Absolute newbie zoekt advies :)

een goede 12v DV motor kan vinden met veel power

Ruitenwissermotor ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Daar zat ik zelf ook aan te denken. Gezien het formaat van de motor, lijkt me dat echter nog zwakker dan hetgeen wat ik nu al heb. :S

Is het niet een idee om even te meten hoeveel kracht je nodig hebt om het roer te draaien? Dit kan vrij eenvoudig met een unster of een kofferweegding. Hang de ene kant achter de stuur spaken en de andere kant trek je aan. lees nu het aantal kilo's af net voordat het roer gaat draaien.

Met de straal van het stuurwiel en deze gegevens kun je vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel kracht (newtonmeter) de motor nodig heeft.

Op deze manier weet je in ieder geval welke hoeveelheid kracht de motor minimaal moet kunnen leveren.

Ikzelf zou dit mooit met de constructie uit het filmpje maken tenzij de motor stroombegrenst is. Wat veel eenvoudiger is is een extra houten ring op je roer waar je de as van de motor tegenaandrukt. Bij blokkade van het roer zal de boel in ieder geval slippen waardoor je ellende voorkomt. beetje idee van een ouderwetse fietsdynamo maar dan andersom (dynamo als motor)

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op woensdag 7 oktober 2020 13:32:37 (26%)

Met vriendelijke groet, Rob
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2020 10:18:42 schreef maikelkocx:
Hoewel het functioneert naar behoren is de motor helaas toch net niet sterk genoeg. (Dat werd hier al aangegeven op het forum maar ik was te koppig)

Ja, ik heb je gewaarschuwd. :)

Heeft er iemand een goed adres waar ik een goede 12v DV motor kan vinden met veel power?

Heb je de zelfde overbrengverhouding als in het filmpje dat je geplaatst hebt?

Maximale snelheid op 12 volt zou ongeveer 100 omwentelingen per minuut moeten zijn maar, (veel), trager kan ook.

Dat ligt aan de overbrengverhouding die je gaat gebruiken.

Ik denk dat ik het moet gaan zoeken bij aandrijvingen van rolstoelen, scootmobiels etc?

Dat is misschien weer wat overdreven. :)

Op 7 oktober 2020 10:35:37 schreef Roland van Leusden:
Ruitenwissermotor ?

Dat is ook te ligt, die zijn maar een Watt of 60.

Op 7 oktober 2020 13:26:56 schreef Robvansuilen:
Is het niet een idee om even te meten hoeveel kracht je nodig hebt om het roer te draaien?

Dat is zeker een idee.

Ikzelf zou dit mooit met de constructie uit het filmpje maken tenzij de motor stroombegrenst is. Wat veel eenvoudiger is is een extra houten ring op je roer waar je de as van de motor tegenaandrukt.

Met dat principe is eigenlijk niets mis, als je bijvoorbeeld een V-riem gebruikt.

En een stroombegrenzing op je motor zorgt er inderdaad voor dat je niets sloopt en alles heel blijft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op 7 oktober 2020 10:18:42 schreef maikelkocx:
Kleine update, het systeem is gedeeltelijk ingebouwd.
Hoewel het functioneert naar behoren is de motor helaas toch net niet sterk genoeg. (Dat werd hier al aangegeven op het forum maar ik was te koppig)

Heeft er iemand een goed adres waar ik een goede 12v DV motor kan vinden met veel power? Maximale snelheid op 12 volt zou ongeveer 100 omwentelingen per minuut moeten zijn maar, (veel), trager kan ook.

Ik denk dat ik het moet gaan zoeken bij aandrijvingen van rolstoelen, scootmobiels etc? Ik kan nieuw geen passende oplossing vinden zo ver.

Wederom bedankt voor het advies!

Ruitenwisser motor ?
//Edit , oeps was al gesuggereerd.

Dat is ook te ligt, die zijn maar een Watt of 60.

Ook als je de overbrenging er op laat zitten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2020 16:02:59 schreef bprosman:
Ook als je de overbrenging er op laat zitten ?

Ja. Of je moet er een gigantische vertraging achter zetten, maar dan kun je weer niet snel genoeg sturen. Je moet er geen minuut over doen om je roer van stuur naar bakboord te bewegen natuurlijk. Dat is vragen om problemen.

@TS,

Wat wil je er aan kwijt qua prijs?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik kan niet direct vinden wat de overbrenging is die de TS nu op zijn motor heeft. Als het "net niet" sterk genoeg is, zou je misschien nog met de verhouding van die riemschijven kunnen spelen, al gaat dat natuurlijk maar binnen grenzen.

De huidige motor is volgens specificatie maar 39W, dus een ruitenwissermotor gaat echt wel sterker zijn dan dat. Nominaal leveren die misschien in de buurt van de 60W, maar ze kunnen erg veel koppel leveren, waarbij het toerental wat inzakt natuurlijk. Aangezien deze motor maar een heel klein deel van de tijd zal draaien, is het niet erg om in dat piekstroom bereik te zitten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2020 16:48:18 schreef SparkyGSX:
De huidige motor is volgens specificatie maar 39W, dus een ruitenwissermotor gaat echt wel sterker zijn dan dat. Nominaal leveren die misschien in de buurt van de 60W, maar ze kunnen erg veel koppel leveren, waarbij het toerental wat inzakt natuurlijk.

Het ligt er helemaal aan wat voor stuur systeem de TS heeft. Als dat met kabels gaat heb je een aardig koppel nodig en dan is een ruitenwissermotor niet sterk genoeg. Het gaat ook nog eens om de snelheid, het mag niet te langzaam gaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou ja, ik ga er vanuit dat dit alleen gebruikt wordt voor kleine correcties, en koers wijzigingen op open water, dus het hoeft ook niet heel snel, lijkt me.

Uiteindelijk is het handigst als de TS een poging doet om het koppel te meten, al hebben we maar een orde van grootte.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2020 17:26:07 schreef SparkyGSX:
Nou ja, ik ga er vanuit dat dit alleen gebruikt wordt voor kleine correcties, en koers wijzigingen op open water, dus het hoeft ook niet heel snel, lijkt me.

Ik ga er vanuit dat het gebruikt gaat worden voor continue gebruik, dus ook voor manoeuvreren.

Uiteindelijk is het handigst als de TS een poging doet om het koppel te meten, al hebben we maar een orde van grootte.

Ben ik helemaal met je eens.

Hier een voorbeeld hoe het in 9 van de 10 jachten zit. Lekker goedkoop maar altijd met speling op het stuurwiel. En het stuurt helaas niet echt ligt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 oktober 2020 17:45:33 schreef Lambiek:
Ik ga er vanuit dat het gebruikt gaat worden voor continue gebruik, dus ook voor manoeuvreren.

Dat lijkt me niet compatible met zelf iets in elkaar beunen zonder fatsoenlijke engineering. Als de TS dit alleen gebruikt in situaties waar onbeheerst sturen (met een relais dat blijft plakken, bijvoorbeeld), of niet sturen geen gevaar oplevert, dat wil zeggen, er is niets om te raken en er is tijd genoeg om naar het stuurwiel te lopen, mag het allemaal wat meer gebeund zijn.

