siemens oven HB73AB550 schakelt niet goed af

Hallo,

we hebben een siemens oven die niet goed meer afschakelt.
E-Nr. HB73AB550/04 FD9101 00208
Type HT5HBP7

Bij het aansluiten op netspanning, start de oven op en moet je het uur instellen (met de klok knop en de + en - knop).
Daarna staat de oven uit en is alles normaal. (foto1)
Je kan dan de juiste functie kiezen en de temperatuur instellen en alles begint te werken zoals verwacht. (foto2)

fout 1:
Als je nadien de oven wil afzetten (door de keuzeschakelaar op de 0-stand te zetten dan blijft het blauwe ledje boven de keuzeschakelaar knipperen en de ovenlamp blijft aan. (foto3)

fout 2:
Als je de keuzeschakelaar in de ovenverlichting stand zet, dan komt er ook 0:00 op de tijdsaanduiding staan en is de ovenlamp wel uit. (foto4)

Het lijkt wel of de keuzeschakelaar een stap overslaat.
Ik heb de keuzeschakelaar gedemonteerd en het is een weerstandsdeler.
Die was lichtjes vervuild, ik heb die met wat IPA schoongemaakt.
Alle koolbanen meten netjes door naar de 470 Ohm weerstanden. (foto5)

foto1: alles ok na oven aanzetten en uur instellen

foto2: een normale functie, de oven warmt op

foto3: de oven gaat niet uit, ovenlamp blijft branden, blauwe led knippert

foto4: ovenlamp stand: de ovenlamp is uit en er staat 0:00 op de display

foto5: keuzeschakelaar gedemonteerd

Ik weet niet goed waar ik nu moet beginnen zoeken

foto van binnenwerk:

Blijft een van die vier druktoetsen niet hangen?

Shiptronic

Overleden

Moet de oven niet eerst koelen voor hij helemaal uit gaat?
(doet de mijne namelijk wel)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 25 september 2020 13:56:39 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou beide keuzeschakelprinten reinigen met kontaktcleaner 60 en daarna smeren met 61. Dan het voedingsprintje nakijken op gezwollen caps, verliezen nameten en dan service manual bijhalen om alle onderdelen te testen waaronder keuzeknop.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 september 2020 18:02:38 schreef EricN:
Ik zou beide keuzeschakelprinten reinigen met kontaktcleaner 60 en daarna smeren met 61.

ik heb de 2 keuzeschakelprinten proper gemaakt met kontaktcleaner 60 gevolgd door 61. Gedrag blijft hetzelfde.

Dan het voedingsprintje nakijken op gezwollen caps

De condensatoren zien er goed uit, in print gemeten hebben ze ook de verwachte capaciteit.

verliezen nameten

helaas heb ik geen megger ter beschikking

dan service manual bijhalen om alle onderdelen te testen waaronder keuzeknop.

Heeft U toegang tot de service manual, en zou U me die kunnen toesturen? (email staat in mijn profiel).

Alvast bedankt
Joram

Megger heb je niet nodig. 99% van de verliezen komt vd verwarmingselementen. Noteren welke draden waar aan zaten en de 4 verwarmingselementen uittrekken. Dit is maar een kleine kans hoor maar je weet maar nooit. Veel succes met de docs.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste EricN,
hartelijk dank voor de service docs.

met de service docs geraak ik niet in het Service-programma :? , en daar heb je de keuzeschakelaar voor nodig dus...

Ik heb al 1 fout gevonden:
Als de keuzeschakelaar in de 0-stand staat, dan is de data lijn 1,x Volt.
In alle andere standen wordt er via 10 470Ω weerstanden een spanning tussen 0 en 4,3V op de data lijn gezet.
Terwijl bij de temperatuur potentiometer bij de 0-stand de spanning 5 Volt is. Ik heb alle componenten in het signaalpad tussen de temperatuur potentiometer en de keuzeschakelaar vergeleken, maar die meten allemaal gelijkaardig.

Dus ik heb een vermoeden dat de pull-up weerstand van het controller IC niet meer goed is (of de interne mosfet die die inschakelt)
Het controller IC is een R5F21258SNFP van Renesas.
Ik heb dan de datasheet van het IC opgezocht. De keuzeschakelaar hang aan poort P0_6/AN1 en de temperatuursensor aan P0_4/AN3.
Ik heb gekeken naar de typische waardes van de pull-up weerstanden en nog iets hoger genomen dat ik had liggen --> 330kΩ
Dat is ook ruim hoger dan de weerstanden van de keuzeschakelaar (11 x 470Ω = 5,1 kΩ) dus die zal nog wel werken.

