TOKO spoeltje ..... lijkt nergens te pieken....

EgbertG

Golden Member

Ik heb bak vol van deze TOKO spoeltjes. Volgens mij ooit gekocht
als MF transformatortje, maar ..... ik krijg er geen leven in.

Wie kent ze of weet waar de specs te vinden zijn?

mel

Golden Member

Ik zal eens zoeken, ik heb ergens een lijst met typen toko spoelen

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Staat hier wat bij?

https://joefreeman.weebly.com/uploads/1/3/7/7/13770951/toko_coil_data.…
Helaas niet electronisch te doorzoeken.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 1 oktober 2020 21:16:01 (18%)

EgbertG

Golden Member

Behoorlijke lijst, maar ik zie m er niet 123 tussen staan.
Wist niet eens dat er zoveel varianten waren!!! Bovendien zag ik ook een paar keer flinke hoge frequenties staan, zelfs voor die met metalen behuizing.

Heb m met 100pf in- en uitgekoppeld en gesweept tussen 500Hz en 50Mhz.
Komt er allemaal redelijk doorheen, behalve onder de 1 Mhz wat demping.

Bijzonder

De aansluitingen - inbreng Thevel - had ik ohms gemeten en zie ik hier bevestigd.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 1 oktober 2020 21:20:08 (37%)

I thought, I thought of everything
EgbertG

Golden Member

Ja, er zit wel een C in, dus het zou ergens toch moeten resoneren....

Waarschijnlijk L en C maar aan een kant verbonden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je er een bak vol van hebt, zou ik er eentje slachten om te zien wat erin zit en hoe het verbonden is.
De waarde van de condensator kan ook een hint zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hubie

Special Member

Die pdf. van Buzzy is alles wat er bekend is over Toko spoelen,de zelfde lijst staat ook in diverse amateurbouwboekjes.
Edit\Met wat gepeuter en geduld kun je het metalen afschermkapje verwijderen in er even in koekeloeren en kijken welke 'base' er gebruikt is en aan welke pootjes(spoel|) de condensator parallel staat.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 2 oktober 2020 03:18:03 (18%)

mel

Golden Member

Die uitvoering ziet er uit als een 455 kHz MF trafo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

Ik ga m bouwen die spoeltester! Dank voor de tip.

Ik weet niet wat ik fout doe, maar krijg geen enkele doorlaat te zijn bij een aantal TOKO of andere MF trafo's....

testopstelling:

Uitgang tracking generator via 100pf naar afgestemde kring van de trafo en de secundaire kant naar de ingang analyzer.

Ik vond nog wat zeer oude MF trafo's ( althans dat denk ik ) uit buizenradio's. Ook geen resonantie te zien.

Die inductie heb ik wel gemeten daarvan en dat kwam op bijna 1 mH.
Lijkt me wat veel voor MF toepassing. Iemand enig idee wat dit wel
zou moeten doen?

er was hier al een topic over :-) https://www.circuitsonline.net/forum/view/145327#highlight=toko+tester

en nog niet zolang geleden.

Misschien sluit je die dingen veel te laagimpedant af tijdens je meting?

wat héél goed werkt is kap eraf en dan even griddippen.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 2 oktober 2020 13:25:45 (33%)

mel

Golden Member

Of je bouwt er een oscillator mee, en meet aan de uitgang . ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 oktober 2020 13:08:13 schreef EgbertG:

Die inductie heb ik wel gemeten daarvan en dat kwam op bijna 1 mH.
Lijkt me wat veel voor MF toepassing. Iemand enig idee wat dit wel
zou moeten doen?

er staat 452 opgeschreven... zal toch nooit 452kHz zijn zeker.. >:)

Hubie

Special Member

Op 2 oktober 2020 13:08:13 schreef EgbertG:
Ik ga m bouwen die spoeltester! Dank voor de tip.

Ik weet niet wat ik fout doe, maar krijg geen enkele doorlaat te zijn bij een aantal TOKO of andere MF trafo's....

testopstelling:

Uitgang tracking generator via 100pf naar afgestemde kring van de trafo en de secundaire kant naar de ingang analyzer.

Ik vond nog wat zeer oude MF trafo's ( althans dat denk ik ) uit buizenradio's. Ook geen resonantie te zien.

