Herstelling toerenteller en temperatuurmeter Yamaha

Dag allemaal.
Door een kapotte regulator heeft het elektrische systeem van mijn Yamaha TZR250 van 87 zowat 17 volt op zijn donder gekregen. Het resultaat is dat de toerenteller en de temperatuurmeter niet meer werkt en dat ook de CDI die de uitlaatklep regelt niet meer werkt.

Een toerenteller en een temperatuurmeter van dergelijke motoren vinden is zo goed als onmogelijk. Ik heb al verschillende keren gans het internet afgezocht.

Mijn laatste hoop is om iemand te vinden die deze onderdelen kan herstellen of me daarbij adviseren.
Ik hoop op een antwoord... met dank en vriendelijke groeten, Luc

High met Henk

Special Member

meer iets voor vraag en aanbod.

EDIT: https://www.ebay.nl/itm/Yamaha-TZR-250-3MA-TZR250-set-of-clocks-speedo…

plug & play... voor die 100euro zou ik niet gaan lopen klooien.

vond er wel meer trouwens...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 6 oktober 2020 12:53:05 (80%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dag Henk,

Fijn dat je mee helpt zoeken! De advertentie die jij toont is echter voor een dashboard van een TZR250 3MA, en dat is een motor die pas 3 jaar later op de markt kwam! Mijn schuld; ik moest aangegeven hebben dat het om een redelijk zeldzaam 1KT model gaat. De tellers van een 2MA kunnen echter ook gebruikt worden.

Mocht je nog twijfelen Henk: de 3MA toerenteller heeft een rode zone die begint bij 11.500 opm en een zwarte achtergrond, bij mijn 1KT teller begint het rood aan 10.000 toeren en is de achtergrond van de wijzerplaat wit. En zo zijn er nog wel wat verschillen tussen die klokken. Met andere woorden... het zijn totaal verschillende tellers... en ik wil mijn motor zo origineel mogelijk houden.

Ter verduidelijking: hierbij een foto van een 3MA...
Toch bedankt om mee te denken!
mvg, Luc

High met Henk

Special Member

Voor mij zien ze er bijna hetzelfde uit :D

Ik ben niet zo van de kuipen. Het plastic werk op mijn MuZ Baghira is al teveel. De Dnepr heeft weinig plastic.

Maar zou het hier bij vraag en aanbod - personeel zetten.
Vul ook even je woonplaats in, maakt het makkelijker.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

interessant! doe ik morgen... ps: heb ook niet plastieken motoren... Yamaha SR500, RD350LC, Triumph T20, Hulsmann 125... de TZR250 is het buitenbeentje van de familie!

en als je nu de achterplaat van die wijzers uit jouw teller overzet naar zo een andere teller?
ik denk dat zo een teller op een lagere spanning werkt, dus vermoedelijk 1 of ander 5V-9V regelaartje dat kapot is gegaan omdat die ineens veel meer warmte moest dissiperen.
als die van 12V naar 5V moet, of van 17V naar 5V, dus dat bijna het dubbele aan warmte dat die regelaar moest verstoken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@ HD13. Bedankt voor de link. Die voert me echter naar informatie over de CDI van de ontsteking van de motor. De uitleetklepregeling werkt met een aparte CDI... ik post binnenkort daarvan een beeldje van het interieur vd unit...

@ fcapri. Creatief idee fcapri! Jammer genoeg werken niet alle toerentellers van Yamaha op dezelfde waarden... er is veel ontwikkeld/verandert van het ene model naar het andere in die tijd. Experimenten op dat vlak hebben reeds zeer veel tot het kapotmaken van een goede vervangteller geleid...blijkbaar is de gebruikte spanning om de klokken te sturen lang niet altijd dezelfde. gegevens daarover zijn nergens te vinden...

Je verdere opmerking lezend doet me zin krijgen om die tellers mss eens te demonteren. Misschien zie ik dan welk component het opgegeven heeft...

Ik hou jullie op de hoogte! mvg, Luc

[Bericht gewijzigd door motorrijder op 7 oktober 2020 10:50:46 (17%)]

High met Henk

Special Member

Beste Luc,

zet even in je profiel ook je woonplaats of Regio.

