vraag 24 volt probleem

Dit topic is gesloten

topic mag verwijderd worden , daar sommige leden zich hieraan ergeren

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:26:16 (88%)]

pa3gws

Golden Member

Op 30 september 2020 08:31:21 schreef moederjeanne:
[...]
dus denk je dat de installateur het verkeerd heeft aangesloten ?

In ieder geval vreselijk slordig en onoverzichtelijk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:26:29 (81%)]

"Het apparaat" zegt dat ie 230V in en 24V uit heeft. Daarnaast staat er bij: max 6.5. Omdat daar geen eenheden bij staan kunnen we gokken: Minuten. Dan heeft ie het met een kwartier nog best lang uitgehouden.

Waarschijnlijk bedoelen ze amperes. Maar slordig van ze dat ze het er niet bijzetten. Formeel kan je bijvoorbeeld ook kA, hA, dA cA en mA gokken: De specificatie is niet eenduidig.

Aan "het verhaal" denk ik in de eerste instantie dat er meer-dan-verwacht aan opgeloste stoffen in je zwembad zit. Daardoor gaat er een veel meer-dan-verwachte stroom lopen en wordt de boel overbelast.

Ik vind dit een "fout in het apparaat", het is niet al te moeilijk om het apparaat zo te maken dat ie 24V Max en 6.5A max doet. Dus als met 24V de stroom over de 6.5A gaat, dat ie dan de spanning laat zakken totdat het vermogen onder de 150W komt.

Voorlopig de elektroden maar half in het water hangen zou misschien kunnen helpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:26:41 (94%)]

hij had voor het aanleggen van het apparaat 2 zakken zout in het zwembad gegooid van 25 kg

Ja, das OK. Het apparaat, als het goed werkt, stuurt een stroompje door het water, dat kan alleen als het water een beetje geleidend is. Dat is waar het zout voor is.
Ik ben een klein beetje bekend met dit soort systemen, vrienden van mij in ZA lieten iets gelijksoortigs installeren. Voordeel is geen chloordampen, geen chloorirritatie.
Het is geen hogere school techniek, dit moet opgelost kunnen worden.

Mijn vragen over de installatie waren om uit te sluiten dat er daar ergens een fout had kunnen zitten. Zo te zien gaat het niet om een driefase aansluiting.

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:26:48 (89%)]

Lambiek

Special Member

Op 30 september 2020 13:24:32 schreef mvdk:
Ik ben een klein beetje bekend met dit soort systemen, vrienden van mij in ZA lieten iets gelijksoortigs installeren. Voordeel is geen chloordampen, geen chloorirritatie.

Door de elektrolyse en het zout krijg je ook gloor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: klopt, maar u weet vast wel hoe het verder zit.
https://www.toppy.nl/advies/48/een-zoutwater-zwembad-of-een-chloor-zwe…
Uit deze website gekwoot:

Een zoutelectrolyse zorgt er voor dat het zout (= Natrium Chloride) door gebruik van een lage spanning wordt omgezet in chloor en loog. Omdat het chloor vervolgens weer kan worden omgezet naar zout blijft het een gesloten systeem zodat je maar eenmalig zout hoeft toe te voegen.

Maar daarom heeft moederjeanne dit ook aangeschaft, dat je niet regelmatig chloor hoeft bij te mengen, en niet drie keer per dag pH moet controleren.

@moederjeanne
In NL hebben nogal wat huizen een z.g. driefasenaansluiting. Daar kan je bij bepaalde omstandigheden een fout in krijgen, die in een éénfase aansluiting nauwelijks voorkomt.
Maar er zouden dan ook andere dingen in huis kapot gaan.

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:27:01 (73%)]

Lambiek

Special Member

Op 30 september 2020 13:52:38 schreef mvdk:
@Lambiek: klopt, maar u weet vast wel hoe het verder zit.

Ja ja. Dat is ook het mooie van dit systeem, weinig controle en geen gloor in je bad.

Op 30 september 2020 13:56:15 schreef moederjeanne:
bedankt voor de info .
dus op het zicht is er tot nu toe niets verkeerd aangesloten ?

Dat is nog twijfelachtig, het gaat niet voor niets twee maal stuk.

