Inventum electrische deken HNL4112Z

Ik heb net een nieuwe elektrische deken van Inventum gekocht. Type HNL4112Z. Dit is een laagspanning deken.Ik was gewend om de oude deken elke avond via een schakelklok rond 21.00 uur in te schakelen. En afhankelijk van mijn gevoelstemperatuur dit dan op stand 1t/m 4 .

Helaas start dit type deken bij inschakelen alleen op stand 1. En dat is me te koud. :-(

Om deze dan op stand 2t/m 6 in te schakelen moet dit handmatig gebeuren. Het is natuurlijk niet te doen om elke avond naar boven te moeten gaan om van stand 1 naar stand 2/6 in te schakelen. Dit moet gebeuren door een aantal keren op de plusknop te drukken.

Is er iemand die een idee heeft hoe toch direct is in te schakelen op stand 2/6?

Een kaboutertje of Robotje wat elke keer na inschakelen automatisch paar keer op de plus knop gaat drukken lijkt me wel leuk maar beetje omslachtig ??? 8)7 :)

Ondanks al herhaalde verzoeken aan Inventum dit aan te passen,ik ben toch niet de enige met dit probleem, blijft men zeggen dat het niet kan.Heel vreemd!

Ik denk meer aan een elektronische oplossing.De puls teller anders programmeren? Stand 2 lijkt me dan voldoende.

Iemand suggestie en/of ervaring hiermee?

Enige manier is waarschijnlijk om een schakeling te maken die het drukken van de instrelknop een aantal malen emuleert...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de vraag is hoe je de print gaat aanpassen zonder alles naar de vaantjes te helpen. de optie die ik zie zijn:
-de print wijzigen (werking analyseren, weinig kans op succes, garantie weg).
-de timer nog vroeger zetten zodat de langere opwarming mss toch een iets comfortabeler resultaat geeft.
-ander deken kopen (deze op marktplaats)
-zelf een sturing maken (brandgevaar, ingewikkelde temperatuurregeling, weinig kans op succes)
-"net" een nieuw gekocht? Is er een "niet tevreden geld terug" garantie? 14 dagen bedenktijd.

Heb afgelopen week ook deze zwakstroom deken type HNL4112Z gekocht (2 stuks). De vorige was van type HNL4111L met een trafo. Die werden door een Wemos D1 mini om 21:00 uur aangezet via Node-Red. Werkte prima.
De nieuwe dekens heb ik op deze sturing aangesloten en gaan om 21:00 uur aan op stand 1 en vervolgens met de hand hoger zetten (hobbykamer is naast slaapkamer).

Dus heb ik toch maar het snode plan opgevat om zelf een sturing te maken, haast heb ik niet. Ben nu aan het uitzoeken hoe e.e.a. werkt en hoe en wat ik wil gaan maken. De huidige print aanpassen zie ik niet zitten.

Als ik zie wat er op de regel print zit, moet het gaan lukken.
Er is een 16 pins processor gebruikt die een power Fet aanstuurt. Bij mij is de print gesoldeerd door de stagiar :-(.

Natuurlijk heb ik het oude topic hierover uitgebreid gelezen. Hier stond nog de vraag open hoe de beveiliging geregeld is. Nou met de zelfde klunzige methode. Op deze print verwarmen 2 weerstanden een temperatuur schakelaar, tezamen F1, zie foto.

Ik weet niet hoe het met de laagstroom zit maar de temperatuurregeling vd gewone dekens is in ieder geval complex. Volgens mij meet de print tussen 2 spanningsbursts door de weerstand vh deken om alzo de temperatuur te bepalen. Dit is belangrijk om overhitting te verhinderen.

In ieder geval is de temperatuur regeling van de oude deken niet complex. Ik heb de trafo unit open gemaakt en daar zit aan 'electronica' 2 diodes, een relais en een zekering in, plus een weerstand met led. Simpeler kan het niet.
Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat de nieuwe deken wel een regeling heeft. Ik ben nu van de foto's een schema aan het tekenen en daar zie ik in- en/of uitgangen naar de beveiligingsdraad gaan. Misschien wordt de weerstand van de beveiligingsdraad gemeten als waarde voor de temperatuur.
Als processor wordt een 16pins Holtek processor gebruikt, maar ik kan nog niet vinden welke, want bij de gebruikte zit de plus voeding op pin 11 en bij alles wat ik vind zit de plus op pin 12.
Als het schema klaar is, dan ga ik de spanningen meten van de nieuwe deken. Daarna testen met een 10R 50W power weerstand en vervolgens met de 'oude' deken.

