Ik heb een zeecontainer die redelijk definitief blijft staan als werkplaats. Ik ben momenteel bezig met elektriciteit te plaatsen. Ledverlichting en stopcontacten.
Gebruik:
- radio (!!!)
- computer
- zaagmachine 1300w
- Batterijlader, ...
- Iets van verwarming zou plezant zijn.
- compressor 1500w
De apparaten liggen nooit (langdurig) samen aan.
Bekabeling is in de container allemaal 2,5mm en heb een recup zekeringkastje gehangen (verlichting, stopcontacten binnen, stopcontacten buiten)
Probleem: ik krijg stroom via een stopcontact die 25m verder ligt via 3*2,5mm. Ik weet dat de omstandigheden niet ideaal zijn, maar zou graag bekomen dat ik het veilig hou, ik weet hoe ik het moet aansluiten, maar ken niks van waardes. Tips?
Zorg voor de verwarming eerst voor zeer goede isolatie. Plaatstaal isoleert bepaald niet! Ik ben ervaringsdeskundige.
De ervaring dat ze niet isoleert heb ik ook al ? . Isoleren is geen optie. Ik zit er niet continu in, het is eerder de bedoeling dat ik mij -indien nodig- toch ergens mee kan verwarmen.
EricP
mét CE
Als je helemaal niet isoleert, dan heb je hoe dan ook een condensprobleem zodra het buiten iets kouder is.
Als je van 25m verderop je spanning moet halen, dan zal daar al een 16A zekering zitten. Je kunt nog een extra onderverdeling maken, maar hoe zinnig is het? Om het een soort van selectief te krijgen zou ja naar 6A moeten. Dat is met 1500W al wat eh... krap zeg maar.
Ik zou bij binnenkomst een ALS gebruiken en voor de rest de boel gewoon aan elkaar knopen. Een onderverdeling heeft niet zo veel zin, daar je voedings zekering al te krap is om met die apparatuur die je hebt nog iets van selectiviteit te krijgen. Ofwel: bij een sluiting gaat de voeding toch mee (en het licht uit).
Nou, vooruit, je kunt een lichtgroepje op 4A zekeren en met 1.5mm2 bedraden. Het scheelt wat in koper...
Als je de zekering van de voeding niet vertrouwt (omdat die bijvoorbeeld niet onder jouw beheer valt), dan zou je bij binnenkomst ook nog een 16A automaat kunnen gebruiken. Daarmee voorkom je in elk geval dat je zelf de kabel op rookt. Als er in de kabel wat fout gaat, dan is het in elk geval min of meer 'buiten'.
mvdk
Golden Member
Op 2 oktober 2020 13:49:04 schreef EricP:
(...)
Daarmee voorkom je in elk geval dat je zelf de kabel op rookt. Als er in de kabel wat fout gaat, dan is het in elk geval min of meer 'buiten'.
Maar als de kabel dan een keer oprookt, of gewoon beschadigt raakt, gaat een ALS in de container je niet helpen.
Daarom de aardlekschakelaar daar waar die hoort: in de hoofdverdeler bij de meter.
@Kilian: Sooh. Kost duur.
EricP
mét CE
Dat hoeft ook niet.
Bij een opgerookte kabel helpt een ALS hoe dan ook al niet... En bij de hoofdverdeler moet je maar net wat zelf kunnen. Niet zelden 'mag je ergens een stekker in prikken' en dat was het dan...
Op 2 oktober 2020 13:49:04 schreef EricP:
Als je helemaal niet isoleert, dan heb je hoe dan ook een condens probleem zodra het buiten iets kouder is.
Niet alleen dat, wat denk je van roestvorming op je gereedschap. Dat roest onder je kont weg. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 oktober 2020 14:25:46 schreef New Beetle:
Condens, idd. Je moet bovenop die isolatie ook nog een dampscherm plaatsen,
Isolatie zal het beste functioneren als je die aan de buitenzijde plaatst. Bekleding met underlayment platen en bijvoorbeeld asfalt shingles voor de wanden aan de buitenzijde.
De stalen binnenzijde heeft meer dan voldoende damp-remmende werking. Wel goed in de roestwerende lak zetten aan beide zijden.
Een golfplaten puntdak (>15°helling) helpt je voor een goede afwatering en daaronder kun je perfect isoleren. Met gebruikte golfplaten zal je daar geen buil aan vallen. (Heb wel een leuk adresje voor je).
Neem voor je 230V voeding liever 5× 4² of 6² grondkabel. Liefst geschikt voor krachtstroom....
Denk ook aan voldoende ventilatie (bijv. onder het puntdak langs. En niet vanwege corona, maar van wege de luchtvochtigheid 
Bedankt voor de info allen.
Zoals net gezegd is isoleren geen optie. Dat er condens en dergelijke is heb ik de vorige jaren ervaren, maar het is nu eenmaal zo.
Het elektriciteitsleverend gebouw is een recent schoolgebouw, tot vorige week nam ik mijn stroom van een gewone 2,5mm² verlengkabel. (nu nog steeds, maar heb door de extra stopcontacten wat meer luxe 
Werkvloer is hout, alle stopcontacten kabels zijn aan hout bevestigd, heb een houten regelwerk binnenin.
Ik geraak makkelijk aan de voedingszekering, maar zou niet graag hebben dat het hele schoolgebouw zonder elektriciteit valt doordat ik iets te zwaar heb aangesloten 
Had ook het idee om de container extra te aarden.
benleentje
Golden Member
De stalen binnenzijde heeft meer dan voldoende damp-remmende werking.
Daar gaat het helemaal niet om. De damp zit in de lucht en als die lucht afgekoeld word kan het minder damp bevatten.
Op 2 oktober 2020 14:25:46 schreef New Beetle:
Condens, idd. Je moet bovenop die isolatie ook nog een dampscherm plaatsen,
Als de isolatie dik genoeg is, is dat niet nodig, het condenspunt moet ruim binnen de isolatie zitten waar de temperatuur verschillen zo klein zijn dat het niet condenseert.
Had ik al condens en roest genoemd?
Nee ik heb het niet gezien
. In mijn verwarmde kelder on mijn huis heb ik al geringe condens problemen, komt voornamelijk door de koude vloer. NA een jaar of 5 hebben al blanke machine delen nu wat roest aanslag.
Op het werk tijden de verbouwing stonden veel reserve onderdelen van machine ook in een container opgeslagen en uiteraard precies in de winter. Na 3 maanden zit er dan toch echt een forse laag roest op wat mee een aan aantal uren heeft gekost omdat weer te verwijderen. Ik was wel zo slim om de nieuwe onderdelen en het meest blank staal binnen op te slaan maar door de beperkte ruimte kon daar maar weinig worden opgeslagen.
O ja voordat ik het vergeet denk aan condens en roest.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (41%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 oktober 2020 16:13:07 schreef Tidak Ada:
Als jij ergens met je fikken aan zit, dat onder spanning staat, ben je gelijk de 'bliksemafleider' en dat kan bij knutselaars best wel eens voorkomen....Jij hebt toch ook geen stalen vloer in je werkhok?
Even een wat late toevoeging, voor de duidelijkheid niet als edit: Een werkplaatsje in een stalen container is niet te vergelijken met een badkamer of keuken. Daar is potentiaalvereffening zinvol. Hier zie ik juist gevaar. Als je met elektrische apparaten en elektriciteit bezig bent lijkt het mij zinvol dat er juist géén stroom door het lichaam kan lopen tussen spanning voetende delen en geaarde vloer of wand; lijkt me juist gevaarlijk! Hier is geen waterleiding, die mogelijk onder spanning kan staan. Op een ALS zou ik niet graag vertrouwen, 30mA is me teveel.....
‘t Kan zijn dat ik de NEN regels niet snap, maar dit is wat ik voor mezelf kan beredeneren.
Leg maar uit waar ik eventueel fout zit.....
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Als er iets mis gaat in de bekabeling, dan kan de container onder spanning komen als ie niet is geaard..
Ja gaat het niet leuk vinden om een handle vast te pakken om de container te openen en je blijft eraan kleven.
Op 2 oktober 2020 19:14:24 schreef Arc0ss: Het elektriciteitsleverend gebouw is een recent schoolgebouw,...
Op 3 oktober 2020 08:31:04 schreef Jinny: Als er iets mis gaat in de bekabeling, dan kan de container onder spanning komen als ie niet is geaard..
Het is nog minder grappig als er schoolkinderen aan blijven plakken natuurlijk.
Op 2 oktober 2020 22:59:37 schreef Tidak Ada:
Leg maar uit waar ik eventueel fout zit.....
Hier:
Als je met elektrische apparaten en elektriciteit bezig bent lijkt het mij zinvol dat er juist géén stroom door het lichaam kan lopen tussen spanning voetende delen en geaarde vloer of wand
Dat wil je ook niet in de badkamer.
Als je op een op andere manier in contact komt met de fase in een douche loopt er stroom via jouw lichaam en de waterstroom of eventueel geaarde douchekuip naar de aarde en terug naar de nul. In die container is dat dan via jouw schoenen en de stalen vloer of eventueel een geaarde machine, om het even wat eigenlijk .
Zie daar echt geen fundamenteel verschil.
Op 3 oktober 2020 08:31:04 schreef Jinny:
Als er iets mis gaat in de bekabeling, dan kan de container onder spanning komen als ie niet is geaard..
Ja gaat het niet leuk vinden om een handle vast te pakken om de container te openen en je blijft eraan kleven.
Nee, maar dat is ook zo als die schoolkinderen aan een wasmachine, kookfornuis stalen trap en nog een paar duizend andere mogelijke dingen zouden zitten.Waarom is die container dan plotseling een probleem?
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (25%)]
Misschien dat ik e.e.a. verkeerd geïnterpreteerd heb, maar die wasmachines en dergelijke zijn hier toch niet relevant? Die container hoort toch gewoon goed geaard te zijn, daar hoeft toch verder geen discussie over gevoerd te worden?
mvdk
Golden Member
Dat verlengkabeltje waar die container mee word aangesloten, moet op een stopcontact komen zitten wat achter een aardlekschakelaar zit.
Als die aardlek tript, en je kan er niet bij om te resetten, is dat vervelend, een nuisance, noem maar op.
Het gaat om veiligheid.
Ik moest ooit bij een restaurantje in het Lage Bergse Bos een 3x200 in bedrijf stellen. Wij mochten alleen spanning geven als er een meter zat, een hoofdschakelaar, en een aardelectrode geslagen was. Bij zo'n aansluiting is alleen die aardpen hopeloos onvoldoende, daarom boden wij altijd aan de installateur aan, om te aarden op de kabelmantel. Een TN stelsel dus. Deze man weigerde dat. De ellende was dat de aansluiting was gemaakt in een zeecontainer, en dat er distributiegroepen naar subverdelers liepen. Die zaten in andere containers. De containers waren dan wel weer allen met aardlitzes van voldoende dikte doorverbonden.
Ik had er geen goed gevoel bij. Zou de aansluiting alleen maar een hoofdverdeler met eindgroepen alles achter aardleks hebben gevoed, was het allright geweest.
De keuze is altijd aan de installateur, maar of ze het ook allemaal snappen, ik weet 't niet.
OffTopic:
Die restaurantbaas wilde een pannekoekenmachine aanschaffen, daar had ie die grote aansluiting voor nodig. Na het betalen van de rekening voor de aansluiting, had ie geen geld meer voor de machine..
Edit: als het met elektriciteit werken in zo'n stalen ruimte als gevaarlijk word gevonden, is het te overwegen de regelgeving bij werken in een stoomketel te volgen. Zwakstroomlampen, zwakstroomgereedschap of luchtgereedschap.
