SSB BFO

EgbertG

Golden Member

Ik zag een filmpje over een DDS generator die ook USB en LSB kon genereren. Bij het gebruikte MF deel na de DDS was er maar 1 SSB filter met bijbehorend MF X-tal voor het ontvangen van de 2 SSB modes.

Ik vermoed dat dan die DDS die frequency shift kan maken tussen LSB en USB....

Maarrrr... als ik op een ontvanger USB kies dan kan ik niet door ernaast te tunen ook de LSB verstaanbaar krijgen.

Waar gaat mijn redenatie nu fout?

JoWi

Special Member

Sorry... vraag verkeerd gelezen.
(En dat terwijl ik zelf een HF tranceiver heb gebouwd...)

[Bericht gewijzigd door JoWi op dinsdag 6 oktober 2020 15:48:07 (87%)

Ignorance is bliss
EgbertG

Golden Member

dus daarom moet je bij de demodulator de juiste frequentie invoegen?

Ha EgbertG,

Hoe jou voorbeeld ontvanger in elkaar steekt weet ik niet maar ik neem aan dat je naar een midden frequentie gaat.
Let op of je spectrum al dan niet geïnverteerd is :o dit heeft consequenties voor de BFO keuze.
Nu is er in een enkelzijband ( SSB ) ontvanger nog een convertor aanwezig deze noemen dit een productdetector door middel van een CIO ( carrier injection oscillator ) hiermee wekken we een beat frequentie op.
Het enige wat er moet gebeuren is voor de lage zijband ( LSB ) een de BFO frequentie boven de midden frequentie en voor USB een BFO frequentie onder de midden frequentie zodat in beide situaties het geconverteerde spectrum wordt geconverteerd naar de hoorbare audio band.
Met andere woorden midden frequentie blijft gelijk BFO frequentie shift tussen midden frequentie +/- audio spectrum.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

die productdetector heeft als ouptut het frequentieverschil tussen het SSB signaal en een BFO .... tot zover klopt t toch?

en dat signaal door LPF en dan heb je je audio

USB: fcarrier + fmodulatie
LSB: fcarrier - fmodulatie

als je dat door de balansmodulator haalt met input Fcarrier dan komt
er toch steeds fmodulatie uit?

(fc+fm)-fc = fm
(fc-fm)-fc = fm

Ergens doe ik iets fout ....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 6 oktober 2020 17:30:48 (40%)

Ha EgbertG,

Een voorbeeld stel je maakt een kristalfilter volgens je andere draadje.
En het is de bedoeling dat je een midden frequentie kiest van de ontvanger die je ontworpen heb laten we zeggen 10.000 MHz.
De audio band breedte is 1,4 kHz van de zender die je wil ontvangen dit betekend een lage zijband van 9998.6 kHz en een hoge zijband van 10001.4 kHz.
Als je frequentiedisplay de draaggolf of referentiefrequentie zou weergeven, zou het nodig zijn om 1,4 kHz op te tellen bij of af te trekken van de middenfrequentiemeting. Houd er ook rekening mee dat sommige mengschema's de zijbandposities verwisselen ten opzichte van de referentiefrequentie.

Dus neem het bovenstaande voorbeeld, de kristalfrequentie is jou gekozen middenfrequentie 10000,0 kHz als we hier 1,4 kHz van aftrekken zoals hieronder voor USB-freq, we krijgen dan het volgende resultaat.

Berekenen van een BFO. LSB.USB frequentie voor een 10 MHZ kristalfilter.
Voor de hoge zijband moeten we de ICO ( BFO ) frequentie lager nemen dan de kristal frequentie,

10000,0 kHz
-1,4 kHz
__________________
9998,6 kHz deze injectie carrier frequentie is onze USB frequentie.

Nu voor de Lage zijband hier voor moeten we onze LSB frequentie hoger nemen dan de kristal frequentie,

10000,0 kHz
+1,4 khz
__________________
10001,4 kHz deze injectie carrier frequentie is onze LSB frequentie.

Dus wat hebben we ontdekt door een xtal-filter te gebruiken op 10.000 kHz wordt je injectie carrier frequentie voor USB 9998,6 kHz en voor LSB 10001.4 kHz

De te ontvangen frequenties zijn dan voor USB 9998,6 kHz en voor LSB is 10001,4 kHz.
Door nu de DDS zo te programmeren dat er de twee berekende frequentie in de juiste mode uitkomen kan je aan de gestelde voorwaarde voldoen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk moet de laatste regel zijn:
(fc − fm) − fc = −fm
Daarom is het ook de lage zijband... :) Maar op het gehoor is 800 en -800 natuurlijk hetzelfde, zo lang je maar één van die twee hoort.

