Achteruit rijlicht: remote controlled

bprosman

Golden Member

Volgens mij is in Nederland een achteruitrijlicht niet verplicht

Klopt maar een achtermistlamp wel in veel landen vandaar dat ik vroeg of dat er al wel op zat want dat word vaak ook draadloos "aftermarket geknutseld". Want ook daar zit geen voorziening voor in een 7-Polige stekker. En ik realiseer me dat dat niet TS's originele vraag is maar meer in het kader van : "Maak het dan ineens allemaal goed".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 september 2020 12:32:05 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Volgens mij zijn de Europese afspraken zo gemaakt dat een voertuig wat in het eigen land aan de eisen van het voertuigregelement voldoet onder die voorwaarden ook in het buitenland de weg op mag.

Volgens mij is in Nederland een achteruitrijlicht niet verplicht, die van mijn barrel werkt namelijk al jaren niet als gevolg van een defecte schakelaar en dat is geen probleem met de APK. Met een caravan is een werkend achteruitrijlicht natuurlijk wel een stuk praktischer als bij een auto waarbij je goed zicht naar achteren hebt.

TS valt onder de Belgische wetgeving en daar moeten lichten die aanwezig zijn ook effectief werken tijdens de keuring. Waarmee ik niet beweer dat ze altijd gecontroleerd worden.

Van deze site

Aan- en uitschakelen van licht werkt niet naar behoren
Rood keuringsbewijs (15 dagen geldig)

Wanneer het aan- en uitschakelen van de onderstaande lichten niet goed werkt (bv. de aan/uit-knop werkt niet altijd of de lichten branden niet automatisch wanneer dit wel zou moeten), krijgt het voertuig een rood keuringsbewijs:

Grootlichten en dimlichten
Breedte-, achter-, zijmarkerings- markerings- en dagrijlichten
Stoplichten
Waarschuwingsknipperlichten

Groen keuringsbewijs met opmerkingen

Voor alle andere lichten wordt een groen keuringsbewijs met vermelding van te herstellen gebreken afgeleverd.

Nog wat

Elektrische bedrading is slecht bevestigd of beschadigd
Rood keuringsbewijs (15 dagen geldig of verbod tot het verkeer)

Bij een beschadiging waarbij de geleider zichtbaar is, en er dus kans op kortsluiting is, krijgt het voertuig een rood keuringsbewijs.

Bij mogelijk contact met hete delen, roterende onderdelen of de grond, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Deze gebreken leveren dus een rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer op.

Bij een elektrische verbinding tussen een voertuig en een aanhangwagen of caravan is het belangrijk dat de lichten van de aanhangwagen in overeenstemming werken met de lichten van het voertuig. Wanneer dit niet het geval is, levert dat een rood keuringsbewijs op.
Groen keuringsbewijs met opmerkingen

Wanneer er een beschadiging is aan de bedrading waarbij de geleider niet zichtbaar is, krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs, maar met de vermelding deze beschadiging nauwlettend in het oog houden.

Wanneer de bedrading niet goed is vastgemaakt krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs, maar met de vermelding het gebrek te laten herstellen.

Wanneer het achteruitrijlicht van de aanhangwagen of caravan niet werkt omdat de 7-polige stekker vervangen moet worden door een 13-polige, krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs met de vermelding het gebrek te laten herstellen.

Volgens de EU wetgeving moeten alle nieuwe aanhangwagens sinds 1/1/2013 voorzien zijn van een achteruitrijlicht. En ze moeten goed werken.bron
Besluit, al wie met een aanhangwagen op pad gaat met een aanhangwagen in het verkeer gebracht na 1/1/2013 kan moeilijk anders dan een 13-polige stekker te plaatsen of zoals de Engelsen doen met 2 stekkers werken.

edit:

Op 26 september 2020 12:53:43 schreef bprosman:
[...]
Klopt maar een achtermistlamp wel in veel landen vandaar dat ik vroeg of dat er al wel op zat want dat word vaak ook draadloos "aftermarket geknutseld". Want ook daar zit geen voorziening voor in een 7-Polige stekker. En ik realiseer me dat dat niet TS's originele vraag is maar meer in het kader van : "Maak het dan ineens allemaal goed".

7-polig kan perfect volgens ISO 1724.

