Vraag mbt component

Beste Lezers,

Weet iemand wat het component op de foto is, wat het doet en waar ik eventueel een nieuwe kan bestellen?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Lijkt een custom iets, moeilijk te zeggen. Waar zit het in?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Schip, denk dat het een gelijkrichtersysteem is met wat eindgroepen.
Er is water in gelopen, sommige componenten en bekabeling zijn defect er zit daardoor een aardfout in het systeem

EricP

mét CE

Het ziet er uit als een 'broddelwerk kast' voor de 24V voorziening in een binnenvaart schip...

Dat ding is gepot. doorgaans waterdicht. Dus een paar druppels water zullen niet veel uit maken. Tevens is een aardfout met 24V spul best knap. Dat is meer dan een beetje water!

De 3 relais bovenin doen mij denken aan 'genny control' voor een klein dieseltje: start, stop en gloei relais.
Het kastje waar jij mee begon zou best wel eens genny-control kunnen zijn: het ding wat de genny stopt bij een oliedruk of over temperatuur alarm.
Echter, aan de rechter kant ook nog wat 'auto relais' die dat ook zouden kunnen doen. Maar uiteraard kunnen die ook een andere functie hebben - draadjes volgen.
Ook nog een paar diode bruggen. Waar iemand erg creatief is geweest om er functioneel 2 dioden van te maken - blijkbaar kan er vanuit 2 kanten gevoed of geladen ofzo worden.
Helemaal links een shunt. Uiteraard in de +. Zo hoort dat bij broddelwerk...

Afgezien dat het nou niet echt een 'net kastje' is, zie ik zo op het eerste ook niks wat door 'water' een 'aardfout' kan veroorzaken.

Al moet al zou dat ding ook nog wel eens een 24V -> 12V als switcher kunnen zijn. Alleen heeft-ie daar wel veel klemmetjes voor.

Niet iemand met een beetje kennis van zaken in de buurt die ff kan kijken? Je 'klacht' en foto's komen niet erg overeen... Met een meter erin en wat draadjes volgen, moet het niet echt spannend zijn om te ontdekken wat dit kastje doet.

benleentje

Golden Member

Ik denk ook dat het een kleine mini voeding is. Op die draden staan nummers wat staat er precies op. Wat ik doe in een dergelijke kast is de draden van de module volgen totdat ik weet wat voor draad het is. Meestal kom je dan wel ergens uit waardoor je de functie van die draad kan afleiden. Als je bv bij de 230V zekering automaat uitkomt weet je tenminste dat het 230V is.
Als de kast nog gedeeltelijk werk is meten sneller.
Bij water schade eerst alle natte verbindingen losmaken en die draden isoleren totdat de aardfout eruit is

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

De automaatjes zijn nieuw, maar de rest is (heel) oud. Vroege 80's gok ik, misschien nog ouder.

Een DCDC in die tijd in dat formaat? Geloof het niet, AC naar DC al helemaal niet.

@Benleentje, die automaten gebruikt men ook op DC, ik gok dat ze dat hier zo ongeveer allemaal doen.

Op 27 september 2020 20:10:56 schreef EricP:
... voor de 24V voorziening in een binnenvaart schip...

Op 27 september 2020 19:47:01 schreef Jackass:
Er is water in gelopen,

Op 27 september 2020 20:10:56 schreef EricP:
doorgaans waterdicht. Dus een paar druppels water zullen niet veel uit maken.

Je loopt natuurlijk het risico dat "er is wat water ingelopen" een eufemisme is voor: "Het schip is gezonken en drie weken later weer boven water gehaald."... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

lijkt op een doosje wat de veld spanning regelt/start-stop, voor een Aggregaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Als ik zie hoe zwart en groen die connectors zijn (en het spul eronder ook trouwens ) dan is er iets goed fout gegaan. Als dat zwart oxide is ipv roet, dan denk ik dat je de draden ook moet vervangen. Biju motorfietsen een aantal keer gezien, de draad was dan intern over een grote afstand (20-30 cm, ook zwart)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs