Relais sluit voeding kort

Beste leden,

Ik ben momenteel bezig om dmv een relais een voeding aan te sturen aangezien de voeding van mijn 3D printer mijn ledstrip niet kan voeden.

Nu wou ik het volgende doen.

De 24V van mijn printer aftakken om mijn relais te schakelen.
Het relais betreft een OMRON MY2N-DC en heb met 24V aangesloten op A1 en A2.
Dit gaat uiteraard niet zonder weerstand. Zonder weerstand sluit alles op een of andere manier kort.

Nu is mijn vraag wat voor weerstand moet ik er voor zetten?

Al vast bedankt!

Shiptronic

Overleden

Wat is de spoelspanning ? is vaak wel uit de code te halen, hier even niet.

Voor -DC, wat staat er op de plek van - 12V 24V ? Als het een 12V is moet er een 160 Ω weerstand in serie

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 28 september 2020 20:58:58 (43%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit zijn relais met een ingebouwde diode. Bent u zeker van de polariteit (en is die diode nu nog heel..)

ja zeker van polariteit,

Sterker nog als ik er een 100 ohm weerstand voor zet werkt alles gewoon.
Nadeel de weerstand brand langzaam door

Shiptronic

Overleden

24V , dus geen weerstand nodig, en als er een diode inzit, is het duidelijk, je hebt de + en - verkeerd om aangesloten de blus diode vormt dan een kortsluiting.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

oke maar zoals ik het begrijp van jullie zou ik dan op A1 de 0V moeten aansluiten en op A2 24V?

Want ik heb dat nu andersom zitten A1 is 24V en A2 is 0V

Thevel

Golden Member

Op 28 september 2020 20:58:05 schreef Aart:
Dit zijn relais met een ingebouwde diode. Bent u zeker van de polariteit (en is die diode nu nog heel..)
[bijlage]

Als de polariteit verkeerd was en de voeding fors stroom kan leveren is de kans groot dat de diode defect is (sluiting).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je een DC uitvoering van het relais (24VDC of 24V=)?
A1 = + en A2 = -
Welke spanning komt er uit je 3D printer waar je je relais mee aan wilt sturen.

Wat is het vermogen van de weerstand?
Al met 100 Ohm alles werkt dan verstookt je ..... (uitrekenen) Watt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Ik zie nergens een MY2N-DC, wel een -D2. Welke contacten noem je A1 en A2? (zie ik ook niet in de datasheet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

even meten , de spoel moet 636 Ω zijn

+ - staat in de DS ? https://docs.rs-online.com/4798/0900766b816cd5de.pdf

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 28 september 2020 21:15:59 (48%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 september 2020 21:04:06 schreef Eikenb00m:
oke maar zoals ik het begrijp van jullie zou ik dan op A1 de 0V moeten aansluiten en op A2 24V?

Want ik heb dat nu andersom zitten A1 is 24V en A2 is 0V

Als je op de zijkant van het relais kijkt staat de contact bezetting.

benleentje

Golden Member

Want ik heb dat nu andersom zitten A1 is 24V en A2 is 0V

Dat is goed. Ik heb werkelijk nog nooit een relais via een weerstand moeten aansluiten dus iets klopt er niet.

Maak eens een foto van het relais. Als het een relais is met spoel voor 24V AC mag je die niet op DC aansluiten dan heb je inderdaad een te lage weerstand. Maar in principe zal het relais wel moeten werken maar na een paar seconden of wat langer word de spoel te warm en uit eindelijk gaat die stuk..

Dit zijn relais met een ingebouwde diode.

Alleen als de spoel voor DC is bedoelt.

Welke contacten noem je A1 en A2?

A1 en A2 zijn altijd de spoel aansluitingen en die staan niet in deze datasheet apart vermeld blijkbaar gaan ze er van uit de gebruiker dat weet. Net zoals contacten zelf NO COM of NC zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

A1 en A2 zijn altijd de spoel aansluitingen en die staan niet in deze datasheet apart vermeld blijkbaar gaan ze er van uit de gebruiker dat weet.

Ja, dat weet ik.
Maar in de datasheet worden de spoelkontakten 13 en 14 genoemd. Hoe weet ik dan wat A1 en wat A2 is??

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

JA daar heb je een punt. A1 is positief en A2 is gnd in geval van DC. Bij AC maakt het niks uit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 28 september 2020 21:34:54 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

En nog een van de onderkant , wat staat er bij de pinnen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 september 2020 20:31:44 schreef Eikenb00m:
Dit gaat uiteraard niet zonder weerstand. Zonder weerstand sluit alles op een of andere manier kort.

Wat maakt dat je denkt dat er een kortsluiting is?

Heb je niet gewoon een (te) lichte voeding die door z'n knieën gaat, of is er een uC ergens in het proces betrokken, die door een piekje in reset schiet?

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Op 28 september 2020 21:10:53 schreef Toeternietoe:
Heb je een DC uitvoering van het relais (24VDC of 24V=)?
A1 = + en A2 = -

Fijn, bij Omron is A2 meestal de plus. Die relais moet je hier niet gebruiken. Die zijn bedoeld voor NPN schakelingen.

Shiptronic

Overleden

@GJ, volgens de DS is A2 (14) hier ook plus!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

In iedergeval heb je grote kans dat je diode in sluiting ligt omdat het vermoedelijk verkeerd aangesloten geweest is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar dat klopt niet met:

Op 28 september 2020 21:00:49 schreef Eikenb00m:
Sterker nog als ik er een 100 ohm weerstand voor zet werkt alles gewoon.

Dat doorbranden van de weerstand is makkelijk op te lossen: Je hebt een power-weerstand nodig die een hoger vermogen aankan. Als ik gok dat de resulterende spanning ongeveer 12V zou zijn, dan loopt er 12/100 = .12A aan stroom en 12V * .12A = 1.44W. Een 2 of 5W weerstand zou niet doorbranden.

Maar we hebben ook te horen gekregen dat het relais toch echt 24V is, dan zijn grappen met weerstanden helemaal niet nodig. Toch iets verkeerd aangesloten o.i.d.: Eerst dat boven water krijgen, lijkt me.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 30 september 2020 09:38:26 schreef rew:
Maar dat klopt niet met:

Daar heb je ook gelijk in.

Maar een weerstand ervoor is ook geen oplossing. Het moet gewoon kunnen werken zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Of de diode sluiting heeft kun je natuurlijk doormeten.
In geval van sluiting knip je hem er gewoon uit. (relais kan tenslotte open)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com