Als het in de buurt van antwerpen is, is het nog te doen, maar walonie of de kust is voor mij al een no go area op afstand. Echter misschien wel weer voor andere leden (fcapri bijvoorbeeld)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou verwachten dat er één of andere zekering en zenerdiode/tvs zou in zitten die hogere spanningspieken kan tegen houden en dat die nu kapot is.

luc is van gits, west vlaanderen. fiets er elke dag voorbij naar het werk. de foto uit startpost staat ook op facebook ;-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op 7 oktober 2020 11:12:48 (40%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
dijkmane

Golden Member

ooit, zal ergens 1988 ofzo geweest zijn, had ik mn toerenteller opgeblazen van mn Kreidler.
ging ver uit de schaal van 12000 en toen deed ie in een keer niets meer.

teller gedemonteerd, maar de teller zelf kreeg ik slecht open, de rand om de teller zelf zat mooi geklemd, maar was zonder beschadigingen niet los te krijgen.

hoe ik het gevonden heb, weet ik niet meer, internet was er nog niet, maar uiteindelijk is de teller gerepareerd bij VDO zelf, ergens in amsterdam ( ergens bij de haarlemmerweg in de buurt weet ik nog ).

ik dacht voor 20 gulden kreeg ik m weer gefixt mee.

weet niet of je Yamaha VDO tellers heeft en/of VDO daar nog zit en ook andere merken doet.

In no Sense, Nonsense

Op 7 oktober 2020 10:46:25 schreef motorrijder:
@ HD13. Bedankt voor de link. Die voert me echter naar informatie over de CDI van de ontsteking van de motor. De uitleetklepregeling werkt met een aparte CDI... ik post binnenkort daarvan een beeldje van het interieur vd unit...

Had de link gestuurt om je te laten zien dat ze waarschijnlijk een vervanger CDI unit hebben die ook je servo uitlaatklep kan aansturen.
https://www.ignitech.cz/en/vyrobky/dccdip2/dccdip2.htm
https://www.ignitech.cz/en/vyrobky/dccdip2_race/dccdip2_race.htm

Natuurlijk wel zelf uitzoeken of dit klopt !!
Kijk anders even bij de products, staat veel meer leuks.

En nee, heb er geen aandelen of enig belang in/bij.

@ HD13: bedankt voor de links. Ignitech is idd een heel goed bedrijf dat mooi spul maakt. ze hebben echter geen kant en klare vervanger voor de YPVS CDI, hun unit moet je zelf nog programmeren. Bij Zeeltronic hebben ze een kant en klare oplossing... denk dat ik daar voor ga; heb ik meteen een kant en klaar product waarop ook nog garantie zit...

@ Dijkname... VDO... neen, jammer genoeg heeft Yamaha geen materiaal van hen gebruikt. En om iets te laten repareren dezer dagen door een fabrikant moet er een klein wonder gebeuren. Meestal wil men je een nieuw toestel verkopen, ook al is er aan het jouwe niet veel kapot.

@ fcapri: hoe klein kan de wereld zijn hé! bedankt voor je info!

@ Henk: profiel verder ingevuld

AAN IEDEREEN: ik probeer vandaag nog de tellers te demonteren zodat ik van het binnenwerk beelden kan maken. Mss dat dat kan helpen om een diagnose te stellen... bedankt in alle geval voor jullie reacties!

mvg, Luc

Wellicht hebben deze gasten wat, zitten in NL;

https://www.cmsnl.com/

Dat kump er noe van....

iedereen hartelijk bedankt om te reageren. Voor de CDI ben ik er uit. het wordt een programmeerbare Zeeltronic.

Blijft nog de toerenteller en de temperatuurmeter die niet functioneren.

Ik heb de toerenteller uit elkaar gehaald. Een secuur werkje wil je de zaak achteraf nog netjes terug kunnen monteren maar het is uiteindelijk gelukt.

Toen de behuizing eraf was sloeg er een flauwe brandgeur uit het interieur. het lichtblauwe element op de beelden ruikt het sterkst naar problemen. Ik heb het interieur van alle kanten zo goed mogelijk gefotografeerd; misschien gaat er bij iemand van jullie een lichtje branden waar het probleem zou kunnen zitten.

Ik ben héél benieuwd naar jullie reactie!

mvg, Luc

High met Henk

Special Member

Tussen die 2 blauwe dingen in zit ZD1
ZD is een afkorting voor Zener diode.
Grote kans dat die het flink voor zijn kiezen gehad heeft.

Daarnaast zit er een weerstand tussen de potmeter en de GND aansluitingen, die lijkt wa donker, maar foto's zijn wat onscherp om dit goed te zien (met alle respect voor de moeite en tijd, maar ik hoop dat u beter kunt motorrijden dan fotograferen....)

a propos goede foto's gaan wel beter helpen.

ik ben ook wel benieuwd of er iets op IC1 staat daar dat het enige cruciale component hier is. De rest is vervangbaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Je bent er snel bij Henk met je antwoord! Als er betere beelden nodig zijn dan kan dat. Zijn nu genomen met mijn telefoon; ik maar een nieuwe set met mijn camera.

