst ook in de koeling. Dat geeft dan mooi rood licht wat vanzelf weer goed komt.
[...]Voor de buis is dat nog niet helemaal warm die word nog iets warmen als die aanstaat. Maar zoals gezegd wervelen alle buizen maar het bijna nooit hinderlijk.
[...]De buizen schijnen aan beide zijden verschillend van opbouw te zijn waardoor het draaien van de buis wel eens verschil kan maken. Ik heb daar wel eens een foto van gezien maar kan die niet meer terug vinden

sinds de productie minder belastend voor het milieu moest zijn is dat wervelen begonnen, ook de uitval is veel groter geworden. bij de S10 starters was dat als eerste merkbaar, een 15 jaar geleden al. op 50 starters is 4 stuks die niks doen niks abnormaals.

1,5mm2 is fout in tlbakken, veel klemmen kunnen dat niet aan en duw je krom met 1,5mm2. veel modern spul heeft maar 0,5mm2 erin zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1,5mm² is fout in SOMMIGE tlbakken...

Geen problemen ondervonden hier namelijk, zijn makkelijk los te nemen of vast te maken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

vind maar eens een tlbak met 1,5mm2 lichtbron bedrading van de afgelopen 20 jaar dan.. ik heb wel vaker lopen stoeien met bakken waar men de evsa ooit met 1,5mm2 had gemaakt. de evsa kan geen 1,5mm2 aan, draden bleven niet zitten in de klemverbindingen. normaal geen probleem met osram.

dikke draad doet geen moer in een tlbak, er loopt amper vermogen. de korte draden aan 1 zijde heeft een andere reden als spanningsval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weet ik allemaal wel. Maar ik had nog zat draad liggen zo, dus maar gebruikt. Baat het niet, schaad het niet... :)

En dat ging vlot zonder problemen, hier blijven de draden toch mooi zitten in de klemverbinding. Je mag ze ook niet te lang afstrippen.

Dus jij direct in de aanval omdat ik die draad toevallig op een rol had liggen in de kast. Prettige dag verder...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 28 september 2020 19:04:07 schreef maartenbakker:
Blijven wervelen kan te maken hebben met een te lage lampstroom, vermoed ik.

Dat zou kunnen. De lamp bereikt dan niet zijn optimale werk temperatuur. Maar het ligt dan wel aan de lamp en niet aan de armatuur, want dezelfde lamp in een ander armatuur wervelt dan ook. Heel soms werk het wel maar dan heb je waarschijnlijk een armatuur die net even wat meer stroom geeft want ik denk dat daar ook wel een kleine spreiding inzit.

sinds de productie minder belastend voor het milieu moest zijn is dat wervelen begonnen, ook de uitval is veel groter geworden.

Dat eerst wist ik niet niet maar klink plausibel het 2de deel helemaal mee eens meer tl buizen die uit de doos niet werken.

Sine

Moderator

Op 28 september 2020 16:51:03 schreef zwaaier:

@Sine: ik ben geen fan van LED-licht in het algemeen. Het spectrum is ook niet mooi continu. De kleurtemperatuur is vaak niet mooi en meer dan eens blijkt het af te wijken van lampen met dezelfde opgegeven kleurtemperatuur.

Dan heb je al HEEL lang geen (goede!) LED meer gekocht.

Wat spectrum betreft, erger als TL/PL/enz... gaat het niet worden.

PHILIPS MASTER TL-D Reflex 18W/840

Ofwel:
Gloeilamp

TL

LED

@sine; Klopt het dat tl-buizen minder stroom verbruiken met een EVSA in plaats van een gewone ballast? Of is dit compleet verwaarloosbaar?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ja, een EVSA gebruikt precies het vermogen van de tl buis, dus een 36W buis trekt ook 36W. bij een EM vsa is dat afhankelijk van de klasse een 5-10W meer. een 58W buis op een klasse E vsa geeft over de 68W aan verbruik..

bij een dimbare evsa, doorgaans de 0-10V modellen gaan echt raar doen bij een rotte aarde, buis ontsteekt niet of gaat knipperen. al diverse gevallen gehad waar slechte aarding aan de oorzaak lag.

