VHF/UHF bandpass filter met micro stripline

EgbertG

Golden Member

Ik heb 2 parallel resonantiekringen gekoppeld en ik bekijk de curve en eigenlijk kan ik m niet verklaren.

Ik krijg 2 pieken die ik niet naar elkaar toe krijg!?

De afstand tussen de pieken wordt iets kleiner op lagere frequentie, maar ze blijven bij 144 Mhz bijv. nog steeds op 10 Mhz afstand van elkaar.

Bij het verdraaien van de trimmer schuiven ze elkaar op ...?

Hoe kan dat?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, ha! Je bent lekker druk met bandfilters. Wat leuk voor me om mee te lezen.

Wat je hier ziet is het effect van de heel zware koppeling die je tussen de twee kringen hebt gemaakt. Je koppelt zwaar overkritisch.
Zet ze maar eens een eind uit elkaar, dan kruipen de pieken wel naar elkaar toe - als de kringen tenminste op dezelfde frequentie staan. Dat kun je gemakkelijk checken door ze eerst apart te meten (de andere dan dempen).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha EgbertG,

Dat is het gevolg van de M = mutual inductance je kunt het als volgt zien:
K = M / √L1 x L2

Ook hier de vraag wil je er meer van weten of is dit duidelijk dit ligt in het verlengde van je kristal filter en je spoel/trafo dip draadje :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Ik ben doorgaans wat meer van het trial and error ... maar met een meetapparaat voorhanden tegenwoordig is het streven wel om t wat meer optimaal te krijgen.

Blijkbaar heb ik 2 uitersten te pakken in de 2 topics: te los gekoppeld en te direct gekoppeld ....

Het verlies bij deze te direct gekoppelde is ook maar 6 dB. Ik zal ze nog eens wat verder uit elkaar zetten en de resultaten laten zien.

Hier nog even een foto van een fabrieks amplifier waarvan ik nooit begrijp waarom die stukjes coax er zitten. Ik kan ze wel verklaren als ze 1/4 lambda zijn in combinatie met 2 diodes antiparallel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Coaxjes? Balun en/of aanpassing; meer is er eigenlijk niet. De T/R switch waar jij aan denkt zal het niet zijn, dat is niet zo'n nette methode... :)

Hier een plaatje van een 2m-stripfilter uit het RSGB-handboek. De hartafstand is 29 mm. En daarbij zijn de strips ook nog gedraaid, om de zijkanten verder uit elkaar te houden.
De strips zijn hier 155 mm lang, met 50 pF trimmers. Langere strips zouden nog wat verder uit elkaar moeten komen.

De in- en uitkoppeling gebeurt hier aan de top, maar wel via kleine C'tjes (4,4 pF). Dat is equivalent met jouw lage inkoppeling zónder C.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha EgbertG,

Je kunt bij je gekoppelde kringen die je laat zien eens experimenteren met een schotje tussen de kringen met een kleine opening.
Hierdoor wordt de koppeling minder kritisch..... het is zeer leerzaam om op deze wijze met elektromagnetische velden te stoeien het is een stuk hanteerbaarder dan twee antennes 1 km uit elkaar :o

Nu de stuur/eindtrap die je laat zien tja.... dat is moeilijk op afstand maar het zal waarschijnlijk een dubbele transistor/fet zijn in ieder geval is het een push pull en dan zijn de witte coax kabels 25 Ω kijk eens naar de verhouding kern/buiten diameter.
Deze coax kabels dienen als transformator in de vorm van een transmissie lijn.
Jij kunt het beste beoordelen hoe een en ander geschakeld is !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Leuk die plaatjes van de goede ontwerpen! Ik moet maar weer eens zo'n ARRL hamradio handbook bestellen en dan inspiratie opdoen.

Ik heb de strippen behoorlijk uit elkaar moeten zetten om ze afzonderlijk goed te kunnen afstemmen.

Verrassend genoeg nog amper 2 dB demping .. ( S12 tranmission loss ) en
op 7 Mhz afstand al ruim 30 dB demping.

Ben verbaasd hoe leuk dat werkt!!

In die stukjes coax als impedantie matching moet ik me nog maar eens in verdiepen....