Blijft wel moeilijk te fotograferen zo'n printplaatje als je grotere zaken zoals motoren en dergelijke gewoon bent.

[Bericht gewijzigd door motorrijder op 8 oktober 2020 17:26:41 (17%)]

voila, U vraagt wij draaien... in bijlage nieuwe, (hopelijk) scherpere beelden van het interieur vd toerenteller. Henk, wat jij de Zener diode noemt heeft idd blijkbaar wat op zijn donder gekregen... ziet er een beetje gesmolten uit als je het mij vraagt. Hoop dat de beelden een duidelijk beeld weergeven. Op het element dat op ICI staat staat nergens tekst noch cijfers...

iemand een idee?

High met Henk

Special Member

Solderen lukt wel: ben ook niet zo goed in normaal motor rijden ;)
Zijspan rijden gaat me beter af.

Maarem op de achterkant bij de print links onderaan (rondom ZD1 en de blauwe grote componenten zie ik ahterop een rare witte waas zitten wat lijkt op oxidatie. Zit wel in de IGN aansltuing.

Ik zal verder even eht schema moeten uittekenen:

ik zie wel zoiets

code:


IGN----+--------+-------|
       |        |       |
       R4?      |       R2 (heel donker)
       |        C7      |
       |        |       |
       ZD 1     |      IC1 pin 3? (weet nog niet van welke kant te tellen)
       |        |
       |        |
GND----+--------+ 

Circuit R4 en ZD1 vormen een load dump, dus ik verwacht dat ZD1 overleden is en dien ten gevolge dar de R die ik niet goed kan

EDIT R heel donker heet nu R2 en is gefrituurd.

Hoop dat hij IC1 gered heeft, maar vrees het ergste.

Advies voor nu is PROBEER de kleuren op R2 te lezen.
Dan R2 verwijderen, door te meten en vervangen (als hij open is, is er een kans dat je operatie slaagt)

ZD1 ook verwijderen en kijken of er iets op staat (lijkt klodder epoxy lijm op te liggen) en die doormeten op diode stand. Let op hij zou in theorie aan beide kanten kunnen doorlaten op een spanning. Verwacht echter dat die spanning boven diodestand van de multimeter gaat. Als hij defect is, meet hij of biede kanten open of beide kanten short.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 8 oktober 2020 17:31:32 (28%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb net je laatste zinnen gelezen...

ZD1 is volgens mij gesmolten; hetgeen er ogenschijnlijk uit is gekomen kleeft ook aan het blinkend blauwe elementje er juist naast.

R2 heeft in het midden de resten van roze verf. Aan de ene kant zit een groen lijntje en aan de andere kant een goudkleurig lijntje.

Sorry voor mijn gebrekkige berichtgeving; je moet duidelijk ervaring hebben met die dingen om één en ander juist te kunnen zien en accuraat te rapporteren.

Betere beelden maken zal niet lukken, daar heb je een andere lens voor nodig en die heb ik niet... hopelijk hebben jullie hier iets aan?

[Bericht gewijzigd door motorrijder op 8 oktober 2020 17:55:21 (81%)]

net R2 doorgemeten. in de ene richting meet ik 0.678 in de andere richting 0.671 .....

De zener diode doormeten geeft in één richting geen meetwaarde; in de andere krijg ik 0.717 op het scherm

Is er uit deze gegevens wat af te leiden?

[Bericht gewijzigd door motorrijder op 8 oktober 2020 18:10:16 (47%)]

R2 helaas gefrituurd.
die 0.671, wat staat er dan nog bij op je meter? is dat kOhm?
dat zou 680ohm zijn dan en komt wel voereen met een groene band en een gouden.

kleurcode zou dan groen-blauw-bruin-goud geweest zijn.
idd ZD1 meten, in 1 richting 0,6V, in andere richting zou je de zenerspanning moeten hebebn (4,7V-6,8V,... kan vanalles zijn).

misschien tip op die andere toerenteller dat je hebt eens open te doen en hopen dat de opbouw ongeveer hetzelfde is met enkel het IC verschillend

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

ZD1 is volgens mij gesmolten; hetgeen er ogenschijnlijk uit is gekomen kleeft ook aan het blinkend blauwe elementje er juist naast.

Lijkt me meer lijm die je vroeger wel vaker zag om onderdelen mechanisch te fixeren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.