Pl-S/PL-L lampen

Voor mijn mineralenhobby wil ik graag een UV kast maken. Een standaard lampset aanschaffen ligt boven mijn bestedingsruimte.

Ik wil graag zelf een PL-S 9 W of PL-L 18 W lamp samenstellen en inbouwen.

Ik heb moeite om te begrijpen welke onderdelen ik nodig heb voor deze 2 verschillende lampen.

Vraag: Wie kan en wil mij adviseren welke onderdelen ik nodig heb voor beide afzonderlijke lampen en mogelijk waar ik deze zou kunnen verkrijgen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Je hebt een bijpassend voorschakelapparaat nodig.
Zoek op google naar PL lamp en de leveranciers komen je vanzelf tegemoet gevlogen.

Tidak Ada

Golden Member

Kijk ook eens op Ali en Banggood.
Er worden daar LED-UV bouwlampjes aangeboden met spectrum pieken van 400 tot 365 nm. Voor de laatste is er zelfs een lf cut-off filtertje te koop.

Het zijn allemaal COB LED array's in een bouwlamp behuizing.
Vermogens gaan, afhankelijk van de golflengte van 10W tot, ik dacht 50W.
Zelf heb ik zo'n 10W 365nm lampje een filtertje. Ik gebruik dat voor fotografie en het overmaat aan blauw is grotendeels weggefilterd.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
echtepino

Golden Member

Voor de echte mineralenhobby heb je ook 254 nm UV-C nodig, dat is geen pretje, die kun je makkelijk verkrijgen met een PL buisje, kost bijna niks. Maar dan... heb je inderdaad een zichtbaar-licht-filter nodig en dien je ook nog de vitrine af te schermen zodat er geen UV-C naar buiten komt.

Misschien eerst eens starten met UV-leds?

Word lid van de Benelux DX Club
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 september 2020 14:37:25 schreef echtepino:
Voor de echte mineralenhobby heb je ook 254 nm UV-C nodig, dat is geen pretje, die kun je makkelijk verkrijgen met een PL buisje, kost bijna niks. Maar dan... heb je inderdaad een zichtbaar-licht-filter nodig en dien je ook nog de vitrine af te schermen zodat er geen UV-C naar buiten komt.

Misschien eerst eens starten met UV-leds?

Ik gebruik het voor uraniumglas in buizen. Dat licht mooi geel-groen op.
Er zijn wel UV-C Leds te koop, maar dann is het duurder dan zo'n PL. Als je echt korte golflengten zoekt, dan verval je in een Deuteriumlamp. Dan ruik je gelijk hoe ozon ruikt en kan je een afspraak maken met de dermatoloog.

Zo'n 10W 'bouwlampje' kost ongeveer $25.00 en dan nog eventueel $3.90 voor het filter.

Pino, let op je mail!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †