0201 en 0402 weerstanden en condensatoren, waar set kopen

De laatste tijd wel meer aan MacBooks en iPhones bezig. Vaak van die erg kleine weerstanden en condensatoren nodig.

Nu weet ik dat er "boeken" van bestaan waar er diverse waarden inzitten. Elk boek is dan gevuld met een grootte serie (0201 of 0402).

Op AliExpress natuurlijk te bestellen. Dit deed ik dan half augustus, maar komt natuurlijk niet aan. Heel gedoe errond.

Weet iemand waar je voor een menselijke prijs zulke "boeken" kan bestellen. Altijd leuk om zo wat in huis te hebben.

tnx
Gert

Arco

Special Member

Ik bestel weerstandsets ook altijd op Ali. Nog nooit problemen gehad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

gevalletje brute pech dan.

even wachten of ik wat refund kan krijgen en dan maar opnieuw bestellen zeker.

Weerstanden ergens los bestellen is niet te betalen. Gelukkig is bewust macbookje absoluut niet dringend.

Arco

Special Member

Levertijd is nu ook niet veel meer van te zeggen helaas... Ik heb op 1 dag 3 artikelen besteld.
De 1e kwam na 5 dagen(!) al aan, 2e na 40 dagen, en 3e is er nu (na 54 dagen) nog steeds niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 september 2020 17:17:11 schreef Beeldbuisje:
Weerstanden ergens los bestellen is niet te betalen. Gelukkig is bewust macbookje absoluut niet dringend.

Farnell heeft toch gewoon 0201 weerstanden? Je wil misschien niet de hele E96 reeks van 1 tot 10000000 ohm bestellen, maar zoveel verschillende waarden zullen er toch niet in een MacBook zitten?

Op 28 september 2020 03:37:02 schreef blurp:
[...]

Farnell heeft toch gewoon 0201 weerstanden? Je wil misschien niet de hele E96 reeks van 1 tot 10000000 ohm bestellen, maar zoveel verschillende waarden zullen er toch niet in een MacBook zitten?

Tot nu toe dat altijd zo gedaan. Maar er zijn telkens verschillende waardes van verschillende groottes weerstanden en condensatoren. Dan is het een 0202, dan een 0402.
Bestellen, tijden wachten, transportkosten betalen,...
Beter gelijk een heel assortimentje, dan ben ik mijn leven lang voorzien.

Let wel op, ik heb twee maal vernomen uit een (voor mij) betrouwbare bron) dat Ali-express weerstanden een hogere tolerantie of temperatuur-coëfficient hebben. Over condenssatoren op Ali-express heb ik geen info, maar ook gewone keramische condensatoren kunnen het zwaar te voorduren hebben als ze in een schakelende voeding gebruikt worden.

Dit kan wel belangrijk zijn als je voor de rest van je leven met dat setje wilt doen. Da's mijn advies. Ik ben er niet altijd even vroom in, maar toch.

Farnell levert in minder dan 1 dag... als je zelf bestelt, niet via Sinuss oid.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Om aan dit apparaat door te kunnen werken zal ik wellicht mijn 3 weerstandjes en 1 condensator snel bij Farnell bestellen. Mochten zij zo'n volledige set hebben, kocht ik ze ook wel daar. (tenzij het gouden zijn)

@necessaryevil: wellicht gaan mijn bestelde setjes nooit aankomen. Dus zoek een betrouwbare bron voor zo'n sets. Als je een betere leverancier weet: ik hoor het graag.

Mijn mosterd destijds gehaald bij Louis Rossmann. Die jongen is op YouTube nogal bekend op vlak van macbook herstellingen. In zijn shop verkoopt hij precies die sets die je op AliExpress ook vindt.

Die macbooks is het soort klusje dat vaak ergens tussendoor moet gepakt worden. Dan ben je op dreef, de schakeling zit min of meer wat in je hoofd en dan moet je alles laten vallen wegens gebrek aan onderdelen.
Bestellen, al dan niet bij Farnell, komt twee dagen later toe, maar die dag geen tijd, weer een week verder, heel het toestel terug even bekijken wat wat nu weer was. Blijkt na plaatsen van die onderdelen nog wat kapot, weer bestellen, enzenzenz......
Als het maar uit de kast te halen zou zijn...

Arco

Special Member

Farnell is soms ook niet duur, smd weerstanden beginnen al bij 10.000 (volle reel) voor maar liefst 1 hele euro...
https://nl.farnell.com/multicomp/mc00625w04021649k/res-649k-1-0-0625w-…

Amusant is wel de opmerking, dat als je een niet volle reel bestelt, er 5 euro extra kosten bijkomt... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 28 september 2020 21:48:14 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 september 2020 19:33:38 schreef necessaryevil:
Let wel op, ik heb twee maal vernomen uit een (voor mij) betrouwbare bron) dat Ali-express weerstanden een hogere tolerantie of temperatuur-coëfficient hebben.

Dat kan ik bevestigen, ik heb een setje (E12-reeks) Ali-expres 0603 weerstanden en die dingen hebben een tolerantie van 5%.

Terwijl ik van "gewone"(vishay, multicomp, panasonic) Farnell-weerstanden 1% gewend ben.

Eerder viavia besteld bij Farnell.
Gisteren zelf eens mee bezig geweest. Men kan blijkbaar enkel via Visa en dat soort zaken betalen.

Het weze vele interessanter omdat via overboeking te kunnen (eventuele maandelijkse afrekening desnoods met domiciliëring zoals bvb ASWO werkt).
Boekhouding verbiedt gegevens van Visa kaarten door te geven.
*zucht* nog geen weerstanden.

als je als onderneming gewoon een account aanmaakt, koop je bij farnell gewoon op rekening. keurig factuur achteraf (wel iritant dat ze die splitsen afhankelijk van uit welk magazijn een deel van je order komt maar alla)
gene verzendkosten, voor 18:00 bestled volgende dag voor 12:00 binnen

Op 29 september 2020 10:17:17 schreef Stijnos:
als je als onderneming gewoon een account aanmaakt, koop je bij farnell gewoon op rekening.