Die inductie heb ik wel gemeten daarvan en dat kwam op bijna 1 mH.
Lijkt me wat veel voor MF toepassing. Iemand enig idee wat dit wel
zou moeten doen?

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

De Philips A3.126.84 kwam ik hier tegen: https://www.nfor.nl/index.php?mode=thread&id=249072

Ff naar beneden scrollen.

Edit\ Ook hier: https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_166.pdf

IF spoel 455 KHz.

EgbertG

Golden Member

@Hubie Zo dat is goed gevonden! Dankje.

Nu weet ik dus zeker wat het is en ga ik toch nog eens kijken of ik met de testopstelling de curve kan zien.

Het is een parallel resonantiekring, dus zal rond die frequentie een betere doorlaat moeten hebben van primair naar secundair .. eh toch?

Hopelijk kan ik straks een curve laten zien hier.

Ik sluit af met een impedantie van 50 Ohm. Zou ok moeten zijn toch?

maartenbakker

Golden Member

Een van de meestgebruikte 452kHz spoeltjes inderdaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 oktober 2020 14:35:59 schreef EgbertG:
@Hubie Zo dat is goed gevonden! Dankje.

Ik sluit af met een impedantie van 50 Ohm. Zou ok moeten zijn toch?

Nee.. hoe kan een parallel kring ooit opslingeren als je hem dempt met 50 Ohm.. In een radio hangt de primaire aan de collector (stroombron, hoge weerstand) en de secundaire wordt los gekoppeld aan de volgende versterkertrap. Dat los koppelen doet de griddiper ook.

EgbertG

Golden Member

Ok ... te laagohmig dus deze opstelling.

De 455Khz MF nog een keer aangesloten en dit keer niet met 100pF maar met 10pF in- en uitgekoppeld om wat minder hard te koppelen:

Mijn meetopstelling is dus verre van optimaal, maar hier is nu wel enig teken van leven op 400 Khz

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een probleem blijft dat je de in- en uitkoppelcondensatoren nu parallel aan de kring hebt staan, waardoor de resonantie veel te laag valt.
En die C's zijn nog 'slecht' ook (want de generator- en detectorimpedanties staan ermee in serie), waardoor je ook nog een heel lage totale Q krijgt.

Ik zou het kringetje gewoon als sperkring tussen de generator en de belasting zetten. De notch is dan je resonantiefrequentie. Is het je alleen daarom te doen, dan heb je niet eens koppelcondensatoren nódig.

Gebruik je die toch (of eentje), dan krijg je, behalve de notch op de kringfrequentie, ook nog een piek. De frequentie daarvan, in combinatie met de waarde van de koppelcondensatoren, levert je (na wat wiskunde) de afzonderlijke waarden van de spoel en de condensator in het blikje op.
En ten slotte kun je uit de grootte van de piek nog de serieweerstand van de spoel, dus de Q van de kring, berekenen.

Voorbeeld: generator levert 1 V aan 50 ohm; daarna kring met 2x 100 pF ertussen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 2 oktober 2020 15:21:29 schreef EgbertG:
Ok ... te laagohmig dus deze opstelling.

De 455Khz MF nog een keer aangesloten en dit keer niet met 100pF maar met 10pF in- en uitgekoppeld om wat minder hard te koppelen:

[bijlage]

Mijn meetopstelling is dus verre van optimaal, maar hier is nu wel enig teken van leven op 400 Khz

das al veel beter. Je ziet zelfs het resultaat van de overkritische koppeling (de twee bulten) wat er op wijst dat de kringen nu niet meer teveel gedempt zijn. (zelfs minder dan in de radio, want daar worden ze meestal kritisch of net erover gekoppeld gebruikt)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh wacht, jullie hebben het over een bandfilter?
Mijn verhaal gaat over een enkele LC-kring. :D

Geeft niet, de resonantiemeting lukt nog steeds; eventueel de andere kring dempen met een paar kΩ.
En de opmerking van de koppel-C's die in jullie meting de afstemming omlaag trekken klopt ook nog.

e: wacht even. Gaat de thread inmiddels niet meer over dat rode spoeltje, maar nu over die oude Philips? Dat had ik even gemist.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 2 oktober 2020 17:12:35 (18%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org