EricP
mét CE
Menselijke psychologie, wonen of werken in container is wat ongewoon en dan komt de science fiction al snel aan de oppervlakte, terwijl wonen in stalen schepen en stalen buitentrappen de gewoonste zaak van de wereld zijn.
Nou zullen er niet zoveel mensen op een zeeschip wonen... maar... daar heeft men - als het volgens het boekje zit - in elk geval geen ALS... Wellicht voor zeer specifieke groepen iets. Maar zeer zeker niks algemeens.
Overigens maak je een hele aardige kans dat die container - als die ff staat - hoe dan ook 'geaard' is. Al is het niet expliciet...
Dat verlengkabeltje waar die container mee word aangesloten, moet op een stopcontact komen zitten wat achter een aardlekschakelaar zit.
Dat is een rekbaar begrip. Om ff door te gaan in bootjes land (omdat dat een soortgelijke constructie is; ik doel niet op een wastobbe op een onder gelopen weiland als het IJsselmeer): daar zijn heel veel 'landstroomaansluitingen' zonder ALS. De lekstroom is hoe dan ook al veel te groot.
Het gaat om veiligheid.
Dat is jouw mening. Bij alles wat je doet, loop je risico. Elke keer weer is het inschatten of het doel het risico waard is. Als je '100% veilig' wilt zijn, tsja... Zelfs in bed liggend haal je dat niet.
De keuze is altijd aan de installateur, maar of ze het ook allemaal snappen, ik weet 't niet.
Tuurlijk wel. Ze hebben een groot logo op hun bus en briefpapier staan dat ze ergens een erkenning gekocht hebben erkend zijn, DUS weten ze heel goed wat ze doen. Toch?
In wat gebruikelijk is, zou je verwachten dat die container geaard zou zijn. Maar ook in wat er gebruikelijk is en wat er in diverse normen staat is ook niet altijd heilig cq. 'waar'. Het blijft iets van meerdere risicos in schatten - en blijkbaar het grootste afdekken en het andere accepteren.
Ik snap evenmin de heisa over aarden vs. niet aarden.
Maar evenmin snap ik de heisa over condens: dat is toch niet meer dan een kwestie van verluchten ? Een paar gaten onderin en bovenin, natuurlijke convectie doet de rest. Om het warm te houden helpt dat natuurlijk niet.
Als we even nog verder off-topic mogen gaan: ook al om redenen van temperatuur, is het beter om de container plompweg op de grond te zetten, of juist op een paar stevige stenen zodat er een laag lucht onder blijft? Het lijkt me dat ene in de zomer te verkiezen is, het andere in de winter.
EricP
mét CE
@bfm: het probleem met een container is dat je heel veel oppervlakte hebt wat 'koud' is. De lucht daar te plaatse koelt af. Koude lucht kan minder water bevatten dan warme lucht. Dus condenseert de boel daar. Met 'heel veel' koud oppervlak, is dat ook 'heel veel' water.
Daarnaast: als die container warm wordt (omdat de zon er op staat bijvoorbeeld), dan ligt het water als water op de bodem of wand. Het volume van de lucht wordt groter. De (door de temperatuur verhoging) nu relatief droge lucht vertrekt naar buiten.
De zon verdwijnt. De container koelt af. Het volume van de lucht in de container wordt minder. Lucht van buiten komt weer binnen. En bij het verder afkoelen condenseert het water daarin weer. En dan hebben we het nog niet over het water wat aanwezige personen de lucht in blazen.
Ja, je kunt ventileren. Maar om dat weg te ventileren, ben je wel ff onderweg.
De container op hoogte zetten is in elk geval beter voor de bodem (roest). Maar hoe dan ook... een niet-geisoleerde container is vrijwel per definitie zeik nat van binnen. Tenzij je je dus rot stookt en heel veel ventileert. Ongeacht of je het ding aardt of niet.
