Verlichtingsarmatuur uitrusten met batterij

Hallo,

Ik heb een bestaande LED verlichtingsarmatuur die ik wil uitrusten met een herlaadbare Li-Ion batterij om een schilderij op een elektrisch onbereikbare plaats uit te kunnen lichten.
Om te kijken wat voor batterij/regeling ik dien te voorzien heb ik deze opengeschroefd en kwam ik tot een ietwat vreemde vaststelling.

De verpakking claimt dat het om een verlichting van 4W gaat (er zijn 8 SMD LED's).
Er is een constante stroomvoeding aanwezig, deze zou 500mA leveren tot 20Vdc (21Vdc nullast). Na de voeding staat een draaischakelaar die de lichtsterkte regelt, deze is geschikt te gebruiken tot 24Vdc en zou 3V spanningsval hebben en een maximale stroom aankunnen van 300mA (--> vreemd aangezien de voeding 500mA zou leveren). Er zijn ook nog minimum spanningen maar die acht ik niet relevant, dus tot zover wat de indentificatiestikkers zeggen.

Onder het motto "meten is weten" :P haalde ik de multimeter erbij en kwam ik tot ietwat vreemde meetwaardes.

Na de voeding heb ik effectief 20Vdc gemeten.
Na de draaischakelaar, bij maximum lichtsterkte, heb ik 230mA en 12,7Vdc gemeten.
Bij minder lichtsterkte zakt zowel stroom als spanning.

Die 12,7Vdc aan 230mA lijkt me nog vrij ver van die 4W, op de SMD LED's kan ik moeilijk een type plakken.
Lijkt me ook nogal vreemd dat die constante stroombron niet doet wat ze zegt; namelijk constante stroom leveren (het staat er expliciet op vermeld; constant current LED driver 500mA). Die spanning van 20Vdc blijft echter wel constant, ongeacht de belasting.

Die lichtregeling is een blackbox met enkel draden eruit. Ik vermoed dat het een duty cycle regeling is met een MOSFET ofzo, dat zal die 3V spanningsval wel ongeveer verklaren. Maar dit lijkt me allemaal niet zo relevant aangezien ik deze dus niet zou gebruiken.

Richt ik mij nu best op een spanningsregeling of een stroomregeling? :? :P
Lijkt me nogal belangrijk voor de keuze van de batterij...

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Arco

Special Member

Je moet de stroom regelen. Met een CC driver maakt 't niet uit als je de spanning verandert.
Duty-cycle *kan* werken, maar dat hangt van de driver af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ging mijn voorkeur ook naar uit, maar met die vreemde meetwaardes begon ik toch te twijfelen.
Regel ik die dan op 230mA voor de veiligheid? Het is maar dat ik moeilijk kan achterhalen wat de correcte stroom is voor de leds om een zo hoog mogelijke lichtopbrengst te hebben...

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Dit is lastig te meten met alleen een multimeter. Kan best dat er een PWM regeling inzit die de 500mA moduleert. De multimeter kan maar een enkel getal laten zien. Die is nauwkeurig voor stabiele stroom en spanning, maar kan volledig in de war raken met een PWM signaal.

Op 28 september 2020 23:48:35 schreef deKees:
Dit is lastig te meten met alleen een multimeter. Kan best dat er een PWM regeling inzit die de 500mA moduleert. De multimeter kan maar een enkel getal laten zien. Die is nauwkeurig voor stabiele stroom en spanning, maar kan volledig in de war raken met een PWM signaal.

Op het werk heb ik een True RMS meter, die moet dat toch wel aankunnen normaal denk ik?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Aangezien ze die 4W specificeren op de verpakking, kan ik er denk ik wel van uitgaan dat ze LED's hebben gebruikt van 0,5W, waarvan 4 in serie die parallel staan met de 4 andere in serie.
Uitgaande van een spanning van 3,3Vdc over de LED's en een stroom van 150mA komt dat met 13,2Vdc en 300mA wel redelijk in de buurt van die 12,7Vdc en 230mA. Of is dit nu heel kort door de bocht?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".