Halogeen lamp dimmer

Hallo,

Ik heb hier een probleem met een halogeen dimmer, het printplaatje hier onder zit gemonteerd in een wand-montuur (met een staaf-lamp) en het probleem is dat de lamp alleen maar heel lichtjes brand, de dimmer reageert nergens op.

Nu heb ik de potmeter even doorgemeten, en deze zie ik keurige van waarde veranderen, rechtsom zo goed als geen weerstand en links-om meeste weerstand.

Nu kan ik alle componenten wel gaan vervangen, maar welk onderdeel zal het euvel zijn, en kan ik dit doormeten?

Ik vermoed de BTA10

Sine

Moderator

Als de triac half in geleiding is zal het ding zwak branden, dus de triac maakt een goede kans.

Als je een dmm met diode test hebt kun je dat makkelijk uitmeten.

Hoi,

Ik hier een fluke 175 liggen dus dat testen moet lukken.

Nu ben ik even aan het zoeken geweest op welke manier ik een triac kan testen, nu lees ik zoveel verschillende mogelijkheden... wat is volgens jou de methode om een triac te testen?

Nu ben ik alvast opzoek naar een vervanger, De BTa10 400b c3320 zit er nu is

Zou dit een vervanger kunnen worden? BTA10-600BRG

[Bericht gewijzigd door Webstarr op zaterdag 26 september 2020 09:38:42 (21%)

Test eerst de x2 condensator wit of grijs tegenover de triac maar eens op capaciteit, als deze te klein, word wordt de stuur spanning mogelijk te laag en worden alleen de hoogste pieken van de wisselspanning nog doorgelaten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 26 september 2020 09:45:13 schreef Hunebedbouwer:
Test eerst de x2 condensator wit of grijs tegenover de triac maar eens op capaciteit, als deze te klein, word wordt de stuur spanning mogelijk te laag en worden alleen de hoogste pieken van de wisselspanning nog doorgelaten.

Opdruk geeft aan 0.047 Uf, ik meet 46 nF lijkt me prima

EDIT:

Het verhaal is simpeler dan het leek, het armatuur waar de lamp tussen klemt bleek te zijn doorgebrand waardoor hij geen contact meer maakte. Armatuur uit een oude bouwlamp gesloopt en overgezet en de lamp reageert weer prima op de potmeter.
Spanning blijft met de dimmer geheel naar links op 70v steken, is er een mogelijkheid om deze verder te laten zakken?

Sine

Moderator

Een grotere potmeter, of (wellicht praktischer) een iets grotere C

Alles binnen redelijkheid natuurlijk.

Geeft de lamp te veel licht in de laagste stand?, dan kun je er mogelijk ook een lamp met kleiner vermogen in zetten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

...het probleem is dat de lamp alleen maar heel lichtjes brandt, de dimmer reageert nergens op.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 september 2020 23:11:28 schreef Sine:
Een grotere potmeter, of (wellicht praktischer) een iets grotere C

Alles binnen redelijkheid natuurlijk.

Met C wordt condensator bedoelt neem ik aan? Zit nu een 46 nF in, wat zou een goede stap zijn?

Op 27 september 2020 10:05:18 schreef Arco:
[...]

Klopt, het bleek dat het contact tipje van de armatuur ze zijn gesmolten/verbrand waardoor er een te hoge weerstand aanwezig was om de lamp te doen branden is mijn conclusie, dezelfde staaf-lamp in een andere houder en hij brandde wel vollop.

Kruimel

Golden Member

Op 26 september 2020 10:15:49 schreef Webstarr:
[...]
Spanning blijft met de dimmer geheel naar links op 70v steken, is er een mogelijkheid om deze verder te laten zakken?

Hoe gemeten? Met een lamp er op? Zonder zal altijd veel spanning geven, zonder laststroom werkt de triac niet goed. Met lamp blijft het lastig meten, maar met een True-RMS zou dat verder geen issue moeten zijn. Als de lamp te helder is met de dimmer (wat met een gloeilamp niet heel snel gebeurt omdat die bij dimmen inefficienter worden) dan zou je de potmeter moeten vervangen met iets dat een hogere weerstand heeft. Binnen een redelijke marge kan je de triggercondensator ook vergroten, maar ik zou niet boven de +25% gaan. (Wat Sine zegt dus).

Ik meet een spanning van 70v met de lamp erin, dus onder belasting.
Betreft True-rms, ik meet met een fluke 175, dus dat moet goed gaan.

Bedankt voor de 25% regel, ik ga eens proberen met welke waarde ik in die marge tevreden bent, De potmeter is nu als ik mij niet veris een 4k7, met 5 pootjes

Arco

Special Member

Kan zijn dat men dat expres gedaan heeft. Heel lage spanning is niet goed voor de levensduur van een halogeenlamp.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com