nieuwe meterkast, alamat blijft uitvallen

Hallo,

Na maanden terug hier een vraag gesteld over mijn meterkast,heb ik ,vandaag de kast geinstalleerd.
Ja door veel familie aangelegenheden,is het er niet van gekomen.
Deze kast is voorgemonteerd aangeleverd,en nu aangesloten.
Nu had ik voor mijn garage de 2 groepen met een zwaardere automaat laten uitvoeren (dit kon dus).
alles werkt maar die van de garage(voor mij groep 8/9)niet juist,schakel ik ze alletwee in vliegt er 1 uit,oké ,dan doe ik 8 inschakelen geen probleem schakel ik 9 er bij vliegen ze er uit,doe ik 9 eerst alles oke,schakel ik 8 er bij ,zelfde verhaal.
Heb het bedrijf gebeld ,en foto,s door gemaild,maar nog geen bericht hiervan, maar dit blijft me nu toch wel even bezig houden ,omdat ik niet begrijp hoe dit kan.
Voor de goede orde heb geen machines draaien of id,alleen de ledlampen
Dus stel nu de vraag hier maar,hoopp dat de foto,s goed zijn
De 2 rechts groep 8/9

foto's zijn niet zichtbaar..

ik neem aan dat je alamatjes hebt gebruikt, wrs de nul van groep 8 en 9 aanelkaar hangen. als ze iig rustig eruit gaan, met een flinke knal is kortsluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Nou ze gaan er rustig uit,en vind dit ook zo raar ,want heb met deze groepen nooit geen last gehad,zelfs niet met machines aan.
wat is nu een goede oplossing eventueel.

bvd MWRV,

Zou foto,s plaatsen en dacht dit ook te hebben gedaan ,maar niets,
Zal nog eens zien hoe dit kan.
Is nu wel gelukt ,sorry

vergeten

Golden Member

 

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 6 oktober 2020 00:21:43 (100%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Zitten er in de garage niet 2 groepen door elkaar heen. Dan kan het de oorzaak zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De 2 rechter automaten zijn aardlekautomaten, dus MET ingebouwde aardlekschakelaar.

Grootste kans (en dat is al genoemd) dat deze 2 groepen op een een of andere manier aan elkaar zitten. bv de Nullen van de twee groepen aan elkaar, of de Nul van de ene groep gewisseld met de andere groep.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

net wat ik al dacht, nullen zitten ergens aan elkaar. dat los je op door uit te zoeken waar dat is, of de groepen samen te zetten op 1 alamatje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of de nullen zijn ergens verwisseld. Kun je controleren door 1 van de alamats uit te zetten. Dan werkt de andere groep ook niet meer.

dan is het een slechte installatie, er gaan 2 ymvk weg op die groepen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waar zie je dat het ymvk is? Op de foto zie ik dat niet en als de nullen direct achter de alamats zij verwisseld dan is dat op de foto ook niet te zien.

Shiptronic

Overleden

En iemand moet nog een lesje, krimpverbindingen maken, doen ;(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo.... dat ziet er inderdaad niet best uit .....

Fryslân
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 oktober 2020 11:46:15 schreef KlaasZ:
Waar zie je dat het ymvk is? Op de foto zie ik dat niet en als de nullen direct achter de alamats zij verwisseld dan is dat op de foto ook niet te zien.

Dat heeft @Testman (deels) goed gezien.
Als je goed kijkt dan zie je dat het twee verschillende kabels zijn. Te zien aan de verschillende kleuren blauw.
De ene kabel is denk ik VMvK, de andere YMvk.
Op de foto kan ik de op de fase (zwart) niet het verschil zien.
Als je de draad loshaalt heb je grote kans, de rechter kabel is YMvk en heeft vertinde aders, de linker heeft (hoogstwaarschijnlijk) geen vertinde aders.

Ja die hoofdschakelaar blijft toch een probleem.
Zeer slecht aangesloten kabelschoentjes, en aan de uitgaande kant twee aders onder 1 klem.
Kan hiervandaan niet beoordelen of dat goed gedaan is, maar het is zeker twijfelachtig.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 6 oktober 2020 12:24:19 (27%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de draden die naar de HS gaan komen uit de meter, daar zouden geen blauwe amp aan mogen zitten, zou 6mm2 moeten zijn en dus gele amp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Eerst bedankt voor de reacties,en even een paar antwoordden op sommige .De draden van de hoofdschakelaar zijn tig jaar terug door de installateur gedaan,heb zelf wel van deze kabelhulsen dus zou nog veranderd kunnen worden
Die kabels van de desbetreffende groepen,loopt er 1 van(aardingsscherm)door de tuin naar garage/annex werkplaatsje,destijds ook door installateur geadviseerd
De kast is samengesteld en gemonteerd afgeleverd.
De kast is aangesloten net zoals de vorige ,alleen dus met nieuwe apparatuur,(ook niets veranderd)rest werkt ook zoals voorheen,maar die 2 groepen nu niet,daar waar ik dus voorheen geen probleem had.
Heb vanmorgen de nul losgekoppeld en even apart een nul erop gezet probleem dus nog.(mag misschien niet,maar toch)
Laat mij voor gemak even de groepnummers noemen,dit zijn 8 en 9.
Volgorde even noemen:Schakel ik ze beide in gaan ze eruit,schakel groep 8 in oké 9 erbij,hommeles ,schakel ik 9 in oke doe ik 8 erbij ook hommeles.
zit nog eens te denken om een paar oude alamats er in te zetten ,en zien wat er dan gebeurt.
De groepen 8 en 9 komen van de hoofdschakelaar en wel 2 aparte fasen,is misschien iets te moeilijk waar te nemen.
dus is er iemand die eventueel de oplossing zou kunnen aandragen,zou ik mij zeer vereerd mee zijn.

bvd MWRV,

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je de bedrading van 1 van de 2 aardlekautomaten losneemt is het dan ook hommeles, of blijven ze er dan beide in?

