Ledverlichting

HI allemaal,
Voor een bedrijf hebben wij kasten gemaakt. Plafondverlichting is apart en werkt prima.
We hebben hiervoor planken gemaakt met hierin een ledstripje van 100cm en een dc-male aansluiting.
De kasten hebben elk een rij dc-female aansluitingen die met elkaar verbonden zijn. (Van onder naar boven)
De rij dc-female aansluitingen zit vervolgens bovenaan aangesloten op een transformator.
Uitgangspunt was maximaal 4 planken per kast en is nooit overschreden.
Alles heeft lange tijd gebrand en werkte dus prima maar vandaag werd ik gebeld dat er planken niet werken. Ik dacht dit snel te kunnen oplossen door een transformator te plaatsen. Deze gaan wel eens stuk natuurlijk.
Op locatie zag ik vreemd genoeg dat er meer planken in kasten niet brandden. Met name de onderste.

Planken afzonderlijk gecontroleerd en werken allemaal prima.
Transformatoren getest en deze zijn ook allemaal okay.
Nu het probleem:
Bovenaan in de kast, (startpunt en ook de transformator) meet ik op de DC female 23,9Volt maar wat naar beneden nog maar 2.5 Volt
Bij andere kasten werkt de bovenste plank zoals het hoort en brand het licht maar de planken eronder werken niet en daar meet ik nog maar 13,3Volt.
Bij alles kasten verschilt het. Ik heb ook een kast geheel zonder planken en ook daar meet ik een spanningsverlies van 24Volt naar 3 Volt.
Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat er iets mis is met de rij female dc-aansluitingen.
Kunnen deze kortsluiting hebben? En hoe komt dat dan? door overbelasting? Kabeltjes te dun?
Als er een minimale kortsluiting onderaan zou zijn. Meet ik dan nog wel wat? En bovenaan gewoon 24 Volt?

Ik hoor graag jullie reactie, ik weet het niet meer. Groet, Dennis
In de bijlagen staan wat foto`s.

Zitten die draadjes van de female delen echt in elkaar getwist? Een wago maakt wel goed contact.

pa3gws

Golden Member

Iedere meter ledstrip trekt 0,4A.
Grote kans dat er verbindingen van boven naar beneden los zijn gaan zitten.
Vier planken onder elkaar en met doorgeluste kabel betekend dat er in het bovenste stukje kabel ongeveer 2A loopt.
Dan zijn de draadjes wel wat aan de dunne kant.

p.s.
aangepast was een dom reken foutje. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op dinsdag 29 september 2020 17:11:22 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Nee, de draden zijn allemaal gesoldeerd en voorzien van krimpkousen. De foto was even een voorbeeld,

Wat je daar op foto hebt staan, vertoont dat hetzelfde probleem?

[Bericht gewijzigd door kojazz op dinsdag 29 september 2020 17:04:28 (88%)

Lambiek

Special Member

Op 29 september 2020 16:12:40 schreef DennisdeGroot:
Kunnen deze kortsluiting hebben?

Lijkt mij niet, bij kortsluiting zou niets het doen.

En hoe komt dat dan? door overbelasting? Kabeltjes te dun?

Kan een slechte verbinding zijn, alles staat parallel. Hoe is het doorverbonden? Hoe dik is de bedrading?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 september 2020 16:46:23 schreef MiBo:
Zitten die draadjes van de female delen echt in elkaar getwist? Een wago maakt wel goed contact.

Nee, de draden zijn allemaal gesoldeerd en voorzien van krimpkousen. De foto was even een voorbeeld.

Op 29 september 2020 17:02:48 schreef kojazz:
Wat je daar op foto hebt staan, vertoont dat hetzelfde probleem?

Nee dit was even een voorbeeld hoe de materialen eruit zien.
Zoals de anders pdf, zo is het opgebouwd.

Op 29 september 2020 17:03:19 schreef Lambiek:
[...]
Lijkt mij niet, bij kortsluiting zou niets het doen.
En als onderaan kortsluting zou zijn, dan kan ik bovenaan ook niets meten?

[...]
Kan een slechte verbinding zijn, alles staat parallel. Hoe is het doorverbonden? Hoe dik is de bedrading?

