Op 26 september 2020 12:32:05 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]
Volgens mij zijn de Europese afspraken zo gemaakt dat een voertuig wat in het eigen land aan de eisen van het voertuigregelement voldoet onder die voorwaarden ook in het buitenland de weg op mag.
Volgens mij is in Nederland een achteruitrijlicht niet verplicht, die van mijn barrel werkt namelijk al jaren niet als gevolg van een defecte schakelaar en dat is geen probleem met de APK. Met een caravan is een werkend achteruitrijlicht natuurlijk wel een stuk praktischer als bij een auto waarbij je goed zicht naar achteren hebt.
TS valt onder de Belgische wetgeving en daar moeten lichten die aanwezig zijn ook effectief werken tijdens de keuring. Waarmee ik niet beweer dat ze altijd gecontroleerd worden.
Van deze site
Aan- en uitschakelen van licht werkt niet naar behoren
Rood keuringsbewijs (15 dagen geldig)
Wanneer het aan- en uitschakelen van de onderstaande lichten niet goed werkt (bv. de aan/uit-knop werkt niet altijd of de lichten branden niet automatisch wanneer dit wel zou moeten), krijgt het voertuig een rood keuringsbewijs:
Grootlichten en dimlichten
Breedte-, achter-, zijmarkerings- markerings- en dagrijlichten
Stoplichten
Waarschuwingsknipperlichten
Groen keuringsbewijs met opmerkingen
Voor alle andere lichten wordt een groen keuringsbewijs met vermelding van te herstellen gebreken afgeleverd.
Nog wat
Elektrische bedrading is slecht bevestigd of beschadigd
Rood keuringsbewijs (15 dagen geldig of verbod tot het verkeer)
Bij een beschadiging waarbij de geleider zichtbaar is, en er dus kans op kortsluiting is, krijgt het voertuig een rood keuringsbewijs.
Bij mogelijk contact met hete delen, roterende onderdelen of de grond, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Deze gebreken leveren dus een rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer op.
Bij een elektrische verbinding tussen een voertuig en een aanhangwagen of caravan is het belangrijk dat de lichten van de aanhangwagen in overeenstemming werken met de lichten van het voertuig. Wanneer dit niet het geval is, levert dat een rood keuringsbewijs op.
Groen keuringsbewijs met opmerkingen
Wanneer er een beschadiging is aan de bedrading waarbij de geleider niet zichtbaar is, krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs, maar met de vermelding deze beschadiging nauwlettend in het oog houden.
Wanneer de bedrading niet goed is vastgemaakt krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs, maar met de vermelding het gebrek te laten herstellen.
Wanneer het achteruitrijlicht van de aanhangwagen of caravan niet werkt omdat de 7-polige stekker vervangen moet worden door een 13-polige, krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs met de vermelding het gebrek te laten herstellen.
Volgens de EU wetgeving moeten alle nieuwe aanhangwagens sinds 1/1/2013 voorzien zijn van een achteruitrijlicht. En ze moeten goed werken.bron
Besluit, al wie met een aanhangwagen op pad gaat met een aanhangwagen in het verkeer gebracht na 1/1/2013 kan moeilijk anders dan een 13-polige stekker te plaatsen of zoals de Engelsen doen met 2 stekkers werken.
edit:
Op 26 september 2020 12:53:43 schreef bprosman:
[...]
Klopt maar een achtermistlamp wel in veel landen vandaar dat ik vroeg of dat er al wel op zat want dat word vaak ook draadloos "aftermarket geknutseld". Want ook daar zit geen voorziening voor in een 7-Polige stekker. En ik realiseer me dat dat niet TS's originele vraag is maar meer in het kader van : "Maak het dan ineens allemaal goed".
7-polig kan perfect volgens ISO 1724.
- L linker richtingaanwijzer
- 54G mistachterlicht
- 31 Massa
- R rechter richtingaanwijzer
- 58R rechts achterlicht, omplooplichten en kentekenplaatverlichting rechts
- 54 stoplichten
- 58L links achterlicht, omploopverlichting en kentekenplaat verlichting
Van constante stroom is er op een 7-polige geen sprake meer. 58R en 58L mogen ook niet samen gekoppeld worden.
[Bericht gewijzigd door
buckfast_beekeeper
op zaterdag 26 september 2020 13:58:47
(11%)