Als de TS dit gaat gebruiken in te manoeuvreren in een drukke haven, in de buurt van zwemmers, of op een andere plek waar falen van het systeem serieus risico oplevert, wordt het een heel ander verhaal!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Mwah... Ik ken genoeg commercieel varende 'gecertificeerde' schepen waar danwel een hydraulische pomp continu staat te zoemen en een paar electrische bediende ventielen worden gebruikt om te sturen, danwel de pomp rechtstreeks linksom of rechtsom draait, geschakeld met een paar magneetschakelaars. Geen spannend spul, gewoon wat jij en ik ook bij de electrotechnische groothandel halen. Vaak hebben die niet eens de mogelijkheid om wat op de hand te doen - in elk geval niet 'nu' (wel over 5-10 minuten, maar goed...).
Engineered? Ach... je moet om van de ene kant naar de andere kant zoveel liter verpompen. De pomp doet x liter per minuut. Met deze druk. Is dat krachtig genoeg? Ja? Is het snel genoeg? Ja? Mooi, dan zijn we uit-engineered. Noodstop? Leuk, maar dan blijft het roer wel in de laatste positie staan. Of het daar nou zoveel beter van wordt? Wellicht wel als je ook handbediening hebt en handmatig kunt ingrijpen. Bij grotere hydraulische systemen... Levert niks op.
De electrische kant? Motor vermogen X. Neem een magneetschakelaar die 1.5X aan kan. Wellicht nog een soort van interlock zodat je niet 2 kanten tegelijk op kunt sturen (door welk technisch probleem dan ook). En dat was het doorgaans wel. Ohja... iets met noodstroom om nog wat te kunnen bij een blackout. Leuk... maar het duurt (in de praktijk) toch niet zelden zomaar 30 seconden tot een minuut voordat je een noodgenny auto-startend in bedrijf hebt en weer wat kunt. In de tussentijd: good luck!

Let er wel op dat een koppel gemeten zoals voorgesteld nog steeds niet zoveel zegt. Immers, als er en berg schroefwater op dat roer staat en het is geen balansroer, dan zul je een aanzienlijk groter koppel nodig hebben. Dus als je er wat zinnigs over wilt zeggen, dan moet je bij vol vermogen (ik ga er even vanuit dat bootje niet in plané gaat) het roer zo ver mogelijk draaien en DAN het koppel meten. Daar zul je dan een factor 2-5 boven moeten zitten.

Voor wat betreft de snelheid: er is maar 1 ding vervelender dan 'duurt lang' en dat is 'gaat te snel'. Je gaat heel zenuwachtig sturen met hele korte klapjes. En veel corrigeren. Veel slijtage mechanisch, niet in de laatste plaats aan de relais (soms zo hard van de ene naar de andere kant dat de motor nog niet stil staat). Voor 'rechtuit' zijn kleine correcties doorgaans voldoende. Om te manouvreren wordt er niet zelden een 2de pomp of een booster pomp bij gezet (soort stuurbekrachtiging) zodat het sneller rond gaat.

Mijn tip: kijk eens naar het vermogen van de motor van een commercieel verkrijgbare stuurautomaat. Dat moet je al vrij snel uit de manual kunnen halen. Voor klein spul, hydraulisch, staat mij iets van 24V zekeren op 20A bij. Dat is waarschijnlijk inclusief aanloopt piek. En mogelijkerwijs toch nog wel een maatje groter dan wat TS nodig heeft.

Een ander dingetje is dat het roer moet blijven staan als je niks doet. Hydraulisch gaat dat eigenlijk altijd wel vanzelf goed. Mechanisch hoeft dat niet zo te zijn. Een jaar of 2 terug heb ik nog met een joystick-controlled ding met een broodwagen gevaren. Daar hoor je bij elke keer dat je wat doet een electrisch bediende rem los komen.

Mwah... Ik ken genoeg commercieel varende 'gecertificeerde' schepen waar danwel een hydraulische pomp continu staat te zoemen en een paar electrische bediende ventielen worden gebruikt om te sturen, danwel de pomp rechtstreeks linksom of rechtsom draait, geschakeld met een paar magneetschakelaars. Geen spannend spul, gewoon wat jij en ik ook bij de electrotechnische groothandel halen. Vaak hebben die niet eens de mogelijkheid om wat op de hand te doen - in elk geval niet 'nu' (wel over 5-10 minuten, maar goed...).