[Bericht gewijzigd door testman op 28 september 2020 21:35:30 (31%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb in het verleden bij 'moeilijke' tl's wel eens een alu strip geplakt op de onderzijde (die niet zichtbaar is) van de buizen.
Werkte goed...

https://media.rs-online.com/t_large/F5425448-01.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@testman; bedankt voor de info. Niet gedacht dat het zo veel zou zijn. Maar ja als je nadenkt, sommige ballasten werden gloeiend heet en bruin van de hitte. Plastiek bakken gingen kapot omdat de plastiek van de hitte korrelig werd. 5 tot 10W opgestookt aan warmte...

@arco; Bij ons vader hangen nog oudere TL lampen en die strip zit in de buis zelf gesmolten in het glas. Wel een oudje, een 20W heel dikke TL buis.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 28 september 2020 22:11:22 (22%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik moet bekennen dat de bedrading niet zo kort is als zou moeten.
Het heeft te maken met de fysieke sitatie, het EVSA zit achter op de kopplank van een overkapping en kon alleen worden gemonteerd door die kopplank van de voorkant van de bak af te nemen, hem te plaatsen en de draden te verbinden vooraleer de plank weer teruggeschroefd wordt, want als de plank eenmaal weer zit, is er geen ruimte om de draden in te steken. Dus moesten alle draden een extra lus krijgen...

Dat kan ik nog eens onder de loep nemen misschien is er nog wat speling om e.e.a. gunstiger te monteren zodat de draden ingekort kunnen.

Ik weet niet wat er gebeurt als je die draden lang hebt in plaats van kort. Denk wel dat het iets te maken heeft met de hoge HF frequentie die ze gebruiken in die EVSA. Misschien problemen met ontsteken en ja waarschijnlijk ook wervelingen door storingen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dikke buis met koperstrip ingebouwd, dat is TL-M of een T12 buis voor koude omgevingen.

een vsa bak wordt goed warm doorgaans idd, heb bij de jaren 60 philips bakken wel gehad dat de condensator stuk was, doorverbonden en bak werkte weer. dezelfde week plek in plafond geschroeid en lak van de bak gesmolten. de vsa was dus gaar bij die bak, bij opwarmen liep ie oranje aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Sine: het zal wel komen doordat de vroege LED lampen me met een boog om ze heen hebben laten lopen door de vreselijk tegenvallende eigenschappen ervan.

Zo te zien is dat wel erg verbeterd. Maar de gloeilamp bekoort mij toch echt het meest, het fijne van de gloeilamp zit hem wat mij betreft ook in het feit dat je de kleurtemperatuur kan instellen met een dimmer.

Ik ben gek op dimmers omdat je daarmee een geheel kan maken van het scala aan lichtpunten in een ruimte, fel licht vind ik sowieso irritant en verschillende tinten licht door elkaar in een ruimte vind ik esthetisch ronduit pijnlijk.

Bij gewone (oudere) ledlampen is het me wel opgevallen (kan aan het type liggen) dat er bij een snelle oogbeweging 3 primaire kleuren naast elkaar te onderscheiden zijn in de lichtbron. Heel merkwaardig vond ik dat toen het me voor het eerst overkwam.

Maar die modernere, daar heb ik er toevallig laatst een zestal van in een keramieken ouderwets kroonluchtertje geplaatst (een puntig peer model lampjes), daar ben ik wel over te spreken want daar zit een lange gloeidraadachtige sliert in met geel materiaal dat een heel prettig spectrum afgeeft en het doet bovendien geruststellend old-skool aan.

Eigenlijk zou ik het eens naast elkaar moeten zien om te kunnen beoordelen. Een 830 buis van beide typen, ik zou als test eens een los LED-armatuurtje kunnen aanschaffen om te zien hoe dat op me inwerkt.

Wat betreft PL-lampen kan ik melden dat ik dat verschrikkelijke lampen vindt. Dan heb ik het over die knollige exemplaren die te groot zijn en te zwaar en je gek maken met hun 50HZ geknipper. Je zal me vast vertellen dat die dingen nu ook HF zijn?