Als de keuzeschakelaar nu in de 0-stand staat is de spanning op de datalijn 5V (hoger dan de 4,3V max met de weerstandsdeler) en nu schakelt de oven correct uit op de 0-stand.
In de datasheet staat:
When the analog input voltage is over the reference voltage, the A/D conversion result will be 3FFh in 10-bit mode and FFh in 8-bit mode.

SUCCESS :)

maar ik geraak nog steeds niet in het service menu. :?
het demo programma lukt wel.

foto van de pull-up weerstand van VCC naar P0_6/AN1

Ik ken het schema niet van de ingangen. Zat er oorsprongkelijk een pullup? Zitten er condensators? Mss 1 daarvan stuk? Hoe is het schema vd temperatuur regeling? 1 grote potentioneter schaal? Pullup weerstand? Condensators? Ik vermoed dat je door een pull up te plaatsen de gang naar 5v forceert en alzo stand nul bekomt maar dat je tegelijk ook de schaalverdeling uit balans gebracht hebt en alzo alle andere standen op een niet bestaand (aanvaard door uP) spanningpunt gebracht hebt. Ik ga eens kijken of ik soortgelijk toestel hier ergens staan heb. Er staan er 2 maar geen idee of ze overeen komen.
Edit: helaas het zijn nieuwere met andere bediening.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kan een Pullup weersand defect zijn,maar kan ook een rimpel over de voeding zijn, meet dit goed na!

Hallo,

ik heb de voeding nagemeten, 9,71V met een beetje rimpel. Dat ziet er goed uit.

Ik ben dan beginnen meten wat de ingangsspanning is op de processorpin met de 330kΩ pull-up weerstand.
Daarna heb ik de weerstand verwijderd en wil ik hetzelfde meten om te vergelijken of de extra pull-up weerstand de waardes niet te hard verandert.

code:


stand    met 330kΩ    zonder pull-up
0        5,10 V             5,09 V
1        0,64 V             0,55 V
2        1,04 V             0,97 V
3        1,45 V             1,36 V
4        1,86 V             1,76 V
5        2,23 V             2,15 V
6        2,64 V             2,60 V
7        3,02 V             2,99 V
8        3,37 V             3,36 V
9        3,76 V             3,73 V
10       4,14 V             4,12 V

Anders tov van mijn vorige metingen is de waarde voor de 0-stand zonder pull-up.
Vorige keer had ik daar 1,x V (varieerde nogal op de multimeter).

Alles lijkt nu te werken zonder pull-up weerstand.
Het lukt me ook om in het service menu te komen en de functies uit te testen.
Valt ook op dat het gedrag van de oven op de 10-stand (de lamp stand) eigenlijk stand 9 was (pyrolyse reiniging).

SUCCES

Voor de volledigheid heb ik het schema van de ingang nog getekend

Wat heeft dit veroorzaakt? Ik weet het niet.
Aanleiding van de fout was een ovenschotel met veel tomaat die in de oven is afgekoeld en daardoor condens heeft gevormd.
Zou er in de print nog vocht gezeten hebben dat nu uitgedroogd is?
Ik meen me te herinneren dat de 68kΩ weerstand iets van 23kΩ was voordien, maar daar ben ik niet meer zeker van.
De keuzeschakelaar heb ik direct als eerste geïnspecteerd en met IPA gereinigd; dus die zal het niet geweest zijn.

Alles dicht en morgen lekker een brood bakken!
Bedankt voor alle hulp.

Joram

proficiat en smakelijk. Je hebt zo van die dagen. Zo als ik het kan zien heeft de 68k niet veel nut en is de 23k meting mogelijk een gevolg van het meten van een gans circuit. Mogelijke oorzaken van een andere meting zijn dan: meetpenpolariteit omgedraaid, weerstand 68k probleem (geen idee hoe zoiets zou kunnen), ander onderdeel dat defect (tijdelijk blijkbaar) is dat door volledig circuitmeeting in beeld komt (diode, uP ingang,...), corrosie die door heet stoken met je soldeerbout weggebrand is, slecht contact in de smd's, smd condenstor,... Er is kans dat het terug komt, helaas. Gezien je de metingen hier gepost hebt zijn deze voor later dus altijd beschikbaar moest je het terug nodig hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je spanning zodanig fluctueert, kan fijnsluiting zijn op je schakelprintje of bij een van de priocessor pootjes.. Zite r toevallig ergens van die Bisonkit rommel?? Vaak zoiets veroorzaakt het.. Maar netjes gemeten hoor!!