Dit verhaaltje doet me een beetje denken aan de stint. Die bolderkar waarvan de fabriek nu failliet aan het gaan is. De echte oorzaak is nooit achterhaald of bewezen. Maar ze willen blijkbaar wel dat het af en uit is met die bolderkar. Mocht er iets onvoorziens met je boot gebeuren dan komen ze echt wel bij je hoor. En een hobby prutsel vinden ze dan meteen al niets.

Als ik de TS was zou ik wel iets bedenken waarbij oerstomme ongelukken toch wel voorkomen worden. Je vergeeft het jezelf nooit als je iemand overvaart met een onbestuurbare boot waar ook niet op kan worden ingegrepen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 7 oktober 2020 20:35:16 (11%)

EricP

mét CE

Mocht er iets onvoorziens met je boot gebeuren dan komen ze echt wel bij je hoor. En een hobby prutsel vinden ze dan meteen al niets.

Met die insteek... wens ik je veel plezier op veel commercieel varende (en dus gecertificeerde!) schepen.
Qua prutswerk kun je daar echt je lol op. Maar ja... bedrijven die de prutselaars in dienst hebben zijn 'gecertificeerd' en 'erkend' enzo. Dus het zal allemaal wel. Geeft niks. Men komt er ooit nog wel eens achter dat 'gecertificeerd' niks voor stelt...

Voor wat betreft die stint: te bewijzen wat daar gebeurd is lijkt me hoe dan ook erg lastig. Het lijkt erop dat het ding hoe dan ook aan de haal is gegaan (probleem 1) en dat de bestuurster dat niet opgelost heeft of niet op heeft kunnen lossen door het ding dan maar ergens tegen aan te zetten (probleem 2). En vervolgens 'mag zoiets nooit meer gebeuren'. En dan durft niemand z'n vingers er meer aan te branden. En dan duurt een flut onderzoek opeens een jaar ofzo.
Zoiets?

Lambiek

Special Member

De nieuwe stint is goed gekeurd, dus hij mag de weg op.

@Eric,
En ik heb niets aan je commentaar toe te voegen wat betreft de roer besturing.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met die insteek... wens ik je veel plezier op veel commercieel varende (en dus gecertificeerde!) schepen.

Dat er overal bergen prutswerk geleverd wordt weet ik wel. En dat is nooit een probleem en het maakt ook niets uit of er 1 of duizend doden vallen. Als je alles maar netjes opschrijf en de titel van jouw schrijfsel certificaat heet is het goed. Als er iets fout gegaan is en er is geen certificaat, dan gaan ze technisch kijken naar het toestel en keuren ze boel af en dan ben je gelijk de klos.

Op technische scholen leren ze ook niet meer hoe je een led op een spanningsbron moet laten branden. Nee ze leren netjes opschrijven hoe je het gaat aanpakken om een led te laten branden, en wat er gedaan moet worden als de led niet branden gaat en hoeveel slachtoffer er dan vallen enz. Het in te leveren werkstuk is dan een uitgerookte led en een prachtig boekwerk waarin staat hoe je regels moet maken. De leerling slaagt dan met vlag en wimpel en weet uiteindelijk nog steeds niet hoe je een led moet laten branden.

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er ooit mensen naar de maan hebben kunnen vliegen en weer heel thuis gekomen zijn. Maar er waren in die tijd waarschijnlijk nog geen gecertificeerde mensen en ook geen mensen die een certificaat belangrijk vonden. Als je ergens ging werken moest je eerst laten zien wat je kon en hoe je je werk doet voordat je iets meer mocht dan alleen de vloer vegen.

Ik ben nooit zo van vroeger was alles beter. In tegendeel veel dinge waren veel slechter. Behalve dan de vaak overbodige papierwinkel die nodig om een klein stom dingetje te doen. En die eigenlijk in het leven geroepen is om mensen te kunnen ontslaan van hun verantwoording.

