Heeft er iemand een schema van een schemerschakelaar

Ik word zo langzaam wat moe om elke keer de schakelklok aan te passen , om een licht aan te sturen voor buiten. Dus ben ik op zoek naar een sensor die het licht aanzet als het er zowat geen licht meer is buiten maar het mag ook niet echt donker zijn , das niet echt de bedoeling.

Ik heb uit Electuur voor een wijlen oudere man eens een schakeling gebouwd die net het omgekeerde deed , dat was een garage sensor waar je dat je een koplamp in moest laten schijnen om een verlichting in de garage aan te steken , of die man, dat ooit gebruikt heeft weet ik niet want enkele jaren later was hij overleden maar ik had wel plezier aan het maken van die schakeling ook al had ik alles uit eigen zak betaald (zonder doos) en die man dat in een doos gebouwd zonder één draad los te maken dat was toch wel knap gedaan van hem.

Hij had als beroep vroeger meubelmaker en heeft ooit eens de kast van men Revox A77 hersteld en dat was zo mooi gedaan dan het nauwelijks zichtbaar is maw die man was een echte pro. Jammer dat die al 30 j niet meer onder ons is.

--------------
Aan iedereen bedankt voor de tips en het mee denken. testman heeft wel een hele goeie hint , die zou ik misschien wel gaan gebruiken.

Je zou een LDR weerstand kunnen nemen en die stuurt éën van de ingangen aan van een LM393 comparator.
De comparator schakelt een relais in of uit.
Aan het relais zet je de verlichting.
Als ik morgen tijd heb zal ik even een schema tekenen als het op prijs wordt gesteld.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Als je een stopcontact schakelklok hebt, kun je daar een schemerschakelaar insteken: https://www.conrad.nl/p/logilink-pa0152-schemerschakelaar-wit-230-v-16…
Moet dan uiteraard wel op een plaats zitten waar buitenlicht op valt.

Ik gebruik er zoeen van elro al 10+ jaar...
Tijdklok is alleen om bij bepaalde tijd uit te schakelen, schemerschakelaar doet het inschakelen.
(tijdklok laat je gewoon iets van 12 uur 's middags inschakelen.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Deze systemen zijn gewoon te koop. Zoek even op schemerschakelaar met tijdklok.

Anders een ESP8266 en de data hier dagelijks ophalen. Tijd in UTC en voor centrum Gent (Sint Baafs).

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In dit topic staat een schema van een schemerschakelaar.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/103479

Hier eentje op 230V
https://www.elektormagazine.nl/news/wie-het-kleine-niet-eert-afleverin…

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 25 september 2020 09:04:25 (31%)

LDmicro user.

Inderdaad is dat gewoon te koop.
Zelfs bij de Hema, Action of de Blokker, die hebben ze dacht ik ook in België.
Of een ander groot warenhuis, gewoon een tijdschakelaar en instellen op dat moment wanneer het donker wordt, hoef je ook niets te bouwen en is nog goedkoper ook. (en veiliger)

Telefunken Sender Systeme Berlin

ik zou de klok ook ruimen, en er een astroklok opzetten. ben je ook af van een schemerschakelaar, die gaan tegenwoordig ook niet meer zolang mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Twintig jaar geleden voor 5 gulden bij de aldi ofzo. Werkt sindsdien uitstekend. Volgens mij nog steeds te koop maar dan voor vijf euro. Voor dat geld kan ik het nog steeds niet ook zelf bouwen.

Op 25 september 2020 19:05:25 schreef testman:
ik zou de klok ook ruimen, en er een astroklok opzetten. ben je ook af van een schemerschakelaar, die gaan tegenwoordig ook niet meer zolang mee..

Ja das zeker een zeer goeie tip bedankt. Het zal dan wel in een kastje gebouwd moeten worden , en het zichtbaar maken van het display ? zal ook nog voeten in de aarde hebben of juist niet. We zien wel.

Op 28 september 2020 23:52:24 schreef Herman - Belgie:
[...]

Ja das zeker een zeer goeie tip bedankt. Het zal dan wel in een kastje gebouwd moeten worden , en het zichtbaar maken van het display ? zal ook nog voeten in de aarde hebben of juist niet. We zien wel.

de talento smart werkt met bluetooth, kun je met een app zo instellen zonder krom in een donkere hoek op die kleine pielknopjes te moeten drukken. heb er al diverse weggezet, backup van die instelling op mn gsm, bij een kleine wijziging kun je dat meteen aanpassen en op locatie syncen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer