Weerstand of condensator in antenne-stekker?

Sorry voor de slechte foto.

Is uit een Prius van een Amerikaanse Prius--rijder die dezelfde problemen heeft als ik.

Mijn probleem: matige radio ontvangst. De actieve antenne bleek geen voeding te krijgen (mijn fout) maar na oplossen is de radio ontvangst nog even matig. Als ik de antenne loskoppel (bij de dakantenne) is er weinig verschil in kwaliteit ontvangst. Ik kan met de huidige situatie leven, dus laat het even rusten maar deze collega-rijder is op een ander forum nog verder aan het zoeken en plaatste deze foto met een groot vraagteken omdat hij de kleurcodering van de 'weerstand' niet snapte. Ik dacht dat het wellicht een condensator kon zijn, maar wellicht weet iemand hier het zeker, ook zonder duidelijke kleurcodering (volgens mij is de behuizing groen, maar de kleur-ringen worden door gele strepen gescheiden. Ik lees erin: blauw, stukje groen van de behuizing, geel, rood, geel, zwart).

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 27 september 2020 13:42:38 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Helaas een te lage JPEG kwaliteit of te sterke digitale zoom om de details te zien, maar misschien is er toch wat duidelijkheid te krijgen.

Zit het onderdeeltje in serie met de pen van de steker? Loopt de voeding van de actieve antenne via een andere draad? Hoe meet het onderdeeltje door?

Op dit moment kan het behalve een weerstand of condensator ook nog een spoeltje zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 27 september 2020 14:05:32 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 september 2020 14:04:30 schreef maartenbakker:
Helaas een te lage JPEG kwaliteit of te sterke digitale zoom om de details te zien, maar misschien is er toch wat duidelijkheid te krijgen.

Zit het onderdeeltje in serie met de pen van de steker? Loopt de voeding van de actieve antenne via een andere draad? Hoe meet het onderdeeltje door?

Op dit moment kan het behalve een weerstand of condensator ook nog een spoeltje zijn.

Kan zelfs nog wel een (zener-) diode zijn, bijv om statische lading af te voeren.

vergeten

Golden Member

Dat kan je toch gewoon meten!
Spoeltje: lage weerstand.
Weerstand: zie de kleurringen voor de waarde.
Condensator: meet "open" met de multimeter.
Diode: drempelspanning

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het lijkt mij een spoeltje te zijn van oranje oranje zwart, is 33µH.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dank!!! Ik had de foto zelf flink uitvergroot en opgeslagen voordaat ik hem hier had gepost. Dit omdat de originele de hele werkbank van de eigenaar ook laat zien en ik de foto zelf moest downloaden om hem voldoende uit te kunnen vergroten om nog iets van de kleuren te maken.

Ik heb weer wat houvast. Zoals aangegeven is dit artikel zo'n 6000km verderop, maar ik zal de adviezen aan de eigenaar doorgeven. Als ik terugkoppeling krijg zal ik die hier delen!
De voeding gaat, als ik het me goed herinner, door een aparte draad en dus niet door deze stekker.

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 27 september 2020 15:04:01 (32%)