Het gaat me ook niet om plezier te hebben om andermans prutwerk op een boot. Ik hoop dat de TS gewoon gezond verstand gebruikt bij het bedenken van zijn autopiloot en daarmee een veilig systeem gaat maken. En dat is helemaal geen rocketscience of zo. Met een paar simpele dingen is zoiets echt wel vaarverkeersveilig in elkaar te knutselen. Naar de maan heen en weer vliegen is immers ook gelukt. Alleen was dat dan weer wel rocketscience.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 8 oktober 2020 21:58:21 (11%)

EricP

mét CE

Als er iets fout gegaan is en er is geen certificaat, dan gaan ze technisch kijken naar het toestel en keuren ze boel af en dan ben je gelijk de klos.

Van een stuurwerk is doorgaans geen certificaat. Wellicht van delen. Het zou kunnen dat een surveyor er een keer naar gekeken heeft. Maar ook niet meer dan 'zou kunnen'. En dan nog... die weten best een hoop, maar wel redelijk generiek. En vooral over regeltjes. Meer dan 'heeft er iemand over nagedacht'? (en dat natuurlijk formeel geschreven) is het zelden.

Ik ben nooit zo van vroeger was alles beter. In tegendeel veel dinge waren veel slechter. Behalve dan de vaak overbodige papierwinkel die nodig om een klein stom dingetje te doen. En die eigenlijk in het leven geroepen is om mensen te kunnen ontslaan van hun verantwoording.

Dat. En 'vroeger' was materiaal duur en arbeid goedkoop: er mocht nog even over nagedacht worden ipv. alleen maar er in rammen omdat het geen uren mag kosten. En daardoor was er ook tijd om 'het werk' gewoon te leren. In plaats van 'gecertificeerd' maar totaal onkundig van school te komen en het maar gelijk te moeten doen... (want je hebt een certificaat, dus je bent deskundig. Ofzo.)

gewoon gezond verstand gebruikt

Waar haal je het lef vandaan om zoiets anno 2020 nog voor te stellen! :+

Maar goed... het plan van TS klinkt niet zo heel beroerd. Relais wat blijft hangen... tsja, dat is vervelend. Kan op een 300m schip ook gebeuren... Enige work-around: neem een behoorlijke kwaliteit relais (dus niet een hoera-merk van de internet Chinees, maar gewoon een paar Bosch varianten). En neem ze redelijk overbemeten.

Noodstop? Wellicht kun je nog iets met een massasleutel ofzo. De meeste noodstops die ik aan boord tegen kom werken in de stuurstroom (hey, ik heb het niet verzonnen...), en doen dus ook niet zo veel tegen een plakkende magneetschakelaar...

Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2020 10:40:20 schreef maikelkocx:
Daar zat ik zelf ook aan te denken. Gezien het formaat van de motor, lijkt me dat echter nog zwakker dan hetgeen wat ik nu al heb. :S

Ik zit hier aan te denken, daarom had ik ook gevraagd wat je er aan kwijt wil.

Dit is de set die ik in mijn hoofd heb.

https://www.damencnc.com/nl/nema-23-closed-loop-stepper-system-2-0nm-2…

Of je kijkt hier, die zijn goedkoper.

https://nl.aliexpress.com/hbs57_reviews.html

Met een kleine controller erbij kun je via een joystick het toerental regelen en de richting. Op deze manier kun je stapvoets sturen, maar ook snel.

De motor heeft koppel genoeg +/- 180Ncm, bij een laag toerental dat is 30 maal meer dan wat je nu hebt. En bij een hoog toerental is dat +/- 60Ncm, dat is 10 maal meer als wat je nu hebt. En als je daar een overbrengverhouding van 1:50 achter zet "via een poelie en een riem" wordt het alleen maar meer.

En als dat niet genoeg is, ze hebben nog een 4Nm versie en een 8Nm versie.

Maar eerst meten wat voor koppel je nodig hebt. En meten met veel schroefwater op je roer, kan gewoon als je stil ligt. Roer helemaal naar bak of stuurboord en schroef water erop en meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 oktober 2020 15:54:05 schreef Lambiek:

[...]
Met dat principe is eigenlijk niets mis, als je bijvoorbeeld een V-riem gebruikt.