Op 1 oktober 2020 22:03:10 schreef xxxPietxxx:

Ondanks al herhaalde verzoeken aan Inventum dit aan te passen,ik ben toch niet de enige met dit probleem, blijft men zeggen dat het niet kan.Heel vreemd!

Ik denk eerder dat ze dat gewoon niet willen. Niet uit onwil of onkunde, maar vanwege veiligheidsredenen.

Hallo allemaal.
Al vast bedankt voor het meedenken. Ik heb een 2e nieuwe gekocht voor minder dan de helft van de officiële prijs. Kwam er toevallig een tegen op een outlet site op internet.
Dus speciaal om mee te experimenteren. :) ;)
Aan de andere kom ik dus even niet. Wordt vooralsnog niet op prijs gesteld door mijn lieftallige echtgenote. 8)7
Ik ben nu zover dat de deken dmv de knoppen hoger en lager met een instelbare pulsbreedte verwarmd wordt. De beide schakelaars voor hoger en lager gaan naar punt 4 op het 16p Ic. Dat punt staat ingesteld op ca. 2,5 volt. Bij drukken op hoger gaat punt 4 naar 5 volt Bij drukken op lager naar 0 volt. Arco dit geeft wellicht mogelijkheden! Intern- of Externe 1 tot 6 puls schakeling. Er is best wat ruimte in de regelaar.

Helaas kan ik niet goed zien welk type Ic's er gebruikt word. Tekst op Ic's nauwelijks te lezen. 94S68M??? HT4601N??? Wacht even op de foto van Kapee wel duidelijk te zien 9468M dus maar zo geen info van te vinden ?? Vreemd. Kapee kan jij beter zien wat er op het 16p Ic staat?
De gemeten weerstanden van de deken zijn tussen zwart en grijs, dat is mi. de verwarmingsdraad ca.8,9 Ohm en die van de beveiligingsdraad Blauw en Bruin ca. 9,5 ohm.??
Nog geen idee of beveiligingsdraad een temperatuur afhankelijk weerstand is. Ga ik meten. De oude regeling is niet te vergelijken met de nieuwe.

Goh.Kapee wat een luxe heb jij. Gesoldeerd door een stagiaire!Wauw!!! Die van mij is door een koekenbakker met chemische vingers gebakken. Lijkt wel of ding met natte vingers is gesoldeerd. Witte uitslag op print.
wordt vervolgd.

Ben de afgelopen dagen ook bezig geweest met de verwarmingsdeken. Intussen heb ik een schema er van getekend en ben aan het meten geslagen.

Om een paar antwoorden aan xxxPietxxx te geven, de processor is van de firma Holtek en van type HT46R0x of HT48R0x. Heeft me een flinke tijd gekost om deze te vinden. In ieder geval zijn beide processoren obsolete.

Beveiligingsdraad meet ik ca 950 Ω afhankelijk van de temperatuur van de deken. Verwamingsdraad meet ik ook zo'n 9 Ω. De oude deken 10 Ω.
Heb toevallig gisteren aan de veiligheidsdraad gemeten. In stand 3 van 21:00 uur tot ca 0:00 uur is de temperatuur bij mij opgelopen van 19 °C tot 26.4 °C, de draad is van 936 Ω naar 954 Ω. Ik weet nog niet of ik hier gebruik van zal maken.

De pwm heeft een frequentie van 1.25 Hz.

Nu ik weet hoe de schakeling werkt en in elkaar gebasteld is, vind ik het een redelijk slecht ontwerp (ben zelf lang el. ontwikkelaar geweest voor professionele apparatuur). Bv een beveiliging die door opwarmen van 2 weerstanden een thermal fuse aan laten spreken. Dit was misschien 50 jaar geleden een goede oplossing.

https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hnl4112z%20schema.jpg

Ik ben er dan ook uit en ga zelf iets maken, ben al met de voorbereidingen gestart. Voor de veiligheid ben ik niet bang, het principe kopieer ik van de deken. Ik wil er nog wel extra aan toevoegen.
Dan bouw ik er gelijk weer een extra functie bij, nl er kan op 2 manieren uitgeschakeld worden, direct of vertraagd met bv 20 min en gaat dan pas uit. Dat had ik al bij de oude deken en is hartje winter erg lekker.