Door het verdraaien van de afstemming zorg je ervoor dat het gewenste signaal in het filter terechtkomt.
Je kunt ook andersom terugredeneren, en zeggen: bij het afstemmen draai ik een filter over alle frequenties heen. (En als er afstembare kristalfilters waren, zou dat ook inderdaad gewoon werken.)
Eigenlijk maakt het voor jouw vraag niet uit hoe er precies 'gemengd' (frequentie-geconverteerd) wordt; het gaat er alleen om wat er in je filter terechtkomt.

Je zou een SSB ontvanger kunnen maken met twee zijbandfilters, een voor LSB en een voor USB. Schrik niet, die zijn er. Maar voor een amateur is een filter toch vrij duur, dus proberen we het met één te doen, en dan passen we de afstemming wel aan.

Stel nu dat een station twee zijbanden uitzendt, zowel de hoge als de lage. Dan kom je, al afstemmend, eerst de ene zijband tegen, en dan de andere.
Als je nu de hoge zijband correct ontvangt, valt de lage buiten het filter. En de 'carrier insertion oscillator' (CIO; 'BFO') staat aan de goede kant van het filter, nl. daar waar oorspronkelijk de zenderdraaggolf ook zat (plaatje: boven).

Je kunt nu heel prima, door aan de afstemming te draaien, vervolgens de lage zijband binnen het filter laten vallen, en de hoge valt er dan buiten
Maar je ontvanger staat nog op USB, en zal dus de lage zijband detecteren ALSOF het een hoge zijband is. De CIO staat nu aan de verkeerde kant, of liever, de zijband ligt verkeerd om (plaatje: onder).
Dus hoge audiofrequenties worden laag, en lage worden hoog - je audiospectrum wordt geïnverteerd.
Om dat nu weer in orde te brengen, moet de CIO dus aan de andere kant van het filter geparkeerd worden; alweer daar waar de zenderdraaggolf oorspronkelijk ook zat.

De ontvangst is dan goed, maar je afstemdisplay staat er nu naast. Daarom wordt deze frequentiesprong vaak ook in de afstemming verwerkt, zodat de uitlezing weer klopt. Dat kan zo simpel zijn als een ander afleesstreepje op een analoge schaal!

--
Bij het mengproces kan de zijband ook omgekeerd worden, maar dat maakt voor het bovenstaande niets uit. Feit blijft dat als je met hetzelfde filter, de andere zijband pakt, de (locatie van de) zenderdraaggolf dus naar de andere kant van het filter verhuist, en de CIO dus mee moet verhuizen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Zo! Dat waren 2 hele duidelijke reacties en ik snap m weer! ;-)
Dank.

Vanavond eens een balans ringmodulator maken en kijken of ik de theorie
met de praktijk kan laten kloppen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Refresh nog even, ik heb nog iets ge-edit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Leve het gemak van een DC-ontvanger :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

Bij de afgebeelde ontvanger is het ondanks de aparte streepjes voor USB en LSB nog wel zo dat je de BFO frequentie veranderen moet bij keuze USB of LSB dan toch?

Ha EgbertG,

Dat klopt inderdaad voor de ICO zijn twee standen maar deze transceiver is analoog :o
Jij kan in jou ontwerp als je een digitale teller gebruikt voor de uitlezing de offset er elektronisch bij tellen ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 oktober 2020 09:34:56 schreef EgbertG:
Bij de afgebeelde ontvanger is het ondanks de aparte streepjes voor USB en LSB nog wel zo dat je de BFO frequentie veranderen moet bij keuze USB of LSB dan toch?

Dat zeg je alsof het twee aparte dingen zijn, maar het is hetzelfde: je kiest LSB of USB met de modeschakelaar. En daarmee staat de CIO vanzelf goed.
Meer gebeurt er ook niet: de keuze van de CIO-frequentie (dus de stand van de mode-schakelaar) bepaalt om welke zijband het gaat. Er is géén 'BFO-knop'.

In de foto staat de transceiver op 14226 kHz USB. Schakel je de mode om naar LSB, dan sta je dus op 14229 kHz LSB.

De bovenzijband van 14226 en de onderzijband van 14229 beslaan beide hetzelfde frequentiegebied, nl. iets minder dan de 3 kHz tussen 14226 en 14229. En dat is, bij deze afstemming, de doorlaat van je filter.
Pas op: op de foto van de TS520 loopt de frequentie naar links op; in mijn schets gewoon naar rechts zoals gebruikelijk.

Link naar grote foto: http://www.rigpix.com/kenwood/ts520.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org