nieuwe meterkast, alamat blijft uitvallen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er zitten dan ook 2 verschillende groepen in 1 lasdoos. Iets wat volgens de NEN1010 niet toegestaan is!

En nu snap je gelijk waarom dit niet mag.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zitten er nu 2 zwarte draden op de wcd aangesloten of lijkt dat zo?

Er hoort er toch echt 1 blauw te zijn!

Afgezien van de kleuren van de aansluitdraden: ik vraag me af of ik wel een WCD in de verdeelkast zou willen hebben. Er zit een stekker in, maar waar gaat die naar toe? Naar iets buiten de verdeelkast lijkt me.

Één of meer WCD's in de meterruimte is een goed idee vandaag de dag, er hangt meestal nog van alles wat voeding nodig heeft, maar dan zou ik ze liever niet in de aansluitkast hebben, maar er naast. Dan hoef je de aansluitkast niet open te maken om er een stekker in te steken...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Shiptronic

Overleden

Mooi dat je het gevonden hebt en terugkoppelt, soms heb je wek iets aan positieve feedback :)

@hierboven, idd een vastwcd is handiger, en nog liever voor de stroom gebruikende zaken een DiN- rail voeding in de kast.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 oktober 2020 00:28:26 schreef Roetzen:
Afgezien van de kleuren van de aansluitdraden: ik vraag me af of ik wel een WCD in de verdeelkast zou willen hebben. Er zit een stekker in, maar waar gaat die naar toe? Naar iets buiten de verdeelkast lijkt me.

Één of meer WCD's in de meterruimte is een goed idee vandaag de dag, er hangt meestal nog van alles wat voeding nodig heeft, maar dan zou ik ze liever niet in de aansluitkast hebben, maar er naast. Dan hoef je de aansluitkast niet open te maken om er een stekker in te steken...

volgens mij steekt dat stopcontact gewoon door de din rails opening naar buiten en kun je er zo bij.. ik doe dit vrijwel standaard bij elke kast die ik hang 1 of 2 van die stopcontacten..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 6 oktober 2020 19:22:48 schreef Toeternietoe:
Er zitten dan ook 2 verschillende groepen in 1 lasdoos. Iets wat volgens de NEN1010 niet toegestaan is!

En nu snap je gelijk waarom dit niet mag.

Niet alleen mogen ze niet samen in een lasdoos, ze mogen ook niet samen door één buis lopen! Ik weet de exacte bewoording niet, maar het komt er op neer dat alles in een buis gekoppeld moet zijn, dus niet dat de ene helft van de draden afgeschakeld is door een overspanning terwijl de andere helft nog aan staat.

Meep! Meep!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 oktober 2020 09:18:59 schreef roadrunner84:
[...]
Niet alleen mogen ze niet samen in een lasdoos, ze mogen ook niet samen door één buis lopen! Ik weet de exacte bewoording niet, maar het komt er op neer dat alles in een buis gekoppeld moet zijn, dus niet dat de ene helft van de draden afgeschakeld is door een overspanning terwijl de andere helft nog aan staat.

Je mag geen 2 of meerdere (verschillende) groepen in 1 omhulsel hebben. Zoiets staat het in de NEN. De letterlijke tekst weet ik zo niet. Als je een kabel neemt, dan heb je een paar aders samen in 1 omhulsel.
Zo mag je dan wel weer 2 of meer kabels van verschillende groepen door 1 buis (of kabelgoot) leggen.

2 of meer groepen in een lasdoos mag, mits de verschillende groepen goed (met schotjes oid) van elkaar gescheiden zijn, zodat het duidelijk is dat er verschillende delen zijn.
Dat komt nu niet meer voor, maar als je vroeger een installatie met opbouwbuizen maakte, met meerdere buizen (groepen) naast elkaar, dan kon je via deze regel een grote meergroeps lasdoos er tussen zetten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het gaat hier kennelijk om 2 kabels die in de lasdoos bij elkaar komen. Lijkt er dan op dat iemand de kabels parallel heeft gelegd om meer aderdoorsnede te krijgen. Zou me niks verbazen als de twee fasedraden ook aan elkaar zitten.

Shiptronic

Overleden

2x een fase aan elkaar geeft kostsluiting!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Dan is het maar 1 fase, je bedoeld groep ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

TS gaf aan dat het verschillende fasen waren.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Dat zegt hij, maar ik houd rekening met de mogelijkheid dat hij zich vergist. :)
Hoe dan ook, hij moet aan de slag om in de garage die twee groepen van elkaar te scheiden.

ik vermoed dat er 2 groepen door 1 doos lopen om de 1 of andere reden. voor het installatie overzicht doe je dat al niet, laat staan of het mag of niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 oktober 2020 12:43:45 schreef KlaasZ:
Dat zegt hij, maar ik houd rekening met de mogelijkheid dat hij zich vergist. :)

Zou ik ook doen als ik het niet zelf had kunnen verifiëren. :)

Hoe dan ook, hij moet aan de slag om in de garage die twee groepen van elkaar te scheiden.

Hij schreef: "Heb dit veranderd". Dus het is al gebeurd.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ja, hij heeft het veranderd, maar hoe? Alleen maar de nullen van elkaar losgemaakt of ook de zaak in gescheiden dozen ondergebracht? Dat vertelt de historie niet.