PL-C lampen zijn er al ~18 jaar op HF, de leeftijd van een pand/verbouwing helpt me daar vaak bij, rond de 6-13 jaar is EVSA, dus 4 pins PL-C en meer als 15 is VSA en dus 2 pins PL-C lampen.

led heb je ook allang in de uitvoering "dim to warm" dus oranje naar witter licht bij opdraaien dimmer. ledbakken met een knopje dat je ineens van 3000K naar 4000K gaat is er ook, heb je maar 1 type bak nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 28 september 2020 22:36:12 schreef zwaaier:
Het fijne van de gloeilamp zit hem wat mij betreft ook in het feit dat je de kleurtemperatuur kan instellen met een dimmer.

Die zijn er ook in led, de Philips 'warm glow' types bijvoorbeeld.

Bij gewone (oudere) ledlampen is het me wel opgevallen (kan aan het type liggen) dat er bij een snelle oogbeweging 3 primaire kleuren naast elkaar te onderscheiden zijn in de lichtbron. Heel merkwaardig vond ik dat toen het me voor het eerst overkwam.

Dat is inderdaad merkwaardig, want een led lamp is blauw met een fosfor wat de overiges kleuren maakt, dus dat effect kun je helemaal niet zien.
(behalve natuurlijk de RGB varianten die je in allerlei leuke kleurtjes kan instellen, die worden ge-PWM-ed)

Eigenlijk zou ik het eens naast elkaar moeten zien om te kunnen beoordelen. Een 830 buis van beide typen, ik zou als test eens een los LED-armatuurtje kunnen aanschaffen om te zien hoe dat op me inwerkt.

Een 830 is nog erger.

Wat betreft PL-lampen kan ik melden dat ik dat verschrikkelijke lampen vindt. Dan heb ik het over die knollige exemplaren die te groot zijn en te zwaar en je gek maken met hun 50HZ geknipper. Je zal me vast vertellen dat die dingen nu ook HF zijn?

Die zijn er met een klassieke VSA 100Hz, maar ook met E-VSA's, de spaarampen zijn sinds de vroege 90's HF types.

Dank jullie wel, ik leer hier duidelijk heel wat bij.

@Sine: het zal wel zo'n RGB type zijn geweest dan, ik herinner me dat ik er eens een heb gehad, inderdaad vanwege de instelbaarheid van de kleur, maar dat viel heel erg tegen. Met een RGB LED, tenminste degene die ik heb geprobeerd, gaat de kleurinstelling in discrete stappen die wat mij betreft te grof zijn overigens om tot een 'natuurlijke' gloei-imitatie te komen.

Ik neem aan dat testman's 'dim to warm' en Sine's 'warm glow' op hetzelfde neerkomt.

Weet iemand hoe de kleurveranderlijkheid in dit soort lampen wordt bewerkstelligd? Als de kleurtemperatuur van een LED lamp bepaald wordt door het fosfor, dan zou je toch denken dat die veranderlijkheid van kleur komt doordat er verschillende fosfors worden gebruikt op verschillende LED's in 1 behuizing, maar wie weet zit het anders...

Het is misschien een lastige vraag, maar ik blijf me afvragen hoe dat toch zit met dat 'wervelen': die gasmoleculen lijken dus te gaan spiraliseren, maar hoe wordt dat veroorzaakt? Ik zou denken dat hier iets met magnetisme aan de hand moet zijn. Waar elektriciteit is, is ook magnetisme natuurlijk, maar dan snap ik nog niet hoe dat zo kan verschillen dat het echt opvallend wordt. Is er een officiële term voor het 'wervelen' waar ik op zou kunnen zoeken?

Sine

Moderator

Met een RGB kun je ook nooit een "witte" lamp nabootsen, je mist dan heel veel kleurinformatie.

Bij de 'warm glow' lampen zitten er extra leds in om die kleur warmer te maken bij lagere dimniveau's, in de 'smart' lampen (hue, ikea, ..) heb je tegenwoordig ook lampen die koude en een warm witte leds combineren zodat je de kleurtemperatuur vrij kunt kiezen.

Voor de uitleg va die banden in gasontladingsbuizen ga je de kwantumfysica in, https://www.youtube.com/watch?v=4KC8iBINhAA