  1. L linker richtingaanwijzer
  2. 54G mistachterlicht
  3. 31 Massa
  4. R rechter richtingaanwijzer
  5. 58R rechts achterlicht, omplooplichten en kentekenplaatverlichting rechts
  6. 54 stoplichten
  7. 58L links achterlicht, omploopverlichting en kentekenplaat verlichting

Van constante stroom is er op een 7-polige geen sprake meer. 58R en 58L mogen ook niet samen gekoppeld worden.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 26 september 2020 13:58:47 (11%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Nu, dat is duidelijke taal.
7 polige vervangen door 13 polige.
Probleem opgelost.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 26 september 2020 08:43:18 schreef buckfast_beekeeper:
Op een 7-polige stekker kan normaal geen constante spanning zitten.

Hoe je moet modificeren? Afhankelijk van het model. Je hebt modellen die een toggel functie hebben. Dus klik/aan, klik/uit. Je hebt modellen die de ene toets aan schakelen en met een andere uit. En je hebt modellen die de uitgang aan houden zo lang er op de knop wordt gedrukt. Allemaal hebben ze een andere aanpassing nodig.

Het gros van deze knoppen schakelt naar gnd. Dus even gewoon spanning er op gaat niet lukken. De boordspanning gaat meer dan waarschijnlijk ook te hoog zijn. Het modificeren gaat uiteindelijk meer kopzorgen opleveren dan een 13-polige stekker te plaatsen en alles aan te sluiten volgens ISO 11446.

Hoe leg je bij de keuring de werking van je mistlamp uit? Vinden die het correct dat dit niet door de schakelaar op het dashboard werkt?

Het is het plaatsen van een extra plug, connectoren en bekabeling dat ik wil voorkomen...
En voor het mistachterlicht via AB is geen probleem voor de keuring...was zelfs één van hun opties die ze me meedeelden...
En op de originele 7-polige stekker op caravan is steeds de 12V van de leefbatterij (van caravan) aanwezig... batterij dient trouwens om de elektrische remmen te laten werken

Op 26 september 2020 13:04:39 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

TS valt onder de Belgische wetgeving en daar moeten lichten die aanwezig zijn ook effectief werken tijdens de keuring. Waarmee ik niet beweer dat ze altijd gecontroleerd worden.

Van deze site
[...]

Nog wat
[...]

Volgens de EU wetgeving moeten alle nieuwe aanhangwagens sinds 1/1/2013 voorzien zijn van een achteruitrijlicht. En ze moeten goed werken.bron
Besluit, al wie met een aanhangwagen op pad gaat met een aanhangwagen in het verkeer gebracht na 1/1/2013 kan moeilijk anders dan een 13-polige stekker te plaatsen of zoals de Engelsen doen met 2 stekkers werken.

edit:[...]

7-polig kan perfect volgens ISO 1724.

  1. L linker richtingaanwijzer
  2. 54G mistachterlicht
  3. 31 Massa
  4. R rechter richtingaanwijzer
  5. 58R rechts achterlicht, omplooplichten en kentekenplaatverlichting rechts
  6. 54 stoplichten
  7. 58L links achterlicht, omploopverlichting en kentekenplaat verlichting

Van constante stroom is er op een 7-polige geen sprake meer. 58R en 58L mogen ook niet samen gekoppeld worden.

U verwijst naar de EU wetgeving dat sinds 2013 aanhangers verplichte lichten moeten hebben... wel, deze caravan heb ik ingevoerd vanuit Noorwegen, waar deze door de vorige eigenaar rechtstreeks vanuit USA was geimporteerd in 2017...
En in hoeverre de EU wetgeving uniform is, lijkt mij heel twijfelachtig, OMDAT, de caravan in Noorwegen volgens dezelfde EU richtlijn gekeurd wordt als in Belgie, EN TOCH werd die daar in de staat zoals deze van de USA kwam (dus zonder misterlicht noch achteruitrijlichten) goedgekeurd...

bprosman

Golden Member

En in hoeverre de EU wetgeving uniform is,

Niet, want in NL heb je niet eens een (verplichte) caravankeuring, ook niet voor caravans met eigen kenteken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gaan we nu niet bijzonder ver off-topic? Er is me al meermaals onder de neus gewreven dat dit forum over electronica gaat. Dus gaat het ook niet over de verkeerswetgeving van een of andere bananenrepubliek.

Laat ons aub de aanvankelijke vraag behandelen; of anders niks zeggen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Daar gaat het vingertje terug op en neer . :)

En voor de rodekaartrijders met beperkte geldigheidsduur mag je naar de herstelgarage rijden of naar huis . Verder rijden mag pas als je kan aantonen dat het euvel hersteld is ( dokument garage met stempel ! ) .