Ik weet niet wat er gebeurt als je via een Nederlands account inlogt. Via een Belgisch dien je steeds een creditcard te koppelen aan je account. Heb het nu zelf eens bekeken, schijnt effectief zo te zijn. Inmiddels al een mail onderweg naar Farnell's boekhouding om een oplossing te vragen.

Het is in Nederland inderdaad precies zoals Stijnos zegt.

Als onderneming bestel je op rekening, dus je krijgt je spullen de volgende dag, een factuurtje in de mail en die betaal je dan binnen 30 dagen.

Heb nooit gehoord dat dat voor België anders is, maar ik sluit het ook niet uit.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 29 september 2020 10:53:18 schreef Jochem:
Het is in Nederland inderdaad precies zoals Stijnos zegt.

Als onderneming bestel je op rekening, dus je krijgt je spullen de volgende dag, een factuurtje in de mail en die betaal je dan binnen 30 dagen.

En zo werkt het bij bvb Aswo ook in België. Als Farnell dat ook moest kunnen regelen hebben ze een klant bij. Wellicht komen we later vandaag meer te weten op de mail.

Bedankt om de werkwijze binnen NL al even te laten weten. Leuk om te kunnen refereren mocht het nodig zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik ben ook wel eens aan het zoeken geweest naar kits op Farnell. Wat ik me kan herinneren waren die sets toch wel ruim over de 200 euro voor één case size.

Die search van Ronald levert inderdaad wat meer schappelijke prijzen, maar wel goed opletten wat je nu precies besteld. Want een beetje kit is toch wel rond die hoge prijzen.

Ik heb ook eens gezocht naar lossen insteekbladen waar je zelf een set kan samenstellen van de meeste gebruikte types die je nodig hebt.
Helaas kan ik nergens die bladen vinden. Niet in europa, niet in china.

Dus als iemand nog dat soort smd insteekhoezen (A5 voorkeur) vind hou ik me aanbevolen.

Nu gebruik ik plastic kokertjes waar ik de weerstand-tapes in stop die ik meestal per 100 of 200 bestel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik bestelde laatst zo'n assortimentboek in China, en die boeken kon je ook leeg bestellen. Het zijn echter geen losse bladen voor in een (multo)map. Bovendien was een leeg boek maar een paar euro goedkoper dan gevuld :)

Misschien bestaat zoiets binnen de postzegelverzamelaarshobby?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 30 september 2020 21:34:25 schreef henri62:
Dus als iemand nog dat soort smd insteekhoezen (A5 voorkeur) vind hou ik me aanbevolen.

Ik heb deze in gebruik:

https://www.adafruit.com/product/520

Deze is ook op ebay tegen schappelijkere verzendkosten te vinden.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Dat is inderdaad een goede, als je de kreet eenmaal weet kun je op alie wel het nodige vinden.
De magische kreet is dus "SMT Storage Book".
Dan kom je ergens rond de $9,= of iets hoger uit (inclusief verzendkosten).

Voor de TS:
Toen ik toch aan het zoeken was kwam ik deze kits ook tegen:

https://www.aliexpress.com/item/32507475552.html?spm=a2g0o.detail.1000…

Wel net over de pijngrens van meer dan rond de 22 euro: dus BTW/invoer betalen als je pech hebt (en dat heb je altijd).

Onderaan staat een overzicht van alle kits die de leverancier aanbied, ook 0402, 0603 c-tjes/inductors.
(Nee heb er geen aandelen)

-edit-
Maarja die kwamen dus niet aan bij je? Grote kans dat ze bij de douane in nederland liggen en ze verstoffen.
Daar is een programma naar gemaakt: baggage battles / storage wars en noem maar op wat zogenaamd kwijt is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

-edit-
Maarja die kwamen dus niet aan bij je? Grote kans dat ze bij de douane in nederland liggen en ze verstoffen.
Daar is een programma naar gemaakt: baggage battles / storage wars en noem maar op wat zogenaamd kwijt is.[/quote]

Wacht even, bedoel je nu dat de douane meer dan eens spullen van de burger steelt en doorverkoopt? Maar ik ben wel benieuwd waaruit dat is gebleken. Ik acht het niet onmogelijk, maar ben nieuwsgierig.

Op 5 oktober 2020 22:23:30 schreef henri62:
De magische kreet is dus "SMT Storage Book".

Ik snap niet wie de zoekmachine daar heeft geprogrammeerd.

Op 5 oktober 2020 22:23:30 schreef henri62:
Wel net over de pijngrens van meer dan rond de 22 euro: dus BTW/invoer betalen als je pech hebt (en dat heb je altijd).

Vraag of ze een deel van de kosten als verzendkosten willen declareren. Doen ze meestal gewoon goed. Ook al kost iets EUR 25 met gratis verzenden dan is een declaratie van EUR 19 + EUR 6 verzendkosten gewoon eerlijk en conform de regels dat je dan geen invoerkosten betaalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Hahaha, dat is wel sterk. Maar in alle eerlijkheid moet je toch ook toegeven dat Google ook is omgeschakeld op "maakt niet uit wat je typt als er maar betaalde links in voorkomen" methode?

Mijn resultaat is beter in elk geval, ik heb ten minste één hit op Ali, vreemd dat jij die niet hebt:

Op eBay is er meer.

Als je op aliexpress zoekt op smd book dan krijg je ontzettend veel smd books voor alle maten.