spanningsregelaar voor hoog vermogen

goedenmiddag,
ik heb hier nog een flinke geschakelde voeding liggen , die 70a bij 28v levert ( vergelijkbaar met de Meanwell RSP-1500-24 ). nu wil ik hier een regelbaar voltage van maken, dus van 0-28v.
je hebt hier van die leuke spanningsregelaars voor , maar die houden meestal op na 2A. aangezien dit niet echt mijn tak van elektro is, vraag ik jullie mening/ tips hier over.

is het mogelijk om een spanningsregelaar( bijvoorbeeld een LM317T) te koppelen aan een aantal flinke transistoren/mosfets/IGBT's in parralel, om vervolgens zo het voltage te regelen, of zeg ik nu iets wat totaal niet kan.

ik heb al een tijdje zitten googelen en kwam daarbij ook onderstaand voorbeeld tegen

hier hebben ze ook een spanningsregelaar en nog een ic aan 2 transistoren gekoppeld , alleen kan dit circuit geen 70a aan.

De vraag rijst dan natuurlijk al gauw wat je in hemelsnaam met een regelbare 70A voeding moet doen...
(ik zou er geen doel voor weten, behalve als lastrafo... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zal dat soort schakelingen vast wel kunnen uitbreiden, maar je moet tot bijna 2 kW wegstoken. Daar heb je een hoop transistors, koelblokken en fans voor nodig. Als je hobbyhok de omvang van een normale slaapkamer heeft, zal het er ook een stuk warmer worden, 2 kW is net zoveel als een kacheltje.

Kortom: het is nogal onpraktisch.

hennep

Golden Member

Op 24 september 2020 17:19:34 schreef flukemaster:
ik heb hier nog een flinke geschakelde voeding liggen , die 70a bij 28v levert.

Zit daarin geen spanningsdeler op de uitgang voor terugkoppeling naar de pwm controller?

Dan zou je daar een potmeter voor in de plaats kunnen zetten. Dan heb je ook die 70A ter beschikking.

Op 24 september 2020 17:34:34 schreef Arco:
De vraag rijst dan natuurlijk al gauw wat je in hemelsnaam met een regelbare 70A voeding moet doen...
(ik zou er geen doel voor weten, behalve als lastrafo... ;) )

inductieverwarmer, flinke motoren, enz.

Op 24 september 2020 17:38:56 schreef hennep:
[...]

Zit daarin geen spanningsdeler op de uitgang voor terugkoppeling naar de pwm controller?

Dan zou je daar een potmeter voor in de plaats kunnen zetten. Dan heb je ook die 70A ter beschikking.

er zit een potmetertje op de achterkant , hiermee kan je het voltage regelen tussen 19-28vdc, maar niet lager dan dat. er zit nog wel een stekker aansluiting op waar het een en ander bijstaat.
hier nog de datasheet van de voeding, wellicht valt daar wat uit te halen.
het is model HWS1500-24/HD EHFP.
https://nl.mouser.com/datasheet/2/400/hws_e-1825898.pdf