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 september 2020 14:14:13 schreef HugoH:
[...]

U verwijst naar de EU wetgeving dat sinds 2013 aanhangers verplichte lichten moeten hebben... wel, deze caravan heb ik ingevoerd vanuit Noorwegen, waar deze door de vorige eigenaar rechtstreeks vanuit USA was geimporteerd in 2017...
En in hoeverre de EU wetgeving uniform is, lijkt mij heel twijfelachtig, OMDAT, de caravan in Noorwegen volgens dezelfde EU richtlijn gekeurd wordt als in Belgie, EN TOCH werd die daar in de staat zoals deze van de USA kwam (dus zonder misterlicht noch achteruitrijlichten) goedgekeurd...

Sinds wanneer maakt Noorwegen deel uit van de EU?

Hella heeft een heel mooie brochure met de wettelijke bepalingen per licht en per voertuigtype.

De betreffende EU-regelgeving? Hier lees paragraaf 6.4 op bladzijde 80. Een aanhanger >750kg is een voertuig O2. Bij een aanhangwagen van >6m moeten er dan ook nog 2 aanwezig zijn die voldoen aan ECE-R23. 6.4.7.1 op blz. 81.

Lees ook 6.11 vanaf blz 93 er eens goed op na. 6.7.11.1 OK bij een afstandsbediening? 6.7.11.8 ook in orde?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Laat ons aub de aanvankelijke vraag behandelen; of anders niks zeggen.

Vertel, wat is je oplossing dan ? ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De oplossing is al genoemd, de 7-polige vervangen door een 13-polige.
Maar er zullen altijd lieden blijven die niet zo dol zijn op eenvoudige oplossingen.

bprosman

Golden Member

2e Reden waarom ik dat destijds (ook) gedaan heb is dat ik de mogelijkheid wilde hebben eens een aanhanger te huren of bij een bouwmarkt te lenen. Maar misschien komt dat bij TS niet voor ook omdat een US trekhaak nog wel eens hoog wil zitten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 september 2020 15:10:20 schreef big_fat_mama:
Gaan we nu niet bijzonder ver off-topic? Er is me al meermaals onder de neus gewreven dat dit forum over electronica gaat. Dus gaat het ook niet over de verkeerswetgeving van een of andere bananenrepubliek.

Laat ons aub de aanvankelijke vraag behandelen; of anders niks zeggen.

Ik zie heel graag jullie technische voorstellen tegemoet!

Op 26 september 2020 17:06:56 schreef KlaasZ:
De oplossing is al genoemd, de 7-polige vervangen door een 13-polige.
Maar er zullen altijd lieden blijven die niet zo dol zijn op eenvoudige oplossingen.

Het vervangen van de stekker door een 13-polige is niet aan de orde...
Een 13-polige stekker heeft niet dezelfde vermogens op de contacten als de originele US 7-polige

Op 26 september 2020 16:18:17 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Sinds wanneer maakt Noorwegen deel uit van de EU?

Hella heeft een heel mooie brochure met de wettelijke bepalingen per licht en per voertuigtype.

De betreffende EU-regelgeving? Hier lees paragraaf 6.4 op bladzijde 80. Een aanhanger >750kg is een voertuig O2. Bij een aanhangwagen van >6m moeten er dan ook nog 2 aanwezig zijn die voldoen aan ECE-R23. 6.4.7.1 op blz. 81.

Lees ook 6.11 vanaf blz 93 er eens goed op na. 6.7.11.1 OK bij een afstandsbediening? 6.7.11.8 ook in orde?

Ik ga zeker dit document even doornemen... Mijn caravan is wel een aanhangwagen type O3 (>3,5 ton mtm)

bprosman

Golden Member

Op 26 september 2020 19:07:44 schreef HugoH:
[...]

Het vervangen van de stekker door een 13-polige is niet aan de orde...
Een 13-polige stekker heeft niet dezelfde vermogens op de contacten als de originele US 7-polige

Dat lijkt me dan weer sterk. Bij mij zat er 2.5mm2 op de 2 constante spanningsdraden (voor oa de koelkast) afgezekerd met 25A

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Ik vraag me af of dat elektrisch remmen hier mag? Die Amerikanen hebben dat zo een beetje standaard, Das het voordeel dat je ook een US trailer hebt. Die reut zal wel werken op elkaar, De auto moet voor het invoeren de verlichting (voor/ dimlicht) aangepast hebben naar de RDW of DEKA eisen. Achter hebben ze ook wat rare fratsen met knipperende rem lichten :)

Link voor wie het niet kent : https://www.youtube.com/watch?v=xcRGIiRIN3g

Je zoekt dus zoiets : https://www.beslist.nl/products/klussen/r/DC_12V_10A_Relay_1CH_Wireles…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 september 2020 19:30:46 schreef bprosman:
[...]
Dat lijkt me dan weer sterk. Bij mij zat er 2.5mm2 op de 2 constante spanningsdraden (voor oa de koelkast) afgezekerd met 25A

Kleuren en draadsecties staan beschreven in DIN/ISO 11446. Kleuren kunnen afwijken en ook vervangen zijn door nummers.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Op 26 september 2020 20:14:39 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Kleuren en draadsecties staan beschreven in DIN/ISO 11446. Kleuren kunnen afwijken en ook vervangen zijn door nummers.

De US versie staat hier niet tussen wat logisch is daar dit een DIN/ISO norm is.
Mocht het echt te dun zijn zou ik het op de "Engelse manier" doen, 2e stekker er bij bedraad op een DIN/ISO wijze zoals EX-Fietser al suggereerde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 september 2020 19:31:56 schreef Shiptronic:
Ik vraag me af of dat elektrisch remmen hier mag? Die Amerikanen hebben dat zo een beetje standaard, Das het voordeel dat je ook een US trailer hebt. Die reut zal wel werken op elkaar, De auto moet voor het invoeren de verlichting (voor/ dimlicht) aangepast hebben naar de RDW of DEKA eisen. Achter hebben ze ook wat rare fratsen met knipperende rem lichten :)

Link voor wie het niet kent : https://www.youtube.com/watch?v=xcRGIiRIN3g

Je zoekt dus zoiets : https://www.beslist.nl/products/klussen/r/DC_12V_10A_Relay_1CH_Wireles…

Ik heb het product op beslist.nl bekeken... is volgens mij zo wat identiek aan hetgeen ik op aliexpress vond...
Dit product van beslist is ook met een manuele AB... en daar is nu juist mij vraag... hoe kan ik dat "automatisch" maken, dus dat het in achteruit zetten van de auto, de remote control triggerd opdat dan hat achteruitrijlicht op de caravan aangaat... en als ik achteruitrijstand verlaat met de auto, het achteruitrijlicht op de caravan ook uitgaat...

Jinny

Golden Member

Hugo, neem een tip van een dame, electrieker, oud reparateur van automobielen en flikker die yankenzut eraf en ga over op 13 polig.
Probleem opgelost.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Met de Spanning van het achteruitrijlicht een relais schakelen die met de contacten de AB knop "indrukken" Kast je zo zetten dat deze knop indrukken "aan" is, en loslaten "uit" is .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 september 2020 21:47:45 schreef Shiptronic:
Met de Spanning van het achteruitrijlicht een relais schakelen die met de contacten de AB knop "indrukken" Kast je zo zetten dat deze knop indrukken "aan" is, en loslaten "uit" is .

lijkt me duidelijk... ik kan dus dat AB zo "programmeren" (leren) dat een knop indrukken "on" is, en loslaten "off" is?!...heb ik dat zo goed begrepen?

bprosman

Golden Member

Op 26 september 2020 22:36:31 schreef HugoH:
[...]

lijkt me duidelijk... ik kan dus dat AB zo "programmeren" (leren) dat een knop indrukken "on" is, en loslaten "off" is?!...heb ik dat zo goed begrepen?

Dat zou kunnen, persoonlijk zou ik het zo niet doen omdat zolang je achteruit rijdt (dat zal natuurlijk geen uren zijn, maar toch..) je uitgezonden signaal zal moeten blijven "staan". Onderbreekt het radiosignaal valt ook je achteruitrijverlichting weg. Persoonlijk zou ik gaan voor : Licht aan = Puls op "Aan knop" , licht uit = Puls op "uit knop".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 september 2020 22:51:45 schreef bprosman:
[...]
Dat zou kunnen, persoonlijk zou ik het zo niet doen omdat zolang je achteruit rijdt (dat zal natuurlijk geen uren zijn, maar toch..) je uitgezonden signaal zal moeten blijven "staan". Onderbreekt het radiosignaal valt ook je achteruitrijverlichting weg. Persoonlijk zou ik gaan voor : Licht aan = Puls op "Aan knop" , licht uit = Puls op "uit knop".

en hoe is dat te verwezenlijken in praktijk?....ook met relais?