Wat mvdk zegt kan, maar komt zelden voor. Zou wel heel toevallig zijn als dat hier ook zo was.

In NL hebben nogal wat huizen een z.g. driefasenaansluiting. Daar kan je bij bepaalde omstandigheden een fout in krijgen, die in een éénfase aansluiting nauwelijks voorkomt.

EDIT:
Volgens de beschrijving moet het apparaat met 230VAC gevoed worden. De 12V, 12VAC, 24V, zijn uitgangen voor een pomp, verlichting of een detectie schakelaar.

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:27:09 (82%)]

Op 30 september 2020 14:05:07 schreef Lambiek:
[...]
Ja ja. Dat is ook het mooie van dit systeem, weinig controle en geen gloor in je bad.

[...]
Dat is nog twijfelachtig, het gaat niet voor niets twee maal stuk.

Wat mvdk zegt kan, maar komt zelden voor. Zou wel heel toevallig zijn als dat hier ook zo was.[...]

EDIT:
Volgens de beschrijving moet het apparaat met 230VAC gevoed worden. De 12V, 12VAC, 24V, zijn uitgangen voor een pomp, verlichting of een detectie schakelaar.

Als hij een meting doet nadat het apparaat niet meer werkt
ziet hij dat het 24 volt gedeelte niet meer werkt , de rest gaat dan nog steeds .

Lambiek

Special Member

Op 30 september 2020 14:26:30 schreef moederjeanne:
Als hij een meting doet nadat het apparaat niet meer werkt
ziet hij dat het 24 volt gedeelte niet meer werkt , de rest gaat dan nog steeds .

De 24VAC zou voor een pomp zijn, volgens de beschrijving. Mag met 1A belast worden.

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:27:20 (78%)]

Kan je eens een mooie, scherpe foto van de zijkant van dat pompje maken?
Daar aan die zijkant zit een plaatje met allerlei cijfers en letters.
Zodanig scherpe foto dat dit leesbaar is...

Niet dat het zeker is dat we daar de boel mee gaan oplossen, maar het is de hele tijd proberen dingen uit te sluiten.

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:27:32 (85%)]

Lambiek

Special Member

Dat pompje is dus een 230VAC type.

Wat is het type precies van het apparaat

Het kan ook zijn dat het wel klopt, ligt aan het type apparaat.

Op 30 september 2020 15:35:13 schreef Lambiek:
Dat pompje is dus een 230VAC type.

Wat is het type precies van het apparaat?

hayward Ph & Orp module Sense en Dispense

Shiptronic

Golden Member

Waarom probeer je nog steeds je tijd hier in te stoppen? Installateur /verkoper wat zegt die

Nogmaals niet zelf iets doen. Ze weten waarschijnlijk nu al niet hoe ze het op moeten lossen, 1 verandering en ik weet het antwoord al.

Meneer, eigen schuld , dit valt niet onder garantie. En mag je het idd zelf gaan oplossen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

[Bericht gewijzigd door moederjeanne op 30 september 2020 16:27:46 (74%)]

Jinny

Golden Member

Op 29 september 2020 19:41:18 schreef moederjeanne:

Dat ligt 'm toch echt aan jezelf.
En deze acties zijn op een forum not done..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pa3gws

Golden Member

Men ergert zich er niet aan maar probeert te voorkomen dat je dadelijk echt met de gebakken peren zit.
Verder is het prima dat je graag wilt weten wat er fout kan zijn maar laat dan wel de boel zoals het nu zit.
Want zoals @Shiptronic al aangeeft als men ziet dat er iets aan is veranderd is de schuld snel in jou schoenen geschoven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 30 september 2020 16:09:38 schreef moederjeanne:

We ergeren ons niet. Maar wat Shiptronic zegt klopt gewoon.

Tsjee, man. Als ik dat had kunnen vermoeden, had ik een pdfje van alle posts gemaakt.
Zoveel mensen die willen helpen, en dan dit.

Edit: ik vind dit echt jammer, zoveel mensen die uit hun hart uit proberen te helpen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 30 september 2020 18:23:54 (25%)]

Dit topic is gesloten