Ik ben wat laat, maar je kon de overkritsiche koppeling ook wijzigen door de beide lijnen wat te dempen. Of een schotje ertussen. gebeurd ook zo in de praktijk, anders worden de bandfilterbehuizingen wel heel groot :-)

Ha EgbertG,

Goed bezig :D als je nu de maten opgeef dan kan ik een simulatie maken in 3D !
Welke transistoren of fets zitten op je versterker of weet je waar die uit gewonnen is ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Aan de behuizing te zien op de foto zijn het Ericsson PTx10xxx transistoren...

https://www.radio741.com/43600-home_default/ptf10159-120-watts-470860mhz-goldmos-field-effect-transistor-ericsson.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Die mooie amplifiers van de foto zijn helaas niet hier aanwezig. Had ze even van internet geplukt.

Zal vanavond nog eens wat spelen met demping plaatsen tussen de kringen en wil ook wel eens zien wat het effect is als ik die rechte strippen verander naar halve cirkels. Voor mn gevoel heeft die strip best wat capaciteit naar de massa nu.

Zal de Q-factor wel ten goede komen ....

Arco

Special Member

Deze had ik nog nooit gezien: (hairpin filter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Laatste experiment:

Strippen omhoog gezet en zonder de demping van het tussenschot waren ze weer overkritisch gekoppeld ....

Na plaatsen tussenschot kon ik weer 1 piek krijgen.

Met deze lossere koppeling ging de bandbreedte op -20dB van 15 Mhz
naar 6 Mhz op de 144 Mhz.

Vroeger bouwde ik FM piratenzendertjes ( wie niet... ) maar ik was toen heilig overtuigd dat een tussenschot de volgende sectie volledig afschermde..... nou dus echt niet!!!!!!!!!!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Soldeer de onderzijde van het tussen schot over de hele lengte, aan beide zijde, en meet dan opnieuw. Zal een heel ander resultaat geven.

EgbertG

Golden Member

Heb de betreffende opstelling net gewijzigd helaas.... maar dan is er wel veel meer scheiding tussen de helften? Maakt dat significant uit die aarding?

Uiteindelijk na veel variaties is onderstaande het uiteindelijke beste ontwerp gebleken te zijn.

5 Mhz breed op 144 Mhz en geen onaardige flanken! 35 dB demping op de ongewenste frequenties.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wacht maar; nog even en je vindt het helical-filter uit. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

;-)

Ik ga eerst maar eens dat hele HAM radio handboek doorbladeren, voordat ik nieuwe vragen stel op t forum.....

Op 4 oktober 2020 21:50:40 schreef Frederick E. Terman:
Coaxjes? Balun en/of aanpassing; meer is er eigenlijk niet. De T/R switch waar jij aan denkt zal het niet zijn, dat is niet zo'n nette methode... :)

Hier een plaatje van een 2m-stripfilter uit het RSGB-handboek. De hartafstand is 29 mm. En daarbij zijn de strips ook nog gedraaid, om de zijkanten verder uit elkaar te houden.
De strips zijn hier 155 mm lang, met 50 pF trimmers. Langere strips zouden nog wat verder uit elkaar moeten komen.

De in- en uitkoppeling gebeurt hier aan de top, maar wel via kleine C'tjes (4,4 pF). Dat is equivalent met jouw lage inkoppeling zónder C.
[bijlage]

Dit is het RGSB filter dat ik 30 jaar gleden maakte.

EgbertG

Golden Member

Erg netjes gebouwd! Mooi

Is de in- en uitkoppeling direct op de top van de kring of zit er een capaciteit tussen nog?

Edit: plaatje even vergroot en dan zie ik inderdaad nog een trimmer zitten!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 8 oktober 2020 22:01:17 (25%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 oktober 2020 21:38:46 schreef Gottfried-Julius:
Dit is het RGSB filter dat ik 30 jaar gleden maakte.
[bijlagen]

Wel, dat is mooi gedaan, dat moet ik zeggen! Grappig dat het nu opeens weer 'in het nieuws' is.
Met de specificaties die jouw filter haalt zou het zó in een van onze ontvangerstations gebruikt kunnen zijn. Netjes hoor.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

PA0MCA heeft het destijds gemeten met een Rhode & Schwarz Polyscope in het NOS lab in Hilversum.
Kon met gemak 200 watt "hebben". zoals ik samen met PA0KWY † beschreef in Electron - juli 1982.

Hubie

Special Member

Op 8 oktober 2020 21:38:46 schreef Gottfried-Julius:
[...]

Dit is het RGSB filter dat ik 30 jaar gleden maakte.

[bijlage]

[bijlage]

Tronser luchttrimmers,die moet je tegenwoordig ook met een lampje zoeken. Bijna nergens meer verkrijgbaar.
Of toch niet? http://www.tronserinc.com/products/tronsertrimmer.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 15 december 2020 22:13:42 (10%)