Zoek iemand in de buurt met een isolatieweerstandsmeter (Megger) dan heb je het probleem vaak snel gevonden
.
De oplossing zoeken is wat lastiger......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het klapt niet als de alamat eruit gaat, dus is het de nul die gekoppeld zit.

in je oude kast zullen die 2 groepen op 1 aardlek hebben gezeten of hadden geen aardlek. dan blijft het ook werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Er word tot nog toe aangenomen dat er iets verwisseld zit.
Heel de tekst doorgelezen, heb ik ergens wat gemist? Ik lees nergens dat er iets is gemeten. Gewoon, simpel, proeflampje. Duspol is beter, niet met een multimeter. Nou ja, het bekende riedeltje.
Als er iets verwisseld is, is dat te meten. Daarna word 't opzoeken.

TS schrijft dat als hij maar één alamat inschakelt, dat alles dan OK is. Als dat betekent dat de aangesloten apparaten dan werken, dan kan er geen sprake zijn van verwisseling. Dan werkt er ook bij één ingeschakelde alamat geen van de aangesloten apparaten. Dus is er dan sprake van een verbinding tussen de twee nullen.

Dus: madmax5, wat bedoel je precies met "schakel groep 8 in oké"? Werken de aan groep 8 aangesloten apparaten dan?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

als je dit vaker doet, zijn de symptomen zo duidelijk. als de alamat zou klappen met een flits, heb je harde sluiting tussen de fasen, gezien het 2 verschillende fasen zijn. als beide groepen helemaal geen last erop hebben zitten, kan het nog goedgaan, zodra er last op komt klapt een alamat eruit.

normaal als je een kast vervangt in een oud pand en dit gebeurt, dan zet je gewoon de 2 groepen samen op 1 alamat, want vaak is het niet zo maar te vinden in de spinrag die men er in de jaren in heeft gemaakt.

als je groep 9 en 10 ( ts telt de vrije groep 8 niet mee, maar normaal tel je die wel mee ) ruilt naar de aardlek erlangs ( groep 7 en 8 bijv ) dan werkt het ook, op 1 aardlek heb je geen uitval als de nullen gekoppeld zijn.

beste is natuurlijk de reden opzoeken waarom dat het foutgaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo te zien hangen er gewoon 2 groepen ergens aan elkaar. De stroom van groep 8 komt terug bij groep 9 of andersom.
De aarlekautomaat ziet dat de stroom die de groep inkomt niet hetzelfde is als de stroom die de groep uitkomt en valt uit. Dit is geheel de bedoeling, want normaal betekent dit dat er iets of iemand onder spanning staat en er stroom weglekt. In de oude situatie viel dit niet op omdat beide groepen achter dezelfde aardlek zaten.

Wat heel vaak het geval is met dit soort situaties is dat men ergens een vergissing heeft gemaakt met het plaatsen van verlichting of stopcontacten e.d. er is dan de fase van de ene groep gepakt en de nul van de andere.
Een veel voorkomende situatie kom je bijvoorbeeld tegen in een hal bij een trap. Hier zitten vaak de schakelaars voor het licht in de hal en het licht boven samen in 1 raampje. Daarachter heb je dan 2 lasdozen tegen elkaar aan, elk voor een andere groep, met dus elk een eigen fase en schakeldraden. Vaak worden er hier fouten gemaakt en de verkeerde fase gebruikt, waardoor je problemen krijgt.

Wat je zou kunnen proberen is alleen groep 8 aan te zetten en alles afgaan wat er wel en niet werkt. Daarna zet je alleen groep 9 aan. Als het goed is vind je dan verlichting / stopcontacten die het in bedie gevallen niet doen. Hier zit dan je probleem.

Spanning staat en stroom gaat!

De 2 alamatjes staan op 2 verschillende fases. Ergens in de installatie zijn de 2 groepen gekoppeld.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op dinsdag 6 oktober 2020 17:19:51 (30%)

Hallo,

Na toch nog veel speur werk,en goed aangedragen opties,heb ik alles nagelopen en kwam ik bij een lasdoos uit en daar waren idd de nuldraden van de groepen gekoppeld,en zoals hier al werd geopperd hebben ze waarschijlijk ook gekoppeld gezeten achter een automaat.
Heb dit veranderd, en kon dus de groepen schakelen zoals het hoort,ben dus echt wel opgelucht dat het dit probleem is/was.
Ieder nogmaals bedankt voor advies ,kritiek ,meningen.

bvd MWRV,

mvdk

Golden Member

Zo, nou mooi. En heel erg bedankt voor de terugmelding. Dat word hier gewaardeerd.