RvEldijk
Alles met een knipoog ;-)
Een ongeïsoleerde container is in feite een koelkast en over een maand een diepvries, krijg je haast niet warm, mss een houtkachel ook nog een optie ? Voordeel verwarmen kost aardig wat stroom, ben je zo bezig met steeds die kachel uit als je wat doet, en weer aan als je ff klaar bent, als dat niet kan idd IR panelen dicht waar je zit/staat, is maar heel plaatselijk, maar ook die gebruiken al een paar honderd watt, zeker je af op 16a, heb je 3600w in totaal.
Container altijd even mee aarden, kleine moeite.
Op 3 oktober 2020 10:27:10 schreef big_fat_mama:
Ik snap evenmin de heisa over aarden vs. niet aarden.Maar evenmin snap ik de heisa over condens: dat is toch niet meer dan een kwestie van verluchten ? Een paar gaten onderin en bovenin, natuurlijke convectie doet de rest. Om het warm te houden helpt dat natuurlijk niet.
Zo eenvoudig is dat niet. Ik heb in mijn kelder een condensatieprobleem van jewelste, zo erg zelf dat er in de zomer plassen water staan. Al verschillende 'experten' over de vloer gehad, ook geprobeerd met ventilator. Is beter, maar niet weg. Oplossingen bestaan uiteraard, maar dat is geen kwestie meer van een paar €.
Op 3 oktober 2020 10:10:45 schreef GJ_:
Misschien dat ik e.e.a. verkeerd geïnterpreteerd heb, maar die wasmachines en dergelijke zijn hier toch niet relevant? Die container hoort toch gewoon goed geaard te zijn, daar hoeft toch verder geen discussie over gevoerd te worden?
Uiteraard is dat in deze context relevant. Een schoolkind dat de deur van een container waar "elektriciteit in zit" aanraakt neemt een vergelijkbaar risico met het vastpakken van een wasmachine.
Lijkt mij vreemd waarom zoiets een discussiepunt is.
Als je ooit in Engeland geweest bent dan zal het je ook wel opgevallen zijn dat een elektrische installatie in opbouw (magazijnen, werkplaatsen ed) volledig in stalen buizen en dozen zit. Is het daar dan levensgevaarlijk?
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (37%)]
Op 3 oktober 2020 11:05:54 schreef New Beetle: Uiteraard is dat in deze context relevant. Een schoolkind dat de deur van een container waar "elektriciteit in zit" aanraakt neemt een vergelijkbaar risico met het vastpakken van een wasmachine.
Die wasmachine is hier niet interessant. Hier gaat het om scholieren waar je van de ouders een deel van de verantwoording voor hebt gekregen. Daar ga je netjes mee om.
Als je ooit in Engeland geweest bent dan zal het je ook wel opgevallen zijn dat een elektrische installatie in opbouw (magazijnen, werkplaatsen ed) volledig in stalen buizen en dozen zit. Is het daar dan levensgevaarlijk?
Dat is toch ook allemaal geaard.
Tidak Ada
Op 3 oktober 2020 10:10:45 schreef GJ_:
Ik zie nu een verschil binnen-buiten: In het ene geval zit het gevaar aan de binnenzijde; voor degeen, die er werkt dus. Aan de andere kant zit het gevaar van buiten, voor hen die naar binnen willen of onwetende omstanders. Ik ging er onbewust van uit dat de buitenzijde in verband met isolatie tegen condens automatisch ook elektrisch geïsoleerd zou zijn, waardoor het dus buiten sowieso al veilig zal zijn.
Het probleem is dus ingewikkelder dan gedacht en de oplossingen zijn tegenstrijdig.
Een goed geaarde container is voor wie binnen werkt niet echt veiliger, integendeel denk ik zelfs. Voor wie buiten staat is het wel veiliger.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 3 oktober 2020 10:18:50 schreef EricP:
[...]Nou zullen er niet zoveel mensen op een zeeschip wonen... maar... daar heeft men - als het volgens het boekje zit - in elk geval geen ALS... Wellicht voor zeer specifieke groepen iets. Maar zeer zeker niks algemeens.
Op schepen heeft men vaak een zwevend net... met isolatiebewaking...