WS2812 ledstrip regelen

Blue Sky

Cableguy

Ik heb nog een flinke WS2812 ledstrip liggen die ik voorheen gebruikte voor ambilight achter de tv maar sinds ik een nieuwe tv heb past die niet meer. Nu ben ik bezig om mijn zend-shack opnieuw in te richten en wil ik die strip gebruiken voor verlichting.

Mijn idee is het volgende: ik wil met een potmeter de kleur kunnen bepalen en via een 2e pot de lichtsterkte. Ik heb helaas geen verstand van programmeren met een Arduino (wel om een sketch te laden) dus ik moet het van kant en klare sketches hebben. Heeft iemand een idee of een sketch liggen (of een link) die zoiets kan? Ik heb Arduino's en Raspberry Pi's liggen dus kwa hardware geen probleem.

Waar rook is, is stroom
buckfast_beekeeper

Golden Member

Mooi project om mee te starten. De kans dat er op het www iets te vinden is, wat perfect past is niet zo groot. Voor WS2812 bestaat er ongetwijfeld wel een librarie. De potmeters zou ik vervangen door rotary encoder. Is ook geen hogere wiskunde. Van beiden zijn haast zeker voorbeeldjes te vinden. Het is dan nog alleen samen brouwen.

Waarom geen ESP8266? Kan je ook programmeren met de arduino omgeving. Zit wifi in zodat je ook kan bedienen via een webinterface. Kosten bij ali amper iets.

edit: https://www.hackster.io/wirekraken/esp8266-websockets-and-ws2812b-leds…
https://www.youtube.com/watch?v=4wc182qlB7o

edit 2: de kleur via een potmeter? Met 1 voor elke kleur zal het eenvoudiger zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bekijk eens een artikel over HSL, HSV, en RGB (bijvoorbeeld op wikipedia). Een vraag die je wilt beantwoorden is hoe je wit licht wilt kunnen krijgen. Is dat door een derde potmeter/encoder, of wil je dat je met de lichtsterkte van uit, naar volle kleur, naar wit kan regelen?

Meep! Meep!

edit 2: de kleur via een potmeter? Met 1 voor elke kleur zal het eenvoudiger zijn.