Ik heb hiervoor standaard connectors gebruikt. https://www.ledstripxl.nl/led-dc-female-connector.html
Hiertussen zit dan een stukje draad van 2x0.75mm.

heb je wel stekkers en contrastekkers gebruikt die passen? dus geen 2,5mm stekker in 2,1mm contrastekkers. dan heb je uitval na een tijdje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 september 2020 17:46:56 schreef testman:
heb je wel stekkers en contrastekkers gebruikt die passen? dus geen 2,5mm stekker in 2,1mm contrastekkers. dan heb je uitval na een tijdje..

Nee, is 100% goed. Zelfde leverancier. Maar dit is ook niet het probleem.

Op 29 september 2020 16:57:59 schreef pa3gws:
Iedere meter ledstrip trekt 0,4A.
Grote kans dat er verbindingen van boven naar beneden los zijn gaan zitten.
Vier planken onder elkaar en met doorgeluste kabel betekend dat er in het bovenste stukje kabel ongeveer 2A loopt.
Dan zijn de draadjes wel wat aan de dunne kant.

p.s.
aangepast was een dom reken foutje. ;-)

Hoe kunnen de gesoldeerde kabels dan los gaan zitten? Door de warmte?

Maar is het te verklaren dat ik een voltage-drop meet?

Op 29 september 2020 17:00:15 schreef DennisdeGroot:
Nee, de draden zijn allemaal gesoldeerd en voorzien van krimpkousen.

Zonder je kennis en kwaliteiten onmiddelijk af te vallen: Dat zegt natuurlijk niet alles. Ik heb genoeg soldeerlassen gezien van mensen die riepen dat ze konden solderen, maar waarvan bij mij de tranen in de ogen sprongen.

Op 29 september 2020 17:49:03 schreef DennisdeGroot:
Nee, is 100% goed. Zelfde leverancier. Maar dit is ook niet het probleem.

Dat het dezelfde leverancier is, zegt niets: niet alleen kunnen die ook een foutje maken, het zegt ook niets over de kwaliteit.

Mijn ervaring met die dingen is tot nu toe wat gelimiteerd (ik heb 3 verlengkabels in gebruik), maar ik vind de connectors niet erg stevig overkomen: ze rammelen ook als er geen stekker in zit. Gelukkig loopt er bij mij hooguit een Ampère of zo doorheen, dus durf ik het nog wel aan, maar dat is het dan ook.

Ik gok dat het probleem toch in deze hoek zit. Het nadeel is dat het niet makkelijk te testen is óf dat het probleem is. Normaliter zou ik zeggen dat je eens wat stukken uit moet wisselen om te kijken of het probleem mee verhuist.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 29 september 2020 17:59:41 schreef weardguy:
[...]
Zonder je kennis en kwaliteiten onmiddelijk af te vallen: Dat zegt natuurlijk niet alles. Ik heb genoeg soldeerlassen gezien van mensen die riepen dat ze konden solderen, maar waarvan bij mij de tranen in de ogen sprongen.
[...]

Het was zoveel werk (20 strengen van elk 9 stuk) dat ik een soldeerbadje heb gekocht. Was dus letterlijk de koperen draadjes in elkaar draaien, even in de S39, en daarna in het soldeerbadje. HIerna alles voorzien van krimpkousen.

Dat het dezelfde leverancier is, zegt niets: niet alleen kunnen die ook een foutje maken, het zegt ook niets over de kwaliteit.

Mijn ervaring met die dingen is tot nu toe wat gelimiteerd (ik heb 3 verlengkabels in gebruik), maar ik vind de connectors niet erg stevig overkomen: ze rammelen ook als er geen stekker in zit. Gelukkig loopt er bij mij hooguit een Ampère of zo doorheen, dus durf ik het nog wel aan, maar dat is het dan ook.

Ik gok dat het probleem toch in deze hoek zit. Het nadeel is dat het niet makkelijk te testen is óf dat het probleem is. Normaliter zou ik zeggen dat je eens wat stukken uit moet wisselen om te kijken of het probleem mee verhuist.

Maar kan dit dan de oorzaak zij van een powerdrop? Bovenaan meet ik bij sommige 24 volt en halverwege nog maar 14 of 4 volt

je hebt dus al 10V spanningsval zonder last op die uitgang? hoe zitten die kabels aan de achterkant? lopen bijv alle onderste planken van links naar rechts door en hebben daarom meer spanningsval miss..

je hebt totaal 3,7A lopen, ik mag hopen dat je niet met 1 enkele 0,75mm2 vertrekt vanuit de driver en vervolgens alles op 1 punt aanelkaar hebt geknoopt.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 29 september 2020 18:19:58 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 september 2020 18:18:53 schreef testman:
je hebt dus al 10V spanningsval zonder last op die uitgang? hoe zitten die kabels aan de achterkant? lopen bijv alle onderste planken van links naar rechts door en hebben daarom meer spanningsval miss..

je hebt totaal 3,7A lopen, ik mag hopen dat je niet met 1 enkele 0,75mm2 vertrekt vanuit de driver en vervolgens alles op 1 punt aan elkaar hebt geknoopt.