Dat principe is juist heel erg mis, juist bij gebruik van een V-riem.
Even een stukje wikipedia over V-riem/snaar:

"In vergelijking met platte overbrengriemen kan met de V-snaar een groter overbrengingsvermogen worden bereikt. Dit komt doordat de poelies de V-snaar heel strak vasttrekken en zo het slippen tegengaan."

Supermooie overbrenging dus, maar alle behalve veilig in geval van blokkade van het roer.

Vandaar mijn opmerking "ik zou deze constructie nooit gebruiken" , tenzij er iets geregeld is wat de motor en de roermechanica beschermd in geval van mechanische blokkade, zoals bijvoorbeeld een stroombegrenzing van de motor, een stappen motor constructie zoals je zelf voorsteld of een breekpin.

Maar waarom zou je moeilijk doen met allerlei (complexe) electronica als je het met een simpel mechanisch systeem zoals ik voorstel kunt maken?

Met vriendelijke groet, Rob
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2020 13:38:55 schreef Robvansuilen:
Dat principe is juist heel erg mis, juist bij gebruik van een V-riem.
Even een stukje wikipedia over V-riem/snaar:

Daar is niets mis mee als de stroom geregeld wordt.

Supermooie overbrenging dus, maar alle behalve veilig in geval van blokkade van het roer

Zie hier boven.

Maar waarom zou je moeilijk doen met allerlei (complexe) electronica als je het met een simpel mechanisch systeem zoals ik voorstel kunt maken?

Jij doelt hier op.

Wat veel eenvoudiger is is een extra houten ring op je roer waar je de as van de motor tegenaandrukt. Bij blokkade van het roer zal de boel in ieder geval slippen waardoor je ellende voorkomt.

Daar is geen ruimte voor, de roerkoning zit niet ver bij de achtersteven vandaan. Daar kun je dus nooit een behoorlijke diameter kwijt zodat je een redelijke overbrenging kunt maken.

En als de boel blokkeert door dat er teveel kracht op komt "kan al door het schroefwater komen" en de boel gaat dan slippen, dan ben je stuurloos en dat is iets wat je niet wil.

En zoveel elektronica heb je niet nodig, ik heb hier meer vertrouwen in dan in een paar relais. Het voordeel van een stappenmotordriver is dat je hem simpel aan kunt sturen, de stroom kun je instellen, het toerental is regelbaar "komt het sturen alleen maar ten goede", en via de enable ingang kun je makkelijk een noodstop bediening maken waardoor je direct met de hand kan sturen als dat nodig zou zijn.

Ik zie dus het probleem niet wat je aanhaalt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 oktober 2020 13:55:44 schreef Lambiek:
[...]
Daar is niets mis mee als de stroom geregeld wordt.

Volgens mij was ik de eerste in dit draadje die op de noodzaak van stroombegrenzing bij het door ts aangehaalde systeem wees. Het is de reden waarom ik een alternatief mechanisch systeem inbracht.

[...]
Zie hier boven.

[...]
Jij doelt hier op.

[...]
Daar is geen ruimte voor, de roerkoning zit niet ver bij de achtersteven vandaan. Daar kun je dus nooit een behoorlijke diameter kwijt zodat je een redelijke overbrenging kunt maken.

Het idee is om net zoals het systeem op het filmpje het systeem bij het stuurwiel te installeren. Maar ik begrijp dat mijn door elkaar gebruiken van de termen stuurwiel en roer tot deze verwarring heeft geleid.

En als de boel blokkeert door dat er teveel kracht op komt "kan al door het schroefwater komen" en de boel gaat dan slippen, dan ben je stuurloos en dat is iets wat je niet wil.

Hier heb je echt wel een punt, dat zou zeer onwenselijk zijn. Net zoals een slippende dynamo bij nat weer. Wellicht wel te ondervanging door een juiste mechanische opbouw.

En zoveel elektronica heb je niet nodig, ik heb hier meer vertrouwen in dan in een paar relais. Het voordeel van een stappenmotordriver is dat je hem simpel aan kunt sturen, de stroom kun je instellen, het toerental is regelbaar "komt het sturen alleen maar ten goede", en via de enable ingang kun je makkelijk een noodstop bediening maken waardoor je direct met de hand kan sturen als dat nodig zou zijn.

Ik zie dus het probleem niet wat je aanhaalt.

Het zou zeker een hele mooie oplossing zijn die veel extra's bied.De vraag is of zo'n systeem maken binnen het bereik van de TS ligt. is het antwoord daarop ja, dan zou ik daar zeker voorgaan.
Maar de startpost van TS doet eerder een "nee" vermoeden. Vandaar dat het nadenken oveer alternatieven die wat minder elektrotechnische kennis vereisen wellicht een idee is.

Of gewoon niet doen, dat kan altijd natuurlijk.

Met vriendelijke groet, Rob
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2020 14:18:18 schreef Robvansuilen:
Dit is bijna letterlijk wat ik in mijn eerste post in dit draadje aangeef?

Dat had ik hier ook al gezegd. :)

Op 7 oktober 2020 15:54:05 schreef Lambiek:
Met dat principe is eigenlijk niets mis, als je bijvoorbeeld een V-riem gebruikt.

En een stroombegrenzing op je motor zorgt er inderdaad voor dat je niets sloopt en alles heel blijft.

Op 9 oktober 2020 14:18:18 schreef Robvansuilen:
Het idee is om net zoals het systeem op het filmpje het systeem bij het stuurwiel te installeren. Maar ik begrijp dat mijn door elkaar gebruiken van de termen stuurwiel en roer tot deze verwarring heeft geleid.

Oké, dan hebben we elkaar verkeerd begrepen.

Het zou zeker een hele mooie oplossing zijn die veel extra's bied.De vraag is of zo'n systeem maken binnen het bereik van de TS ligt. is het antwoord daarop ja, dan zou ik daar zeker voorgaan.

Daarom had ik ook gevraagd aan de TS wat hij eraan kwijt wil, maar hij reageert niet meer.

Er is ook een 24VDC voeding nodig, ik weet niet of de TS een 12V of 24V systeem aan boord heeft. Heel veel jachten hebben een 12V systeem, alleen de nieuwere jachten hebben tegenwoordig steeds vaker een 24V systeem.

Ik zie nu eerder in het topic dat het om een 12V systeem gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn excuus Lambiek, ik ben aan het editen geslagen in mijn vorige post, dus jouw commentaar lijkt nu wat vreemd.

Volgens mij zijn we het overigens niet zo oneens, maar soms is een discussie op de detail gewoon leuk.

Wat betreft 12V en 24v. Boostconverter, maar ja dat is weer een elektrosche component erbij, en zo wordt de boel steed smwaar ingewikkelder op dat vlak.

Dit doet me denken aan de ogenschijnlijke simpele vragen van klanten die ik vaak krijg, ze hebben dan de oplossing ook al bedacht en vragen aan mij om die te leveren.
Meestal hoef ik maar drie vragen aan ze te stellen voor ze inzien dat hun vraag niet zo simpel is als ze dachten en de oplossing die ze bedacht hadden nutteloos.

"de Duivel zit in de details"

Met vriendelijke groet, Rob

dubbelpost

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op vrijdag 9 oktober 2020 14:42:43 (98%)

Met vriendelijke groet, Rob
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2020 14:36:00 schreef Robvansuilen:
Mijn excuus Lambiek, ......

Excuus is niet nodig. :)

Volgens mij zijn we het overigens niet zo oneens, maar soms is een discussie op de detail gewoon leuk.

Is ook zo, daar is niets mis mee. :)

Maar het is nu aan de TS, als we daar nog iets van horen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.