Misschien een idee voor xxxPietxx, het is lastig om de huidige schakeling zodanig aan te passen dat de deken inschakelt bij een hogere stand.
Sluit de trafo van de oude deken aan op de nieuwe deken.

Bedankt voor het schema Kapee. _/-\o_ Scheelt hoop uitzoeken.
Maar als ik het zo zie is het Ic 9468M dus Q1 En de power FET. Staan daar ergens gegevens van?

Dat het niet direct nieuwste techniek is blijkt wel uit de print. Daar staat 2014 op.

Grinnik vertraagd uitschakelen.... Tja.. herken dat. vergeet je ding uit te zetten wordt je uurtje badend in het zweet wakker. _/-\o_
Hmmmmm. oude trafo weer gebruiken. Daar heb ik er nog wel een paar van. Maar ben er in de loop van de tijd wel achter dat daar ook verschil in zit. Ga dat eens even uittesten.
Ik ga nog maar eens nachtje over slapen. Ben benieuw naar je nieuwe ontwerp ztz.

De power fet is type AP9468GM

Het nieuwe ontwerp zal ik tzt hier wel laten zien.

@xxxPietxxx heb je een direct mail gestuurd

Omdat het toch lastig was om iedere avond de verwamingsdeken aan te zetten of een andere stand te kiezen. Heb ik toch maar naar oplossing gezocht en gevonden in de vorm van een Pic 12F638, werkt prima.
De Pic schakelt tussen hoog en tristate, dus echt een schakelaar simulatie.
De pin uitgang geeft als stand het aantal pulsen + 1.

https://www.uploadarchief.net/files/download/hnl4112z%20pic%20aanpassing.jpg

vergeten

Golden Member

Op 10 oktober 2020 21:54:11 schreef Kapee:
Ben de afgelopen dagen ook bezig geweest met de verwarmingsdeken. Intussen heb ik een schema er van getekend en ben aan het meten geslagen.

Nu ik weet hoe de schakeling werkt en in elkaar gebasteld is, vind ik het een redelijk slecht ontwerp (ben zelf lang el. ontwikkelaar geweest voor professionele apparatuur). Bv een beveiliging die door opwarmen van 2 weerstanden een thermal fuse aan laten spreken. Dit was misschien 50 jaar geleden een goede oplossing.

Dat de 2 fets links onderin het schema gaan geleiden, de twee 91Ω weerstanden vervolgens de thermische zekering F1 opwarmen totdat deze doorsmelt, snap ik wel.
De aansturing die daartoe leidt kan ik niet zo volgen.
Kan iemand uitleggen hoe het beveiligingsdeel werkt, met name wat er nou "bewaakt" wordt.
Is dat de geleiding van de veiligheidsdraad of de (mogelijk)temperatuurs afhankelijke weerstand van die draad.

De vraag is ontstaan doordat ik ook zo'n soortgelijk apparaat heb die steeds de weerstanden doet opwarmen, die de boel uitgeschakelen.
Ik kan niet vinden wat de werkelijke oorzaak is, de veiligheidsdraad en de verwarmingsdraad zijn beide in tact.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aan de hand van het schema zal ik het uitleggen (tenminste zoals ik het begrijp).
Pin 3 van de processor is een PFD (Programmable Frequency Divider) uitgang met een uitgangsfrequentie van 1.6 kHz. Gemeten op TP4 via 10K weerstand R2. Dit signaal gaat via de veiligheidsdraad en 10K weerstand R13 terug naar pin 5. Als dit signal terug komt, dan is de deken goed aangesloten.
Deze 1.6 kHz laadt via de C2 en C8 condensator en diode DD1 condensator C4 op. Zolang C4 opgeladen is, geleidt transistor Q3 en kunnen de twee fet's niet in geleiding komen, dus warmen de weerstanden niet op.
Als er een kortsluiting is tussen veiligheidsdraad een de laagohmige warmte draad van 10 Ω, dan valt deze 1.6 kHz weg, dan gaat Q3 uit geleiding en de fet's gaan dan de weerstanden opwarmen.
De thermal fuse schakelt uit bij 108 °C.
Ik blijft het een vreemde oplossing vinden.

vergeten

Golden Member

Dank voor je uitleg nu kan ik het volgen en met C8 bedoel je natuurlijk C9. :)
De schakeling waar ik het over heb/had staat in dit topic een verwarmd kussen, die zit wel heel anders in elkaar maar er zijn gelijkenissen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.