Het zijn meerder kasten naast elkaar, maar elke kast is apart.
Een rij met dc aansluitingen loopt van onder naar boven volgens bijgevoegd schema. Het vertrek is inderdaad vanuit 1 punt van de driver en start met 2x0.75mm Zie ook de bijlage

aansluting kasten.pdf

Had ik dit anders moeten doen?

het is raar dat het bij alle kasten is?Hebt ge eens één transfo vervangenVolgens mij is er iets mis de transfo,dat die zo een spannings verval kent.ze kunnen al defect zijn?

Op 29 september 2020 19:13:57 schreef STEFF:
het is raar dat het bij alle kasten is?Hebt ge eens één transfo vervangenVolgens mij is er iets mis de transfo,dat die zo een spannings verval kent.ze kunnen al defect zijn?

Niet bij alle kasten. Maar de voltage-drop is wel bij de niet werkende kasten verschillend.
Ik de transormatoren gewisseld en zelfde resultaat. Het moet haast wel in de bekabeling aan de achterzijde zitten maar dan kan ik niet bij zonder de kasten geheel te demonteren. Ik hoop eigelijk van dit forum de oorzaak te achterhalen. Zlef heb ik het idee dat er misschien wel draden zijn gesmolten en kortsluiting hebben veroorzaakt?

Kortsluiting is uitgesloten, want dan zou er niets meer werken, of de boel een stroboscoop worden (afhankelijk van de voeding).

De ene voeding zal in hiccup-mode springen en constant de uitgang inschakelen > overbelasting zien > uitschakelen > van voor af aan...

Andere voedingen schakelen uit en moeten spanningsloos gemaakt worden voordat ze weer ingeschakeld kunnen worden.

Als er wél sluiting zou zijn, zou er inmiddels iets moeten gaan smeulen, want bij 300 Watt duwt die voeding echt wel door met zoveel connectors en dunne draadjes: 0,75 mm2 is in ieder geval veel te dun.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dit klinkt als kortsluiting in een van de strips, kabels of connectors..

Ik heb zelf ook 0.75mm2 gebruikt met een zware 12v voeding en zo'n 5 meter draad, aan het einde kon ik die gewoon kortsluiten en de voeding bleef aan.

Op 29 september 2020 16:12:40 schreef DennisdeGroot:

Bij alles kasten verschilt het. Ik heb ook een kast geheel zonder planken en ook daar meet ik een spanningsverlies van 24Volt naar 3 Volt.
Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat er iets mis is met de rij female dc-aansluitingen.

Zoals iemand al opmerkte is dit heel vreemd: een slechte soldering of te dunne draad is in principe een weerstand als hij niet volledig onderbroken is.

Maar zonder belasting heeft een weerstand geen spanningsval, dus waar blijven die 21 voltjes dan in bovenstaand praktijkvoorbeeld?

Wat voor voltmeter heb je? Hoe meet je de uitgangsspanning? Met een 2,5mm 2,1mm stekker per female stopcontact? Zijn de metingen stabiel, ook als je de stekker ronddraaid en heen-en-weer wiebelt?
Is het bijvoorbeeld te doen de stroom te meten tussen de trafo en de aansluitkabel en dan nogmaals de spanning op elke stekker te meten?

Ik heb ooit een meettoestel gemaakt (voor trekhaakstopcontact) die de mist inging omdat hij hoge contactovergangen niet kon meten: het LEDje (wat een achterlicht van de caravan/aanhanger moest voorstellen) deed het toch wel omdat hij maar een minieme stroom nodig had, al was het stopcontact vol met troep en oxidatie. Pas toen ik een 50ohm weerstand parallel aan elk LEDje en zijn voorschakelweerstand had gezet, werden de metingen betrouwbaar.
Dit als voorbeeld hoe contactovergangen invloed kunnen hebben, maar jouw voltmeter heeft vrijwel geen stroom nodig om zijn voltage-meting uit te voeren (0,00000001A of zo, ik zeg maar wat) dus zou juist op geen enkele manier het voltage omlaag moeten trekken.